Även om den är sju år gammal, så är den ju fortfarande bättre eller i klass med de bilar i samma prisklass från andra märken. Alltså vad det gäller hur långt du kommer på en laddning, prestanda och utrustning. Plus att du har möjlighet att få en med fri supercharging.
Tänk på att du får en bil som har väldigt stort lastutrymme, om den har luftfjädring så kan du höja/sänka bilen vid behov, fyrhjulsdrift, 525hk och en prestanda som är brutal, autopilot, minimalt med service och låg totalkostnad överlag. Om jag förstått det rätt, så finns det Teslor som gått upp mot 100000mil...!
Jag tror fri supercharging är en stor del av priset. Stort bagageutrymme har den också, men det är ju också en väldigt stor bil liksom. I övrigt vet jag inte om den jämförs så bra med lika gamla bilar i samma prisklass. Jag kollade snabbt på blocket och man får exempelvis en S400 Hybrid 2014 som gått 8000 mil för under de priserna, eller en S500, E63S, BMW M4 eller M5, Audi RS5, RS6 eller RS7 osv. De ligger runt Model S i prestanda rakt fram men är i en annan klass när det gäller exempelvis inredning, prestanda när det svänger, kvalitet och så. Visst är driftskostnaderna högre för dessa bilar med hög skatt och bränsletörst, men om priset är 100K lägre för exempelvis en RS6 så räcker ju det till ganska mycket soppa. Jag säger inte nödvändigtvis att Teslan är ett dåligt val men man behöver ju snabbladda extremt mycket för att det ska löna sig ekonomiskt, och då sitter man ändå där med en bil med "amerikansk" kvalitet och design.
Jag gav 500k för min 4år gamla Model S och det är det bästa köp jag gjort i bilväg. Har laddat mestadels hemma denna månad, förutom en vecka på semester och fick en elräkning på under tusenlappen. Det är vad jag tankade för var fjärde dag med min förra Volvo. Räknade ut att jag hamnat på 2,14kr/mil, de dagar jag laddat hemma.
Jo men då kör du ganska extrema sträckor ändå. När jag körde budbil, alltså satt i bilen åtta-tio timmar om dagen och körde runt i Göteborg med omnejd, så låg jag normalt på 30 mil per dag och du verkar ju köra mer än så. Då är både superchargers och laddning hemma stora plus förstås. Så en Tesla var säkert helt rätt för dig. Mycket hänger förstås på andrahandsvärdet när du säljer den sen, men det ser ju ut att vara väldigt bra. Sen kanske du ändå hade tjänat på en liten snål diesel, typ en Polo av liknande årsmodell, på det stora hela, men det är ju inget kul alls.
Semestertrippen på 248,3mil blev en laddningskostnad på 68,48kr, när vi kom hem.
Visst är 500k mycket pengar, om man bara åker ner till affären ett par gånger i veckan. Men kör man mycket och långa sträckor ofta, så får man sätta sig ner och räkna på det.
För att stirra sig blind på inköpspriset i det fallet, är inte bara dumt, det är idiotiskt...
Håller med. Men man ska inte stirra sig blind på de låga "bränslekostnaderna" heller förstås. Andrahandsvärdet ser ut att hålla bra för elbilar, men om man ska sälja sin bil om tre år så kanske det inte är det bästa då att ha en bil med litet batteri exempelvis, eller batterihyra.