Permalänk

Ny dator för Shadowlands.

Tänkte uppdatera datorn en del inför shadowlands, nu när rtx3080 kommer ut, och shadowlands har stöd för ray-tracing lite (ray-tracing shadows) så var det dags.

min gamla rig kommer gå ner till grabben, så inte så mycket jag har tänkt att plocka därifrån, en SSD möjligtvis.

min tanke är att para ihop 3080 med en r9 3900X och 32 gb ram, även om det känns lite overkill för WOW, så är ändå tanken att den ska hålla ett tag nu, senaste uppgraderingen fyra år sen, så vad dags ändå.

men frågan är, kommer WOW påverkas något av mer RAM eller inte? och är en 3900X overkill?

kommer vänta att shoppa tills AMD har haft sitt i oktober, men har 3900X som referens hittills.

Spelar på 1440 och 144hz, Raiding Mythic, så behöver rullar smidigt, skulle vilja kunna dra på inställningarna till max, kör 7 i world och 5 raids just nu.

spelar inte jättemycket annat, men blir något annat spel då och då, både nytt och gammalt.

Shadowlands går över till rekomenderat med SSD, kör en dedikerat SSD för WOW just nu, men tror vi att det skulle bli någon skillnad att köra på m.2 istället för Sata6?
teoretiskt är det en stor skillnad i hastighet, men tror vi att det skulle göra någon skillnad för WOW eller räcker en vanlig SSD till?

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Medlem

Vet lite om WOW men ger några synpunkter ändå.

Systemet är overkill för just WOW men om det ska hålla några år är det ett bra bygge, och bra att du väntar in AMD:s lanseringar av GPU och CPU.

De har gått tillbaka och HDD ska räcka av vad jag kan hitta, men Sata SSD ska räcka mer än väl då skillnaden är enorm mot HDD.

Visa signatur

😑

Permalänk
Skrivet av Aizu:

Vet lite om WOW men ger några synpunkter ändå.

Systemet är overkill för just WOW men om det ska hålla några år är det ett bra bygge, och bra att du väntar in AMD:s lanseringar av GPU och CPU.

De har gått tillbaka och HDD ska räcka av vad jag kan hitta, men Sata SSD ska räcka mer än väl då skillnaden är enorm mot HDD.

Vet att det är overkill, tänkte när jag har möjligheten att uppdatera att göra det ordentligt så det håller ett tag.

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av alex_farnstrom:

Shadowlands går över till rekomenderat med SSD, kör en dedikerat SSD för WOW just nu, men tror vi att det skulle bli någon skillnad att köra på m.2 istället för Sata6?

Det är generellt rätt liten eller nästan ingen skillnad mellan M.2 och SATA SSD för vanliga användare, disken belastas inte hårt nog för att man ska märka av skillnaden gentemot en M.2 SSD. Hade själv WoW på en Corsair Neutron 480GB SATA SSD i flera år (mycket bra disk då den var ny), laddtidsförbättringen utöver det gentemot både min Samsung 960 Evo och Intel Optane 960 är förmodligen bara ett par sekunder, eller kanske bara tiondelar. Har inte mätt exakt, men man känner inte av någon skillnad när man sitter och tittar på laddmätaren helt enkelt.

Om WoW hade stöd för Microsofts nya DirectX diskprotokoll vaddetnuhette skulle M.2 säkert dra ifrån, men det kommer dröja innan någon mjukvara alls får stöd för det, och vem vet när Blizzard orkar med att fixa stöd för det? Så det är inget större att oroa sig för. Köp den SSD du vill ha, men känn inte att du "måste" ha en dyr M.2 för att få lite snabbare laddtid i WoW, det är jätteslöseri! Du behöver stoppur för att märka av det.

När jag flyttade WoW från dubbla WD Velociraptor 1TB i Raid0 till SATA SSD så typ halverades laddtiden. Det här var typ 2015, så nu kan skillnaden vara ännu större med den mer detaljerade världen i de senaste expansionerna. Men med PCIe SSD har det inte blivit mycket förbättrat. En hel del av laddtiden är ju dessutom den avslutande inloggningen på världs/instansservern, och där kan ju inte den snabbaste diskenhet i världen göra någon skillnad. Så det är ingen fara på taket bara man har någon slags SSD, för det här spelet iallafall.

Permalänk
Skrivet av anon132576:

Det är generellt rätt liten eller nästan ingen skillnad mellan M.2 och SATA SSD för vanliga användare, disken belastas inte hårt nog för att man ska märka av skillnaden gentemot en M.2 SSD. Hade själv WoW på en Corsair Neutron 480GB SATA SSD i flera år (mycket bra disk då den var ny), laddtidsförbättringen utöver det gentemot både min Samsung 960 Evo och Intel Optane 960 är förmodligen bara ett par sekunder, eller kanske bara tiondelar. Har inte mätt exakt, men man känner inte av någon skillnad när man sitter och tittar på laddmätaren helt enkelt.

Om WoW hade stöd för Microsofts nya DirectX diskprotokoll vaddetnuhette skulle M.2 säkert dra ifrån, men det kommer dröja innan någon mjukvara alls får stöd för det, och vem vet när Blizzard orkar med att fixa stöd för det? Så det är inget större att oroa sig för. Köp den SSD du vill ha, men känn inte att du "måste" ha en dyr M.2 för att få lite snabbare laddtid i WoW, det är jätteslöseri! Du behöver stoppur för att märka av det.

När jag flyttade WoW från dubbla WD Velociraptor 1TB i Raid0 till SATA SSD så typ halverades laddtiden. Det här var typ 2015, så nu kan skillnaden vara ännu större med den mer detaljerade världen i de senaste expansionerna. Men med PCIe SSD har det inte blivit mycket förbättrat. En hel del av laddtiden är ju dessutom den avslutande inloggningen på världs/instansservern, och där kan ju inte den snabbaste diskenhet i världen göra någon skillnad. Så det är ingen fara på taket bara man har någon slags SSD, för det här spelet iallafall.

Kör just nu på en SSD, någon kingston SSD, kommer inte ihåg exat, men 550mb/s typ, så om det inte direkt ger mer än någon sekund eller så, så kommer det nog få ligga kvar på dedikerad SSD bara.

Blir någon m.2 enhet för att fasa ut den sista mekaniska HDDn jag har kvar i systemet, som bara är där i brist på annan lagringsmedia.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Att göra ett nytt bygge enbart för WoW expansionen är nog att kasta pengar i sjön, men om du spelar annat också så go for it.

Gällande raytracing i WoW, förvänta dig inte mycket, kollade på streamers igår som spelade prepatch där raytracing finns med i options, de märkte i princip ingen skillnad med det påslaget eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LastNinjas:

Att göra ett nytt bygge enbart för WoW expansionen är nog att kasta pengar i sjön, men om du spelar annat också så go for it.

Gällande raytracing i WoW, förvänta dig inte mycket, kollade på streamers igår som spelade prepatch där raytracing finns med i options, de märkte i princip ingen skillnad med det påslaget eller inte.

Förutom en halvering i framerate då

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LastNinjas:

Skillnaderna är rätt så subtila, ja. Blizzard publicerade en liten jämförelse själva, den mest märkbara skillnaden blir väl att din karaktär kan ha skuggor från flera ljuskällor på samma gång. Sedan blir det mer och mer krystade situationer typ där din karaktär kan kasta skuggor på sig själv med raytracing som inte synts med det gamla systemet, och som man i princip bara upptäcker om man zoomar in så ens spelkaraktär fyller halva skärmen.