Missa inte Månadens Drop!

Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Nej det är inte ett finansieringsalterntiv, eftersom du inte avbetalar något utan du prenumerar.

Självklart kommer kombin "komma tillbaka", det har ju inte funnits några alterntiv. Jag tror ID 7 Tourer kommer visa att marknaden visst vill ha kombi och inte bara SUV. Erbjuder du bara SUV så köper ju folk bara SUV om de vill ha en elbil?

En BMW i5 Touring för 850k är i princip en snikmodell medan en ID 7 Touring GTX för 720k är en helt fullutrustad bil. Helt vitt skilda saker. En i5 med samma utrustningsnivå är snarare BMW i5 xDrive40 Touring med extrautrustning vilket startar på 890k, lägg därtill stolar med massage, konditionering och värme. Rattvärme, panoramasolglastak med mera så är vi snart uppe i 950k och smyger oss på en miljon.

BMW är premium och har alltid kostat mer än en VW, inget märkligt där men deras prissättning på i5:orna är absurd. Särkilt med tanke på att man får en bil som är designad för ICE med kardantunnel och en gigantisk motorhuv.

Vilken allmänt usel attityd, det ät tydligt att det är din väg eller ingen väg. Håller mig borta från SweC om det här är attityden moderstorer ska ha. Det blir ingen diskussion, bara ett konsteterade av att ”jag har rätt och du är dum i huvudet som tycker annorlunda”. Åk vilken jävla bil du vill.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Är det någon som har lite info över hur mycket det kostar att äga en model 3 sett till servicekostnader, reparationer och liknande? Hört att Tesla inte har något rekommenderat serviceintervall men nån gång måste ju bilen in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Är det någon som har lite info över hur mycket det kostar att äga en model 3 sett till servicekostnader, reparationer och liknande? Hört att Tesla inte har något rekommenderat serviceintervall men nån gång måste ju bilen in.

Finns ju många olika variabler för vad ett ägande kostar. Kanske kika här? https://www.reddit.com/r/TeslaLounge/comments/16o8vtz/5year_model_3_ownership_costs/

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | 4070 super | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Chippen2188:

Vilken allmänt usel attityd, det ät tydligt att det är din väg eller ingen väg. Håller mig borta från SweC om det här är attityden moderstorer ska ha. Det blir ingen diskussion, bara ett konsteterade av att ”jag har rätt och du är dum i huvudet som tycker annorlunda”. Åk vilken jävla bil du vill.

Hoppsan, jag trodde att du gav din åsikt och sen så gav jag min, dessutom tycker jag nog att jag backade upp min syn med en hel del fakta?

Vad i det jag skrev tolkar du som att det är en usel attityd?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

Har en EV6 på väg in om 3-4v, byter från en ID.4. Vad har ni för tankar kring bilen?
Är deras special edition så väldigt mycket utrustning.

Har du fått den? Vilken färg tog du?

Jag har också beställt en Special Edition. Betalar en slant för att avsluta min privatleasing några månader i förtid. Är så nöjd med EV6 att jag gärna kör den några år till. Speciellt med uppgradering till AWD och mer utrustning.

Provkörde några andra bilar och insåg att EV6 är för bra att byta bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Jag argumenterar inte emot att SUV är extremt populärt, främst i Nordamerika men även mer och mer här i Europa men det innebär inte att man inte diversifierar sitt modellprogram. Man kan inte bara sälja bilar som är mest populära, du måste ha ett brett modellprogram för att bygga ditt varumärke och ta marknadsandelar. Det jag menar är att det är lustigt att det tog så lång tid att äntligen få en kombi från företaget som är mästare på kombi, jag lägger även till Volvo här.

Sen gällande att jag visade att jag ville ha en SUV med ID 4:an är ju bara en halvsanning. Det fanns inget alternativ, nada. MG hade en kombivariant med tokkort räckvidd som inte var intressant och dessutom var för liten. Det fanns bara SUV:ar 2021 när jag beställde min ID 4:a. Så visst bekräftade jag att marknaden "ville" ha en SUV men det var ju också en självuppfyllande profetia. Här vi har bara SUV som elbil. Vad väljer du?

Det är dyrt att utveckla bilar. Det är ännu dyrare att få dom att fungera bra. Långsiktigt behöver man ha ett modellutbud som passar fler, absolut. Men SUV: en var ganska given som tänkt volymsäljare för VW, tack vare efterfrågan. Kalkylen såg nog bäst ut med en ny dyr plattform/bil om man kunde räkna hem investeringen genom "säkra val". Ska sägas att ID. 3: an var först ut av MEB-bilarna, men har sålt betydligt sämre än ID. 4: an (under 2023). Alltså skulle man kunna påstå att VW chansade på att en billigare småbil och en SUV skulle få folk att handla elbil dom kommande åren. Inte en orimlig tanke. Visst kan det verka lustigt att VW har varit sega med en eldriven kombi/Passat men givet ovan, gällande säkra val och att följa köptrenderna - inte så konstigt egentligen. Vi, återigen, i Sverige, Norge och Tyskland är bara små pajbitar i ett mycket större diagram. Fundera på det här: 2023, VW: s fjärde mest levererade bil var en Jetta. När såg du senast en ny Jetta? VW Sveriges utbud är lokalt anpassat visst men vår påverkan är återigen ganska liten. Om du vill testa ta ett kliv in i den nordamerikanska köparens bild av en ny Volkswagen, testa deras konfigurator.

En SUV-tastisk upplevelse.

Polestar 2 är inte en SUV. Kallas vanligtvis "hatchback" eller "liftback", "combi coupé" ligger också nära. Den fanns att köpa då, vill jag minnas. Också för liten? Tesla Model S, också en "combi coupé/liftback". Porsche Taycan? Alternativ fanns ju men dom kanske inte fyllde behoven? Låter som att du ville han en "traditionell kombi" från ett traditionellt märke? Kombi à la Kina har aldrig varit aktuellt (förutom MG5: an, som du gissningsvis syftade på)? Har du varit nöjd med ID4: an trots anpassningen av önskemålet till tillgången?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Hoppsan, jag trodde att du gav din åsikt och sen så gav jag min, dessutom tycker jag nog att jag backade upp min syn med en hel del fakta?

Vad i det jag skrev tolkar du som att det är en usel attityd?

https://configure.bmw.se/sv_SE/configid/0dc7r8du

859K före rabatt (BMW kör inte agentmodell som VW) för en i5 xDrive40 med HUD, keyless, M-sportpaket, dragkrok, Driving Assistant Plus, Parking Assistant Plus, adaptiv LED-strålkastare osv är i min mening inte en naken BMW men eftersom dina åsikter tydligen är fakta så kanske det är så.

Är det exakt samma utrustning? Nej, men det var inte det jag sa, jag sa "vettigt utrustad" som du tolkade till "fullt utrustad". Du fortsätter ditt "faktabaserade" inlägg med att säga att i5 xDrive40 Touring börjar på 890K men missar att även BMW har launch-erbjudanden, precis som VW. Blir rätt falskt att jämföra med erbjudanden hos den ena men inte den andra.

Vidare nyfiken på din "fakta" gällande självklarheten i att kombin kommer tillbaka. Jag sa att det är vad jag tror vilket du i princip fnös åt "klart den kommer tillbaka, är du dum eller?"

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

https://configure.bmw.se/sv_SE/configid/0dc7r8du

859K före rabatt (BMW kör inte agentmodell som VW) för en i5 xDrive40 med HUD, keyless, M-sportpaket, dragkrok, Driving Assistant Plus, Parking Assistant Plus, adaptiv LED-strålkastare osv är i min mening inte en naken BMW men eftersom dina åsikter tydligen är fakta så kanske det är så.

Är det exakt samma utrustning? Nej, men det var inte det jag sa, jag sa "vettigt utrustad" som du tolkade till "fullt utrustad". Du fortsätter ditt "faktabaserade" inlägg med att säga att i5 xDrive40 Touring börjar på 890K men missar att även BMW har launch-erbjudanden, precis som VW. Blir rätt falskt att jämföra med erbjudanden hos den ena men inte den andra.

Vidare nyfiken på din "fakta" gällande självklarheten i att kombin kommer tillbaka. Jag sa att det är vad jag tror vilket du i princip fnös åt "klart den kommer tillbaka, är du dum eller?"

När du säger före rabatt. Vad för rabatter finnas det att få?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NDanielN:

När du säger före rabatt. Vad för rabatter finnas det att få?

Man brukar kunna få rabatter som handlarna ger dig. Handlarna kan ta av sin marginal för att få in dig som kund med alla möjligheter som det öppnar för. Med agentmodell köps bilen inte av handlaren, utan av tillverkaren (något förenklat).

Känner du inte till detta? Att alla prylar har prismarginaler. Skillnaden mellan vad det kostar att tillverka, leverera etc. för att landa på netto noll och vinsten eller marginalen.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Chippen2188:

https://configure.bmw.se/sv_SE/configid/0dc7r8du

859K före rabatt (BMW kör inte agentmodell som VW) för en i5 xDrive40 med HUD, keyless, M-sportpaket, dragkrok, Driving Assistant Plus, Parking Assistant Plus, adaptiv LED-strålkastare osv är i min mening inte en naken BMW men eftersom dina åsikter tydligen är fakta så kanske det är så.

Jag har inte påstått att mina åsikter är fakta. Jag påpekade att en jämförbart utrustad BMW kostar bra mycket mer än 850k. Jag ska erkänna att jag missat deras nuvarande launch-erbjudande som är väldigt generöst. VW kör ju också erbjudande just nu men det är en rabatt på 20k, inte 70k som BMW. Vad jag påpekade är att snikmodellen är väldigt högt prissatt, det är ju faktiskt sanningen, sen kör, precis som du säger, BMW en drive just nu som gör att det går att få en mycket bättre uttrustad modell till ett bättre pris.

Citat:

Är det exakt samma utrustning? Nej, men det var inte det jag sa, jag sa "vettigt utrustad" som du tolkade till "fullt utrustad". Du fortsätter ditt "faktabaserade" inlägg med att säga att i5 xDrive40 Touring börjar på 890K men missar att även BMW har launch-erbjudanden, precis som VW. Blir rätt falskt att jämföra med erbjudanden hos den ena men inte den andra.

Jag tyckte det var rimligt att jämföra bilarna på samma premisser. Ja jag missade deras nuvarande launch-erbjudande som tar bort 70k från priset men det är ju fortfarande så att du får mer utrustning i en ID 7 GTX och att VW har 20k i rabatt, om vi nu ska vara petiga.

Hela min argumentation började med att jag tycker att BMW är överprisade för vad du får, inget annat. Tycker man att en BMW är värd pengarna för att det är en bättre, mer komfortabel bil, så be my guest. Jag anser fortfarande, högst personligen, att BMW verkar vara ute och segla med sin prissättning.

Citat:

Vidare nyfiken på din "fakta" gällande självklarheten i att kombin kommer tillbaka. Jag sa att det är vad jag tror vilket du i princip fnös åt "klart den kommer tillbaka, är du dum eller?"

Jag har ingen aning och precis som dig så kan jag bara gissa men vad jag la till är att eftersom det inte ens funnits några vettiga kombi-elbilar så är jag mer säker på att så blir fallet, mycket talar ju för det. Att jag skulle anse att du var dum i huvudet är ju helt din egen tolkning. Jag har varken sagt eller ens insinuerat det. Väldigt orättvis bedömning på vad jag faktiskt skrev.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tom76:

Dags att lämna tillbaka min Kia E-niro efter 3 års privatleasing. Står i valet och kvalet på hur jag ska göra då det eventuellt kan bli en tjänstebil framöver men inte så att det tajmar återlämnandet. Funderar därför på om det skulle kunna vara värt att köpa ut E-niron för att eventuellt kunna sälja den om 4-6 månader om tjänstebil blir aktuellt. Kanske behålla den något år eller två om det det inte blir aktuellt med tjänstebil.

Trivs med bilen över lag och det skulle vara skönt att äga en bil och slippa fundera på små lackskador och antal körda mil. Dock lite tveksam då det går 13 begagnade E-niro på dussinet hos bilhandlarna nu. Svårt kanske att bli av med den tänker jag och lika svårt att räkna på vad den skulle kunna gå för i sådant fall. Tycker att det är generellt svårt att sia om andrahandsvärdet på elbilar i allmänhet och denna i synnerhet.

Med det sagt. 2021:a som gått 5000 mil och i bra skick. Någon ide om vad en hygglig affär skulle kunna vara om man köpte loss den i syfte att sälja den om inte allt för länge och inte tappa allt för mycket pengar på kuppen?

Om du inte kan förlänga avtalet. Hyr bil istället för att köpa om det kan bli tjänstebil. Eller köp en billigare förbrännings bil. Att köpa elbil nu och äga i 6mån kommer bli dyrt tror jag.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av NDanielN:

När du säger före rabatt. Vad för rabatter finnas det att få?

Vet inte vad det finns för i5 Touring. Men eftersom BMW inte jobbar med agentmodell kan handlare ge olika typer av rabatter. Kolla runt med flera handlare, det lönar sig att jämföra

Skrivet av Dinoman:

Visst visst, allt du säger är perfekt och inte fel alls. Jag tror denna diskussion kan ta slut här.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Är det någon som har lite info över hur mycket det kostar att äga en model 3 sett till servicekostnader, reparationer och liknande? Hört att Tesla inte har något rekommenderat serviceintervall men nån gång måste ju bilen in.

service på elbilar är låga men försäkring!! https://carup.se/galenskap-att-elbil-kostar-50-kr-mil-att-for...

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av NDanielN:

När du säger före rabatt. Vad för rabatter finnas det att få?

Vet inte hur det är hos BMW men hos VW är det 6% på bilen och 10% på utrustningen på deras elbilar på laddhybrider är det 11,5% på bilen och 10% på utrustningen.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beamy:

Har du fått den? Vilken färg tog du?

Jag har också beställt en Special Edition. Betalar en slant för att avsluta min privatleasing några månader i förtid. Är så nöjd med EV6 att jag gärna kör den några år till. Speciellt med uppgradering till AWD och mer utrustning.

Provkörde några andra bilar och insåg att EV6 är för bra att byta bort.

Yes, körde Interstellar Grey, sjuuuuuukt nöjd. Vilken bil!

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Jag tyckte det var rimligt att jämföra bilarna på samma premisser. Ja jag missade deras nuvarande launch-erbjudande som tar bort 70k från priset men det är ju fortfarande så att du får mer utrustning i en ID 7 GTX och att VW har 20k i rabatt, om vi nu ska vara petiga.

På ID.7 är rabatten drygt 100tkr om man jämför med EU modellen som är standard modellen för resten av EU och sedan läger på samma utrustning som svenska standard modellen (Pro Edition) har.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

Yes, körde Interstellar Grey, sjuuuuuukt nöjd. Vilken bil!

Kul att höra! Har inte provkört AWD, så det blir spännande!

Jag tog också Interstellar Grey. Ska hitta en bra takbox och montera dragkrok. Borde gå att göra billigare än de drygt 13k Kia vill ha.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Felixark:

På ID.7 är rabatten drygt 100tkr om man jämför med EU modellen som är standard modellen för resten av EU och sedan läger på samma utrustning som svenska standard modellen (Pro Edition) har.

Hmm. Du tänker på deras "edition"-modeller?

Jag snackade med VW-handlaren om detta och enl honom är det svenska modeller som de troligen kommer fortsätta behålla fast GTX och Pro S kommer få mindre utrustning som ingår efter årsskiftet menade han.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Hmm. Du tänker på deras "edition"-modeller?

Jag snackade med VW-handlaren om detta och enl honom är det svenska modeller som de troligen kommer fortsätta behålla fast GTX och Pro S kommer få mindre utrustning som ingår efter årsskiftet menade han.

Tror Edition modellerna blir kvar ett bra tag det är typ den ända anledningen till varför ID.7 säljer så pass bra just Edition modellerna har dessutom funnits sedan november tanken var ju att det skulle tas bort till våren med det blev kvar troligtvis eftersom dom insåg att det behövdes för att få bilarna sålde till ett konkurrenskraftigt pris.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Bankai:

Är det någon som har lite info över hur mycket det kostar att äga en model 3 sett till servicekostnader, reparationer och liknande? Hört att Tesla inte har något rekommenderat serviceintervall men nån gång måste ju bilen in.

Jag ägde en Model 3 privat fram tills alldeles nyligen - sen fick familjen tillökning så vi ville ha mer utrymme i skuffen för barnvagnar och allt bös.

Den är faktiskt förvånansvärt billig att äga. Det finns inga fasta servicekrav. Men du bör byta luftfiltret till kupén och smörja/kontrollera bromsarna vartannat år. Byter man inte luftfilter börjar det tillslut lukta illa - och bromsarna används så lite tack vare den generativa bromsningen med motorn att de annars lätt rostar och tillslut börja kärva i vårt klimat med salt, snö och slask.

Luftfiltren köpte jag i Teslas egna webbshop och bytte själv. Kostade några hundralappar, och bytet krävde i princip en stjärnmejsel och en timmes jobb.

Jag lämnade in den för bromsservice hos Tesla Uppsala och det har jag för mig gick på ca 2tkr.

Vad jag sett och hört på nätet så verkar modellen faktiskt inte alls lida av särskilt många stora/dyra problem. Så den är generellt väldigt driftsäker.

Det dyraste för mig (utöver värdeminskningen, som alla nya bilar) var försäkringskostnaderna. Efter att vagnskadegarantin löpt ut så var det ju helförsäkring som gällde. Det landade på ca 1200:- i månaden för mig. Men det är å andra sidan så mycket mina bilar brukar kosta, det blir så med motorstarka fordon. Kommer man dock från en passat eller Skoda Superp så kommer det kännas väldans dyrt.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Tror Edition modellerna blir kvar ett bra tag det är typ den ända anledningen till varför ID.7 säljer så pass bra just Edition modellerna har dessutom funnits sedan november tanken var ju att det skulle tas bort till våren med det blev kvar troligtvis eftersom dom insåg att det behövdes för att få bilarna sålde till ett konkurrenskraftigt pris.

Ja när jag beställde sa de att edition modellerna bara skulle vara kvar till slutet på september. Efter det har de ju gjort glastaket som tillval billigare. Man får nog nästan se de här modellerna som standardutrustning nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Jag ägde en Model 3 privat fram tills alldeles nyligen - sen fick familjen tillökning så vi ville ha mer utrymme i skuffen för barnvagnar och allt bös.

Den är faktiskt förvånansvärt billig att äga. Det finns inga fasta servicekrav. Men du bör byta luftfiltret till kupén och smörja/kontrollera bromsarna vartannat år. Byter man inte luftfilter börjar det tillslut lukta illa - och bromsarna används så lite tack vare den generativa bromsningen med motorn att de annars lätt rostar och tillslut börja kärva i vårt klimat med salt, snö och slask.

Luftfiltren köpte jag i Teslas egna webbshop och bytte själv. Kostade några hundralappar, och bytet krävde i princip en stjärnmejsel och en timmes jobb.

Jag lämnade in den för bromsservice hos Tesla Uppsala och det har jag för mig gick på ca 2tkr.

Vad jag sett och hört på nätet så verkar modellen faktiskt inte alls lida av särskilt många stora/dyra problem. Så den är generellt väldigt driftsäker.

Det dyraste för mig (utöver värdeminskningen, som alla nya bilar) var försäkringskostnaderna. Efter att vagnskadegarantin löpt ut så var det ju helförsäkring som gällde. Det landade på ca 1200:- i månaden för mig. Men det är å andra sidan så mycket mina bilar brukar kosta, det blir så med motorstarka fordon. Kommer man dock från en passat eller Skoda Superp så kommer det kännas väldans dyrt.

Låter ju ganska okej ändå, tack för infon!
Försäkringen för mig landade runt 500 för en halv och nära 1000 för hel så det är väl där den ligger. Men kanske blir en sån istället för leasa något nytt. Kikade lite på E-Niro(som jag har idag) och höll på trilla av stolen när jag såg vad de ville ha för den nya.

Permalänk
Medlem

Påtal om service. Jag lämnade tillbaka min Ev6 för en månad sedan och innan det var jag tvungen att betala för en 6000mil-service. Jag fick rabatt och betalade 5000kr, 6000kr ordinarie pris skulle dom ha. Anledningen var att dom behövde byta batteri för SOS-knappen.

Tycker det är rätt sjukt ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Påtal om service. Jag lämnade tillbaka min Ev6 för en månad sedan och innan det var jag tvungen att betala för en 6000mil-service. Jag fick rabatt och betalade 5000kr, 6000kr ordinarie pris skulle dom ha. Anledningen var att dom behövde byta batteri för SOS-knappen.

Tycker det är rätt sjukt ändå.

Ja vad är det pengarna går till när de servar en elbil? Bokade igår för min Toyota (hybrid) blev 6300kr. Och då med två tillägg ett som är var 4 år och ett som är va 9000 mil. Annars hade det varit något på 4000kr.
Att en elbil är uppe i samma summor är ju löjligt, i alla fall när det handlar om basic märken som kia Hyundai Renault vw osv.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Ja vad är det pengarna går till när de servar en elbil? Bokade igår för min Toyota (hybrid) blev 6300kr. Och då med två tillägg ett som är var 4 år och ett som är va 9000 mil. Annars hade det varit något på 4000kr.
Att en elbil är uppe i samma summor är ju löjligt, i alla fall när det handlar om basic märken som kia Hyundai Renault vw osv.

Exempel på Tesla Model S:
https://service.tesla.com/docs/ModelS/ServiceManual/en-us/GUI...

Andra modeller (var det Kia och Hyundai?) så skulle man byta kylvätskan till batteriet vid vissa intervall.

Sen får man hoppas att de gör en s.k. "fordonsinspektion". Exakt vad det är varierar nog men kan kan tänka sig att de ska läsa ut felkoder, kolla batteriets hälsa och göra en grundlig inspektion av hjulupphängningar, däck, bromsar, kolla efter olje/kylvätskeläckage etc.

Men visst det är en rejäl summa man betalar.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Exempel på Tesla Model S:
https://service.tesla.com/docs/ModelS/ServiceManual/en-us/GUI...

Andra modeller (var det Kia och Hyundai?) så skulle man byta kylvätskan till batteriet vid vissa intervall.

Sen får man hoppas att de gör en s.k. "fordonsinspektion". Exakt vad det är varierar nog men kan kan tänka sig att de ska läsa ut felkoder, kolla batteriets hälsa och göra en grundlig inspektion av hjulupphängningar, däck, bromsar, kolla efter olje/kylvätskeläckage etc.

Men visst det är en rejäl summa man betalar.

Skulle vara intressant att se dom specificera vad som kostar vad i alla fall. En av fördelarna med elbil ska ju va minskat service behov, men antar de behöver ha in pengar på något sätt när de inte kan sälja motorolja och tändstift.
Tesla tvingar väl i alla fall inte kunderna att serva bilen med jämna mellanrum om jag förstått det rätt?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Dang! Finns det inte bonus kvar på försäkringen? En ny Tesla (totalförsäkring) här kostar under tusenlappen per månad för 1000 mil per år.

På tal om servicekost på elbilar. Dom flesta utom Tesla har väl "tvungen" service som är proprietär. Min avdelningsledare köpte en EQC för två år sedan och skall nu på den första "tvungna" servicen. Pris: 9000. Då sparkar dom på däcken och byter ett par filter. (känner en mek där)

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Dang! Finns det inte bonus kvar på försäkringen? En ny Tesla (totalförsäkring) här kostar under tusenlappen per månad för 1000 mil per år.

På tal om servicekost på elbilar. Dom flesta utom Tesla har väl "tvungen" service som är proprietär. Min avdelningsledare köpte en EQC för två år sedan och skall nu på den första "tvungna" servicen. Pris: 9000. Då sparkar dom på däcken och byter ett par filter. (känner en mek där)

Första 3åren betalar du bara för halvförsäkring då vagnskadan ingår. Det är därför som priset blir så brutalt dyrt när du själv ska betala för vagnskadan efter de 3 första åren. Angående service elbil så är de billiga men finns givetvis undantag. Jag gissa på att det är byte kylväska som gör att första servicen är något dyrare på MB bilen du pratar om. Men 4.5kr/milen för service är en piss i havet mot försäkring och värdeminskning.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av NDanielN:

Ja när jag beställde sa de att edition modellerna bara skulle vara kvar till slutet på september. Efter det har de ju gjort glastaket som tillval billigare. Man får nog nästan se de här modellerna som standardutrustning nu.

Samma här vi var och kolla på ID.7 i början av året och då sa säljaren att edition modellerna skulle sluta säljas till våran. Efter detta så har det dessutom blivit bättre standard utrustning speciellt på GTX modellen som har allt som standard förutom glastaket.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem

Laddbox från Zaptec installerad med lastbalansering, nu är det bara att vänta på bilen.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9