Permalänk
Medlem

1440p 60hz?

Hej.
Jag skulle behöva lite förklaringar kring detta med hz och refreshrates.

Jag sitter idag med en skärm med 1440p 32" och ett 2080 super kort.
när jag spelar, warzone som exempel ligger ja generellt på 120 fps-ish. Jag har inte capat fps utan jag kör i 144hz och kör så mycket kortet klarar, jag spelar för skojs skull och inte professionellt.
Det jag undrar och det jag inte förstår riktigt är om jag skulle tjäna på att spela på 60hz, och i så fall skall jag bara capa fpsen till 60 i spel, eller skall jag köra skärmen i 60hz istället för 144hz?

Tacksam för förklaringar hur det fungerar och varför man ska köra det ena än det andra

Allt gott!
/sINsen

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av sINsen:

Hej.
Jag skulle behöva lite förklaringar kring detta med hz och refreshrates.

Jag sitter idag med en skärm med 1440p 32" och ett 2080 super kort.
när jag spelar, warzone som exempel ligger ja generellt på 120 fps-ish. Jag har inte capat fps utan jag kör i 144hz och kör så mycket kortet klarar, jag spelar för skojs skull och inte professionellt.
Det jag undrar och det jag inte förstår riktigt är om jag skulle tjäna på att spela på 60hz, och i så fall skall jag bara capa fpsen till 60 i spel, eller skall jag köra skärmen i 60hz istället för 144hz?

Jag gissar att du har en MAG322CQRV baserat på din signatur. Du ska absolut köra den i 144 Hz och inget annat, om det inte finns någon konkret anledning att välja en lägre uppdateringsfrekvens.

Det vore intressant om du kunde utveckla din tankegång kring varför du skulle "tjäna på att spela på 60 Hz".

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Nej fortsätt att köra i 144Hz.
Ju högre Hz ju bättre flyt får du i spelet så nej släpp bara dina funderingar och kör vidare.

Permalänk
Medlem

Om du bara vill ha 60 FPS/Hz kan du kanske "tjäna" bättre grafikinställningar eller så går ditt system svalare då den hinner gott o väl med att pumpa ut 60 rutor per sekund och kan pusta ut emellan.
Jämfört med 144 Hz så kommer dock bilden uppdatera sig mindre än hälften så ofta så spelet kommer mest troligt upplevas laggigare och hackigare.
Så håll dig kvar på 144 Hz om du inte har något emot att bilden rör sig mycket mer "smooth".
Prova spärra FPSen till 60 så ser du ju hur det känns.

Visa signatur

MBP 16", Apple M3 Max, 48 GB RAM
13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Hej.
Jag skulle behöva lite förklaringar kring detta med hz och refreshrates.

Jag sitter idag med en skärm med 1440p 32" och ett 2080 super kort.
när jag spelar, warzone som exempel ligger ja generellt på 120 fps-ish. Jag har inte capat fps utan jag kör i 144hz och kör så mycket kortet klarar, jag spelar för skojs skull och inte professionellt.
Det jag undrar och det jag inte förstår riktigt är om jag skulle tjäna på att spela på 60hz, och i så fall skall jag bara capa fpsen till 60 i spel, eller skall jag köra skärmen i 60hz istället för 144hz?

Tacksam för förklaringar hur det fungerar och varför man ska köra det ena än det andra

Allt gott!
/sINsen

Den enkla förklaringen är att 120 fps innebär att spelet uppdateras med 120 bilder per sekund.
144Hz innebär att bilden på skärmen uppdateras med 144 bilder per sekund.

Kör du skärmen i 144Hz med 120 fps visas alltså alla bilder som skapas i spelet, kör du skärmen i 60Hz visas bara varannan bild (har jag för mig).

Man vinner inget extra på att ha fler Hz än fps, men man förlorar på att ha färre Hz än fps.
Så du vinner inget på att köra skärmen i 60Hz även om du endast har 60 fps, därför kör man den i så många Hz det går.

Detta är iaf vad jag lärt mig, men har aldrig satt mig in i det speciellt noga, skulle det vara helt fel får gärna någon kunnig rätta.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, nej jag hörde någon säga, att om du inte kommer upp i 144 fps, som man inte gör med 1440p och ett 2080 super/ti kort, så är det bättre att köra 60hz och eller capa på 60fps, i mitt huvud lät det märkligt, då det borde vara bättre att köra så mycket som går om man så kommer upp i 120 fps. Men detta boostade ju bara min teori om att jag hade rätt. Så tack alla :).

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Bildexpert 📺

@sINsen: Folk har väldigt märkliga idéer runt detta med spelets/grafikkortets FPS och skärmens Hertz.

Olika spel ställer olika krav. I vissa fall vill man maximera antalet FPS oavsett – därför att spelet i fråga vinner på den strategin. I andra fall försöker man hålla någon form av konsekvent flyt – därför att spelet i fråga vinner på den strategin. Då är det andra tumregler som gäller. Och en del spel är någonstans mittemellan.