LG OLED 2020 (BX/CX/GX/WX/ZX/RX), samlingstråd

Permalänk
Medlem

Vad det där är vet jag inte. Men så ser det inte ut på min 48CX, jag skulle lämna tillbaka den direkt.

Permalänk
Medlem

Någon annan som gått i tankebanorna att köpa en QLED tv efter att ha haft OLED? Har själv LG CX, men börjar bli mer o mer less på att skärmstyrkan är så svag när man kollar på HDR-material… Hur är de nya modellerna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asusboy:

Någon annan som gått i tankebanorna att köpa en QLED tv efter att ha haft OLED? Har själv LG CX, men börjar bli mer o mer less på att skärmstyrkan är så svag när man kollar på HDR-material… Hur är de nya modellerna?

Är det ljust rum osv du sitter i? Ja tycker ljusstyrkan på full effekt är för stark så har min på oledljus runt 80 när ja kikar hdr material, även då blir man flashad titt som tätt.

Sitter oftast på kvällarna dock, med en mörkläggande gardin för. Optimala ljusförhållandena antar ja. Jag är extremt nöjd med min, enda negativa är att ja fortfarande orolig för inbränningar.

Permalänk
Medlem

Frågan har varit uppe tidigare men tänkte höra om det kommit några fler vettiga alternativ till bordsfästen passande 48CX? Ska flytta till hus i augusti och funderar på att i samband med det fixa ny bänkskiva och ett bordsfäste. Ergotron HX är vad jag kikat på tidigare men aldrig slagit till på, några andra förslag?

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreeM:

Är det ljust rum osv du sitter i? Ja tycker ljusstyrkan på full effekt är för stark så har min på oledljus runt 80 när ja kikar hdr material, även då blir man flashad titt som tätt.

Sitter oftast på kvällarna dock, med en mörkläggande gardin för. Optimala ljusförhållandena antar ja. Jag är extremt nöjd med min, enda negativa är att ja fortfarande orolig för inbränningar.

Har mörkläggande gardiner som går från tak till golv, så det är inget problem. Börjar fundera på om jag har en dålig panel? Men lite svårt att ta reda på det själv… Jag är iaf inte ett dugg rädd för inbränningar!

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Asusboy:

Skrivet av GreeM:

Skrivet av Asusboy:

Har mörkläggande gardiner som går från tak till golv, så det är inget problem. Börjar fundera på om jag har en dålig panel? Men lite svårt att ta reda på det själv… Jag är iaf inte ett dugg rädd för inbränningar!

Kan väl bara instämma med @GreeM egentligen. Jag tycker nästan det är obehagligt ljust i vissa HDR-scener, absolut mer än tillräckligt kombinerat med den djupa svärtan. Sedan har vi väl alla olika krav, men tycker ändå det låter konstigt att det skulle vara såpass "illa" för din del.

Vad kör du med för inställningar? Då tänker jag de allmänna, inte finkalibrering.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RTX 4070 Ti Super - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asusboy:

Vill du hellre ha sämre svärta, sämre tittvinklar, och det värsta av allt: Blooming
Testat Dolby Vision IQ?
Blir väldigt mycket bättre på våran oled panasonic 980. Men får ibland, (väldigt sällan som tur är) stutter vid snabba rörelser, precis som när man har på rörelse moition plus på eller nåt liknande. Hoppas det fixas via update nån gång.
Inte sett dolby vision IQ på LGn, men testa vetja

Edit: För det är DV vi pratar om va? För det känns alltid mörkare än andra HDR...

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Swennis:

Edit: För det är DV vi pratar om va? För det känns alltid mörkare än andra HDR...

Med samma inställningar i övrigt bör Film Hemma-läget vara ljusare än Biosalong-läget när du kör DV. Ska fungera som ett slags dag/natt-läge för DV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kleptokaj:

Är detta banding, eller någonting annat?
Köpte en CX 48" bara förra veckan och har märkt att jag ibland ser en kant i mitten av skärmen. Ser ut som en linje precis i mitten som delar upp bilden, när jag sitter framför den så tycker jag också att högra halvan av skärmen är lite mörkare.

Svårt att fånga på bild men jag hoppas ni ser!

https://ibb.co/album/9HX8D4

Min spontana tanke var "har han inte dragit av skyddsplasten?" när jag såg mittenbilden förstorat. Om du gjort det och denna tendensen ses på alla ingångar, med olika bildkällor är nog panelen defekt. Kan vara ett av lagren som lossnat/separerat eller så.
Kontakta LG supporten så fixar de en ny panel hemma hos dig och du slipper kånka TVn fram o tillbaka själv.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle:

Från 2018 årsmodell framåt finns ju möjligheten med att ladda en LUT direkt i TVn, har du utvärderat den funktionen?

Jag har bara bra erfarenheter med den funktionen och i min mening är det är en riktig kraftfull finess.

Var laddar man ned sånt?

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Var laddar man ned sånt?

Du behöver instrument och programvara för att mäta upp panelen med ett antal tusen olika testmönster. Mätdata används sedan för att bygga en 3DLUT som laddas in i TVn. 3DLUTen kompenserar för panelens variation och "egenheter". Det är en mycket kraftfull funktion som LG är rätt ensamma om att erbjuda för TV-apparater för konsumentbruk (Panasonic har möjligheten på nån av deras äldre modeller).

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Ok så man måste alltså göra en mätning på TVn man har med utrustning från LG?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Du behöver:
1. En colorimeter (X-Rite i1 Display Pro) gärna en Spectrophotometer (t ex X-Rite i1 Pro 2 eller 3) för att öka precisionen.
2. Mjukvara, jag föredrar ColourSpace från Light Illusion men även Calman Home for LG gör jobbet.

ColourSpace har fördelen att du enkelt kan återställa LUTen vid t ex en fabriksåterställning. Med Calman behöver hela mätprocessen göras om på nytt vilket tar några timmar.

Så det handlar om några tusenlappar i inköp. Ett alternativ är att hyra utrustning eller låta någon som jobbar professionellt med kalibrering göra det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av KingCobra:

Poängen med en LUT är att du mäter igenom hela TV:ns färgegenskaper. Man skickar en signal och ifall TV:n är (tillräckligt) korrekt får du ett visst fysisk ljus som respons på den signalen. Om felet är för stort beräknar man fram en kompensation. Alla dessa kompensationer – kan vara tusentals mätpunkter och ta flera timmar – är vad som utgör själva LUT:en. Look Up Table.

Metoden är kraftfullare än att använda TV:ns egna reglage för kalibrering och bildinställningar. Öppnar därför för mycket högre precision så metoden används med yrkesskärmar för bildarbete. Detta löser dock inte problemen med att det kan finnas grundläggande problem runt bildkvalitet, särskilt då kring posterisering. Det kan faktiskt vara så att det skapar mer posterisering med en LUT, vilket är den vanligaste kritiken mot LG:s lösning.

En LUT kan du givetvis endast användas ihop med just den TV:n/skärmen man vill korrigera. Vilket måste ske med mätutrustning och pålitlig signalkälla. Finns ingen som helst poäng med att ladda in någon annans LUT och kompensera för någon annans avvikelser

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Kan väl bara instämma med @GreeM egentligen. Jag tycker nästan det är obehagligt ljust i vissa HDR-scener, absolut mer än tillräckligt kombinerat med den djupa svärtan. Sedan har vi väl alla olika krav, men tycker ändå det låter konstigt att det skulle vara såpass "illa" för din del.

Vad kör du med för inställningar? Då tänker jag de allmänna, inte finkalibrering.

Skrivet av Swennis:

Vill du hellre ha sämre svärta, sämre tittvinklar, och det värsta av allt: Blooming
Testat Dolby Vision IQ?
Blir väldigt mycket bättre på våran oled panasonic 980. Men får ibland, (väldigt sällan som tur är) stutter vid snabba rörelser, precis som när man har på rörelse moition plus på eller nåt liknande. Hoppas det fixas via update nån gång.
Inte sett dolby vision IQ på LGn, men testa vetja

Nu svarar jag inte på era inlägg direkt, men tror att jag har hittat "problemet". Det är inte ljusstyrkan som är problemet utan hur mjukvaran justerar ljusstyrkan på TV:n beroende på hur ljust rummet är! Jag har alltid upplevt att bilden är oerhört bra under dagsljus med tanke på att det är fönster på hela motsatta sidan och har tänkt att det är så jag vill att det ska vara hela tiden.

Den lilla utstickande delen på tv:ns undersidan är ju en ljusdetektor. Jag testade att lägga min hand för den nu (vilket ska simulera när jag drar för gardinerna) och det blev självklart en mycket mörkare bild. Kunde inte alls se detaljerna på bilden lika bra längre. Då tänkte jag att om jag stänger av "AI Brightness Control" (vilket jag antar är detsamma som Dolby Vision IQ?), så är mina problem lösta. Tyvärr var det inte så enkelt... Hela bilden blev mörkare igen.

Jag blev jävligt glad över denna upptäck ändå, då det innebär att tv:n faktiskt kan leverera den ljusstyrka jag vill ha! Antar att tv:n gör allt detta för att förhindra burn-ins... Frågan är om man på något sätt kan jobba sig runt detta? Sambon föreslog en lampa under tv:n, har ni andra förslag/inställningar man kan ändra på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asusboy:

Nu svarar jag inte på era inlägg direkt, men tror att jag har hittat "problemet". Det är inte ljusstyrkan som är problemet utan hur mjukvaran justerar ljusstyrkan på TV:n beroende på hur ljust rummet är! Jag har alltid upplevt att bilden är oerhört bra under dagsljus med tanke på att det är fönster på hela motsatta sidan och har tänkt att det är så jag vill att det ska vara hela tiden.

Den lilla utstickande delen på tv:ns undersidan är ju en ljusdetektor. Jag testade att lägga min hand för den nu (vilket ska simulera när jag drar för gardinerna) och det blev självklart en mycket mörkare bild. Kunde inte alls se detaljerna på bilden lika bra längre. Då tänkte jag att om jag stänger av "AI Brightness Control" (vilket jag antar är detsamma som Dolby Vision IQ?), så är mina problem lösta. Tyvärr var det inte så enkelt... Hela bilden blev mörkare igen.

Jag blev jävligt glad över denna upptäck ändå, då det innebär att tv:n faktiskt kan leverera den ljusstyrka jag vill ha! Antar att tv:n gör allt detta för att förhindra burn-ins... Frågan är om man på något sätt kan jobba sig runt detta? Sambon föreslog en lampa under tv:n, har ni andra förslag/inställningar man kan ändra på?

Stäng av alla former av Eco inställningar, som du märker gör det allt bara skit.

https://www.rtings.com/tv/reviews/lg/cx-oled/settings

Om du har svårt med inställningar så kan du utgå från den där länken. Dom går igenom det mesta. Men till slut så är det bäst att du ställer in efter dina egna ögon va du tycker känns rätt.

Tycker deras warm2 är alldeles för rödaktig, jag vet att detta stämmer mer överens med va det "rätta" är. Men jag vill ändå ha en lite kallare ton i bilden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreeM:

Stäng av alla former av Eco inställningar, som du märker gör det allt bara skit.

Är rätt så säker på att allt det redan är avstängt. Hittade inget som var på nu iaf. Hittade något om ABL (Auto Brightness Limiter). Massa skriverier om det... Behöver komma åt servicemenyn dock, men det låter troligt att detta är vad som orsakar problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asusboy:

Är rätt så säker på att allt det redan är avstängt. Hittade inget som var på nu iaf. Hittade något om ABL (Auto Brightness Limiter). Massa skriverier om det... Behöver komma åt servicemenyn dock, men det låter troligt att detta är vad som orsakar problemet.

Den är det icke, den ställer ner ljusstyrkan när en större del av bilden visar något ljust till exempel en vit bakgrund. Kika på länken i mitt förra inlägg så ska det nog gå bra.

"One of the first things we did was disable all of the Power Saving and automatic image modes, as we don't want the TV to adjust the image during testing. For the CX, we set Energy Saving to 'Off', and from the General menu we set AI Picture to 'Off', and we also disabled Eye Comfort Mode in the Picture menu. You should adjust these settings to your preference."

Typ detta översta stycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreeM:

Den är det icke, den ställer ner ljusstyrkan när en större del av bilden visar något ljust till exempel en vit bakgrund. Kika på länken i mitt förra inlägg så ska det nog gå bra.

"One of the first things we did was disable all of the Power Saving and automatic image modes, as we don't want the TV to adjust the image during testing. For the CX, we set Energy Saving to 'Off', and from the General menu we set AI Picture to 'Off', and we also disabled Eye Comfort Mode in the Picture menu. You should adjust these settings to your preference."

Typ detta översta stycket.

Ah då förstår jag. De inställningarna som de har kör jag redan på, så det måste vara något annat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asusboy:

Ah då förstår jag. De inställningarna som de har kör jag redan på, så det måste vara något annat!

Jadu, mer än så har ja inte koll på. Du får hoppas att nån annan här kan belysa problemet. Min beter sig inte som du säger när alla eco o power inställningar är av iallfall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asusboy:

Testa att sätta en ficklampa på ljussensorn då. Gör en låda av en mjölkkartong

Permalänk
Medlem

Någon mer som har problem att tvn byter input av sig själv ibland? Har en series x inkopplat på hdmi 3 och ibland när jag ser på youtube får den för sig att byta till just den men utan att det blir någon bild.
Brukar även komma upp en ruta i samband med att den byter som visar vilka appar och inputs jag har quickaccess till genom siffrorna på fjärrkontrollen.

Har xboxen i snabbstart så har misstänkt om det kommer någon kort signal från den ibland. Men även om jag startar den manuellt så ska inte tvn byta av sig själv till den ingången.

Edit: Gäller en CX 65

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Arc Midi R2 Moderkort: ASUS Z97-A ATX CPU: i5 4690K @3,5GHz CPU-kylare: SilverStone Argon AR01 RAM: VENGEANCE LP 4x4GB GPU: Sapphire Radeon R9 290 TRI-X OC 4GB PSU: EVGA Supernova G2 750W SSD: Samsung EVO 840 250GB HDD: Seagate Desktop HDD 7200rpm 2TB Skärm: ASUS MG279Q @2560x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreeM:

Jadu, mer än så har ja inte koll på. Du får hoppas att nån annan här kan belysa problemet. Min beter sig inte som du säger när alla eco o power inställningar är av iallfall.

Uppskattar att du tog dig tiden att besvara mina inlägg iaf! Ska kontakta LG supporten idag o se vad de säger.

Skrivet av medbor:

Testa att sätta en ficklampa på ljussensorn då. Gör en låda av en mjölkkartong

Gjorde det igår när vi tittade på film faktiskt hehe. Bilden var så otroligt mycket bättre. Såg helt klart flera detaljer som jag tidigare missat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asusboy:

Uppskattar att du tog dig tiden att besvara mina inlägg iaf! Ska kontakta LG supporten idag o se vad de säger.

Gjorde det igår när vi tittade på film faktiskt hehe. Bilden var så otroligt mycket bättre. Såg helt klart flera detaljer som jag tidigare missat.

Då har vi ju i alla fall bekräftat källan till problmemet, och det bör ju alltså vara lösbart på något sätt

Permalänk
Medlem

Då har man beställt LG OLED GX 65 från Webhallens medlemserbjudande, 17990 kr.
Skall bli intressant

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Då har man beställt LG OLED GX 65 från Webhallens medlemserbjudande, 17990 kr.
Skall bli intressant

Bra pris! Du kommer bli skitnöjd! Känns som GX har bättre reflexfilter också av det jag sett, nån som håller med om det?
Valde faktiskt panasonic 980 för kändes som den hade bättre reflexfilter, sen är färgerna out of the box riktigt bra.
Dock missar jag 120hz och vrr till ps5an, men spelar mest på PC … men grämer mig liiite ändå över det ibland 😝

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Bra pris! Du kommer bli skitnöjd! Känns som GX har bättre reflexfilter också av det jag sett, nån som håller med om det?
Valde faktiskt panasonic 980 för kändes som den hade bättre reflexfilter, sen är färgerna out of the box riktigt bra.
Dock missar jag 120hz och vrr till ps5an, men spelar mest på PC … men grämer mig liiite ändå över det ibland 😝

Det verkar som en uppdatering för 120 hz vrr är på g till CX iaf.
GX är väl exakt samma fast annan design?
Är osäker på om detta även är en uppdatering för freesync (ps5 använder väl det?) Det är iaf gör Gsync.

EDIT: såg inte att du valde Panasonic! Ja panasonic har ju väldigt bra kalibrerade apparater direkt ur lådan. De har väl alltid legat i framkant när det gäller TV och bildkvalitet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Är osäker på om detta även är en uppdatering för freesync (ps5 använder väl det?) Det är iaf gör Gsync.

Jo, fattar med som det är exakt samma TV… men… inbillar mig att reflexfiltret inte är det… känns som GX hanterar ljusinsläpp mot tvn bättre? Men kan ha fel, är bara egna upplevelser när jag sett bägge hos polare och i butik:)

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av KingCobra:

EDIT: såg inte att du valde Panasonic! Ja panasonic har ju väldigt bra kalibrerade apparater direkt ur lådan. De har väl alltid legat i framkant när det gäller TV och bildkvalitet.

Skrivet av Swennis:

Jo, fattar med som det är exakt samma TV… men… inbillar mig att reflexfiltret inte är det… känns som GX hanterar ljusinsläpp mot tvn bättre? Men kan ha fel, är bara egna upplevelser när jag sett bägge hos polare och i butik:)

Minns jag rätt är det exakt samma panel med samma filter, så ska inte vara någon skillnad.

120 Hz VRR med både Freesync och G-Sync finns sedan dag ett till CX/GX. Det var lite skakigt i början, men nu fungerar det så bra som det kan efter förutsättningarna.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RTX 4070 Ti Super - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Minns jag rätt är det exakt samma panel med samma filter, så ska inte vara någon skillnad.

120 Hz VRR med både Freesync och G-Sync finns sedan dag ett till CX/GX. Det var lite skakigt i början, men nu fungerar det så bra som det kan efter förutsättningarna.

Låter bra Min order står fortfarande bara som "Mottagen" så jag gissar att den dyker upp i mitten på nästa vecka.
Skall slänga upp en pärlspontpanel på väggen först så det är inget brottom.

Visa signatur