Permalänk
Medlem

Idag har jag flyttat min NAS så den kommer närmare routern, från minst 15 meterskablar till 1 meters.
Blev ganska stor skillnad. passade på att dra en fast lina till min mekarskrubb, så jag slipper använda lägga kabeln på golvet av den ena kabeln som vart över.
Förra fredagen byggde jag en Define S2 Med RGB fläktar & Ryzen7 Radeon RX 5700x till sonen...
I torsdags blev hans R6a som jag fick i retur lite uppgradering...RGB Ryzen 7 & Radeon RX 550...
Jag kom på lite mera vad jag har gjort i veckan...

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av eas@tetris:

Vi uppgraderade brorsans dator till en 4670k från forumet och passade på att byta chassi med varandra då nya mobot (ATX) ej ryms i hans mATX-chassi. Som ni ser får inte heller min kylare plats men det var väntat. Det blå moderkortet har jag tidigare dödsförklarat, och efter ett snabbt test konstaterades att det fortfarande stämmer =/

I övrigt bytte vi även kylpasta på hans XFX HD 7950, det var dags efter gissningsvis åtta år i tjänst!

https://i.imgur.com/nLZY44T.jpg

https://i.imgur.com/i3ZFeWm.jpg

ESD mardröm 🤣😂 yrkesskada sen man monterade radiostationer på Ericsson.

Har alltid matt kopplat till jord (eluttaget) sen armband kopplat till min handled och klämmor kopplade till ev chassi om jag pillar i ett sådant.

Permalänk
Medlem

Jag har packat upp en Define 7...hittade en till bra pris...1190:-
Får se vad det blir av den...

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Inaktiv

Undersöker vad som tickar i datorn, det är någon fläkt så långt vet jag. Inga kablar sitter ivägen så jag felsöker den och börjar bli lite smått galen.

Permalänk
Medlem

Idag har jag packat upp mitt 29:e Fractal Design Chassi...En Define 7
Har sålt 6st genom åren...de andra har jag kvar...
Är det någon som har fler?

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri

Permalänk
Medlem

Satte på ett nytt vindskydd på min Röde Podcaster.

Permalänk
Medlem

Idag fick min ena vita R5a, moderkort Z170, Processor i7, vita minnen 16Gb.
A-RGB Fläktar, ska finlira lite med kablarna, sedan ett vitt grafikkort RX480...

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Idag har jag packat upp mitt 29:e Fractal Design Chassi...En Define 7
Har sålt 6st genom åren...de andra har jag kvar...
Är det någon som har fler?

Oj, varför så många? Bra chassi🙂.

Visa signatur

AMD X4 940 | Gigabyte GA-MA790X-UD3P | Gigabyte Radeon HD4850 MC 1GB | 520W Corsair CMPSU-520HXEU | Corsair 8GB (4x2GB) XMS-2 8500C5 | 2st Kingston A400 240GB 2.5 | Fractal Design Define 7 Compact Svart Solid | Dell P2719HC |

Permalänk
Medlem

Idag håller jag på med lite datorrelaterade saker. Släpper en liten teaser vad jag gjort med mitt Ikea-bord. Någon kanske kan lista ut vart det slutar med🙂

https://forumbilder.com/images/2020/08/20/IMG_20200820_152830...

Visa signatur

AMD X4 940 | Gigabyte GA-MA790X-UD3P | Gigabyte Radeon HD4850 MC 1GB | 520W Corsair CMPSU-520HXEU | Corsair 8GB (4x2GB) XMS-2 8500C5 | 2st Kingston A400 240GB 2.5 | Fractal Design Define 7 Compact Svart Solid | Dell P2719HC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Locos:

Oj, varför så många? Bra chassi🙂.

Lite galen kanske
Jag har lätt för att köpa saker.
Har svårt att låta bli när det dyker upp ett bra pris.
Mitt vita Define S är det enda vita exemplaret som finns...
Däremot är jag en dålig säljare...

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri

Permalänk
Medlem

Har fixat lite under datorn. Inte helt klart ännu men ska flytta snart och då finslipar jag på det sista. Klar förbättring mot innan i alla fall. Datorn är uppe från golvet så nu kommer robotdammsugaren under.

Nästa projekt blir att kanske göra mig av med basen på golvet och sätta en väggmonterad fotpall så det blir renare från kablar där. Men en sak i taget🙂

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Idag har jag nästan fått färdig min Define 7
Höll på att bli tokig av felsökning...Det var kortis i DVD-spelaren. som släckte datorn hela tiden...

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri

Permalänk
Medlem

Satte igång XMP idag. Visste inte om den funktionen. Märker rätt stor skillnad

Visa signatur

AMD 5600X | Gigabyte Aorus Pro (v2) | Asus 970 Strix | G-skill Trident Z 2x8GB @ 3600Mhz | Corsair RM750x | Corsair MP510 480GB | O11 Dynamic (PCMR) | AOC G2460PG | Intel NUC i5 (5th Gen) | Intel NUC i3 (8th Gen) |

Permalänk
Medlem

Hängt på IRC. Övervägde att köpa Factorio då jag varit sugen på att testa men istället blev det en eftermiddag i köket.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk

Blåst ut damm ur datorn. Var ganska dammigt.

Permalänk
Avstängd

Kastade ut den genom fönstret, gick sedan ut och hävde ner den i en container.

Permalänk
Medlem

Fixat plats för ett par 80mm fläktar för att kyla moderkort och m.2 disk

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods

Permalänk
Medlem
Skrivet av korvOlle:

Kastade ut den genom fönstret, gick sedan ut och hävde ner den i en container.

Jag tror vi behöver mer än så... nog för att man kan tröttna, men låter lite extremt

Permalänk
Medlem

Satte i en a2000 1TB SSD som jag köpte som fyndvara för sjuhundra, fungerar galant.

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk

Mixtrar lite med nya setupen. AM4-fästen kommer i veckan

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Avstängd

Min dator skriker efter ett Ampere kort min plånbok har fått dödsångest, min UPS har fått panik över hur den ska kunna klara av allt extra watt, min proppskåp varna för att du bara har 10 ampere säkring, och godnatt.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Avstängd

Spelat lite Dishonored 1. Hyfsat bra, men inte Thief 1-2 klass

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Installerat en Windows Update och typ tänkte "Kommer det gå bra eller är det slutet?"

Visa signatur

ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | RTX 2080 GPU: uppgradering inför RTX 5000.

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Programmerat vidare på en "Remaster" på ett webbspel jag gjorde runt år 2000 (Doggy/Puppy) i spelmotorn Godot.

Permalänk
Vila i frid

Har tröttnat på att mitt MSI x570-A Pro blåhänger sig utan att blåskärma med min 3900x. Mitt andra MSI x570-A Pro med 3700x funkar bra. Tydligen pissig VRM-kylning för allt över 3700x. Beställde precis ett ASUS ROG Strix X570-E Gaming istället. Grrr... ca 6 månaders garanti kvar, en tusenlapp, nån?

Permalänk
Medlem

Idag har jag uppdaterat Dotterns ena dator:
Från AMD A10 7870K till Ryzen 3 3200G
Från DDR3 1600Mhz till DDR4 3200Mhz
Från SSD 120Gb Till M.2 240Gb
Tog Delarna från min Define 7 Compact, Den Får ASUS ROG B450-F & Ryzen 5 3400G Inom kort...

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri

Permalänk
Medlem

Kul tråd!
Idag har jag gnuggat min hjärna svettig i planeringen att lyckas få plats ett kommande EVGA 3080 Hybrid.

Jag gick länge i tron om att det bara kommer vara att slänga ut mitt gamla 1070 Hybrid och montera in det nya kortet precis på samma sätt, men så verkar inte bli fallet då EVGA tagit beslutet att skeppa kommande Hybrid-kort med 240mm radiator. Nuvarande 120mm radiator sitter i bakkant.

Detta ställer till det då jag inte får in en 240mm radiator i toppen så som mitt bygge ser ut just nu. Efter att ha lekt tetris i huvudet några dagar så har jag kommit fram till en plan som kanske kan fungera:

1: Plocka bort 120mm fläkten i botten och istället ful-montera en 92mm Noctua fläkt
2: Vända på 280mm radiatorn i fronten så att slangarna löper längs med botten (Om kablarna är nog långa)
3: Kommer watten på mitt trogna agg att räcka till..?
4: Kommer ett 3080 vara på gränsen för vad mitt chassi kan hantera i värme..?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: LG UltraGear 45GR95QE | Mus: Razer DeathAdder V3 Pro | Tangentbord: Logitech MX Mechanical

Permalänk
Medlem

Idag fick jag igång min Define 7 Compact med nya delar
AMD Ryzen 5 3400G
ASUS ROG B450-F
Corsair M.2 SSD MP510 240Gb
Corsair Vengeance LPX 16Gb DDR4 3200Mhz
Funkar bra, hyfsat pris, runt 6400:- för delarna...

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri

Permalänk

Börjat leka med överklockning på riktigt för första gången.
Inget strul och känner att det finns mer att hämta. Ska bara samla mod till det först...
https://www.3dmark.com/3dm/50234391

Visa signatur

There's no place like 127.0.0.1

Permalänk
Medlem

Köpte begnagnat Lenovo gtx 1060 6 gb på tradera som enligt säljaren " Fungerade fint " för 1200 kr + frakt, inte för ovanligt pris skulle jag tro för ett 1060 eller ?

Startade inte alls med pci-e 6 pin inkopplat.
Tänkte att det var kortslutning kanske i kortet och drog ur den, och testade försöka starta igen.

Samma sekund jag startade datorn utan 6 pin pci-e inkopplat brann det en resistor på baksidan och jag bröt strömmen så snabbt jag kunde.
https://puu.sh/GrbKc/60d173c634.jpg

Kör mitt HD 5770 månaden ut antar jag och köper något nytt kort istället typ gtx 1650 super eller liknande.

Säljaren har inte hört av sig än sedan strax innan kl 4 när kortet brann.
Skickat sms och meddelanden på tradera än så länge, inget svar tillbaks på tradera men han har öppnat och sett de än så länge.

Tar nog upp det med banken till på Måndag då jag betalade via swish direkt till honom ifall jag inte hör något från han alls.

Något gult kladd i skruvhålen på kylaren också när jag plockade av den för att kolla ifall det är något på andra sidan pcb't som brunnit, försökt dölja att kortet var fuktskadat tidigare kanske ?

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb