Nya Chromecast når Sverige först till sommaren år 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av grensman:

Köp inte den, du kommer ångra dig. Bättre att köpa en ni box i så fall.

Varför? Mi TV Stick ska vara samma som Mi Box S 4K men utan 4K och bara 1 GB ram mot 2 GB i box.
Jag har en Mi Box (ej S 4K) till andra TVn och den funkar ok.

Problemet är att denna TVn hänger på väggen så finns ingen möjlighet till box där.

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Tempel:

Fördelen med en mobil är väl att man kan ha sina egna favoritprogram sparade, ett delat konto på en CC lär väl stöka till det... Men nu gissar jag.

De är av generationen att mobilen oftast ligger på köksbordet och inte är med i TV-soffan, så bara enklare att skaffa nåt med egen fjärr till. Plus att deras gamla multifjärr (nån Logitech Harmony) börjar ge upp, och om 2019-Shielden har samma CEC-funktioner som min 2017, så kan den fjärren ersätta det mesta ändå.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Varför hatar Google Sverige så mycket?

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightmare:

Varför? Mi TV Stick ska vara samma som Mi Box S 4K men utan 4K och bara 1 GB ram mot 2 GB i box.
Jag har en Mi Box (ej S 4K) till andra TVn och den funkar ok.

Problemet är att denna TVn hänger på väggen så finns ingen möjlighet till box där.

Den låser sig och tappar nät titt som tätt, ingen rolig upplevelse.
Är det fjärrkontroll som är intressant, så importera nya chromecast här, http://fnac.fr/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Inget folk, låg prioriterad marknad ekonomiskt helt enkelt.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 9950X3D, Asus X870E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9 , Samsung 49" G9 Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Förmodligen fungerar det klassiska SCHWEDEN-tricket på tyska Google Store. Man anger helt enkelt sin stad som "Stad, Schweden" och ser till att betala för priority shipping (ett krav). Då kommer DHL justera landet i sina system och leverera varan. Köpte mina Pixel Buds på det sättet.

Detta tricket verkar inte fungera längre då många (alla?) köp av pixel 4a har avbokats av google.de. Men det finns säkert något annat sätt som amazon som exempel.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gender Bender:

Tyvärr gäller det inte bara Sverige. Vi är en liten marknad. I EU måste tjänster anpassas mer, eftersom vi har så många små länder och språk.

Sverige har samma befolkningsmängd som en medelstor delstat i USA liksom och de har 50 st.

// Från en ledsen man som fortfarande väntar på en officiell lansering av Android Auto i Sverige.

Permalänk
Medlem

Har en Gen 1 Chromecast, finns det någon poäng i att uppgradera om man ändå bara har en 1080p TV?

Visa signatur

GeForce 3 > 9800 Pro > X800 > 7800 GTX > 8800 GT > 4870 CF > 6870 CF > 280X > 390 > Vega 56 > 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boomerino:

Har en Gen 1 Chromecast, finns det någon poäng i att uppgradera om man ändå bara har en 1080p TV?

Gen 1 är 720p så ja definitivt

Visa signatur

R7 5800X3D | Corsair Vengeance PRO RGB 32GB 3600Mhz | EVGA RTX 3070 FTW3 | Samsung 980 Pro 2TB

PS5 | Nintendo Switch | MiSTer FPGA

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Boomerino:

Antar att även denna (som Ultra) har ethernet, vilket första CC inte har. Stabilare uppkoppling och mindre risk för överhettning.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Boomerino:

Ja, till 3:e generationen som stödjer 1080p. Kostar 400 kr ca.

Köp inte en ultra, det är slöseri med pengar och man har ändå inte användning av 4k på din TV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Förmodligen fungerar det klassiska SCHWEDEN-tricket på tyska Google Store. Man anger helt enkelt sin stad som "Stad, Schweden" och ser till att betala för priority shipping (ett krav). Då kommer DHL justera landet i sina system och leverera varan. Köpte mina Pixel Buds på det sättet.

Hade ingen aning om att såna tricks funkade o_o

Visa signatur

Fractal Design Define C | NH-D15 AMD | R5 5600X | TUF Gaming B550-Plus | 2x16GB Corsair DDR4@3200mhz | RTX 3060Ti | 2TB 980 Pro m.2 + 500gb 970 EVO m.2 | Steelseries APEX, Logitech G603 | Razer Blackshark Pro v2 | Dell 28" 1440p165 + Swedx 28" 2160p60 + Benq 24" 1080p60 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lap87:

Hade ingen aning om att såna tricks funkade o_o

Skrivet av blunden:

Kanske inte fungerar längre! Se detta svar jag fick på samma fundering:

Skrivet av livsnjutaren:

Går tyvärr inte att köpa genom Tyska google längre. Tricket som har fungerat förr har google börjat säga nej till.
Finns en tråd på swedroid, jag och många andra har beställt från en firma i Frankrike nu https://www.fnac.com/.
Vet inte om det kommer fungera bra men de har internationella alternativ på leveranserna.
Detta gäller ju 4a men tror att det kommer gälla 5, samt 4a 5G också.

https://swedroid.se/forum/threads/koeptraden-google-pixel-4a-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av icogniito:

Gen 1 är 720p så ja definitivt

Min tuffar på i 1080p när jag strömmar film. *(Internet håller med)

Skrivet av Shudnawz:

Antar att även denna (som Ultra) har ethernet, vilket första CC inte har. Stabilare uppkoppling och mindre risk för överhettning.

Skrivet av anon134512:

Ja, till 3:e generationen som stödjer 1080p. Kostar 400 kr ca.
Köp inte en ultra, det är slöseri med pengar och man har ändå inte användning av 4k på din TV.

Så det är alltså inget nytt på fronten vad gäller funktioner, endast en mer genomtänkt design? Spännande. 🤷

Visa signatur

GeForce 3 > 9800 Pro > X800 > 7800 GTX > 8800 GT > 4870 CF > 6870 CF > 280X > 390 > Vega 56 > 6700 XT

Permalänk
Medlem

Låter mycket konstigt då minst ett större företag jag har jobbat på innan tar in det redan i början på året.
Att dom ska sitta på lagret i fem månader låter väldigt osannolikt.

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av livsnjutaren:

Detta tricket verkar inte fungera längre då många (alla?) köp av pixel 4a har avbokats av google.de. Men det finns säkert något annat sätt som amazon som exempel.

Aj då, det var synd.

Kändes inte som att det var någon egentlig nackdel för dem att tillåta det/blunda för det (så länge de låg under gränsen för att behöva ta ut svensk moms). Bolaget man köper av är ju registrerat på Irland och de skickar från ett annat land (ej Tyskland) ändå så det enda detta ledde till var något ökade inkomster för Google. DHL fick ju också betalt för en frakttjänst som gäller inom hela EU så även de borde ha varit glada.

Ja, det går förmodligen att hitta andra alternativ, men det är inte alltid lika lätt för Googles produkter.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Hade det funnits en motsvarighet som var like bra eller bättre (som inte är crapple) hade jag såklart köpt det istället.

Precis.

Om nu Google inte lanserar sina produkter här så öppnar det ju möjligheter för andra aktörer att lansera sina produkter och tjänster, få lite fotfäste på marknaden och sen vidareutveckla sina produkter/tjänster o börja ta större o större marknadsandelar...

Personligen är jag oerhört frustrerad över att jag tvingas nyttja Goggles tjänster i min telefon enbart för att få mobilt bank-id att fungera.
Jag känner även en del självförakt för att jag faktiskt även har 2 Chromecast i mitt hem som jag inte förmår mig att kasta ut av ren bekvämlighet.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Boomerino:

Min tuffar på i 1080p när jag strömmar film. *(Internet håller med)

Så det är alltså inget nytt på fronten vad gäller funktioner, endast en mer genomtänkt design? Spännande. 🤷

Äsch 1080p i 30 fps räknas inte

Sen är väl det nya med Chromecast ultra just 4k och HDR, sen har den ju WiFi 5ghz men det "märker" man ju inte, men behövs för 4k.

Den gör exakt det man vill. Tycker det är just det som är så bra med Chromecast, det ska inte vara massa extra grejer. Det ska vara en simpel plug n play.

Permalänk
Medlem

@blunden Jag har funderat mycket på det och det var min första gång som jag skulle importera en pixel. Lite snopet att det är just då som de väljer att få upp ögonen för detta.
Säkert något som de inte kan stå för lagligt ifall det skulle kollas med under lupp. Annars förstår jag inte varför de skulle säga nej till att folk kastar pengar på dom. Som du skriver så betalar man ju för frakt mm.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Jag har inte riktigt fattat grejen med Chromecast. Första gången jag själv använt detta var när jag testade funktionaliteten med min nyköpta Shield Pro. Varför strömma saker från telefonen när man kan köra vad som helst på exempelvis en Shield Pro?

Köp Shield Pro, skit i Google. Betydligt dyrare man en brutalt bättre produkt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Kasken:

Precis.

Om nu Google inte lanserar sina produkter här så öppnar det ju möjligheter för andra aktörer att lansera sina produkter och tjänster, få lite fotfäste på marknaden och sen vidareutveckla sina produkter/tjänster o börja ta större o större marknadsandelar...

Personligen är jag oerhört frustrerad över att jag tvingas nyttja Goggles tjänster i min telefon enbart för att få mobilt bank-id att fungera.
Jag känner även en del självförakt för att jag faktiskt även har 2 Chromecast i mitt hem som jag inte förmår mig att kasta ut av ren bekvämlighet.

Bank id finns i Huawei app gallery så det finns definitivt en version som inte behöver Google för där kan jag lova att Google inte vill bli ertappad med en kodrad

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Låter mycket konstigt då minst ett större företag jag har jobbat på innan tar in det redan i början på året.
Att dom ska sitta på lagret i fem månader låter väldigt osannolikt.

Utveckla gärna lite. Behöver jag inte gråimportera från Tyskland? Eller kommer detta "större företag" att gråimportera?

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av livsnjutaren:

@blunden Jag har funderat mycket på det och det var min första gång som jag skulle importera en pixel. Lite snopet att det är just då som de väljer att få upp ögonen för detta.
Säkert något som de inte kan stå för lagligt ifall det skulle kollas med under lupp. Annars förstår jag inte varför de skulle säga nej till att folk kastar pengar på dom. Som du skriver så betalar man ju för frakt mm.

Egentligen tror jag att det är samma bolag som du köper av och det skickas förmodligen från samma lager. Det enda som skulle vara ett problem då som jag kan komma på är just att de riskerar att ta ut fel moms-sats ifall de går över en viss gräns av total försäljning till Sverige. Det kan möjligen snedvrida deras statistik en del, men det borde vara en försvinnande liten del. Jag skulle gissa att de ändå kör tveksamma skatteupplägg där de rapporterar vinsten från alla länder i ett land med låg skatt.

Visst, det kan kanske finnas någon annan anledning att låsa ner detta men jag kan åtminstone inte lista ut den, just då det verkar vara samma bolag bakom oavsett vilken av deras EU-landsbutiker man köper från. Det borde ju tvärt om vara ett bra sätt för Google att låta entusiaster grå-importera direkt från dem, köpare som sannolikt inte bryr sig om att de inte anpassat varan helt för Sverige än.

Skrivet av anon5930:

Jag har inte riktigt fattat grejen med Chromecast. Första gången jag själv använt detta var när jag testade funktionaliteten med min nyköpta Shield Pro. Varför strömma saker från telefonen när man kan köra vad som helst på exempelvis en Shield Pro?

Köp Shield Pro, skit i Google. Betydligt dyrare man en brutalt bättre produkt.

Grejen är att de är enkla och prisvärda. Har själv kört en Shield TV många år nu och den är absolut på topplistan över mina bästa köp, men det är mer funktionalitet än många behöver.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

@blunden Kanske kan vara något med skatten och göra. Tyskland vad jag har läst någonstans har sänkt skatt just nu på grund av corona.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boomerino:

Jag gjorde precis denna uppdatering för någon vecka sedan (CC gen 1 till gen3). Är mycket nöjd, hade lite problem med att vissa appar buffrade en del på den gamla samt att 5ghz wifi är en klar bonus (bor i lägenhet, massa wifinät i luften här).

Så jag tycker det blev en klar förbättring för 400 bagis.

Permalänk
Rekordmedlem

Är man i tankarna att köpa en Chromecast av dagens modell så kan det kanske vara intressant att veta att Google skickar med en CC Ultra om man köper en Stadia för 1100 kr.
https://store.google.com/se/product/stadia

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Bank id finns i Huawei app gallery så det finns definitivt en version som inte behöver Google för där kan jag lova att Google inte vill bli ertappad med en kodrad

Det var nått år sen jag forskade i detta, det låter som att det är läge att sätta sig in i det igen då.

Tack för tipset.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem

Ja, det går att beställa från Frankrike där den släpps om 10 dagar, Ja man kan lägga in Stadiastöd själv på denna.
Summa sumarum, man kan få en Chromecast googleTV inom några veckor som det går att spela med Stadia på

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

den tredje världen får vänta

Permalänk
Medlem

bara köpa Xiaomi Mi Box S 4K

Visa signatur

Chassi:Corasir 800D*Nätagg :Corsair HX 850W PSU
Modekort:ASUS ROG Maximus III Formula*CPU:Intel i5 750 @3.8Ghz
Grafikkort :Zotac 680Gtx*Mine :Corsair Dominator 2x2Gig