Tråden om PlayStation 5

Permalänk
Skrivet av isbjoern:

Någon som har erfarenhet av Webhallen när det kommer till förbokningar, visst tar dom i ordning när det ska skickas ut?

Haft min PS5 förbokad sedan "Beställningsdatum 2019-05-21 08:24" och då bör man ju rimligen ha en plats i första batchen

@Webhallen - taggar med er här så kanske man kan få ett riktigt svar också

Du kan garanterat vara lugn 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av machiavelli1337:

Du kan garanterat vara lugn 😂

Hoppas det! Risken är väl att dom gör en lottning eller liknande för dom som förbokat, men hoppas dom tar det i ordning. Aldrig förbokat hårdvara tidigare så därav är jag lite osäker.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av isbjoern:

Hoppas det! Risken är väl att dom gör en lottning eller liknande för dom som förbokat, men hoppas dom tar det i ordning. Aldrig förbokat hårdvara tidigare så därav är jag lite osäker.

Webhallen kör med turordning och inget lotteri så du kan nog vara lugn

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tyvar1:

Helt galet! Men äntligen så släpps konsoler som har riktigt bra hårdvara!

Enligt Austin Evans så har Series X en 300W PSU, vet ej om det stämmer dock för finns inga officiella uttalanden ännu.

Håller helt och hållet med! Sen så går den alltid att använda som en 4K spelare också! (Dock utan Dolby Atmos och Vision )

Blir nog att se tester när de väl lanserats. Men ser varmt ut.

Blir en rätt dålig mediaspelare isåfall, min idag ganska gamla LG OLED gör ett bättre jobb här. Men får se vad Sony säger. Men hade de haft stöd hade de också sagt det. Men de har varit rätt slarviga med information i övrigt så kan ju hända att de missat också förstås.

Permalänk
Inaktiv

Bryr mig inte nämnvärt om skivläsaren har dolby atmos/vision, man kan ju ha det på sin TV också och se via strömningstjänster. Och är man en riktig filmentusiast så förstår jag inte varför man skulle använda ps5 skivläsare som sitt medium.

Dessutom kommer jag ha dolby vision på min TV och tempest 3d audio på mina hörlurar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon259487:

Bryr mig inte nämnvärt om skivläsaren har dolby atmos/vision, man kan ju ha det på tvn också och se via strömningstjänster. Och är man så stor filmentusiast att man har en riktig setup för det så tror jag inte man väljer en ps5 skivläsare som sitt medium...

Handlar inte om specfikt skivläsaren utan hela konsollen. Som det verkar får du inte Dolby Visionstöd för spel och heller inte Dolby Atmos. Kändes som det var något de flesta borde ha fattat...

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av anon259487:

Bryr mig inte nämnvärt om skivläsaren har dolby atmos/vision, man kan ju ha det på sin TV också och se via strömningstjänster. Och är man en riktig filmentusiast så förstår jag inte varför man skulle använda ps5 skivläsare som sitt medium.

Dessutom kommer jag ha dolby vision på min TV och tempest 3d audio på mina hörlurar.

För spel (är ju ändå en konsol) så tycker jag det är lite trist att man missar detta:

https://www.dolby.com/gaming/

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tyvar1:

För spel (är ju ändå en konsol) så tycker jag det är lite trist att man missar detta:

https://www.dolby.com/gaming/

Lite så jag funderar på om Sony kan fixa stödet senare och släppa som en uppdatering. Eller låta kunden köpa stödet via Store och få ut maximalt. Att den saknar dag ett borde inte vara något jättebekymmer förhoppningsvis.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon5930:

Handlar inte om specfikt skivläsaren utan hela konsollen. Som det verkar får du inte Dolby Visionstöd för spel och heller inte Dolby Atmos. Kändes som det var något de flesta borde ha fattat...

Tydligen inte jag då.. men detta låter faktiskt konstigt eftersom sony x90h som är sonys "ready for ps5" tv har stöd för både dolby vision och dolby atmos. Verkar konstigt att inkludera det när så många andra tillverkare skippar det och sen stödjer inte ps5 det?

Skrivet av tyvar1:

För spel (är ju ändå en konsol) så tycker jag det är lite trist att man missar detta:

https://www.dolby.com/gaming/

Såklart det är det om det stämmer verkar ju väldigt konstigt att hemsidan inte visar ps5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

Webhallen kör med turordning och inget lotteri så du kan nog vara lugn

Gött! Stort tack för svaret

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Skrivet av tyvar1:

För spel (är ju ändå en konsol) så tycker jag det är lite trist att man missar detta:

https://www.dolby.com/gaming/

Men Sony har ju sin egna lösning på de som heter Tempest 3d audio. Som fungerar med vilka högtalare eller hörlurar som helst. Skulle inte säga de är nån miss direkt. Plus, om jag inte har fel så ska dolby atmos bara vara exklusivt för spel men fungerar om man kollar på filmer på PS5, kan ha fel här dock.

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av ElMunneco:

Men Sony har ju sin egna lösning på de som heter Tempest 3d audio. Som fungerar med vilka högtalare eller hörlurar som helst. Skulle inte säga de är nån miss direkt. Plus, om jag inte har fel så ska dolby atmos bara vara exklusivt för spel men fungerar om man kollar på filmer på PS5, kan ha fel här dock.

Jo vet, är riktigt nyfiken på Tempes men tänker mest på Dolby Vision delen! 🙂

Angående Dolby Atmos för filmer på Ps5an så har dom inte sagt något om detta. Så ser mörkt ut!

Skrivet av anon5930:

Lite så jag funderar på om Sony kan fixa stödet senare och släppa som en uppdatering. Eller låta kunden köpa stödet via Store och få ut maximalt. Att den saknar dag ett borde inte vara något jättebekymmer förhoppningsvis.

Håller tummarna för detta!

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av futhark14:

Ingen har adresserat den stora fällan -- spel för 70-80$. Trist utveckling.

Mer ändå. Antar att vi köper i Eur så 79.99Eur för ett spel. 79.99. Euro! 832 Spänn! 6,5 Spel = ett PS5 typ

Alla är ju inte så dyra men vafan?

https://i.imgur.com/bpslCWa.png

Köper du dessa 5 launch date titlarna får du punga ut med konsolen och ytterligare 3854 riksdaler.

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon259487:

Tydligen inte jag då.. men detta låter faktiskt konstigt eftersom sony x90h som är sonys "ready for ps5" tv har stöd för både dolby vision och dolby atmos. Verkar konstigt att inkludera det när så många andra tillverkare skippar det och sen stödjer inte ps5 det?

Såklart det är det om det stämmer verkar ju väldigt konstigt att hemsidan inte visar ps5.

Jag tänker vänta och se innan man ser något bekräftat om det har stöd för Vision / Atmos innan jag börjar såga Sony

Plus att deras egna lösning för detta kanske är ännu bättre? Men tydligen verkar alla här redan ha bestämt sig för att om det inte har Vision / Atmos så är det automatiskt dåligt

Men som du säger Hartassen så verkar det också konstigt då deras egna tv som är "PS5 ready" har fullt stöd för det.

Ska bli intressant att se iallafall! Dom satasar ju rätt rejält på sitt eget ljud så det kanske blir ännu bättre än Dolby Atmos?

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

Gött! Stort tack för svaret

Men är det bekräftat att Webhallen får in dem vid lansering?
I övriga världen är det ju bara utvalda butiker som kommer få in PS5or.
Webhallen kan ha vilken turordning de vill men får de inga PS5or vid lansering så spelar det ingen roll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mirre55:

Men är det bekräftat att Webhallen får in dem vid lansering?
I övriga världen är det ju bara utvalda butiker som kommer få in PS5or.
Webhallen kan ha vilken turordning de vill men får de inga PS5or vid lansering så spelar det ingen roll.

Fick min PS4 på releasedagen från Webhallen även om det var många som bokat innan, sannolikt kommer de få in en hel del men de har klart fler förhandsbokningar ändå. Bla Discshop skriver:

"Notera: Playstation 5 har release den 19:e november, men kommer inte att kunna levereras förrän under kvartal 1 2021.."

https://www.discshop.se/spel/playstation_5/playstation_5/P166...

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

Fick min PS4 på releasedagen från Webhallen även om det var många som bokat innan, sannolikt kommer de få in en hel del men de har klart fler förhandsbokningar ändå. Bla Discshop skriver:

"Notera: Playstation 5 har release den 19:e november, men kommer inte att kunna levereras förrän under kvartal 1 2021.."

https://www.discshop.se/spel/playstation_5/playstation_5/P166...

Jag fick också min PS4a från Webhallen men jag tror det är annorlunda nu.

"Pre-orders will *officially* open on September 17th at select retailers globally."

Exempel:
Tyskland:
Amazon.de
MediaMarkt
Saturn

Portugal:
Worten
Fnac

Nederländerna:
Game Mania
Bol.com
Coolblue
MediaMarkt

Som du ser är det ganska få butiker i varje land som kommer ha enheter vid lansering.
Jag kan inte hitta vad som gäller i Sverige eftersom varenda butik har den uppe för förhandsbokning trots att de inte kan garantera att de får enheter vid lansering.

Discshop.se är i alla fall tydliga med att de inte är en av dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dex:

Jag tänker vänta och se innan man ser något bekräftat om det har stöd för Vision / Atmos innan jag börjar såga Sony

Plus att deras egna lösning för detta kanske är ännu bättre? Men tydligen verkar alla här redan ha bestämt sig för att om det inte har Vision / Atmos så är det automatiskt dåligt

Men som du säger Hartassen så verkar det också konstigt då deras egna tv som är "PS5 ready" har fullt stöd för det.

Ska bli intressant att se iallafall! Dom satasar ju rätt rejält på sitt eget ljud så det kanske blir ännu bättre än Dolby Atmos?

Problemet är egentligen inte om Sonys egna ljud är bättre eller inte. Problemet ligger i runtomkringutrustningen.
Det vill säga, din TV, din reciver , dina hörlurar.
Sonys egna 3dljud genom TVn är en simulerad 3d miljö. Ungefär som TVns inbyggda surroundljud för två högtalare.
Vi vet alla att i jämförelse med ett riktigt 9.2 system är det rent ut sagt skräp. Det är inte ens i samma solsystem så att säga.
Det finns i dagsläget ingen kringutrustning som är riktigt kompatibel med Sonys nya 3dfunktion i PS5, utom då de lurarna som skall släppas samtidigt som PS5.

För de som använder ps5 i sin hembio, eller vill höra spel genom en riktig hembioreciver med riktigt högtalarsystem blir därför ps5 en besvikelse. Det kommer såklart låta någorlunda bra, men hade recivern fått dolby atmos hade man fått riktiga kanaler med riktig separation istället för "fejk" så att säga.

Säger det igen, Sonys ljud är nog bra med rätt grejer...problemet är att det inte finns några. Det är högst osäker om det någonsin kommer några förutom sonys egna. Vi vet ju alla hur det gick med 3d sound audio för musik som endast går att använda med Sonys egna dyra hörlurar. Ingen hit hos andra runtomkringutrustningar alls.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av mirre55:

Men är det bekräftat att Webhallen får in dem vid lansering?
I övriga världen är det ju bara utvalda butiker som kommer få in PS5or.
Webhallen kan ha vilken turordning de vill men får de inga PS5or vid lansering så spelar det ingen roll.

Sony är ju inte egen distrubitör här i Sverige så tror inte deras regler gäller här. Här i Sverige är det Nordisk Film som har hand om det, var likadant när PS4 skulle släppas att det bara var vissa som fick utomlands men här fick nog de flesta "större" kedjorna in maskiner.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem

https://www.dustinhome.se/product/5011155750/playstation-5?ss...
Här finns det svenska priset om detta stämmer
Samma pris på komplett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reggy:

https://www.dustinhome.se/product/5011155750/playstation-5?ss...
Här finns det svenska priset om detta stämmer
Samma pris på komplett.

Bra att komplett skruvade ner sitt pris ett snäpp för att matcha övriga återförsäljare. Låg på 6499:- tidigare idag.

Visa signatur

[4690k@4,7GHz] [Asus Z97-A] [Asus GTX 970 Strix] [Corsair 16GB DDR3 1600MHz] [Samsung 830 120 GB] [WD Green 3TB]

Permalänk

Hi guys does anyone know were to pre order ps5 from in sweden? I've just moved here but i cant seem to find it anywhere in stock

Permalänk

Tror ni det är sent att beställa från diverse sidor nu för att få en konsol i en första våg? Vilka sidor brukar få tilldelning och kanske inte har längsta kön än?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av stromwall97:

Tror ni det är sent att beställa från diverse sidor nu för att få en konsol i en första våg? Vilka sidor brukar få tilldelning och kanske inte har längsta kön än?

Elgigantens förhandsbokning öppnar idag kl 10!

https://www.elgiganten.se/product/gaming/spelkonsol/playstati...

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Webhallen
Skrivet av isbjoern:

Hoppas det! Risken är väl att dom gör en lottning eller liknande för dom som förbokat, men hoppas dom tar det i ordning. Aldrig förbokat hårdvara tidigare så därav är jag lite osäker.

Tjaba! Såg att du redan fått svar men tänkte flika in ändå.

Vi kör benhårt på vårt kösystem Oavsett om du handlar för första gången eller är Webhallens VD så gäller den.

Ha en trevlig helg!

///Staffan

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Tjaba! Såg att du redan fått svar men tänkte flika in ändå.

Vi kör benhårt på vårt kösystem Oavsett om du handlar för första gången eller är Webhallens VD så gäller den.

Ha en trevlig helg!

///Staffan

@webhallen Hur ser det ut med tilldelning då, kommer ni att få PS5:or i första skeppningen?

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Tjaba! Såg att du redan fått svar men tänkte flika in ändå.

Vi kör benhårt på vårt kösystem Oavsett om du handlar för första gången eller är Webhallens VD så gäller den.

Ha en trevlig helg!

///Staffan

Grymt! Stort tack för svaret. Satt lite redo att förboka en även från Elgiganten nu vid 10, men då lugnar jag mig med det och låter andra få en chans att hugga istället

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

Betyder det då att dom inte har någon kö sen tidigare, dom har velan tagit förhandsbokning ett bra tag nu?

Visa signatur

meep meep

Permalänk
Medlem
Skrivet av fring:

Betyder det då att dom inte har någon kö sen tidigare, dom har velan tagit förhandsbokning ett bra tag nu?

Vad jag har sett så har de inte öppnat tidigare så det borde vara första gången nu

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021