Kanske titta på 'Minio' om du vill ha något som är S3-kompatibelt - kan också surfas till direkt för att hämta/lämna data via webbrowser
Du kan provköra minio under powershell i windows om du vill se om det är något för dig, under RPI med raspian kan du förmodligen hämta hem minio med 'apt install minio' gissar jag annars kan man lätt goggla sig hur detta skall installeras.
Öppna upp portar (default 9000 för minio) i routerns och ha publik IP är förstås förutsättning om det skall komma åt denna utifrån.
lite extra moment om man skall ha TLS-säkrad överföring (https://...) då det skall in lite certifikat och annan - men det hela är rätt välbeskrivet hos https://docs.min.io/docs/minio-quickstart-guide.html
Glöm inte att titta på 'rclone' om du vill montera en S3-montjänst så att det ser ut som en diskdrive i tex. windows.
Som filsystem på USB-diskarna för RPI föreslår jag att man använder BTRFS, en av orsakerna är man kan väldigt lätt göra snapshot (som inte tar extra plats på disken) manuellt eller med cron (eller snapper) och åtminstone för min del varit väldigt stryktåliga för 'missöden' som glappa USB-sladdar, plötslig strömavbrott och andra missöden, man kan också utöka logiska volymen väldigt lätt när lagringen börja vara för liten på enskild drive, kan ha dubbel (redundant metadata) eller metadata i RAID1 om det blir 2 eller flera fysiska diskar för samma logiska volym - man kan också byta RAID-moder under drift.
Minio kan hantera upp till 12 mappar/diskar i en disk-set och default är pariteten lika många som datadiskar (6d/6p vid 12 mappar/diskar ) men kan styras så att man tex. har 2 paritets-mappar/diskar på 10 data-mappar/diskar
Minio använder mappar på befintlig filsystem som lagring och om mapparna senare ligger under resp. fysisk disk, nätverksvolymer etc. är inget som den lägger sig i. - den vill ha default minst 4 mappar vid redundans och det går tex. att ha 2 mappar på var disk/logisk volym och ändå tåla en diskbortfall. Redundansen/pariteten hanteras med reed-solomo-kodning på filnivå mellan mapparna.
För minio:s del behöver man inte ha diskar i någon RAID-konstellation på själva RPI:n utan har man två diskar med filsystem och på dessa lägger 2 mappar var som minio får hantera så har man redundans för 1 disk bortfall
Minio går att klustra på flera flertal enheter i olika konfigurationer över nätverk och kan byggas till väldigt stora system om man vill och ofta i övergripande system som kubernet etc.