Tråden om PlayStation 5

Permalänk
Medlem

Ny system update (V.9.00) har rullat ut nu.

Patch notes:

We've updated the device software of the DualSense and DualSense Edge wireless controllers to improve their sound features.
The controller speakers can now produce higher volume sound, allowing you to hear in-game sounds and voice chat audio more clearly.
The mic input quality on these controllers has been improved with a new AI machine-learning model. Background noise from button presses and game audio are suppressed, resulting in a better voice chat experience.

You can now adjust the brightness of your PS5's power indicator.
Go to Settings > System > Beep and Light, and then select Brightness.

We've added new features in Parties and Share Screen.
Players watching Share Screen can use pointers and emoji reactions to interact with the host's gameplay.


Viewers can use a pointer or indicate a specific location on the gameplay screen with ping.
Viewers can also send emoji reactions.
This feature is available when the host turns on Viewer Interactions in the Share Screen settings.

Unicode 15.1 emoji is supported. You can now use them in messages.
We've updated the device software of the DualSense and DualSense Edge wireless controllers, PlayStation VR2 headset, PlayStation VR2 Sense controllers, and Access controller to improve stability.

We've improved system software performance and stability.
We've improved the messages and usability on some screens.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mono:

We've improved system software performance and stability.

JA, äntligen stabilitet!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X (Arctic Liquid Freezer II 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 32 GB G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6400 C32 | ASRock B650E PG-ITX WiFi | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P (Galleri)

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Mono:

Ny system update (V.9.00) har rullat ut nu.

Patch notes:

We've updated the device software of the DualSense and DualSense Edge wireless controllers to improve their sound features.
The controller speakers can now produce higher volume sound, allowing you to hear in-game sounds and voice chat audio more clearly.
The mic input quality on these controllers has been improved with a new AI machine-learning model. Background noise from button presses and game audio are suppressed, resulting in a better voice chat experience.

You can now adjust the brightness of your PS5's power indicator.
Go to Settings > System > Beep and Light, and then select Brightness.

We've added new features in Parties and Share Screen.
Players watching Share Screen can use pointers and emoji reactions to interact with the host's gameplay.


Viewers can use a pointer or indicate a specific location on the gameplay screen with ping.
Viewers can also send emoji reactions.
This feature is available when the host turns on Viewer Interactions in the Share Screen settings.

Unicode 15.1 emoji is supported. You can now use them in messages.
We've updated the device software of the DualSense and DualSense Edge wireless controllers, PlayStation VR2 headset, PlayStation VR2 Sense controllers, and Access controller to improve stability.

We've improved system software performance and stability.
We've improved the messages and usability on some screens.[/i]

https://assets-prd.ignimgs.com/2024/03/13/ps5-main-1710322450780.jpg

https://www.youtube.com/watch?v=eS5mrd_NSi0

https://www.youtube.com/watch?v=oP71YegIhVw

Fett!
Men när får möjlighet att anpassa undertexterna vid uppspelning av skivor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quenya:

Jo, jag var lite orolig först att det inte skulle bli en förbättring på den punkten.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Fett!
Men när får möjlighet att anpassa undertexterna vid uppspelning av skivor?

Ingen aning. Använder mig inte av PS5 för film då jag har en dedikerad UHD-spelare.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Mono:

Ingen aning. Använder mig inte av PS5 för film då jag har en dedikerad UHD-spelare.

Blir väl till att införskaffa en sådan för syftet känns det som.

Permalänk
Skrivet av Chess_Norris:

Såg att EG har rea på det just nu och säljer det för 319:-. Blir klart köp då jag gillar Dirt Rally serien.
Vågar man hoppas på en VR patch längre fram tro?

Edit. Faktiskt ännu billigare om man klarar sig utan skiva
https://i.postimg.cc/tCFS0TSF/Capture.jpg

Tack för tipset! Grymt bra timing i och med att jag är ute efter racingspel. 😊

Priset för den digitala varianten är ju lockade men känner mig lite tveksam till att köpa spel digitalt eftersom man inte kan sälja/byta. Samtidigt skönt att slippa skivan. Hur brukar ni andra göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freddan101:

Tack för tipset! Grymt bra timing i och med att jag är ute efter racingspel. 😊

Priset för den digitala varianten är ju lockade men känner mig lite tveksam till att köpa spel digitalt eftersom man inte kan sälja/byta. Samtidigt skönt att slippa skivan. Hur brukar ni andra göra?

Jag köper bara på skiva om spelet är mkt billigare på skiva, vilket är väldigt vanligt så oftast blir det skiva.

Det beror också på vad för typ av spel det är, om det är ett spel man spelar lite då och då (t ex multiplayer) så är det mer jobbigt att behöva byta skiva hela tiden än med ett singleplayer spel som man kanske oftast spelar hela tiden tills det är slut och sen spelar man inget mer/hoppar på nästa spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freddan101:

Tack för tipset! Grymt bra timing i och med att jag är ute efter racingspel. 😊

Priset för den digitala varianten är ju lockade men känner mig lite tveksam till att köpa spel digitalt eftersom man inte kan sälja/byta. Samtidigt skönt att slippa skivan. Hur brukar ni andra göra?

Brukade alltid köpa på skiva tidigare, men efter att jag skaffade PSVR2 så var jag tvungen att gå över till digitalt då majoriteten av dessa spel enbart släpps digitalt. Har efter det faktiskt börjat köpa fler vanliga spel digitalt, men enbart på reor och när det digitala utgåvorna är billigare än på skiva. Tror ändå inte jag kommer orka sälja spelen och det är jäkligt skönt att slippa byta skiva. Det vänjer man sig snabbt vid 😆

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Fasiken, såg att även WRC 10 var på rea och kunde inte låta bli 😃

Så om man är ute efter rally spel kan man få Dirt 2.0, WRC 10 och WRC 2023 för under 450:- totalt.

Visserligen är två av dessa PS4 spel, men känns som en rätt bra deal ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freddan101:

Tack för tipset! Grymt bra timing i och med att jag är ute efter racingspel. 😊

Priset för den digitala varianten är ju lockade men känner mig lite tveksam till att köpa spel digitalt eftersom man inte kan sälja/byta. Samtidigt skönt att slippa skivan. Hur brukar ni andra göra?

Köper alltid på skiva om möjligt, sen säljer jag vidare när jag är klar. Ända sättet att spela till rimligt pris.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem

PS5 Pro specs läckta och ’bekräftade’ av flera säkra källor:

https://insider-gaming.com/ps5-pro-specs-2024/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

PS5 Pro specs läckta och ’bekräftade’ av flera säkra källor:

https://insider-gaming.com/ps5-pro-specs-2024/

2.18 GHz får sägas vara en liten besvikelse. Gör förvisso nästan obefintlig praktisk skillnad: men OCDn ville att den iaf skulle matcha PS5 ans 2.23 Ghz...
(förutsätter 60 CUs, vilket är lite störande det med)

Snål bandbredds ökning oxå, men det var känt sen tidigare.

Nåväl, PSSR och RT-prestanda blir spännande. Det finns mer här än en lågt klockad Navi32/7800XT - vilket är tur det för den är gammal då Pro släpps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

PS5 Pro specs läckta och ’bekräftade’ av flera säkra källor:

https://insider-gaming.com/ps5-pro-specs-2024/

Ganska pinsamt att det ens rapporteras om ett "performance mode for 8K" när konsolen inte ens klarar av ett "performance mode for 4K". Så mycket skitsnack och ord för att förvirra konsumenten. Vi får väl se om Sony använder någon liknande marknadsföring, men att ens nämna 8K är mest patetiskt.

Jag köper ett PS5 Pro, men det betyder inte att jag kommer hålla med om all eventuell marknadsföring. Såsom att vanliga PS5 har 8K-logga på boxen - det är så otroligt larvigt och skrattretande.

Det ska bli intressant att se hur ett PS5 Pro hanterar spel när utvecklare är så lata och inkompetenta som dom tyvärr verkar vara idag.

Sonys egna spel, däremot, kommer nog få en rejäl skjuts av PS5 Pro och dom ser jag verkligen fram emot!

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Ganska pinsamt att det ens rapporteras om ett "performance mode for 8K" när konsolen inte ens klarar av ett "performance mode for 4K". Så mycket skitsnack och ord för att förvirra konsumenten. Vi får väl se om Sony använder någon liknande marknadsföring, men att ens nämna 8K är mest patetiskt.

Jag köper ett PS5 Pro, men det betyder inte att jag kommer hålla med om all eventuell marknadsföring. Såsom att vanliga PS5 har 8K-logga på boxen - det är så otroligt larvigt och skrattretande.

Det ska bli intressant att se hur ett PS5 Pro hanterar spel när utvecklare är så lata och inkompetenta som dom tyvärr verkar vara idag.

Sonys egna spel, däremot, kommer nog få en rejäl skjuts av PS5 Pro och dom ser jag verkligen fram emot!

Det är nog snarare så att du stoppar in en betydelse i "performance mode for 8K" som inte överensstämmer med vad författaren (eller ev. ens Sony) menar.

Permalänk
Medlem

Tråkigt med bara 45% ökning i GPU..

"Support for resolutions up to 8K is planned for future SDK version"

Ska ju bli intressant hur detta hanteras på Ps5. Möjligheten på systemnivå finns men används aldrig eller nästan aldrig av utvecklare är väl mest troligt kanske. För dom måste ju lägga till 8K stöd på Ps5 också då eftersom det står på lådan.

Bryr mig inte ett dugg om Ps5 har stöd för 8K eller inte egentligen, men det stör mig verkligen att Sony skriver det på lådan utan att ha stöd för det. Så borde man inte få göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Tråkigt med bara 45% ökning i GPU..

"Support for resolutions up to 8K is planned for future SDK version"

Ska ju bli intressant hur detta hanteras på Ps5. Möjligheten på systemnivå finns men används aldrig eller nästan aldrig av utvecklare är väl mest troligt kanske. För dom måste ju lägga till 8K stöd på Ps5 också då eftersom det står på lådan.

Bryr mig inte ett dugg om Ps5 har stöd för 8K eller inte egentligen, men det stör mig verkligen att Sony skriver det på lådan utan att ha stöd för det. Så borde man inte få göra.

Fast de har stöd för det ?

Det är skillnad att skriva de inte har stöd för det eller att det inte är så många spel som kan köras i 8k..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maddoxswe:

Fast de har stöd för det ?

Det är skillnad att skriva de inte har stöd för det eller att det inte är så många spel som kan köras i 8k..

Nej det finns inte 8K signal ut på Ps5 just nu.

Eller vad menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maddoxswe:

Fast de har stöd för det ?

Det är skillnad att skriva de inte har stöd för det eller att det inte är så många spel som kan köras i 8k..

I dagsläget är inte 8K video-output möjligt på PS5.
Då är det rätt lustigt att säga det på kartongen, även om förmågan bara är en firmware-upgrade bort.
Edit: ohh, slow

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Tråkigt med bara 45% ökning i GPU..

"Support for resolutions up to 8K is planned for future SDK version"

Ska ju bli intressant hur detta hanteras på Ps5. Möjligheten på systemnivå finns men används aldrig eller nästan aldrig av utvecklare är väl mest troligt kanske. För dom måste ju lägga till 8K stöd på Ps5 också då eftersom det står på lådan.

Bryr mig inte ett dugg om Ps5 har stöd för 8K eller inte egentligen, men det stör mig verkligen att Sony skriver det på lådan utan att ha stöd för det. Så borde man inte få göra.

Det är ju inga konstigheter i sig. Ny firmware och vips så kan OG PS5 ge 8K ut (8K60 i 4:2:0 för att vara exakt)..

Liknande hur tex PS4 fick HDR-support i samband med att PS4 Pro kom.

Skillnaden ligger ju i att de utannonserade från början. Och framförallt att 8K har nästan 0 användningsområden då...

Nåväl, skit 8K, obetydligt i sammanhanget. Lite kul att Sony tycks gör en Nvidia här, dvs rasterperf uppgradering får stå tillbaka för ML uppskalning och RT.

Permalänk

Hoppas på en PS Plus-rea nu till påsk men vet inte om jag orkar vänta, så signar nog upp mig på månadsabb till vidare.

Ni som varit med ett tag, hur mycket rabatt brukar det vara på Extra och Premium när det väl är rea?

Permalänk
Medlem

Mer PS5 Pro specs läckta:

https://insider-gaming.com/playstation-5-pro-more-specs/

Låter lite oroväckande att Pro kör samma CPU som Standard konsolen, bottleneck möjligen? Men förhoppningsvis är det inte fallet och med hjälp av High Frequency mode blir den väl lite snabbare iallafall.

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av Freddan101:

Hoppas på en PS Plus-rea nu till påsk men vet inte om jag orkar vänta, så signar nog upp mig på månadsabb till vidare.

Ni som varit med ett tag, hur mycket rabatt brukar det vara på Extra och Premium när det väl är rea?

Det brukar åka ner med typ 30 procent om du kör på helår, vilket kan vara rätt värt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Nej det finns inte 8K signal ut på Ps5 just nu.

Eller vad menar du?

Var rätt säker det stödjs då det har kommit ett spel som ska gå att spela i 8k, men jag har väl fel där antar jag

https://moviemaker.minitool.com/moviemaker/ps5-8k.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

2.18 GHz får sägas vara en liten besvikelse. Gör förvisso nästan obefintlig praktisk skillnad: men OCDn ville att den iaf skulle matcha PS5 ans 2.23 Ghz...

Som sagt, förklaring ligger högst troligt i att GPUn klockas ner ca 3.5% då CPU klockas upp 10%.

Detaljer, jag vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Det är ju inga konstigheter i sig. Ny firmware och vips så kan OG PS5 ge 8K ut (8K60 i 4:2:0 för att vara exakt)..

Liknande hur tex PS4 fick HDR-support i samband med att PS4 Pro kom.

Skillnaden ligger ju i att de utannonserade från början. Och framförallt att 8K har nästan 0 användningsområden då...

Nåväl, skit 8K, obetydligt i sammanhanget. Lite kul att Sony tycks gör en Nvidia här, dvs rasterperf uppgradering får stå tillbaka för ML uppskalning och RT.

Jag håller inte med dig, men jag håller med om att vi lämnar diskussionen där.

Skrivet av Freddan101:

Hoppas på en PS Plus-rea nu till påsk men vet inte om jag orkar vänta, så signar nog upp mig på månadsabb till vidare.

Ni som varit med ett tag, hur mycket rabatt brukar det vara på Extra och Premium när det väl är rea?

Senaste rean var att man fick Extra till samma pris som Essential, för 12mån då.

Problemet om du skaffar ett aktivt Ps+ nu är att du eventuellt blir utelåst från en eventuell rea som dyker upp.

Skrivet av Maddoxswe:

Var rätt säker det stödjs då det har kommit ett spel som ska gå att spela i 8k, men jag har väl fel där antar jag

https://moviemaker.minitool.com/moviemaker/ps5-8k.html

Spelet renderar i 8K men maskinen kan bara skicka ut 4K signal så den skalas ned till 4K innan det går vidare till TVn.
Det står klart och tydligt i texten i länken du angav också:
"However, 8K gaming is not available on the console for Sony has capped the current capabilities at a native 4K."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Jag håller inte med dig, men jag håller med om att vi lämnar diskussionen där.

Senaste rean var att man fick Extra till samma pris som Essential, för 12mån då.

Problemet om du skaffar ett aktivt Ps+ nu är att du eventuellt blir utelåst från en eventuell rea som dyker upp.

Spelet renderar i 8K men maskinen kan bara skicka ut 4K signal så den skalas ned till 4K innan det går vidare till TVn.
Det står klart och tydligt i texten i länken du angav också:
"However, 8K gaming is not available on the console for Sony has capped the current capabilities at a native 4K."

Det var därför jag skrev att jag hade fel för det står klart och tydligt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Jag håller inte med dig, men jag håller med om att vi lämnar diskussionen där.

Fast nu blev jag genuint nyfiken, håller inte med om vad?

Permalänk
Medlem

MARVELS SPIDER MAN 2 - COLLECTOR'S EDITION (PS5)
2222 kr
https://www.power.se/gaming/playstation/playstation-spel/marv...