3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Passe:

Mitt Asus 3080 TUF Gaming skickades precis från netonnet, beställt den 20:e. Från ingen information tills att det ska vara framme hos mig imorgon 😍

OC eller icke-OC?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

OC eller icke-OC?

De säljer bara non-oc ....

Permalänk
Medlem

Enorm skillnad på kort.

Jag har nu haft förmånen att få känna på två olika 3080 och vilken skillnad i kvalitét!
Det första jag hade var ett Gigabyte gaming oc. Kortet var mycket plastigt, vägde lite och lät en hel del när det blev varmt. Som en irriterande mygga ni vet, ett högljutt flåsande från fläktarna (runt 74C), lät som det verkligen kämpade med fläktarna (trots silent bios och manuella fläktkurvor). Det kändes verkligen inte kvalitativt. Detta gjorde att jag lät kortet gå vidare (inom familjen till en person som var nöjd med det).

Nu har "vi" fått bytt Gigabyte kortet mot ett MSI Gaming X Trio och vilken skillnad. Metall, tyngd och ett heeelt annat fläktljud (lugnare, mer avslappnat). Kortet beter sig inte alls som det behöver "svettas" på samma sätt som Gigabytes dito. Känslan, ljudet, utseendet är premium på en helt annan nivå.

Personligen väntar jag på 6800XT just nu men det kan vara värt att inte köpa "första bästa" lediga 3080 då det verkligen skiljer sig i kvalitet hos produkterna. Trodde faktiskt inte det skulle vara SÅ stor skillnad som jag upplever med tanke på den ändå "lilla" prisskillnaden 8800 mot 9200.

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xermalk:

De säljer bara non-oc ....

Ah sant!

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aja82:

Enorm skillnad på kort.

Jag har nu haft förmånen att få känna på två olika 3080 och vilken skillnad i kvalitét!
Det första jag hade var ett Gigabyte gaming oc. Kortet var mycket plastigt, vägde lite och lät en hel del när det blev varmt. Som en irriterande mygga ni vet, ett högljutt flåsande från fläktarna (runt 74C), lät som det verkligen kämpade med fläktarna (trots silent bios och manuella fläktkurvor). Det kändes verkligen inte kvalitativt. Detta gjorde att jag lät kortet gå vidare (inom familjen till en person som var nöjd med det).

Nu har "vi" fått bytt Gigabyte kortet mot ett MSI Gaming X Trio och vilken skillnad. Metall, tyngd och ett heeelt annat fläktljud (lugnare, mer avslappnat). Kortet beter sig inte alls som det behöver "svettas" på samma sätt som Gigabytes dito. Känslan, ljudet, utseendet är premium på en helt annan nivå.

Personligen väntar jag på 6800XT just nu men det kan vara värt att inte köpa "första bästa" lediga 3080 då det verkligen skiljer sig i kvalitet hos produkterna. Trodde faktiskt inte det skulle vara SÅ stor skillnad som jag upplever med tanke på den ändå "lilla" prisskillnaden 8800 mot 9200.

Är det inte plastig backplate på trio? Ska precis iväg till posten för att hämta ut mitt och tyckte jag hade läst plast/grafen typ.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: Ryzen R9 7900x3d, CPU Cooler: Arctic Liquid Freezer iii 360 A-RGB, GPU: , MBoard: ASUS Prime x870-p, RAM: 32GB G.Skill Trident Z25 Neo RGB CL30 @ 6000Mhz, HD: Samsung 990 pro 2TB M.2, Kingston NV2 500GB M.2, Monitor: Samsung G8 Oled 175Hz, Mouse: Asus ROG Strix Impact II, Case: ASUS ROG Strix Helios GX601, Keyboard: ASUS ROG Strix Flare RGB Gaming, PSU: In Win Commander 1500w, Headset: Turtle Beach Elite Pro 2

www.tradera.com/profile/feedback/2310698/mixansfaith

Permalänk
Skrivet av BigDuke:

Beställde ASUS 3080 TUF OC 2020-09-23 på Inet, köplats 340+ tydligen

Ha ha, jag beställde en vecka senare än du gjorde...

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cellen:

@asus.david hur ser det ut med leveranser av 3080 tuf oc. Vilka mängder är det som levereras i veckan till Sverige? (3 snabba inlägg och du är på 1337 )

Jag tok-faila 1337 😶. Levererar ett par hundra TUF 3080 OC till Norden nästa vecka. Jag kan inte gå in på fördelning per butik och land tyvärr.

Permalänk
Medlem

Hur är det 3080 tuf non oc?

Går de fortfarande på låg produktion jämfört med oc?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatnBold9yo:

Skrev med kundtjänst på Webhallen tidigare idag och där sa dom att 15:08 (in den högen ligger jag) kunde eventuellt beräknas tilldelning om drygt 2 veckor... Så verkar ha varit snålt med kort den här veckan.

Ja, men de verkar komma in nästa vecka, så bara hoppas att 50-100 personer avbokar sina kort så kaaaaanske man får ett den veckan 😁

Permalänk
Skrivet av Murtag:

Gigabyte Geforce RTX 3090 24GB AORUS XTREME

https://www.inet.se/produkt/5411778/gigabyte-geforce-rtx-3090...

10 i lager på inet

Tack för tipset! I ett skakigt ögonblick beställde jag detta samt ett Gigabyte Z490-moderkort (eftersom jag avskyr den kognitiva dissonansen i att ha olika brands på MB och GPU). Tycker dessutom designen är bättre än Strix (åtminstone utan RGBer påslagna) som ser lite "industriell" ut. Förhoppningsvis är alltså väntan över till helgen!

Men ändå: bura in mig... 22 000 kr för ett grafikkort (missade att de hade Master inne)!

Permalänk
Skrivet av Asus.David:

Jag tok-faila 1337 😶. Levererar ett par hundra TUF 3080 OC till Norden nästa vecka. Jag kan inte gå in på fördelning per butik och land tyvärr.

TUF non OC? Hur ser de ut där?

Visa signatur

"On the frontlines there is only one commandment... THOU SHALT KILL"

Permalänk
Skrivet av Asus.David:

och Icke- OC då? Är produktionen av dessa nedlagd helt och hållet?

Visa signatur

Il Drago Ruggente

| OS: Windows 10 64bit Pro | CPU: Amd Ryzen 5800X | GPU: Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC
| MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 2x16GB |
PSU: Corsair RM750X | Chassi: Fractal Design 7 | Boot SSD: Kingston A2000 M2 1 TB | CPU-Kylare: Noctua D15 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ThunderboltDrgn:

och Icke- OC då? Är produktionen av dessa nedlagd helt och hållet?

Nä då, TUF icke_OC skeppas också varje vecka men färre, strax under hundra till Norden nästa vecka.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Blackwizard:

TUF non OC? Hur ser de ut där?

Skickade också varje vecka men färre

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Marsi:

Hur är det 3080 tuf non oc?

Går de fortfarande på låg produktion jämfört med oc?

Ja, det är färre, majoriteten är OC men det skeppas ändå en del icke_OC varje vecka.

Permalänk
Skrivet av Belsebull:

Ja, men de verkar komma in nästa vecka, så bara hoppas att 50-100 personer avbokar sina kort så kaaaaanske man får ett den veckan 😁

Ruttnade ihop och köpte MSI 3090 idag för andra gången (Fick tok ångest och avbokade sist) som förväntas landa imorn. Kommer dock behålla min plats i kön för 3080 TUF OC och istället sälja till en kollega på jobbet som hade oturen att beställa ett 3080 NON-OC (Naturligtvis för intro-priset). Kommer dock att testa det ordentligt först så det inte gnäller och tjuter som det tidigare har flaggats för här att dom kan göra.

Visa signatur

Burk: Lian Li O11 Dynamic XL ROG Certified Vit, PSU: ASUS ROG Strix 850W, CPU: Intel Core i9 9900K, MB: MSI Z390 MEG ACE, Lagring: Kingston KC2000 1TB x2, Barracuda 3TB, GPU: ASUS 3080 TUF OC, RAM: Corsair Vengeance RGB PRO 64GB Kylning: Noctua NF-F12 iPPC-3000RPM x10st, Noctua NH-D9L, Ljud: ASUS ROG Theta 7.1 Skärmar: Samsung Oddysey G9 49", Asus VG279QM 27" 280hz x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus.David:

Ja, det är färre, majoriteten är OC men det skeppas ändå en del icke_OC varje vecka.

Vad sägs om STRIX 3080 NON-OC?
Produceras den för Norden? Har sett det i England och Tyskland nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus.David:

Skickade också varje vecka men färre

Lika bra du nämner Strix 3080 OC också, hur ser det ut med inkommande där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatnBold9yo:

Ruttnade ihop och köpte MSI 3090 idag för andra gången (Fick tok ångest och avbokade sist) som förväntas landa imorn.

Jag gjorde som du, fast igår, avbokade mitt TUF 3090 Non-OC hos netonnet, och beställde strax ett MSI 3090 hos inet, förväntas landa i morgon (och jag beställde i Onsdags)...kan knappas vänta...har varit med detta räset sen 17.9, och 24.9 - kommer aldrig mera
att förhändsbeställa, det har jag aldrig gjord förut, sist jag köpte ett 1080ti kort var det också folk som stod i lång kö, men jag gick bara in i en butik och köpte ett....kommer jag göra framöver också, absolute inte förboka mera...ever!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatnBold9yo:

Ruttnade ihop och köpte MSI 3090 idag för andra gången (Fick tok ångest och avbokade sist) som förväntas landa imorn. Kommer dock behålla min plats i kön för 3080 TUF OC och istället sälja till en kollega på jobbet som hade oturen att beställa ett 3080 NON-OC (Naturligtvis för intro-priset). Kommer dock att testa det ordentligt först så det inte gnäller och tjuter som det tidigare har flaggats för här att dom kan göra.

Återkom gärna om din också tjuter som en pålad fet gris

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Medlem

@webhallen Patrik, få mig inte att gråta nu. Mitt kort har sedan 12 stått som packat och inväntar transport, ni måste väl haft PostNord där att hämta sen dess? Har ju skickat iväg ungarna nu för att få hela helgen!

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsgustavarvid:

Tack för tipset! I ett skakigt ögonblick beställde jag detta samt ett Gigabyte Z490-moderkort (eftersom jag avskyr den kognitiva dissonansen i att ha olika brands på MB och GPU). Tycker dessutom designen är bättre än Strix (åtminstone utan RGBer påslagna) som ser lite "industriell" ut. Förhoppningsvis är alltså väntan över till helgen!

Men ändå: bura in mig... 22 000 kr för ett grafikkort (missade att de hade Master inne)!

Bäst det håller 2 generationer nu då

Permalänk
Medlem
Skrivet av CarlOscar:

Update angående MSI RTX 3090 Gaming X Trio fyndvara hos Netonnet: Den tjuter som in i bänken!

Wow ditt också alltså? Randy och du här inne som haft otur hittills då. Vore intressant och höra fler köpare/ägare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CarlOscar:

Update angående MSI RTX 3090 Gaming X Trio fyndvara hos Netonnet: Den tjuter som in i bänken!

Reklamera och få en ny oöppnad till fyndvarupris.

Vill de i stället häva köpet så svarar du att du då gör ett täckningsköp enligt 33 § konsumentköplagen så att de får pröjsa mellanskillnaden till ditt nya kort.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk

Efter två dagars väntetid (ni läste rätt) så får jag min 3080 imorgon, Zotac Gaming GeForce RTX 3080 Trinity 10GB OC från webhallen <3

Hur som helst så har jag en utmaning gällande vilken processor jag ska använda till. Om ni är sakkunniga kring moderkort och CPU'er så får ni gärna ge mig er synpunkt i länkad tråd nedan

Permalänk
Medlem

vilket 3080oc ska man köpa tro? brukar gå för dcII men känner att jag kanske skulle testa annat billiigare men som inte är skit MSI GeForce RTX 3080 VENTUS 3X OC 10GB verkar billigast

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Skrivet av Wesslan1:

Wow ditt också alltså? Randy och du här inne som haft otur hittills då. Vore intressant och höra fler köpare/ägare.

hittat 2 reviews somm också haft spoltjut på de kortet..

finns här några märken som är "säkrare" än andra mån tro eller e det ett lotteri, vad jag läst på evgas sida är det iallafall ok att RMA Evga korten för spoltjut

Visa signatur

Ryzen 5950X, Asus X570 Gaming-F, Evga 3090 FTW Ultra, 32gb G-skill Neo 3600Mhz, Corsair RM1000i, Corsair H150 med Noctuas snordyra fläktar, Define 7, 4 olika ssd

Permalänk

Evgat jag beställde på inet som skulle levereas 17e står det nu 30e på min beställning.. på deras hemsida hävda de dock fortfarande 17e

en sak som va surt för mig va att min swish hängde sig o vips hade jag gjort för många försök o betala så jag va tvungen o kontakta chatten så de tog mig 20 min extra så jag föll väl igenom "fältet" om man säger så

Visa signatur

Ryzen 5950X, Asus X570 Gaming-F, Evga 3090 FTW Ultra, 32gb G-skill Neo 3600Mhz, Corsair RM1000i, Corsair H150 med Noctuas snordyra fläktar, Define 7, 4 olika ssd

Permalänk
Medlem
Skrivet av westrandy:

Evgat jag beställde på inet som skulle levereas 17e står det nu 30e på min beställning.. på deras hemsida hävda de dock fortfarande 17e

Tryck på ditt ordernummer så ser du när kortet förväntas att levereras. För mig står det 18e november där och har även fått bekräftat av kundtjänsten att jag kommer få kortet då

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D | Arctic Liquid Freezer II 360 | ASUS ROG Strix X670E-F | ASUS TUF RTX 3080 10GB |
32GB Kingston Fury 6000MHz | Corsair RM1000X v3 |
1x Samsung M.2 970 EVO Plus 1TB | 2x Samsung M.2 980 EVO 1TB |
MSI MPG271QRX + Acer Predator XB271HU