Missa inte Månadens Drop!

Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av NDanielN:

Sen på Teslan tillkommer försäkring och antagligen vinterdäck vilket inte är gratis med fälgar. Menar du att det är en kontantinsats på 30% på en leasingbil?

Nej det är 0 kr i kontantinsats på en leasingbil. Jag leasar en elbil just nu leasing.

Visa signatur

CPU:5800X
GPU: 3080OC
Jag är mindre sosse än dig #Folding #Sweclockers #AnvänderMinGPU
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...
https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Nej det är 0 kr i kontantinsats på en leasingbil. Jag leasar en elbil just nu leasing.

Men som någon tidigare nämnde. Dealen kan verka lockande, men det som avgör mest är det faktiska priset på bilen. En bil som kostar 600tkr med ett restvärde på 50% kommer kosta dig 300tkr på 3 år eller 8300kr varje månad i värdeminskning. Du nämner att du sparar 4tkr i månaden, men jämfört med vad? Billån på 8% ränta är mycket. Hade jag tänkte att låna för en bil hade jag i första hand försökt belåna bostaden, där kan du få en 3 åring för 3%. Helt plötsligt är bara besparingen du gör 1250kr i månaden (minus räntesvdrag på 30%) jämfört med 0% ränta. (Förutsatt att bilen kostar 600tkr med 100tkr i kontantinsats).

Med det sagt är det absolut inget fel med Tesla, men jag tror det är lätt att lura sig och tro att det är en fantastisk deal.

Permalänk
Medlem

Kalkyl

Kalkylerna är ju personliga och diffar på några parametrar. Men några 4000/mån i tre år för en ny Model Y blir det inte. Här är min kalkyl på vit AWD LR, 60 månader inkl. vinterdäck, 1500 mil/år. Detta är då baserat på att Teslas beräknade restvärde stämmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av NDanielN:

Borde inte en bil i den prisklassen typ kosta 7tkr i månaden att leasa?

Jo men det är väl faktumet att man inte betala ränta under tiden man har privatlånet?

Skrivet av NDanielN:

Sen på Teslan tillkommer försäkring och antagligen vinterdäck vilket inte är gratis med fälgar. Menar du att det är en kontantinsats på 30% på en leasingbil?

Vi snackar väl om privatlån gällande Teslan Vad jag såg går det inte att välja något annat än Privatlån och två varianter av företagsleasing.

Skrivet av Tvnissen:

Kalkylerna är ju personliga och diffar på några parametrar. Men några 4000/mån i tre år för en ny Model Y blir det inte. Här är min kalkyl på vit AWD LR, 60 månader inkl. vinterdäck, 1500 mil/år. Detta är då baserat på att Teslas beräknade restvärde stämmer <Uppladdad bildlänk>

Varför kikar ingen på Teslas hemsida
https://www.tesla.com/sv_se/modely/design#overview

Där står det exakt som den screenshot som postades lite tidigare. Är det lite märkligt om siffrorna inte stämmer öht? Eller missförstår jag något?

Sen pratas det om vinterdäck och försäkring blandat med leasing och privatlån. Generellt sett brukar väl inte vinterdäck ingå om det inte är ett erbjudande? Och försäkring är väl alltid separat eftersom premien är personlig? 950kr i månaden lät dock extremt dyrt

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Varför kikar ingen på Teslas hemsida
https://www.tesla.com/sv_se/modely/design#overview

Där står det exakt som den screenshot som postades lite tidigare. Är det lite märkligt om siffrorna inte stämmer öht? Eller missförstår jag något?

Sen pratas det om vinterdäck och försäkring blandat med leasing och privatlån. Generellt sett brukar väl inte vinterdäck ingå om det inte är ett erbjudande? Och försäkring är väl alltid separat eftersom premien är personlig? 950kr i månaden lät dock extremt dyrt

Siffrorna i min kalkyl ovan är ju direkt från Teslas hemsida. Om du ska jämföra äpplen och äpplen behöver du ju göra någon typ av TCO. Om man jämför elbil och elbil behöver inte förbrukningen vara med dock.

Du måste ta med insatsen och alternativkostnaden för insatsen, det blir ganska mycket i min femårskalkyl, och kommer bli ännu mer på din treårskalkyl. Försäkringen måste in då det är både stor skillnad på att försäkra olika bilar (Tesla ligger extremt högt), och dessutom stor skillnad efter tre år när man måste gå upp i helförsäkring (i min kalkyl ligger snittet på fem år på 950- billigare första tre, dyrare nästa två).

Vad gäller vinterdäck har du rätt i att det ofta inte ingår i det officiella priset på leasingbilar, men både jag och flera vänner har utan problem lyckats förhandla in det vid leasingtecknande eller nybilsköp. Tesla har ju (såvitt jag vet) inga säljare man kan förhandla in sådant med.

La in dina parametrar och skippade vinterdäck och gick ner till 1000 mil/mån i tre år och bytte till billiga RWD-modellen och fick detta.

Så även utan försäkring och vinterdäck skulle du hamna på runt 8000 i månaden för billigaste modellen, lägsta körsträckan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Jo men det är väl faktumet att man inte betala ränta under tiden man har privatlånet?

Vi snackar väl om privatlån gällande Teslan Vad jag såg går det inte att välja något annat än Privatlån och två varianter av företagsleasing.

Varför kikar ingen på Teslas hemsida
https://www.tesla.com/sv_se/modely/design#overview

Där står det exakt som den screenshot som postades lite tidigare. Är det lite märkligt om siffrorna inte stämmer öht? Eller missförstår jag något?

Sen pratas det om vinterdäck och försäkring blandat med leasing och privatlån. Generellt sett brukar väl inte vinterdäck ingå om det inte är ett erbjudande? Och försäkring är väl alltid separat eftersom premien är personlig? 950kr i månaden lät dock extremt dyrt

Det stora man missar i en sådan kalkyl är ju att kontantinsatsen inte är med i de 4tkr. Den är ju förlorad efter 3 år, dvs du förlorar ca 3tkr i månaden på det också. Du har alltså minst 7tkr i kapitalkostnad. Som jämförelse har du id7 tourer pro som har ett nypris på 660 som du kan leasa för 7tkr i månaden över 3 år med garanterat restvärde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tvnissen:

Siffrorna i min kalkyl ovan är ju direkt från Teslas hemsida. Om du ska jämföra äpplen och äpplen behöver du ju göra någon typ av TCO. Om man jämför elbil och elbil behöver inte förbrukningen vara med dock.

Du måste ta med insatsen och alternativkostnaden för insatsen, det blir ganska mycket i min femårskalkyl, och kommer bli ännu mer på din treårskalkyl. Försäkringen måste in då det är både stor skillnad på att försäkra olika bilar (Tesla ligger extremt högt), och dessutom stor skillnad efter tre år när man måste gå upp i helförsäkring (i min kalkyl ligger snittet på fem år på 950- billigare första tre, dyrare nästa två).

Vad gäller vinterdäck har du rätt i att det ofta inte ingår i det officiella priset på leasingbilar, men både jag och flera vänner har utan problem lyckats förhandla in det vid leasingtecknande eller nybilsköp. Tesla har ju (såvitt jag vet) inga säljare man kan förhandla in sådant med.

La in dina parametrar och skippade vinterdäck och gick ner till 1000 mil/mån i tre år och bytte till billiga RWD-modellen och fick detta.

<Uppladdad bildlänk>

Så även utan försäkring och vinterdäck skulle du hamna på runt 8000 i månaden för billigaste modellen, lägsta körsträckan.

Ouch, visste inte att försäkringen var så dyr för Teslor. Då känns försäkringen på min EX30 för 295kr i månaden nästan gratis (nu tog jag även en trygghetsförsäkring pga. småbarn för en extra hundring)

Skrivet av NDanielN:

Det stora man missar i en sådan kalkyl är ju att kontantinsatsen inte är med i de 4tkr. Den är ju förlorad efter 3 år, dvs du förlorar ca 3tkr i månaden på det också. Du har alltså minst 7tkr i kapitalkostnad. Som jämförelse har du id7 tourer pro som har ett nypris på 660 som du kan leasa för 7tkr i månaden över 3 år med garanterat restvärde.

Nu förstår situationen lite jag bättre, tack för förklaringen.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Får min Volvo EX30 Ultra Twin om ett par veckor, beställdes tidigt i Juni. Jobbar inom Volvo Cars så priserna är väldigt förmånliga som företagsbil på 24 månader. Har inte kört ren elbil förut men en förutsättning var att kunna ladda hemma, som tur är gick hyresvärden med på att installera en laddstolpe åt mig.

Hade helst velat ha en Polestar, men de fanns inte att välja för tillfället. Men nästa bli blir garanterat en Polestar för min del, så jävla fina.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Får min Volvo EX30 Ultra Twin om ett par veckor, beställdes tidigt i Juni. Jobbar inom Volvo Cars så priserna är väldigt förmånliga som företagsbil på 24 månader. Har inte kört ren elbil förut men en förutsättning var att kunna ladda hemma, som tur är gick hyresvärden med på att installera en laddstolpe åt mig.

Hade helst velat ha en Polestar, men de fanns inte att välja för tillfället. Men nästa bli blir garanterat en Polestar för min del, så jävla fina.

Polestar 3+4 är superfina, men kommer aldrig köpa en bil i den prisklassen och har inga förmåner. Blir i nästa liv eller när eurojackpot levererar. En begagnad polestar 2 kan dock bli aktuellt.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | 4070 super | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av pi:

Polestar 3+4 är superfina, men kommer aldrig köpa en bil i den prisklassen och har inga förmåner. Blir i nästa liv eller när eurojackpot levererar. En begagnad polestar 2 kan dock bli aktuellt.

Gamla Polestar 2 förmånsbilar kostar inte värst mycket (runt 400k) och har oftast inte gått speciellt långt, dock måste man nästan ta en som har tilläggspaketen. Standard är dåligt utrustade.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

För lite snack om köpe priser här i tråden!

Några här som letar ny elbil? Vad får ni för pris och erbjudande?
Snart dags att starta "Dagens fyndtipps-ELBIL"

Visa signatur

CPU:5800X
GPU: 3080OC
Jag är mindre sosse än dig #Folding #Sweclockers #AnvänderMinGPU
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...
https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Skrivet av atego:

För lite snack om köpe priser här i tråden!

Några här som letar ny elbil? Vad får ni för pris och erbjudande?
Snart dags att starta "Dagens fyndtipps-ELBIL"

Köpte en Tesla Model 3 LR -21 förra året för 500k. Som det ser ut nu får jag max 300k för den. Men jag köper aldrig en bil för att ha den ett par år. Förhoppningsvis fungerar den bra i 10 år till. Men det känns som man är ensam om detta i sverige om man kör elbil.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Köpte en Tesla Model 3 LR -21 förra året för 500k. Som det ser ut nu får jag max 300k för den. Men jag köper aldrig en bil för att ha den ett par år. Förhoppningsvis fungerar den bra i 10 år till. Men det känns som man är ensam om detta i sverige om man kör elbil.

Jag har köpt en id7 tourer gtx med förhoppningen att ha den länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NDanielN:

Jag har köpt en id7 tourer gtx med förhoppningen att ha den länge.

Samma här, köpte en Škoda Enyaq med avsikten att äga den åtminstone 10 år. Löser dom inte förvärmning av batteri så byter vi eventuellt till en begagnad 85x eller id7 tourer med så pass likvärdig årsmodell och utrustning att mellanskillnaden inte blir så stor. Blir nog aldrig mer köp av en ny bil, det var en engångsgrej. Kanske nyköp om vi kan ha våran bil så pass länge att äldsta sonen kan ta den som första bil om 15 år, och om vi verkligen vill unna oss nåt då.

Permalänk
Medlem

Det är verkligen svårt om man ska köpa eller leasa eller hur man ska göra med ny bil tycker jag.
Min elbils leasing går ut om 6 månader och förvirringen är total.
Min E-Niro va bunden för 3800 med rörlig ränta. Legat i 30 månader på 5.300 kr.

Söker nu en ny bil under 5.000 i månaden antingen på leasing eller pynta 100.000 cash och låg månadsavgift.
Rattvärme, motorvärmare dragkrok och helel/hybrid.

Visa signatur

CPU:5800X
GPU: 3080OC
Jag är mindre sosse än dig #Folding #Sweclockers #AnvänderMinGPU
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...
https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Det är verkligen svårt om man ska köpa eller leasa eller hur man ska göra med ny bil tycker jag.
Min elbils leasing går ut om 6 månader och förvirringen är total.
Min E-Niro va bunden för 3800 med rörlig ränta. Legat i 30 månader på 5.300 kr.

Söker nu en ny bil under 5.000 i månaden antingen på leasing eller pynta 100.000 cash och låg månadsavgift.
Rattvärme, motorvärmare dragkrok och helel/hybrid.

Köp loss den du har, om det går och de inte ger ett vansinnespris? Du har ju påstått dig vara nöjd med den och har man inte misshandlat bilen och den fungerar så är det ju ofta bättre än att köpa ett okänt exemplar. Om du inte måste ha nytt vill säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Det är verkligen svårt om man ska köpa eller leasa eller hur man ska göra med ny bil tycker jag.
Min elbils leasing går ut om 6 månader och förvirringen är total.
Min E-Niro va bunden för 3800 med rörlig ränta. Legat i 30 månader på 5.300 kr.

Söker nu en ny bil under 5.000 i månaden antingen på leasing eller pynta 100.000 cash och låg månadsavgift.
Rattvärme, motorvärmare dragkrok och helel/hybrid.

Snabb titt på Carla så kan du få en e-Niro med 100K cash och månadskostnad ca 1500kr (200-250k) eller en EV6 100K cash och månadskostnad ca 3500 (350-400K). Privatleasing i Kia e-Niro storlek finns ju Zeekr X för 3990kr/mån, ID.3 Edition börjar på 4 525kr/mån om jag minns rätt, Cupra har någon deal där man betalar 4200kr/mån med 10K kontant, nya Mini Aceman börjar på 4 395kr/mån.. Finns en del att titta runt på

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Tvnissen:

Kalkylerna är ju personliga och diffar på några parametrar. Men några 4000/mån i tre år för en ny Model Y blir det inte. Här är min kalkyl på vit AWD LR, 60 månader inkl. vinterdäck, 1500 mil/år. Detta är då baserat på att Teslas beräknade restvärde stämmer <Uppladdad bildlänk>

950kr i månaden för försäkring låter dyrt, har själv en MYP från 23, kör 5000 mil per år, betalar 393kr i månaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Köp loss den du har, om det går och de inte ger ett vansinnespris? Du har ju påstått dig vara nöjd med den och har man inte misshandlat bilen och den fungerar så är det ju ofta bättre än att köpa ett okänt exemplar. Om du inte måste ha nytt vill säga.

Supernöjd med bilen, bara ett problem..den får inte drag 1000 kg släp och är enda anledningen till att jag måste verkligen byta!

Visa signatur

CPU:5800X
GPU: 3080OC
Jag är mindre sosse än dig #Folding #Sweclockers #AnvänderMinGPU
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...
https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Var inne på en sida här om dagen som ska vara en som har konto här på "vi som läser reklam och inte kan över klocka en CPU" dvs www.sweclocker.com vars sida är allt om el bilar. Finns en sida om räckvidd per krona

står inte vilket år eller från sten åldern bilen är ifrån mycket missvisande eller? Bilar som inte går att köpa längre eller deras erbjudanden är lika stone age some Freed o flinta som körde jorden runt med fötterna!!!
Förlåt om jag var hård, tycker bättre om när någon skriver mjukt så jag tjänar på det

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

www.swecloker.com klick bait och betalda annosner. Om du vill veta något om överklockning dröm vidare till 90-talet

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Det är verkligen svårt om man ska köpa eller leasa eller hur man ska göra med ny bil tycker jag.
Min elbils leasing går ut om 6 månader och förvirringen är total.
Min E-Niro va bunden för 3800 med rörlig ränta. Legat i 30 månader på 5.300 kr.

Söker nu en ny bil under 5.000 i månaden antingen på leasing eller pynta 100.000 cash och låg månadsavgift.
Rattvärme, motorvärmare dragkrok och helel/hybrid.

La in ca 100k på våran Model 3 RWD, har just nu 1,25% ränta efter 3 sänkningar sen vi köpte bilen för 1,99% ränta.

Med det sagt så kostar ränta+amortering 3800kr/mån nu och försäkringen första året (nån extra rabatt ovanpå alla andra rabatter hos Trygg Hansa) kostar 190kr/mån.

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ikariwarrior:

950kr i månaden för försäkring låter dyrt, har själv en MYP från 23, kör 5000 mil per år, betalar 393kr i månaden.

Vänta tills din bil blir 3 år gammal och se vad försäkringen kommer kosta då.
Det är när bilen blir 3 år försäkringen blir dyrare.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Jag är mycket nöjd med min Ioniq 5 Advance RWD, som blir 3 år i december. Den kostade 509900 med 20tums hjul, gummimattor, dragkrok, serviceavtal och vinterhjul efter klimatbonus och lanseringskampanj. Kan kanske få 380000 i inbyte. Byter till en 2025 om den får rätt pris.
Hyundai uppdaterar med OTA 2 ggr/år. De bästa uppdateringarna är möjligheten till OTA , förvärmning av av batteriet inför laddning och förbättrad navigering.

Visa signatur

Ubuntu 22.04, W11, Ryzen 5 5600X, CMK16GX4M2Z3600C18, Asus Tuf Gaming B550M-Plus (WiFi), MSI Radeon 5700. Ioniq 5

Permalänk
Medlem

Söker tips på en mindre elbil som en 2:a bil för att mest köra lokalt, handla, åka till infartsparkering, hämta lämna på föris etc. Söker en beggad bil, men inte för gammal då det verkar var så snabb utveckling. Har kikat lite på Honda e, men det verkar finnas en del bekymmer med den.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holmgren3n:

La in ca 100k på våran Model 3 RWD, har just nu 1,25% ränta efter 3 sänkningar sen vi köpte bilen för 1,99% ränta.

Med det sagt så kostar ränta+amortering 3800kr/mån nu och försäkringen första året (nån extra rabatt ovanpå alla andra rabatter hos Trygg Hansa) kostar 190kr/mån.

3800 är galet billigt!

Vad gav du i försäkring för att vara extra tydlig?

Visa signatur

CPU:5800X
GPU: 3080OC
Jag är mindre sosse än dig #Folding #Sweclockers #AnvänderMinGPU
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...
https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

3800 är galet billigt!

Vad gav du i försäkring för att vara extra tydlig?

Jo men är väldigt nöjd med köpet sett till att det är
En fabriksny bil till rimliga pengar och ville inte ha något annat än el av ren ”lathet” då vi kört elbil i 6 år redan.

Vad menar du ”gav i försäkring”?

Jag bor i villa, körsträcka 1500 mil, 31 år.
Har maxad samlingsrabatt hos trygghansa, plus 10% extra rabatt från DanskeBank plus den extra rabatten man fick av Tesla första året.

Får förhandla med Trygg Hansa om ett år för att se vad man kan få för pris efter första året.

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem

Någon som räknat på att köpa ut en privatleasing? Jag har fått ett förslag på min EV6 som det är några månader kvar på innan 3 år har gått och leasingen tar slut.

Är det något jag bör tänka på? Räntan på lånet blir 6-7%, vilket är surt. En ny EV6 AWD går att få med 0.99% just nu.

Har egentligen inte tänkt köpa ut den, men det kanske är värt att fundera på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beamy:

Någon som räknat på att köpa ut en privatleasing? Jag har fått ett förslag på min EV6 som det är några månader kvar på innan 3 år har gått och leasingen tar slut.

Är det något jag bör tänka på? Räntan på lånet blir 6-7%, vilket är surt. En ny EV6 AWD går att få med 0.99% just nu.

Har egentligen inte tänkt köpa ut den, men det kanske är värt att fundera på.

Lite off topic till det du frågar, men var någonstans har du leasat bilen från? Samt, vad har du för leasingkostnad idag?

Finns även leasingdeal nu på EV6:an, förra modellen (den du har alltså), till sjukt bra pris: https://www.forenadebil.com/ev6-privatleasing/

5495kr för en Kia EV6 AWD Special Edition.

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beamy:

Någon som räknat på att köpa ut en privatleasing? Jag har fått ett förslag på min EV6 som det är några månader kvar på innan 3 år har gått och leasingen tar slut.

Är det något jag bör tänka på? Räntan på lånet blir 6-7%, vilket är surt. En ny EV6 AWD går att få med 0.99% just nu.

Har egentligen inte tänkt köpa ut den, men det kanske är värt att fundera på.

har ca ett halvår kvar på min, vad har du för modell RWD eller AWD ? Vad gav de dig för erbjudande?

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holmgren3n:

Jo men är väldigt nöjd med köpet sett till att det är
En fabriksny bil till rimliga pengar och ville inte ha något annat än el av ren ”lathet” då vi kört elbil i 6 år redan.

Vad menar du ”gav i försäkring”?

Jag bor i villa, körsträcka 1500 mil, 31 år.
Har maxad samlingsrabatt hos trygghansa, plus 10% extra rabatt från DanskeBank plus den extra rabatten man fick av Tesla första året.

Får förhandla med Trygg Hansa om ett år för att se vad man kan få för pris efter första året.

Känns som att du fick skjut mycket bil för den pengen!

Jo det jag menar med vad du gav, alltså totalkostnaden är 190kr/månad för dig i försäkring?

Visa signatur

CPU:5800X
GPU: 3080OC
Jag är mindre sosse än dig #Folding #Sweclockers #AnvänderMinGPU
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...
https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...