Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Ok det är ju riktigt sjukt. Men testmodellen är fortfarande uppdaterad vad jag förstår så det inte då att Zoe Gen 1 har fem stjärnor och Zoe Gen 2 har noll pga att sidokrockkuddar är sämre.

Stämmer. Kraven på säkerhet ökar hela tiden med utvecklingen och möjligheterna. Har varit en enorm utveckling på området inom bilindustrin från 50-talet och framåt.

Förutom att Renault rent krasst försämrat den fysiska säkerheten i nya Zoe (genom att plocka bort vissa tidigare sidokrockkuddar), så har de främst fallerat i utvecklingen av den aktiva säkerheten. Moderna bilar har kraftigt ökat säkerheten genom att just bilen är med och varnar för, eller aktivt styr undan, bromsar, och på annat sätt undviker att olyckor uppstår. Dvs. man jobbar numera mer preventivt än tidigare. Industrin försöker mer fokusera på att undvika olyckorna, och inte bara att mildra konsekvenserna när de uppstår. Sedan så tror jag (om jag minns rätt) att Zoe även fick kritik för att den var farlig för fotgängare vid påkörning av dessa, och inte håll modern god standard i det avseendet.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB], Windows: Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk

Jag och min familj funderar på att leasa en elbil då vi behöver byta ut vår andrabil som lever på lånad tid.
"Huvudbilen" är en bensindriven golf sportskombi .

Just nu lutar det åt Hyundai Kona Electric 39kWh främst på grund av tillgänglighet.
Eftersom andrabilen idag är betald och har således varit billig så vill jag gärna komma undan med en månadskostnad på under 4000kr för allt, dvs. 1500mil/år, serviceavtal, försäkring och vinterdäck.
Räckvidden bör räcka alldeles utmärkt då jag har 28km enkel resa till jobb och man har beställt laddstolpar till parkeringen på jobb.
Ska vi åka längre så tar vi helt enkelt golfen, inte minst för att det blir en bättre upplevelse med två småbarn.

Som det ser ut just nu kan jag få ovan för 3870kr/månaden.

Det som tillkommer är ju då en laddbox vilket vi har bra möjlighet för att sätta i vårt dubbelgarage.
Hur ska man tänka kring modell på laddbox?
Tänker att man kanske vill återgå till bensin efter leasingperioden, eller så kanske man vill byta bilmärke, hur ser kompatibilitet ut mellan bilmärken?

Hittade en billig modell här, tror inte vi har något direkt behov av snabbladdning.

Visa signatur

Intel Core i7-12700F | NH-U12S chromax.black | MSI GeForce RTX 2070 ARMOR | Ballistix Sport DDR4 2400MHz 16GB RED | ASUS Prime H670-PLUS D4 | LG 27GL83A-B

Permalänk
Skrivet av GreasusGoldtooth:

Jag och min familj funderar på att leasa en elbil då vi behöver byta ut vår andrabil som lever på lånad tid.
"Huvudbilen" är en bensindriven golf sportskombi .

Just nu lutar det åt Hyundai Kona Electric 39kWh främst på grund av tillgänglighet.
Eftersom andrabilen idag är betald och har således varit billig så vill jag gärna komma undan med en månadskostnad på under 4000kr för allt, dvs. 1500mil/år, serviceavtal, försäkring och vinterdäck.
Räckvidden bör räcka alldeles utmärkt då jag har 28km enkel resa till jobb och man har beställt laddstolpar till parkeringen på jobb.
Ska vi åka längre så tar vi helt enkelt golfen, inte minst för att det blir en bättre upplevelse med två småbarn.

Som det ser ut just nu kan jag få ovan för 3870kr/månaden.

Det som tillkommer är ju då en laddbox vilket vi har bra möjlighet för att sätta i vårt dubbelgarage.
Hur ska man tänka kring modell på laddbox?
Tänker att man kanske vill återgå till bensin efter leasingperioden, eller så kanske man vill byta bilmärke, hur ser kompatibilitet ut mellan bilmärken?

Hittade en billig modell här, tror inte vi har något direkt behov av snabbladdning.

Kört/åkt en hel del i en Kona Electric då svärföräldrarna har en, riktigt trevlig bil måste jag säga.

Easee laddbox anses vara en av de bästa modellerna så den blir du nog inte missnöjd med. Går ganska enkelt att lastbalansera den om man vill göra det, även i efterhand.

Ett tips är att det ofta lönar sig att köpa vinterdäck själv och inte leasa dem.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Skrivet av TobiasStockholm:

Kört/åkt en hel del i en Kona Electric då svärföräldrarna har en, riktigt trevlig bil måste jag säga.

Easee laddbox anses vara en av de bästa modellerna så den blir du nog inte missnöjd med. Går ganska enkelt att lastbalansera den om man vill göra det, även i efterhand.

Ett tips är att det ofta lönar sig att köpa vinterdäck själv och inte leasa dem.

Vad kul att höra! Jag och sambon ska ut och provköra i eftermiddag.

Största orosmolnet just nu är är hur bilen känns med två bilbarnstolar, vi har nog tänkt byta stol till stora tjejen (fyller 5) och sätta henne bakom förarsätet, så borde det väl gå bra.

Ja, jag har tänkt på det med vinterdäck också, 12000kr på 3 säsonger vinterdäck känns det väl som att man borde kunna slå.

Visa signatur

Intel Core i7-12700F | NH-U12S chromax.black | MSI GeForce RTX 2070 ARMOR | Ballistix Sport DDR4 2400MHz 16GB RED | ASUS Prime H670-PLUS D4 | LG 27GL83A-B

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreasusGoldtooth:

Vad kul att höra! Jag och sambon ska ut och provköra i eftermiddag.

Största orosmolnet just nu är är hur bilen känns med två bilbarnstolar, vi har nog tänkt byta stol till stora tjejen (fyller 5) och sätta henne bakom förarsätet, så borde det väl gå bra.

Ja, jag har tänkt på det med vinterdäck också, 12000kr på 3 säsonger vinterdäck känns det väl som att man borde kunna slå.

Måste ni ha två bilar?

Vi kör en ID4 med två barn, 5 och 8 och det har gått kanon, även på långresor. Det är väldigt roligt med elbil, sitta och planera, var ska vi stanna osv. När vi drog ner till Skåne i somras, ca 65-70 mil då var jag mer utvilad än vad jag brukade vara och det tog inte mycket längre. Visst någon gång var det lite stressig med laddning, men på det stora hela är elbil fantastiskt roligt.

Permalänk
Skrivet av Wiinis:

Måste ni ha två bilar?

Vi kör en ID4 med två barn, 5 och 8 och det har gått kanon, även på långresor. Det är väldigt roligt med elbil, sitta och planera, var ska vi stanna osv. När vi drog ner till Skåne i somras, ca 65-70 mil då var jag mer utvilad än vad jag brukade vara och det tog inte mycket längre. Visst någon gång var det lite stressig med laddning, men på det stora hela är elbil fantastiskt roligt.

Ja, tyvärr! Det vore en dröm att klara sig på bara en bil men både jag och sambon har cirka 3mil enkel resa till jobb och kollektivtrafiken fungerar inte tillräckligt bra mellan de olika orterna.

Det lät väldigt mysigt måste jag säga!

Visa signatur

Intel Core i7-12700F | NH-U12S chromax.black | MSI GeForce RTX 2070 ARMOR | Ballistix Sport DDR4 2400MHz 16GB RED | ASUS Prime H670-PLUS D4 | LG 27GL83A-B

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreasusGoldtooth:

Ja, tyvärr! Det vore en dröm att klara sig på bara en bil men både jag och sambon har cirka 3mil enkel resa till jobb och kollektivtrafiken fungerar inte tillräckligt bra mellan de olika orterna.

Det lät väldigt mysigt måste jag säga!

Då låter det ju som ypperlig idé att börja med Kona (eller liknande). Enda nackdelen är att ni kommer slåss om vem som ska få ha den

Finns ju en del roliga bilar som ni också kan titta på, Cupra Born, Opel Mokka-E, Peugeot e-30x8 osv. Kanske de funkar också?

https://www.bytbil.com/bil?VehicleType=bil&Makes=&FreeText=&P...

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreasusGoldtooth:

Det som tillkommer är ju då en laddbox vilket vi har bra möjlighet för att sätta i vårt dubbelgarage.
Hur ska man tänka kring modell på laddbox?
Tänker att man kanske vill återgå till bensin efter leasingperioden, eller så kanske man vill byta bilmärke, hur ser kompatibilitet ut mellan bilmärken?

Hittade en billig modell här, tror inte vi har något direkt behov av snabbladdning.

Easee är jättebra tycker jag. Den fungerar med alla typer av bilar. Min första väggbox var Teslas egna WC, men den kan vara lite kinkig att få att fungera med andra elbilar. Satte därför även upp en Easee som jag laddar allt på.

Både Easee och de flesta andra (icke märkes-specifika) laddboxar fungerar fint med i princip alla elbilar oavsett märke. Har med en adapter tom. laddat min sparkcykel på den.

Det jag gillar med Easee är att den inte bara kan styras via WiFi, men har även inbyggd 4G (vår WiFi räcker inte ut till garaget). Riktigt bra appstyrning. Har även möjlighet till lastbalansering ganska billigt och enkelt.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB], Windows: Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreasusGoldtooth:

Största orosmolnet just nu är är hur bilen känns med två bilbarnstolar, vi har nog tänkt byta stol till stora tjejen (fyller 5) och sätta henne bakom förarsätet, så borde det väl gå bra.

Ta med stolarna och barnen när ni provkör, eller nästa gång när ni går dit för att bara "titta" på bilen. De flesta (om inte alla) säljare har inga som helst problem med att du testar montera barnstolarna, samt fyller bagaget med barnvagn eller dylikt.

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Skrivet av Wiinis:

Då låter det ju som ypperlig idé att börja med Kona (eller liknande). Enda nackdelen är att ni kommer slåss om vem som ska få ha den

Finns ju en del roliga bilar som ni också kan titta på, Cupra Born, Opel Mokka-E, Peugeot e-30x8 osv. Kanske de funkar också?

Jag tror det kan bli bra! Det kanske blir lite fight men det är åtminstone bättre att slåss om vem som ska få köra elbilen än att slåss om vem som ska köra bilen med fungerande AC till sommaren!

Tack för ytterligare märken att titta på men jag tror jag kommer köra på denna hyundai.
Har varit ganska intensivt med billetande senaste dagarna och jag är så glad över att ha hittat en firma som har några nya bilar med rätt utrustning på lager.

Skrivet av martinot:

Easee är jättebra tycker jag. Den fungerar med alla typer av bilar. Min första väggbox var Teslas egna WC, men den kan vara lite kinkig att få att fungera med andra elbilar. Satte därför även upp en Easee som jag laddar allt på. Både Easee och de flesta andra (icke märkes-specifika) laddboxar fungerar fint med i princip alla elbilar oavsett märke.

Det jag gillar med Easee är att den inte bara kan styras via WiFi, men har även inbyggd 4G (vår WiFi räcker inte ut till garaget). Riktigt bra appstyrning. Har även möjlighet till lastbalansering ganska billigt och enkelt.

Det låter ju suveränt, tack för input!
Laddbox, installation och en 7m laddsladd skulle gå på 8688kr på den sidan, förmodar att man inte kommer undan mycket billigare än så?

Skrivet av SweViver:

Ta med stolarna och barnen när ni provkör, eller nästa gång när ni går dit för att bara "titta" på bilen. De flesta (om inte alla) säljare har inga som helst problem med att du testar montera barnstolarna, samt fyller bagaget med barnvagn eller dylikt.

Bra idé, får se om vi tar oss ann det i eftermiddag! Annars har jag hittat recensioner som specifikt testat bilen med två bilbarnstolar, så jag tror nog det ska fungera bra!
Nog för att det blir lite trångt för passageraren fram men som tur är så är det väldigt sällan där åker någon som är längre än 1,7m.

Visa signatur

Intel Core i7-12700F | NH-U12S chromax.black | MSI GeForce RTX 2070 ARMOR | Ballistix Sport DDR4 2400MHz 16GB RED | ASUS Prime H670-PLUS D4 | LG 27GL83A-B

Permalänk
Skrivet av GreasusGoldtooth:

Jag tror det kan bli bra! Det kanske blir lite fight men det är åtminstone bättre att slåss om vem som ska få köra elbilen än att slåss om vem som ska köra bilen med fungerande AC till sommaren!

Tack för ytterligare märken att titta på men jag tror jag kommer köra på denna hyundai.
Har varit ganska intensivt med billetande senaste dagarna och jag är så glad över att ha hittat en firma som har några nya bilar med rätt utrustning på lager.

Det låter ju suveränt, tack för input!
Laddbox, installation och en 7m laddsladd skulle gå på 8688kr på den sidan, förmodar att man inte kommer undan mycket billigare än så?

Bra idé, får se om vi tar oss ann det i eftermiddag! Annars har jag hittat recensioner som specifikt testat bilen med två bilbarnstolar, så jag tror nog det ska fungera bra!
Nog för att det blir lite trångt för passageraren fram men som tur är så är det väldigt sällan där åker någon som är längre än 1,7m.

Se till att välj easee med 4g, då kan du styra laddning med deras app utan någon extra kostnad 😊 samt deras webgränssnitt är väldigt enkelt

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Se till att välj easee med 4g, då kan du styra laddning med deras app utan någon extra kostnad 😊 samt deras webgränssnitt är väldigt enkelt

Låter häftigt!

Jag, som i övrigt är ganska ointresserad av bilar och motorer, gillar verkligen denna typen av grejer.
Bara funktionerna som kommer med Blue Link till hyundai kona ska bli roligt att sätta mig in i!

Såg att det är 3-6 veckors leveranstid på installation ifrån evify, kan vilken elektriker som helst utföra installationen måntro?

Visa signatur

Intel Core i7-12700F | NH-U12S chromax.black | MSI GeForce RTX 2070 ARMOR | Ballistix Sport DDR4 2400MHz 16GB RED | ASUS Prime H670-PLUS D4 | LG 27GL83A-B

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreasusGoldtooth:

Låter häftigt!

Jag, som i övrigt är ganska ointresserad av bilar och motorer, gillar verkligen denna typen av grejer.
Bara funktionerna som kommer med Blue Link till hyundai kona ska bli roligt att sätta mig in i!

Såg att det är 3-6 veckors leveranstid på installation ifrån evify, kan vilken elektriker som helst utföra installationen måntro?

Kolla Skårebo också, dom brukar ha vettiga deals. Eller Tibber direkt om du även kan tänkas byta elbolag (väg in att det är timdebitering).

https://www.skarebo.se/webbshop.html?gclid=Cj0KCQiAu62QBhC7AR...

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreasusGoldtooth:

Laddbox, installation och en 7m laddsladd skulle gå på 8688kr på den sidan, förmodar att man inte kommer undan mycket billigare än så?

Helt Ok och bra pris!

Är liknande 8690 via Tibber om du blir kund/medlem där (du måste inte köpa elen via de för det) med en 7,5 meter kabel. Sedan så kan du få ytterligare 500.- i avdrag med en inbjudan från en medlem (messa mig isf) så hamnar du på 8190.

En smart sak med Easee är att man via appen kan låsa fast laddkabeln i boxen om man inte vill att någon skall plocka den.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB], Windows: Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreasusGoldtooth:

Låter häftigt!

Jag, som i övrigt är ganska ointresserad av bilar och motorer, gillar verkligen denna typen av grejer.
Bara funktionerna som kommer med Blue Link till hyundai kona ska bli roligt att sätta mig in i!

Såg att det är 3-6 veckors leveranstid på installation ifrån evify, kan vilken elektriker som helst utföra installationen måntro?

Jag tror du ska köpa både material och installation från samma firma, kan bli besvärligt att få det statliga bidraget annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Jag tror du ska köpa både material och installation från samma firma, kan bli besvärligt att få det statliga bidraget annars.

Stämmer.

Förr kunde man köpa material och tjänster från olika leverantörer när man ansökte om bidrag hos Naturvårdsverket. Nu med Grönt Bidrag så söker firman, och de måste skicka in allt på samma faktura för att få bidragen.

För företag och föreningar så söker man dock fortsatt via NV, och kan därmed ha lite mer flexibilitet med inköp och tjänster från olika parter.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB], Windows: Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag är ingen Volvo-fan på något sätt men det är faktiskt inte så att plattformen inte är byggd för elbilar, den är inte byggd exklusivt för elbilar men tanken var väl redan från början att den skulle funka för dem?

Nej, CMA togs från början fram som en fossibilsplattform, fast med eller utan hybridteknik. Den har i efterhand fått anpassas för att kunna fungera som en ren BEV.

Där har du nog förklaringen till att det inte är så enkelt för Volvo/Polestar att i dag konkurrera med effektiviteten hos renodlade BEV från Tesla, VAG, Huyindai/KIA och Mercedes.

Detta kommer garanterat bli mycket bättre när Volvo/Polestar/Geely får ut sin första renodlade BEV. Då har de rätt förutsättningar att göra ett bra jobba (svårt att i efterhand anpassa plattformar för syften de inte konstruerats eller optimerats för).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB], Windows: Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk

Idag var det verkligen snabba bud....
Min Kia ceed hämtas imorgon sedan nästa vecka bör min Kia E-niro dyka upp
Däck/fälg/sensorer är beställda
Nu sitter jag och letar alla RFID brickor man måste ha 😂🤦🏼‍♂️
Hjärnan är helt slut och det är bara Tisdag..
Klart intressant detta! kommer ladda för det mesta på jobbet.

Incharge är beställt, OM ni vill och orkar skriv gärna ett gäng till som är bra o ha medan jag lägger dottern i sängen

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

Nu sitter jag och letar alla RFID brickor man måste ha 😂🤦🏼‍♂️

MER/Bee, EON, är några som jag har brickor för. Har även appar för CK och Ionity.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB], Windows: Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Skrivet av martinot:

MER/Bee, EON, är några som jag har brickor för. Har även appar för CK och Ionity.

Perfekt tackar! Sparade in ett par minuter där. Hjärnan är verkligen potatismos efter denna dag blir att fixa/beställa detta sen är det tack o gonatt!

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av GreasusGoldtooth:

Jag och min familj funderar på att leasa en elbil då vi behöver byta ut vår andrabil som lever på lånad tid.
"Huvudbilen" är en bensindriven golf sportskombi .

Just nu lutar det åt Hyundai Kona Electric 39kWh främst på grund av tillgänglighet.
Eftersom andrabilen idag är betald och har således varit billig så vill jag gärna komma undan med en månadskostnad på under 4000kr för allt, dvs. 1500mil/år, serviceavtal, försäkring och vinterdäck.
Räckvidden bör räcka alldeles utmärkt då jag har 28km enkel resa till jobb och man har beställt laddstolpar till parkeringen på jobb.
Ska vi åka längre så tar vi helt enkelt golfen, inte minst för att det blir en bättre upplevelse med två småbarn.

Som det ser ut just nu kan jag få ovan för 3870kr/månaden.

Det som tillkommer är ju då en laddbox vilket vi har bra möjlighet för att sätta i vårt dubbelgarage.
Hur ska man tänka kring modell på laddbox?
Tänker att man kanske vill återgå till bensin efter leasingperioden, eller så kanske man vill byta bilmärke, hur ser kompatibilitet ut mellan bilmärken?

Hittade en billig modell här, tror inte vi har något direkt behov av snabbladdning.

Jag skaffade en Easee laddbox via Tibber. 6490:- med installation. Med Tibber-abonnemang så laddar dessutom bilen när elpriset är lågt under dagen plus att du får 50%.

Funkar prima.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Skrivet av GreasusGoldtooth:

Låter häftigt!

Jag, som i övrigt är ganska ointresserad av bilar och motorer, gillar verkligen denna typen av grejer.
Bara funktionerna som kommer med Blue Link till hyundai kona ska bli roligt att sätta mig in i!

Såg att det är 3-6 veckors leveranstid på installation ifrån evify, kan vilken elektriker som helst utföra installationen måntro?

Vilken elfirma som helst kan utföra installation, se till att de också köper laddboxen. Väldigt smidigt installation, gjorde själv 8x dubbel essee här i föreningen på våra gamla motorvärmare. Finns lite att önska vid stolpmontage. Annars är allt väldig användarvänligt.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Sitter och funderar på Ionity abonnemanget för 190kr i månaden och om jag tjänar på att fixa det när elbilen förhoppningsvis snart är här. Jag kommer nästan enbart snabbladda publikt då vi bor i bostadsrätt. I alla fall tills dess att föreningen äntligen tar beslut om att göra om motorvärmar-stolparna till laddningsstolpar. Vilket kan ta ytterligare ett år, vem vet..

Där jag bor finns 4st Ionity 350kW laddare i närheten, samt inte långt ifrån 4st Eon laddare på 300kW. Sen finns det en Lidl butik med gratis 50kW laddning (rätt ofta tillgänglig faktiskt, än så länge). Men jag kommer nog inte palla att ladda på Lidl i över en timme så värst ofta.

Med Ionity abonnemang på 190kr i månaden laddar man för 3.5kr per kWh. Utan abonnemang blir det ju svindyrt där, typ 8-9kr. Eon 300kW laddning med deras gratis medlemskap kostar 5.25kr per kWh just nu.

Men så försöker jag räkna på det hela... Min Marvel R Performance har 65kW (netto) batteri, så om jag oftast laddar från ca 20% till 80% så är det ju typ 40kW laddning per gång. Då jag jobbar hemifrån och inte åker mer än 1000mil per år, så kanske jag inte behöver ladda mer än 2-3 gånger i månaden. Som max kanske 4-5ggr per månad på sommaren, om man är mycket ute å golfar.

Så låt oss säga 3st 40kW laddningar per månad i snitt utspritt över hela året.. Då tänker jag 40x3=120kW per månad. Eller säg 140kW om man räknar högt.

140kW på Ionity med abonnemang blir 140x3.5 = 490kr.
140kW på Eon blir 140x5.25 = 735kr.
Alltså är Ionity 245kr billigare. Drar man av 190kr för månatliga abonnemangskostnaden så är det ca 45kr billigare än Eon.
Redan där har jag ju tjänat på att köra Ionity. Om jag nu räknat rätt...

Men tänker jag rätt här eller? Hur brukar ni göra, ni som enbart snabbladdar publikt? Kör ni något abonnemang, och blir det verkligen billigare praktiskt sett? Ja menar, det finns ju inte så många Ionity laddare runt Stockholmsområdet ännu, och det kanske blir krångligt att binda sig till en å samma laddare i längden.

Det värsta är att man måste binda upp sig på 12 månaders abonnemang, så jag är lite tveksam. Fan va krångligt det här blev nu 😀

Edit: Förresten, binder man abonnemanget till en specifik elbil, eller kan jag och sambon ladda varsin elbil med samma abonnemang?

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

MER/Bee, EON, är några som jag har brickor för. Har även appar för CK och Ionity.

Måste jag ha appar/brickor för att ladda bilen längs vägen? Kan jag inte betala med kort som om jag tankar?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Beamy:

Måste jag ha appar/brickor för att ladda bilen längs vägen? Kan jag inte betala med kort som om jag tankar?

Bara på ett fåtal ställen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beamy:

Måste jag ha appar/brickor för att ladda bilen längs vägen? Kan jag inte betala med kort som om jag tankar?

Det korta svaret är: nej, i princip alla kräver app eller någon blippsak.

Permalänk
Avstängd

E ON Drive & Charge tar kort och blipp-telefon (typ apple pay å googles variant)

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

E ON Drive & Charge tar kort och blipp-telefon (typ apple pay å googles variant)

Intressant. Jag trodde Eon Drive endast hade sitt egna "laddkort" som man måste tanka på med ett Visa/MC kort i förväg?
https://www.eon.se/elbil/ladda

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Sitter och funderar på Ionity abonnemanget för 190kr i månaden och om jag tjänar på att fixa det när elbilen förhoppningsvis snart är här. Jag kommer nästan enbart snabbladda publikt då vi bor i bostadsrätt. I alla fall tills dess att föreningen äntligen tar beslut om att göra om motorvärmar-stolparna till laddningsstolpar. Vilket kan ta ytterligare ett år, vem vet..

Där jag bor finns 4st Ionity 350kW laddare i närheten, samt inte långt ifrån 4st Eon laddare på 300kW. Sen finns det en Lidl butik med gratis 50kW laddning (rätt ofta tillgänglig faktiskt, än så länge). Men jag kommer nog inte palla att ladda på Lidl i över en timme så värst ofta.

Med Ionity abonnemang på 190kr i månaden laddar man för 3.5kr per kWh. Utan abonnemang blir det ju svindyrt där, typ 8-9kr. Eon 300kW laddning med deras gratis medlemskap kostar 5.25kr per kWh just nu.

Men så försöker jag räkna på det hela... Min Marvel R Performance har 65kW (netto) batteri, så om jag oftast laddar från ca 20% till 80% så är det ju typ 40kW laddning per gång. Då jag jobbar hemifrån och inte åker mer än 1000mil per år, så kanske jag inte behöver ladda mer än 2-3 gånger i månaden. Som max kanske 4-5ggr per månad på sommaren, om man är mycket ute å golfar.

Så låt oss säga 3st 40kW laddningar per månad i snitt utspritt över hela året.. Då tänker jag 40x3=120kW per månad. Eller säg 140kW om man räknar högt.

140kW på Ionity med abonnemang blir 140x3.5 = 490kr.
140kW på Eon blir 140x5.25 = 735kr.
Alltså är Ionity 245kr billigare. Drar man av 190kr för månatliga abonnemangskostnaden så är det ca 45kr billigare än Eon.
Redan där har jag ju tjänat på att köra Ionity. Om jag nu räknat rätt...

Men tänker jag rätt här eller? Hur brukar ni göra, ni som enbart snabbladdar publikt? Kör ni något abonnemang, och blir det verkligen billigare praktiskt sett? Ja menar, det finns ju inte så många Ionity laddare runt Stockholmsområdet ännu, och det kanske blir krångligt att binda sig till en å samma laddare i längden.

Det värsta är att man måste binda upp sig på 12 månaders abonnemang, så jag är lite tveksam. Fan va krångligt det här blev nu 😀

Edit: Förresten, binder man abonnemanget till en specifik elbil, eller kan jag och sambon ladda varsin elbil med samma abonnemang?

Du behöver ju inte bestämma dig på en gång. Kör en månad och testa.
Sen kanske du vet ungefär vart ni ska åka på långsemester och då finns ju olika nätverk på vägen som du kan ta in i beräkningen.

Permalänk
Medlem

Till er som funderar på att installera laddbox:
Var noga med att läsa på vad som ingår i ”standardinstallation”, ofta är det inte mycket och allt extra har ofta ordentligt prispåslag.

Jag installerade Garo GLB via Eways, i deras standardinstallation ingick inte personskyddsbrytare som enligt installatören var ett krav. Det ingår inte heller någon form av kapsling för denna eller elmätaren (om man väljer till lastbalansering), så se till att ha gott om plats för moduler i centralen. Ska de sätta upp en ny normkapsling (typ 4 el 8-12 moduler) så kostar det från ca 1000kr + 2500kr i extra avgift för ”förändring/ombyggnad i central”. Tillhandahåller man inte datakabel till elmätaren kostar det 79kr/m (där vanlig sketen CAT5-installationskabel duger gott), för att nämna ett par saker.

Jag pyntade ca 8k för box + installation, men skulle det gått enligt ordinarie prislista hade det blivit betydligt dyrare. Själva installationen lämnade en hel del att önska minst sagt, nu fick jag själv hjälpa elektrikern med hur lastbalanseringen skulle kopplas rätt för både signal och el, konfigurera elmätarna, korrigera höljet till laddaren där skruvar var sneddragna i plasten (m.m. m.m…).

Som tur är så var elektrikern ganska medveten om (några av) sina tillkortakommanden vid tillfället så det löste sig ändå.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux