Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DaBone:

Även om den är sju år gammal, så är den ju fortfarande bättre eller i klass med de bilar i samma prisklass från andra märken. Alltså vad det gäller hur långt du kommer på en laddning, prestanda och utrustning. Plus att du har möjlighet att få en med fri supercharging.
Tänk på att du får en bil som har väldigt stort lastutrymme, om den har luftfjädring så kan du höja/sänka bilen vid behov, fyrhjulsdrift, 525hk och en prestanda som är brutal, autopilot, minimalt med service och låg totalkostnad överlag. Om jag förstått det rätt, så finns det Teslor som gått upp mot 100000mil...!

Jag tror fri supercharging är en stor del av priset. Stort bagageutrymme har den också, men det är ju också en väldigt stor bil liksom. I övrigt vet jag inte om den jämförs så bra med lika gamla bilar i samma prisklass. Jag kollade snabbt på blocket och man får exempelvis en S400 Hybrid 2014 som gått 8000 mil för under de priserna, eller en S500, E63S, BMW M4 eller M5, Audi RS5, RS6 eller RS7 osv. De ligger runt Model S i prestanda rakt fram men är i en annan klass när det gäller exempelvis inredning, prestanda när det svänger, kvalitet och så. Visst är driftskostnaderna högre för dessa bilar med hög skatt och bränsletörst, men om priset är 100K lägre för exempelvis en RS6 så räcker ju det till ganska mycket soppa. Jag säger inte nödvändigtvis att Teslan är ett dåligt val men man behöver ju snabbladda extremt mycket för att det ska löna sig ekonomiskt, och då sitter man ändå där med en bil med "amerikansk" kvalitet och design.

Citat:

Jag gav 500k för min 4år gamla Model S och det är det bästa köp jag gjort i bilväg. Har laddat mestadels hemma denna månad, förutom en vecka på semester och fick en elräkning på under tusenlappen. Det är vad jag tankade för var fjärde dag med min förra Volvo. Räknade ut att jag hamnat på 2,14kr/mil, de dagar jag laddat hemma.

Jo men då kör du ganska extrema sträckor ändå. När jag körde budbil, alltså satt i bilen åtta-tio timmar om dagen och körde runt i Göteborg med omnejd, så låg jag normalt på 30 mil per dag och du verkar ju köra mer än så. Då är både superchargers och laddning hemma stora plus förstås. Så en Tesla var säkert helt rätt för dig. Mycket hänger förstås på andrahandsvärdet när du säljer den sen, men det ser ju ut att vara väldigt bra. Sen kanske du ändå hade tjänat på en liten snål diesel, typ en Polo av liknande årsmodell, på det stora hela, men det är ju inget kul alls.

Citat:

Semestertrippen på 248,3mil blev en laddningskostnad på 68,48kr, när vi kom hem.

Visst är 500k mycket pengar, om man bara åker ner till affären ett par gånger i veckan. Men kör man mycket och långa sträckor ofta, så får man sätta sig ner och räkna på det.
För att stirra sig blind på inköpspriset i det fallet, är inte bara dumt, det är idiotiskt...

Håller med. Men man ska inte stirra sig blind på de låga "bränslekostnaderna" heller förstås. Andrahandsvärdet ser ut att hålla bra för elbilar, men om man ska sälja sin bil om tre år så kanske det inte är det bästa då att ha en bil med litet batteri exempelvis, eller batterihyra.

Permalänk
Medlem

Uppenbarligen problem med mjukvaran även i Polestar:

"Nya svensk-kinesiska elbilen Polestar 2 har en rad mjukvarufel där det allvarligaste gör att bilen plötsligt kan stanna under färd. Efter att det hänt tre svenska kunder återkallar nu bolaget alla bilar som levererats. Totalt rör det nästan 2.200 bilar, varav cirka 600 i Sverige."

https://www.di.se/nyheter/motorstopp-for-polestar-alla-bilar-...

/M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mighty Mic:

Uppenbarligen problem med mjukvaran även i Polestar:

"Nya svensk-kinesiska elbilen Polestar 2 har en rad mjukvarufel där det allvarligaste gör att bilen plötsligt kan stanna under färd. Efter att det hänt tre svenska kunder återkallar nu bolaget alla bilar som levererats. Totalt rör det nästan 2.200 bilar, varav cirka 600 i Sverige."

https://www.di.se/nyheter/motorstopp-for-polestar-alla-bilar-...

/M

Made in hisinge.. Eller nä ,var visst Kina trots allt 😂

Permalänk
Medlem

Tittade nyligen på en Reanaut foe 2016 års modell. Den begärde man 100.000 för. Gått ca 2500 mil.
Som ny kostade den ca 260.000. Den har tappat 160.000 i värde eller 40.000 per år. På milkostnaden blir det 64 kr/ mil.
Till det var det batterihyra och det kostade ca 15 kr / mil.
Så bara batterihyra och värdeminskning ligger på 79 kr / mil.

Det går att jämföra mot en bensinbil, min kostar ca 25 kr / mil de första 6 åren. Med bensin, skatt, försäkring, garage mm.

Om man åker kommunalt med ströresor blir det lite dyrare. Hemma ca 27 kr / mil. Då får man passa busstiderna också om det går några. Ofta blir det en sightsing också med lite dyrare resa. Man bör räkna med åtminstone dubbla tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus_84:

Kollat på tibber?

Japp, kanske startar att testa det. Är det bättre priser och är du nöjd (om du själv använt)?

Skall nog beställa och sätta upp en Easee-box i samband med byte isf.

Någon som kört med denna?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB], Windows: Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av abki:

Tittade nyligen på en Reanaut foe 2016 års modell. Den begärde man 100.000 för. Gått ca 2500 mil.
Som ny kostade den ca 260.000. Den har tappat 160.000 i värde eller 40.000 per år. På milkostnaden blir det 64 kr/ mil.
Till det var det batterihyra och det kostade ca 15 kr / mil.
Så bara batterihyra och värdeminskning ligger på 79 kr / mil.

Det går att jämföra mot en bensinbil, min kostar ca 25 kr / mil de första 6 åren. Med bensin, skatt, försäkring, garage mm.

Om man åker kommunalt med ströresor blir det lite dyrare. Hemma ca 27 kr / mil. Då får man passa busstiderna också om det går några. Ofta blir det en sightsing också med lite dyrare resa. Man bör räkna med åtminstone dubbla tiden.

Ja? Och jämför du med en Lamborghini så blir den dyrare. Sådana här jämförelser är lika menlösa som när folk säger "Audi A4 är svindyra i ägandekostnader. Jag skulle aldrig köpa en sån, Min 30 år gamla Volvo 850 kostar bara 12 SEK / mil. Självklart måste man jämföra likvärdiga fordon för att det ska bli en intressant jämförelse.

Vidare undrar jag vad fasen du kör när du kommer ner i 25:- milen och påstår att garage är medräknat då t.om. Suzuki Swift och Volkswagen Polo ligger runt 30:-/mil och det är de billigaste som Teknikens värd testat.

"Billigast av testbilarna under 2018 blev Volkswagen Polo med en milkostnad på 29,16 kronor. Med i ekonomitoppen hänger de andra småbilarna vi har testat – Nissan Micra, Seat Ibiza, Suzuki Swift och Citroën C3. Låg bensinförbrukning och värdeminskning trycker ned bilkostnaderna till omkring 30 kronor.Feb 7, 2019"

https://teknikensvarld.se/sa-mycket-kostar-bilen-milkostnad-v....

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Japp, kanske startar att testa det. Är det bättre priser och är du nöjd (om du själv använt)?

Skall nog beställa och sätta upp en Easee-box i samband med byte isf.

Någon som kört med denna?

Jag använder Tibber med en easee-box och watty för lastbalansering. Funkar ok men det bygger på att det finns wifi där du har dina huvudsäkringar.

Går ju självklart att använda easee utan watty.
Tror Tibber är billigast på rörligt elpris.
En så länge har ingen kunnat matcha det när dom ringer och försöker sälja.

Felstavat
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mighty Mic:

Uppenbarligen problem med mjukvaran även i Polestar:

"Nya svensk-kinesiska elbilen Polestar 2 har en rad mjukvarufel där det allvarligaste gör att bilen plötsligt kan stanna under färd. Efter att det hänt tre svenska kunder återkallar nu bolaget alla bilar som levererats. Totalt rör det nästan 2.200 bilar, varav cirka 600 i Sverige."

https://www.di.se/nyheter/motorstopp-for-polestar-alla-bilar-...

/M

Det mest allvarliga och fruktansvärda problemet har drabbat så många som tre bilar, det ohyggliga felet innebär att bilen stannar och föraren kan endast starta bilen genom att låsa den, vänta tio minuter, sen låsa upp den igen och först efter denna omilda behandling åka vidare. Denna tio minuters försening har inneburit mycket smärtsamma upplevelser för dessa tre ägare. Troligtvis kommer dessa tre förare aldrig kunna återhämta sig igen från denna förnedrande mjukvaruupplevelse.

Ett ännu mer omfattande problem som drabbat samtliga ägare är att Polestar 2 har en app från svenska Spotify som Spotify givit allt för låg bitrate så att många Polestareägare övergivit svenska musikundret Spotify till fördel för amerikanska utmanaren YouTube Music.

Sådan dålig behandling och mobbing från ett svenskt företag mot ett annat svenskt företag är under all kritik och kan i förlängningen innebära att svenska Spotify tappar sin givna plats bland streamingtjänsterna då Polestar 2 är först i världen med hyllade Android Automotive som spås få omfattande spridning bland världens biltillverkare.

Så skriv skyndsamt under så att det förmodade misstaget rättas till på denna länk: Länk till underskriften

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

Det mest allvarliga och fruktansvärda problemet har drabbat så många som tre bilar, det ohyggliga felet innebär att bilen stannar och föraren kan endast starta bilen genom att låsa den, vänta tio minuter, låsa upp den och först efter denna omilda behandling åka vidare. Denna tio minuters försening har inneburit mycket smärtsamma upplevelser för dessa tre ägare, troligtvis kommer dessa tre förare aldrig kunna återhämta sig från denna förnedrande mjukvaruupplevelse.

Ett ännu mer omfattande problem som drabbat samtliga ägare är att Polestar 2 har en app från svenska Spotify som Spotify givit allt för låg bitrate så att många Polestareägare övergivit svenska musikundret Spotify till fördel för amerikanska YouTube Music.

Sådan dålig behandling och mobbing från ett svenskt företag mot ett annat svenskt företag är under all kritik och kan i förlängningen innebära att svenska Spotify tappar sin givna plats bland streamingtjänsterna då Polestar 2 är först i världen med hyllade Android Auto som spås få omfattande spridning bland världens biltillverkare.

Så skriv skyndsamt under så att det förmodade misstaget rättas till på denna länk: Länk till underskriften

Om det hänt 3st bilar i Sverige, så kan det ju hända fler framöver? Tänk dig mediadrevet och den dåliga publicitet Polestar skulle få, om de ignorerade detta. Nu vet jag inte hur de stannade, men det kan bli ganska farligt om det händer på fel plats vid fel tidpunkt.

Har själv Spotify i bilen, men streamar till 95% genom telefonen istället. Använder ofta Waze och vill få varningar och annat i högtalarna och då måste man ha det kopplat så. Fungerar dock lika bra och man kan styra musiken på samma sätt... Dock dåligt om de ger sämre kvalitét på ljudet. Polestar har väl en ganska vass ljudanläggning av vad jag förstått.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Om det hänt 3st bilar i Sverige, så kan det ju hända fler framöver? Tänk dig mediadrevet och den dåliga publicitet Polestar skulle få, om de ignorerade detta. Nu vet jag inte hur de stannade, men det kan bli ganska farligt om det händer på fel plats vid fel tidpunkt.

Har själv Spotify i bilen, men streamar till 95% genom telefonen istället. Använder ofta Waze och vill få varningar och annat i högtalarna och då måste man ha det kopplat så. Fungerar dock lika bra och man kan styra musiken på samma sätt... Dock dåligt om de ger sämre kvalitét på ljudet. Polestar har väl en ganska vass ljudanläggning av vad jag förstått.

Det kan ju inte hända fler eftersom de nu tar in dem och uppdaterar dem. Sen är Polestar 2 helt ny bil så det har inte hunnit sålts så många. De som säljs idag lär dessutom redan vara utrustad med senaste mjukvaran.

Fast du har ju inte Android Automotive i din bil, du har ju inget alternativ om du vill ha Android i din bil.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Om det hänt 3st bilar i Sverige, så kan det ju hända fler framöver? Tänk dig mediadrevet och den dåliga publicitet Polestar skulle få, om de ignorerade detta. Nu vet jag inte hur de stannade, men det kan bli ganska farligt om det händer på fel plats vid fel tidpunkt.

Har själv Spotify i bilen, men streamar till 95% genom telefonen istället. Använder ofta Waze och vill få varningar och annat i högtalarna och då måste man ha det kopplat så. Fungerar dock lika bra och man kan styra musiken på samma sätt... Dock dåligt om de ger sämre kvalitét på ljudet. Polestar har väl en ganska vass ljudanläggning av vad jag förstått.

Tydligen omvandlas gaspedalen till bromspedal pga. mjukvaran för laddningsfunktionen vid ”motorbroms”. Låter inte som en höjdarupplevelse i 110km/h.

Permalänk
Medlem
Skrivet av addek83:

Tydligen omvandlas gaspedalen till bromspedal pga. mjukvaran för laddningsfunktionen vid ”motorbroms”. Låter inte som en höjdarupplevelse i 110km/h.

Om det är så är det regenereringsfunktionen som går in så är det är inte samma sak som att panikbromsa. Finns för övrigt ett annat etablerat elbilsmärke som brukar kunna drabbas av spökinbromsningar.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Ja? Och jämför du med en Lamborghini så blir den dyrare. Sådana här jämförelser är lika menlösa som när folk säger "Audi A4 är svindyra i ägandekostnader. Jag skulle aldrig köpa en sån, Min 30 år gamla Volvo 850 kostar bara 12 SEK / mil. Självklart måste man jämföra likvärdiga fordon för att det ska bli en intressant jämförelse.

Vidare undrar jag vad fasen du kör när du kommer ner i 25:- milen och påstår att garage är medräknat då t.om. Suzuki Swift och Volkswagen Polo ligger runt 30:-/mil och det är de billigaste som Teknikens värd testat.

"Billigast av testbilarna under 2018 blev Volkswagen Polo med en milkostnad på 29,16 kronor. Med i ekonomitoppen hänger de andra småbilarna vi har testat – Nissan Micra, Seat Ibiza, Suzuki Swift och Citroën C3. Låg bensinförbrukning och värdeminskning trycker ned bilkostnaderna till omkring 30 kronor.Feb 7, 2019"

https://teknikensvarld.se/sa-mycket-kostar-bilen-milkostnad-v....

Du får tänka på att värdeminskningen per mil minskar år efter år. Jag tror inte teknikens värld haft bilarna i 6 år. Så tycker inte det låter alls osannolikt med 25 kr milen.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av glemmy:

Du får tänka på att värdeminskningen per mil minskar år efter år. Jag tror inte teknikens värld haft bilarna i 6 år. Så tycker inte det låter alls osannolikt med 25 kr milen.

Det har du ju faktiskt alldeles rätt i, jag backar i det argumentet

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

Det kan ju inte hända fler eftersom de nu tar in dem och uppdaterar dem. Sen är Polestar 2 helt ny bil så det har inte hunnit sålts så många. De som säljs idag lär dessutom redan vara utrustad med senaste mjukvaran.

Fast du har ju inte Android Automotive i din bil, du har ju inget alternativ om du vill ha Android i din bil.

Synd att PS2 inte hunnit få OTA-uppdateringar. Skulle sparat mycket pengar för Polestar, och sparat mycket besvär för kunderna (som redan köpt).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB], Windows: Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus_84:

Jag använder Tibber med en easee-box och watty för lastbalansering. Funkar ok men det bygger på att det finns wifi där du har dina huvudsäkringar.

Går ju självklart att använda easee utan watty.
Tror Tibber är billigast på rörligt elpris.
En så länge har ingen kunnat matcha det när dom ringer och försöker sälja.

Tack!

Har WiFi-repeater som står precis på skåpet för huvudsäkringarna. Startar med Tibber och prövar det!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB], Windows: Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Volvo XC40 Recharge dock förstår jag inte hur den ska kunna konkurrera mot Skoda Enyaq och VW ID 4.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Volvo XC40 Recharge dock förstår jag inte hur den ska kunna konkurrera mot Skoda Enyaq och VW ID 4.

Bilen är säkert bra men med klen räckvidd på 40 mil blir prislappen på 700tkr galet hög. Vill man ha bättre räckvidd och bra prestanda kan man lika gärna köpa Polestar 2 (47 mil) eller Model 3 (56 mil) som båda är billigare. Vill man komma ännu billigare undan, men fortfarande ha bättre räckvidd, då är det onekligen svårt att slå ID4 (52 mil) för 515tkr.

Så jag håller med - varför skulle man köpa en XC40 med så hög prislapp i förhållande till vad man får? Sänk till 600tkr och den har en liten chans i alla fall. Om man känner sig bekväm med just Volvo är inte heller steget att byta till Polestar särskilt stort.

På något sätt är det lite oroväckande att Volvo nästan är sist på bollen gällande att släppa en elbil och när de väl släpper den har den förmodligen sämst räckvidd av alla moderna elbilar i dessa prisklasser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alpha:

Bilen är säkert bra men med klen räckvidd på 40 mil blir prislappen på 700tkr galet hög. Vill man ha bättre räckvidd och bra prestanda kan man lika gärna köpa Polestar 2 (47 mil) eller Model 3 (56 mil) som båda är billigare. Vill man komma ännu billigare undan, men fortfarande ha bättre räckvidd, då är det onekligen svårt att slå ID4 (52 mil) för 515tkr.

Så jag håller med - varför skulle man köpa en XC40 med så hög prislapp i förhållande till vad man får? Sänk till 600tkr och den har en liten chans i alla fall. Om man känner sig bekväm med just Volvo är inte heller steget att byta till Polestar särskilt stort.

På något sätt är det lite oroväckande att Volvo nästan är sist på bollen gällande att släppa en elbil och när de väl släpper den har den förmodligen sämst räckvidd av alla moderna elbilar i dessa prisklasser.

Håller helt med är mycket mer nyfiken på Lynk & Co Zero Concept byggt från grunden som Elbil på Geelys SEA-plattform.

Men förstår också om Geely sätter prio på deras nystartade företag för att få kunder att lockas att köpa det nya okända märket.
https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20200924/l...

Ska bli spännande och se priset på denna.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alpha:

Bilen är säkert bra men med klen räckvidd på 40 mil blir prislappen på 700tkr galet hög. Vill man ha bättre räckvidd och bra prestanda kan man lika gärna köpa Polestar 2 (47 mil) eller Model 3 (56 mil) som båda är billigare. Vill man komma ännu billigare undan, men fortfarande ha bättre räckvidd, då är det onekligen svårt att slå ID4 (52 mil) för 515tkr.

Så jag håller med - varför skulle man köpa en XC40 med så hög prislapp i förhållande till vad man får? Sänk till 600tkr och den har en liten chans i alla fall. Om man känner sig bekväm med just Volvo är inte heller steget att byta till Polestar särskilt stort.

På något sätt är det lite oroväckande att Volvo nästan är sist på bollen gällande att släppa en elbil och när de väl släpper den har den förmodligen sämst räckvidd av alla moderna elbilar i dessa prisklasser.

Skulle klart nöja mig med 40 mil, sällan jag kör längre. Sen är Teslan du angivit helt galet prissatt den också i så fall, skiljer bara 30K mellan den och Volvon, det är ungefär vad Tesla tar för en uppsättning vinterhjul.

Är det bara räckvidd du vill ha så finns ID3 med 77 kWh batteri och 55 mils räckvidd för 532K, då ingår även värmepump som ger längre räckvidd på vintern, det saknar både Tesla och Polestar. Eller varför inte i sammanhanget rent billiga Skoda Enyaq med 51 mils räckvidd för 489K.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

Skulle klart nöja mig med 40 mil, sällan jag kör längre. Sen är Teslan du angivit helt galet prissatt den också i så fall, skiljer bara 30K mellan den och Volvon, det är ungefär vad Tesla tar för en uppsättning vinterhjul.

Är det bara räckvidd du vill ha så finns ID3 med 77 kWh batteri och 55 mils räckvidd för 532K, då ingår även värmepump som ger längre räckvidd på vintern, det saknar både Tesla och Polestar. Eller varför inte i sammanhanget rent billiga Skoda Enyaq med 51 mils räckvidd för 489K.

40 mil WLTP innebär dock klart mindre än 40 mil på motorväg. Om man klarar sig med det så är det förstås trevligt, men jag tror att de flesta hade önskat lite mer. Inte minst i dessa prisklasser.

Vinterjul kostar 22tkr för Model 3 och 25tkr för Polestar 2. Även Volvon behöver väl vinterhjul och även de ligger väl i denna prisklass? Dessutom behöver man nog lägga på lite förarassistanspaket och stolpaket på Volvon för att den ska komma upp i nivå med de övriga.

Även om Model 3 och Polestar 2 inte är så märkvärdigt mycket billigare än Volvon så är de trots allt billigare och erbjuder bättre räckvidd. Frågan kvarstår - hur många kommer vilja betala mer för Volvo åt få markant sämre räckvidd? Vissa kanske, men knappast majoriteten av de som funderar på att köpa elbil.

För de som klarar sig med en mindre bil som ID3 så är det definitivt ett alternativ. Personligen tycker jag dock att ID4 verkar mer intressant.

För Enyaq har jag tolkat det som att startpriset i Sverige är omkring 550tkr för den versionen som har 51 mil WLTP, dvs det som konfiguratorn på hemsidan visar är ej korrekt för Sverige. Den Eqyaq som bara kostar 489tkr i konfiguratorn är extremt klent utrustad och prislappen går väl upp närmare 100tkr innan når en nivå som är likvärdig de bilar vi diskuterar här.

Om det är så att jag uppfattade Skoda Enyaq's prislapp korrekt, 550tkr, så känns det som att VW ID4 1st för 515tkr är mer prisvärt.

En av anledningningarna till att de versioner som initialt finns tillgängliga för Enyaq och ID4 ligger en prisnivå under Model 3, Polestar 2 och Volvo XC40 Recharge är att de endast är bakhjulsdrivna (en motor istället för två) och inte lika fokuserade på prestanda. Klarar man sig med ~200hk och bakhjulsdrift så är Enyaq och ID4 förmodligen mer prisvärda än de övriga. Det beror på vad man förväntar sig av sin bil.

Jag skulle egentligen varit iväg och provkört ID3 tidigare i veckan, men var tvungen att planera om lite. Förhoppningsvis får jag tillfälle att provköra kommande vecka. Om jag uppfattade saken rätt skulle ID4 finnas tillgäng för provkörning i december.

Korrigerade en mindre felskrivning
Permalänk
Medlem
Skrivet av alpha:

40 mil WLTP innebär dock klart mindre än 40 mil på motorväg. Om man klarar sig med det så är det förstås trevligt, men jag tror att de flesta hade önskat lite mer. Inte minst i dessa prisklasser.

Vinterjul kostar 22tkr för Model 3 och 25tkr för Polestar 2. Även Volvon behöver väl vinterhjul och även de ligger väl i denna prisklass? Dessutom behöver man nog lägga på lite förarassistanspaket och stolpaket på Volvon för att den ska komma upp i nivå med de övriga.

Även om Model 3 och Polestar 2 inte är så märkvärdigt mycket billigare än Volvon så är de trots allt billigare och erbjuder bättre räckvidd. Frågan kvarstår - hur många kommer vilja betala mer för Volvo åt få markant sämre räckvidd? Vissa kanske, men knappast majoriteten av de som funderar på att köpa elbil.

För de som klarar sig med en mindre bil som ID3 så är det definitivt ett alternativ. Personligen tycker jag dock att ID4 verkar mer intressant.

För Enyaq har jag tolkat det som att startpriset i Sverige är omkring 550tkr för den versionen som har 51 mil WLTP, dvs det som konfiguratorn på hemsidan visar är korrekt för Sverige. Den Eqyaq som bara kostar 489tkr i konfiguratorn är extremt klent utrustad och prislappen går väl upp närmare 100tkr innan når en nivå som är likvärdig de bilar vi diskuterar här.

Om det är så att jag uppfattade Skoda Enyaq's prislapp korrekt, 550tkr, så känns det som att VW ID4 1st för 515tkr är mer prisvärt.

En av anledningningarna till att de versioner som initialt finns tillgängliga för Enyaq och ID4 ligger en prisnivå under Model 3, Polestar 2 och Volvo XC40 Recharge är att de endast är bakhjulsdrivna (en motor istället för två) och inte lika fokuserade på prestanda. Klarar man sig med ~200hk och bakhjulsdrift så är Enyaq och ID4 förmodligen mer prisvärda än de övriga. Det beror på vad man förväntar sig av sin bil.

Jag skulle egentligen varit iväg och provkört ID3 tidigare i veckan, men var tvungen att planera om lite. Förhoppningsvis får jag tillfälle att provköra denna vecka. Om jag uppfattade saken rätt skulle ID4 finnas tillgäng för provkörning i december.

Du har helt rätt Vw ID4 First edition är mer utrustade en basmodellerna som kommer senare & likadant med ID3 First vs Basmodellen.

515K ID4 First är garanterat mer utrustad en Skoda Enyaq iv80 basmodellen som är på hemsidan och känns som många missat just den punkten & blindt ser att priset är 25 500 Sek lägre på Enyaq.

Utrustningshöjdpunkter för ID.4 1st

Utöver grundutrustningen monteras följande extrautrustning i ID.4 1 st:

• 20 tums lättmetallfälgar ”Drammen”
• Navigationssystem ” Discover Pro ” inkl. “Streaming &
• Designsäte, inkl. uppvärmningsbara framsäten och multifunktionsratt i läder, uppvärmningsbar
• Automatiskt uppvärmningsbara vindrutespolarmunstycken fram
• Klimatkomfortruta
• Klimatanläggning ”Air Care Climatronic” med 2 zoners temperaturreglering
• Helljusreglering ”Light Assist”
• Textilgolvmattor
• Svängningsbromsfunktion och undanmanöverassistent
• 2 USB C gränssnitt bak
• Mittkonsol med rullgardin och upplyst smartphonefack
• Interiörbelysning, 30 färger
• Tonade rutor bak
• Backkamera
• Play & Pause pedaler och andra 1 st Edition Design differentieringar
• Exterieur Style Paket
• Dragkrok
• Nätladdningskabel Mode 2
• Värmepump
• Regnsensor
• Automatisk distansreglering ACC ”stop & go”
https://www.volkswagen.se/idhub/content/experience-fragments/...

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Du har helt rätt Vw ID4 First edition är mer utrustade en basmodellerna som kommer senare & likadant med ID3 First vs Basmodellen.

515K ID4 First är garanterat mer utrustad en Skoda Enyaq iv80 basmodellen som är på hemsidan och känns som många missat just den punkten & blindt ser att priset är 25 500 Sek lägre på Enyaq.

De tar 100k mer för ID4 1st ed max. Känns inte riktigt värt den extra kostnaden. Mest extra lull-lull, tex 21 tums fälgar och panoramak. Eller missar jag något? Men grundnivån på 515 K känns riktigt prisvärd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mawux:

De tar 100k mer för ID4 1st ed max. Känns inte riktigt värt den extra kostnaden. Mest extra lull-lull, tex 21 tums fälgar och panoramak. Eller missar jag något? Men grundnivån på 515 K känns riktigt prisvärd.

Jag delar den uppfattningen. ID4 1st har lagt sig på en riktigt bra nivå gällande utrustningen där i princip allt nödvändigt och vettigt tycks ingå.

1st Max verkar däremot innehålla en hel del mindre nödvändiga saker och med en hög prislapp (100tkr) som gör den allt annat än prisvärd.

Min gissning är att ytterst få kommer välja 1st Max nivån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mawux:

De tar 100k mer för ID4 1st ed max. Känns inte riktigt värt den extra kostnaden. Mest extra lull-lull, tex 21 tums fälgar och panoramak. Eller missar jag något? Men grundnivån på 515 K känns riktigt prisvärd.

Detta tillkommer på Max versionen.

• 21 tums lättmetallfälgar ”Narvik”
• Augmented Reality Head up display (AR HUD)
• Förarassistenten ”Travel Assist” Assist”, med filhållningsassistenten ”Side Assist” och ”Emergency Assist” och Area View
• LED Matrix strålkastare med belysning för dåligt väder och automatiskt belysningssystem med ”Coming home” funktion, ”Dynamic Light Assist”
• List mellan strålkastarna och belysta fördjupningar under dörrhandtagen
• 3D LED baklyktor med dynamisk blinker
• Navigationssystem ” Discover Pro Max ” inkl. ”Streaming &
• Komfortsäten med sätesöverdrag av tyg/mikrofleece ”ArtVelours” inkl. framsäten med elektrisk inställning för längsposition, sitthöjd, sätes och ryggstödslutning, utvändiga backspeglar med minnesfunktion, svankstöd fram med pneumatisk inställning, med massagefunktion
• Panoramaglastak
• Telefongränssnitt ”Comfort” med induktiv laddningsfunktion
• Nyckellöst lås och startsystem ”Keyless Advanced”, utan Safe säkring
• Progressiv styrning och adaptiv chassireglering DCC
• Climatronic (3 zons) med klimatkontrollpanel bak
• ”Easy baklucka med sensorstyrd öppning, med fjärrupplåsning
• Variabelt lastgolv, bagagenät och nätskiljevägg
• Akustikrutor
• Proaktivt passagerarskyddssystem i kombination med ”Front Assist

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

Skulle klart nöja mig med 40 mil, sällan jag kör längre. Sen är Teslan du angivit helt galet prissatt den också i så fall, skiljer bara 30K mellan den och Volvon, det är ungefär vad Tesla tar för en uppsättning vinterhjul.

Är det bara räckvidd du vill ha så finns ID3 med 77 kWh batteri och 55 mils räckvidd för 532K, då ingår även värmepump som ger längre räckvidd på vintern, det saknar både Tesla och Polestar. Eller varför inte i sammanhanget rent billiga Skoda Enyaq med 51 mils räckvidd för 489K.

Att Tesla saknar värmepump är inte helt rätt, då Model Y har det...

https://teslaclubsweden.se/varmepumpen-i-tesla-model-y/

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av alpha:

40 mil WLTP innebär dock klart mindre än 40 mil på motorväg. Om man klarar sig med det så är det förstås trevligt, men jag tror att de flesta hade önskat lite mer. Inte minst i dessa prisklasser.

Vinterjul kostar 22tkr för Model 3 och 25tkr för Polestar 2. Även Volvon behöver väl vinterhjul och även de ligger väl i denna prisklass? Dessutom behöver man nog lägga på lite förarassistanspaket och stolpaket på Volvon för att den ska komma upp i nivå med de övriga.

Även om Model 3 och Polestar 2 inte är så märkvärdigt mycket billigare än Volvon så är de trots allt billigare och erbjuder bättre räckvidd. Frågan kvarstår - hur många kommer vilja betala mer för Volvo åt få markant sämre räckvidd? Vissa kanske, men knappast majoriteten av de som funderar på att köpa elbil.

För de som klarar sig med en mindre bil som ID3 så är det definitivt ett alternativ. Personligen tycker jag dock att ID4 verkar mer intressant.

För Enyaq har jag tolkat det som att startpriset i Sverige är omkring 550tkr för den versionen som har 51 mil WLTP, dvs det som konfiguratorn på hemsidan visar är korrekt för Sverige. Den Eqyaq som bara kostar 489tkr i konfiguratorn är extremt klent utrustad och prislappen går väl upp närmare 100tkr innan når en nivå som är likvärdig de bilar vi diskuterar här.

Om det är så att jag uppfattade Skoda Enyaq's prislapp korrekt, 550tkr, så känns det som att VW ID4 1st för 515tkr är mer prisvärt.

En av anledningningarna till att de versioner som initialt finns tillgängliga för Enyaq och ID4 ligger en prisnivå under Model 3, Polestar 2 och Volvo XC40 Recharge är att de endast är bakhjulsdrivna (en motor istället för två) och inte lika fokuserade på prestanda. Klarar man sig med ~200hk och bakhjulsdrift så är Enyaq och ID4 förmodligen mer prisvärda än de övriga. Det beror på vad man förväntar sig av sin bil.

Jag skulle egentligen varit iväg och provkört ID3 tidigare i veckan, men var tvungen att planera om lite. Förhoppningsvis får jag tillfälle att provköra kommande vecka. Om jag uppfattade saken rätt skulle ID4 finnas tillgäng för provkörning i december.

Mindre räckvidd på motorväg gäller alla elbilar, det är inget unikt för XC40. Längre räckvidd är så klart bättre, men tror de flesta klara sig med 40 mils räckvidd.

Att jag tog upp vinterhjulen var endast för att få lite perspektiv på hur liten skillnaden är i pris. Förarassistansen hos Volvo går på 7900:-, pengar det också, men inte jätteblodigt. Stolpaket om man vill ha elstolar för 5900:-, annars har XC40 som standard Nubuck/nappaläder. XC40 har förresten elbaklucka som standard, finns inte ens som valbart tillbehör till Model 3.

Jag skulle också välja ID4 framför ID3 men eftersom räckvidd var på tapeten så tog jag upp ID3 som hyllats just för sin räckvidd. Möjligen kan ID4 ha liknande egenskaper men det får senare test visa när den väl finns att köpa.

Enyaq för 550K har utrustning som värmepump, LED Matrix belysning samt ljudisolerat glas. Det är utrustning som inte ens går att få i en Tesla Model 3 år 2020, varken som standard eller tillbehör. Men klarar man sig med en lite enklare utrustad bil för närmare sju hundra tusen så. Det beror helt på vad man förväntar sig av en bil år 2020.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Att Tesla saknar värmepump är inte helt rätt, då Model Y har det...

https://teslaclubsweden.se/varmepumpen-i-tesla-model-y/

Ja fast nu svarade jag på ett inlägg om Tesla Model 3 (ja jag borde ha skrivit Teslan istället för Tesla). Vad gäller Model Y så ligger den kanske ett år fram i tiden för svenskarnas del och i övrig så har ju den idag uppgiven sämre räckvidd än Model 3. Eftersom nu även räckvidd var på agendan, samt eftersom det var så viktigt att påpeka har även den kortare räckvidd på motorväg. Även pris går ju då upp till 729K.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

Enyaq för 550K har utrustning som värmepump, LED Matrix belysning samt ljudisolerat glas. Det är utrustning som inte ens går att få i en Tesla Model 3 år 2020, varken som standard eller tillbehör. Men klarar man sig med en lite enklare utrustad bil för närmare sju hundra tusen så. Det beror helt på vad man förväntar sig av en bil år 2020.

Alla bilar har sina för och nackdelar, det bara är så. Själv ser jag inte den utrustning som du tar fram, som direkt saknad i min värld. Däremot skulle jag sakna att kunna snabbladda med upp till 250kW i ett superbt laddnätverk, utan bara 125kW i ett outbyggt laddnätverk. Att bara ha högst 205hk.. Avsaknad av autopilot, vilket är hur skönt som helst på långa resor. m.m. m.m...
Sen har vi det där med designen.. Vill man ha en elbil som ser ut som gamla fosilbilar gjort i årtionden, så varför inte.

Som sagt var.. Alla bilar har sina för och nackdelar och vi har alla olika värderingar och krav på vad en bil ska ha för utrustning och design. Inget konstigt med det...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

Mindre räckvidd på motorväg gäller alla elbilar, det är inget unikt för XC40. Längre räckvidd är så klart bättre, men tror de flesta klara sig med 40 mils räckvidd.

Att jag tog upp vinterhjulen var endast för att få lite perspektiv på hur liten skillnaden är i pris. Förarassistansen hos Volvo går på 7900:-, pengar det också, men inte jätteblodigt. Stolpaket om man vill ha elstolar för 5900:-, annars har XC40 som standard Nubuck/nappaläder. XC40 har förresten elbaklucka som standard, finns inte ens som valbart tillbehör till Model 3.

Jag skulle också välja ID4 framför ID3 men eftersom räckvidd var på tapeten så tog jag upp ID3 som hyllats just för sin räckvidd. Möjligen kan ID4 ha liknande egenskaper men det får senare test visat när den väl finns att köpa.

Enyaq för 550K har utrustning som värmepump, LED Matrix belysning samt ljudisolerat glas. Det är utrustning som inte ens går att få i en Tesla Model 3 år 2020, varken som standard eller tillbehör. Men klarar man sig med en lite enklare utrustad bil för närmare sju hundra tusen så. Det beror helt på vad man förväntar sig av en bil år 2020.

Det är korrekt att alla elbilar (och bilar) drar mer på motorvägen, särskilt om man kör upp mot 120km/h. Min poäng var att om man anser att 40 mil räckvidd räcker så innebär det i praktiken att man bör leta efter en elbil med ~50mil WLTP. Då går Volvo XC40 bort.

Både Tesla och Polestar har ganska hög utrustningsnivå som standard, men mycket få tillval. Jag håller helt med om att det finns ett antal tillval som andra biltillverkare erbjuder som varken Tesla eller Polestar kan erbjuda. Om dessa specifika tillval är en dealbreaker eller ej är upp till var och en att avgöra. Sedan kan det finns det andra egenskaper som gör Tesla och Polestar intressanta. Model 3 säljer onekligen bra för att vara en bil med sådan prislapp. Det är säkerligen inte utan anledning.

Det viktigaste är dock att det börjar komma ut fler och fler elbilar på marknaden för att alla får lättare att hitta just "sin" elbil som uppfyller de krav man själv har. För ett par år sedan var det nästan bara Tesla Model S, Nissan Leaf eller Renault Zoe och då var det inte direkt svårt att tycka att Model S var helt överlägen.

VW ID3 har något bättre räckvidd än ID4 (54 mil vs 52 mil) eftersom batteriet är detsamma men ID4 är större. Skillnaden är nog inte märkbar i praktiken. Min gissning är att båda dessa bilar kommer bli en succé.

För ID3/ID4 kommer man kunna välja mellan tre olika batteristorlekar och därmed tre nivåer av räckvidd. Det ska bli intressant att se vilka räckvidder som blir mest populära. Kommer många välja 52 mil istället för 42 mil exempelvis? Tittar man på Model 3, som ändå är mycket lättare att ladda på resan, så verkar ändå Long Range (56 mil) vara vanligare än Standard Range (40 mil). ID3/ID4 har inte alls ett lika utbyggt laddnätverk - vågar man då välja mindre än 52 mil i dagsläget?