PrintScreen knappen

Permalänk
Medlem

PrintScreen knappen

Jag har tidigare haft programmet Lightshot som är kanonbra. När man trycker på printscreenknappen öppnas programmet och man kan ta en skärmdump på innehållet.

Har nu ominstallerat datorn och installerat om lightshop, men nu när jag trycker på printscreen så öppnas inte längre programmet utan windows tar en skärmdump och skickar den till en mapp istället.

Hur kan man ändra det, någon som vet?

Permalänk
Medlem

du vill att den ska göra typ som win+shift+s?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

du vill att den ska göra typ som win+shift+s?

Jag vill att Lightshot ska öppnas när jag trycker printscreen.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Du verkar ha fått en lösning så kommer med ett råd att inte använda tredjepartsprogram utan de funktioner som finns i Windows 10:

• Win+Shift+S - Screenshot i form av en rektangel du ritar upp, som sparas till urklipp (ctrl+v)

• Prtsc - Screenshot på hela skärmen och spara i urklipp

• Alt+Prtsc - Screenshot på det aktiva fönstret till urklipp

• Win+Prtsc - Screenshot på hela skärmen som sparas i mappen "Bilder"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Du verkar ha fått en lösning så kommer med ett råd att inte använda tredjepartsprogram utan de funktioner som finns i Windows 10:

Tackar, just den kombon visste jag inte/kommer inte ihåg. Men den kan nog vara användbar ibland.

TS: Nu vet jag att du frågade efter specifikt program som du använt förut. Men jag vill ändå tipsa om programmet ShareX (det kostar gratis, finns på Steam eller standalone.

Det finns väldigt många anledningar till att använda det, för att ta skärmdumpar. Jag använder det i princip dagligen till något. Det finns många inställningar och funktioner, utan att vara för svårt att hantera.

Några anledningar till att jag använder just ShareX:

• Välj att den laddar upp bilden till någon av de större bild-hostarna automatiskt när du tar printen, eller välj att du ska frågan om du vill göra det för varje bild. Eller strunta i det och spara lokalt och/eller i urklipp.

• Ta fulla screenshots eller vald yta

• Ta rullande skärmdumpar, väldigt smidigt om du ska printa tex en forumstråd.

• Väldigt resurssnålt.

• Använd hotkeys till lite vad som helst, möjligheterna är många.

• Spela in en GIF-bild av vald yta - smidigt! Speciellt när den laddas upp automatiskt. Se bild 2.

1

2

Som sagt jag vet att du frågade efter ett annat specifikt program, men jag ville bara upplysa om detta utifall att det skulle vara intressant för dig eller någon annan!

Må väl!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Har gjort detta, men fungerar inte ändå. Tack ändå för ditt svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Tackar, just den kombon visste jag inte/kommer inte ihåg. Men den kan nog vara användbar ibland.

TS: Nu vet jag att du frågade efter specifikt program som du använt förut. Men jag vill ändå tipsa om programmet ShareX (det kostar gratis, finns på Steam eller standalone.

Det finns väldigt många anledningar till att använda det, för att ta skärmdumpar. Jag använder det i princip dagligen till något. Det finns många inställningar och funktioner, utan att vara för svårt att hantera.

Några anledningar till att jag använder just ShareX:

• Välj att den laddar upp bilden till någon av de större bild-hostarna automatiskt när du tar printen, eller välj att du ska frågan om du vill göra det för varje bild. Eller strunta i det och spara lokalt och/eller i urklipp.

• Ta fulla screenshots eller vald yta

• Ta rullande skärmdumpar, väldigt smidigt om du ska printa tex en forumstråd.

• Väldigt resurssnålt.

• Använd hotkeys till lite vad som helst, möjligheterna är många.

• Spela in en GIF-bild av vald yta - smidigt! Speciellt när den laddas upp automatiskt. Se bild 2.

1 https://i.imgur.com/z7qS08km.jpg
2 https://i.imgur.com/qyySUBZm.jpg

Som sagt jag vet att du frågade efter ett annat specifikt program, men jag ville bara upplysa om detta utifall att det skulle vara intressant för dig eller någon annan!

Må väl!

Har testat programmet, men känns inte som det jag söker, men tack ändå att du tog dig tid att ge mig rådet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

• Win+Shift+S - Screenshot i form av en rektangel du ritar upp, som sparas till urklipp (ctrl+v)

• Prtsc - Screenshot på hela skärmen och spara i urklipp

• Alt+Prtsc - Screenshot på det aktiva fönstret till urklipp

samt både "snipping tool"/"skärmklippsverktyget" och "Snip & sketch"/"klipp och skiss" som finns i windows 10.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Avinstallera och installera Greenshot istället. Kan inte leva utan det programmet på jobbet
Där funkar PrtScreen utan massa jox

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3