Köpa telefon på blocket

Permalänk
Inaktiv

Köpa telefon på blocket

Hej

För några veckor sen kände jag för att köpa en iPhone då mina tre senaste telefoner har varit android och jag tyckte det va dags att testa något nytt. Hittade en iPhone Xs för en rimlig summa på blocket så jag slog till på den. Sen jag började använda den har jag bara saknat en grej och det är en större skärm. Så därför har jag bestämt mig för att sälja den och köpa en iPhone 11 pro max från blocket istället.

Något som jag har märkt när jag surfat runt på blocket är att majoriteten säljer telefoner som är oöppnade och jag fattar inte riktigt varför man skulle sälja en telefon som man nyligen köpt för 4000kr mindre än vad man betalt för den. Jag har sätt annonser där personen skriver att dom köpte telefonen för två dagar sen men vill bara ha 9000kr för den vilket känns lite lurt.

Läste alldeles nyss en Reddit tråd på r/Sweden där personen berättar att som köpte en telefon från någon på blocket men som efter någon månad blev rapporterad som stulen, vilket gjorde att den inte kunde användas längre. Är det vanligt att folk blåser en på blocket?

Permalänk
Medlem

Jag tror det är vanligare än man vågar hoppas.
Telefoner, elscootrar/-cyklar och annat som är svårt att spåra tillbaka.
Många vet inte hur de spärrar en telefon som är stulen och skiter i det, en del tar bara längre tid på sig.

Du kan fråga efter kvitto, framförallt om den är ny.
De kan vara inköpta i ett annat land med lägre skatt, men brukar inte ge så stora marginaler. (Svårt nu i covid tider)

Permalänk
Medlem

Är nog inte helt ovanligt att det finns en del stöldgods där ute, därför är det viktigt att be om kvitto från inköp. Inget kvitto = avstå affären i min värld.
Men sedan finns det väldigt många som köper telefoner på avbetalning och säljer luren direkt som en variant på lån.
Detta är väl inget beteende som man vill stödja kanske, men hellre det än stöldgods

Visa signatur

:: Fractal Design Define 7 :: ASUS Prime Z490-A :: Intel i9 10900K @ 5 GHz :: Corsair 32GB RAM @ 3600Mhz CL18 :: Kingston A2000 1TB M2 :: MSI RTX 3080 Gaming X Trio... :: Seasonic Focus PX 750W 80+ Platinum :: Noctua NH-D15 chromax.black ::

Permalänk
Medlem

Oavsett borde de kunna påvisa att de köpt den, på ett sett eller ett annat

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av 50Spaenn:

Är nog inte helt ovanligt att det finns en del stöldgods där ute, därför är det viktigt att be om kvitto från inköp. Inget kvitto = avstå affären i min värld.
Men sedan finns det väldigt många som köper telefoner på avbetalning och säljer luren direkt som en variant på lån.
Detta är väl inget beteende som man vill stödja kanske, men hellre det än stöldgods

Okej, det jag är lite skraj för är att telefonen skulle låsas för enligt reddit tråden så hade personen fått kvitto men operatören vägrade att låsa upp telefonen.

Permalänk
Medlem

Du kan fråga om enhetens IMEI och se om den har blivit spärrad, icloud låst, operatörslåst osv.. dock kan säljaren anmäla det borttappad efter köpet och då hjälper det inte.
Ex på hemsida:
https://iunlocker.com/check_imei.php
https://www.imei.info/imei-checker/

Visa signatur

😑

Permalänk
Medlem

buyer beware säger jag att handla på blocket idag telefoner o annat lockande... finns många rötägg därute. telefoner är nog riktigt hett att blåsa folk på , alla vill o behöver en ......

Permalänk
Medlem

En vanlig variant är att målvakter tar ut så många abb + telefon de kan för att sedan sälja lurarna och inte betala abbet. Dessa individer är i personlig konkurs och skuldsaneras för att sedan kunna göra samma sak igen. Ifall du har möjlighet att kolla upp säljaren, sök på säljarens adress och se hur många telefonnummer som dyker upp. Ger en fingervisning

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem

Låt målvakten köpa en ny telefon på avbetalning; sälj den till ett så högt pris som möjligt; rapportera den stulen; få försäkringspengar; gå ett par hundra plus.

Jag aktar mig för att köpa begagnade telefoner, tyvärr. Det är så mycket som kan skita sig.

Visa signatur

---

Permalänk
Rekordmedlem

Att köpa en begagnad telefon är nog ingen större fara men att köpa en ny telefon i andra hand innebär i princip alltid nått fuffens.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag har köpt flera telefoner på samma sätt, aldrig haft problem. Hadde kanske tur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon253785:

Hej

För några veckor sen kände jag för att köpa en iPhone då mina tre senaste telefoner har varit android och jag tyckte det va dags att testa något nytt. Hittade en iPhone Xs för en rimlig summa på blocket så jag slog till på den. Sen jag började använda den har jag bara saknat en grej och det är en större skärm. Så därför har jag bestämt mig för att sälja den och köpa en iPhone 11 pro max från blocket istället.

Något som jag har märkt när jag surfat runt på blocket är att majoriteten säljer telefoner som är oöppnade och jag fattar inte riktigt varför man skulle sälja en telefon som man nyligen köpt för 4000kr mindre än vad man betalt för den. Jag har sätt annonser där personen skriver att dom köpte telefonen för två dagar sen men vill bara ha 9000kr för den vilket känns lite lurt.

Läste alldeles nyss en Reddit tråd på r/Sweden där personen berättar att som köpte en telefon från någon på blocket men som efter någon månad blev rapporterad som stulen, vilket gjorde att den inte kunde användas längre. Är det vanligt att folk blåser en på blocket?

Personligen så aktar jag mig för att handla på Blocket, om du nu vill göra det så betala aldrig i förskott. Gör upp affären face to face.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aizu:

Du kan fråga om enhetens IMEI och se om den har blivit spärrad, icloud låst, operatörslåst osv.. dock kan säljaren anmäla det borttappad efter köpet och då hjälper det inte.
Ex på hemsida:
https://iunlocker.com/check_imei.php
https://www.imei.info/imei-checker/

Bra tips, ska kolla det framöver

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tJev:

En vanlig variant är att målvakter tar ut så många abb + telefon de kan för att sedan sälja lurarna och inte betala abbet. Dessa individer är i personlig konkurs och skuldsaneras för att sedan kunna göra samma sak igen. Ifall du har möjlighet att kolla upp säljaren, sök på säljarens adress och se hur många telefonnummer som dyker upp. Ger en fingervisning

Att man ens kan göra så är ju sjukt men jag ska kolla upp detta.