Följ Black Week på SweClockers

3070 beställningar, vem hann?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geimvera:

Min 8600k är ju inte den snabbaste i världen direkt men med min Samsung Odessy G7 och VRR på så syns knappast de 20 eller så FPSen jag får i AC Odessy, det mest krävande spelet jag spelar, så det känns rätt meningslöst att lägga 8090kr på ett graffe som inte syns men hörs och överhettar.... Jag tror jag låg på 93°c tDie i timespy extreme på PC biosen och jag kunde höra fläktarna på graffet genom musiken i hörlurarna med datorn på golvet

(8600k, 4.9 @1.408v, 4400 cache, 16gb 4000 cl19. Så cpun har inte mycket mer att ge heller)

Har du 20 FPS eller får du 20fps extra i AC? Vad kör du för inställningar? Provat något annat spel?

Permalänk
Medlem

De nya grafikkorten med krävande flygsimulatorer...

Skrivet av Geimvera:

Vi får väl se Båda två ska tillbaka iallafall... Jag funderade länge på vilket jag skulle ha innan, men TUF OC korten fanns inte att beställa vid 14.00 så då fick det bli strix istället men jag glömde bort varför jag valde bort Strix:en som jag sen blev påmind om när jag väl skulle installera kortet https://cdn.discordapp.com/attachments/615943017689252050/772570413543850024/DSC_1003.JPG

Men prestandamässigt så blev jag besviken iallafall, det gav mig inget märkbart prestanda lyft i något spel, över mitt 1070

Upplever samma sak med prestandan som du! Fick hem en 3070 igår kväll och startade Prepar3D och hoppades kunna uppleva någon skillnad mot mitt gamla 1080. Men icke! Provade med X-plane 11 också, men inte där heller. Har aldrig kunnat köra med höga inställningar och hade hoppats det skulle bli ändring på det, men skillnaden var ytterst liten. Fick mellan 12-17 fps mer med nya kortet än mitt gamla, med samma inställningar. Kunde inte alls höja till "höga värden". Är faktiskt mycket besviken. Har följd produktutvecklingen här på Swecklockers i många år och alltid funderat varför provar man inte grejerna med riktig krävande flygsimulatorerna. Där märks den där skillnaden så mycket bättre när det gäller att få upp fsp från 40-45 till stabila 60 t.ex.!
Visst, i andra spel kan det också vara möjligt för ögat kan se skillnaden mellan 130 och 150 fsp men i flygsimulator världen kan det göra hela skillnaden om spelet uppfattas som njutbar. Skulle gärna vilja veta hur man resonerar när det just handlar om flygsimulatorer.

Permalänk
Medlem

Såg att netonnet fått in 2 modeller av Gigabyte 3070, Eagle OC och Gaming OC för de intresserade

Visa signatur

Att spela är mänskligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av TM:

Såg att netonnet fått in 2 modeller av Gigabyte 3070, Eagle OC och Gaming OC för de intresserade

Bokade ett Gigabyte eagle

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Samma här, la en order på Eagle OC för någon timme sedan och kortet visas fortfarande som i lager.
Trotts detta kunde inte deras kundtjänst svara säkert på om man fått ett av korten i lager, inte annat är att det såg bra ut och att dom trodde jag skulle få ett.
Besked om leverans skulle komma senast torsdag em.

Blir till att vänta och se, kommer det inget blir det en avbeställning igen.

Permalänk
Medlem

Gainward 3070 finns i lager på webhallen

Permalänk
Permalänk
Medlem

Jag vet

Visa signatur

Att spela är mänskligt

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TM:

Tänkte mer för dom som inte visste och ville beställa

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Låter nästan som dom lämnat ut ditt kort till annan person, oavsett så är det ju inte bra om kortet inte finns då du fått mail om leverans.
Kanske @Webhallen kan sprida lite ljus över detta?

Ja, jag kan förstå att det blir fel men då tycker jag att @Webhallen kunde erbjuda någon sorts kompensation

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Samma här, la en order på Eagle OC för någon timme sedan och kortet visas fortfarande som i lager.
Trotts detta kunde inte deras kundtjänst svara säkert på om man fått ett av korten i lager, inte annat är att det såg bra ut och att dom trodde jag skulle få ett.
Besked om leverans skulle komma senast torsdag em.

Blir till att vänta och se, kommer det inget blir det en avbeställning igen.

Jag fick ett sms tidigare och sa att det skulle levereras till instabox i morgon eftermiddag så jag fick ett.

Ändrat till onsdag tydligen.

Ändrad leverans dag :(
Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Webhallen
Skrivet av martinwa:

Ja, jag kan förstå att det blir fel men då tycker jag att @Webhallen kunde erbjuda någon sorts kompensation

Ledsen missade detta, gällande kompensation är detta över mitt huvud, det är något butik / kundtjänst får handskas med.
Men det kom ett stort lass idag också och bör täcka alla upp till 17:00 den 29e oktober, så väntan blev iaf inte allt för lång!

/Patrik

datum och sånt
Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Jag fick ett sms tidigare och sa att det skulle levereras till instabox i morgon eftermiddag så jag fick ett.

Jag valde annat leveranssätt som gjorde att kundtjänst trodde det skulle skickas på onsdag, postnord är inte så snabba numra

Edit: Skall se om jag kan få ändrat till instabox imorgon, då har man kanske kortet på onsdag redan.

Permalänk
Medlem

Kör alltid Instabox om alternativet finns då slipper man köer etc eller så skickar man någon i familjen att hämta så det är hemma när man kommer från jobbet.

Ibland är man duktig och sparar kartonger, i detta fall var det kartongen till PSU som var kvar hemma med resterande kablar för den andra kabeln

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Ledsen missade detta, gällande kompensation är detta över mitt huvud, det är något butik / kundtjänst får handskas med.
Men det kom ett stort lass idag också och bör täcka alla upp till 17:00 den 29e oktober, så väntan blev iaf inte allt för lång!

/Patrik

Tackar, jag fick inget mail men nu står det att kortet har kommit. Hämtar i morgon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinwa:

Tackar, jag fick inget mail men nu står det att kortet har kommit. Hämtar i morgon.

Pratar ni om Asus 3070 dual OC?

Visa signatur

Att spela är mänskligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av TM:

Pratar ni om Asus 3070 dual OC?

Ja, på Webhallen: https://www.webhallen.com/se/product/324223-ASUS-GeForce-RTX-...

Permalänk
Medlem

Avbokade mitt för 3 timmar sedan... X)

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Har du 20 FPS eller får du 20fps extra i AC? Vad kör du för inställningar? Provat något annat spel?

Jag gick från 60 till 80fps i AC Odessy, de andra spelen är för gamla för att märkas någon skillnad på (där ligger jag redan på 240fps konstant mer eller mindre)

Visa signatur

AMD Ryzen 5600x | Gigabyte B550 S2H | Gskill Trident Z Neo 2x16 3600cl16-16 | Palit GameRock OC 3070 | Fractal design ion+ 650w | Lian li O11 mini | Samsung Odessy G7 | Sennheiser GSP-670 | ROG Claymore MX Red | ROG Chakram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geimvera:

Vi får väl se Båda två ska tillbaka iallafall... Jag funderade länge på vilket jag skulle ha innan, men TUF OC korten fanns inte att beställa vid 14.00 så då fick det bli strix istället men jag glömde bort varför jag valde bort Strix:en som jag sen blev påmind om när jag väl skulle installera kortet https://cdn.discordapp.com/attachments/615943017689252050/772570413543850024/DSC_1003.JPG

Men prestandamässigt så blev jag besviken iallafall, det gav mig inget märkbart prestanda lyft i något spel, över mitt 1070

Jag sitter med ett 1070 också och funderar på 3070. Var det knappt något lyft alltså? Vad jag läst mig till på Sweclockers prestandatester så förväntar jag mig ca dubbla fpsen. Har jag missat något?

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Kör alltid Instabox om alternativet finns då slipper man köer etc eller så skickar man någon i familjen att hämta så det är hemma när man kommer från jobbet.

Ibland är man duktig och sparar kartonger, i detta fall var det kartongen till PSU som var kvar hemma med resterande kablar för den andra kabeln

Du får rapportera om kortet så fort du fått det, kolla även så att kontakterna är ok, läste precis innan tråd om nyligen levererade 3070 Eagle från webhallen som fortfarande hade problem med kontakterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av babboska:

Avbokade mitt för 3 timmar sedan... X)

Avbokade just mitt Eagle. Tydligen fortfarande problem med PCIe strömkontakten på dem och dessutom var det rent impulsköp för hade aldrig tänkt skaffa det då jag är nöjd med mitt 2070 strix för vad jag spelar. Väntar jag till 4070 lär jag bli mer nöjd med ökningen i prestanda. Skulle behöva skaffa 3080 för att märka stor skillnad men då behövs mer än 650W PSU så behlver byta ut det fast jag bara haft mitt ett år och korten är dyrare så blir för dyrt. Någon annan blir nog glad för de får sitt kort lite snabbare nu.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zachtionman:

Jag sitter med ett 1070 också och funderar på 3070. Var det knappt något lyft alltså? Vad jag läst mig till på Sweclockers prestandatester så förväntar jag mig ca dubbla fpsen. Har jag missat något?

För mig gjorde det ingenting typ, men sen sitter ju jag på en 1440p 240hz Gsync skärm och spelar gamla spel spelar du nyare spel som RDR2, HZD sånna grejer så lär du få ett upplyft

Edit;
Testerna stämmer ju, jag har ju bara lyckats köpa ett grafikkort jag har 0 använding för I PvE spel som AC Odessy så är ju mer än 60fps rätt meningslöst, man vinner ju liksom inget på det och i t.ex war thunder ligger jag redan norr om 200fps, så.där har jag ju vunnit lite men så marginellt att det inte är värt de 7 eller 8 tusen som ett 3070 kostar

Visa signatur

AMD Ryzen 5600x | Gigabyte B550 S2H | Gskill Trident Z Neo 2x16 3600cl16-16 | Palit GameRock OC 3070 | Fractal design ion+ 650w | Lian li O11 mini | Samsung Odessy G7 | Sennheiser GSP-670 | ROG Claymore MX Red | ROG Chakram

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Avbokade just mitt Eagle. Tydligen fortfarande problem med PCIe strömkontakten på dem och dessutom var det rent impulsköp för hade aldrig tänkt skaffa det då jag är nöjd med mitt 2070 strix för vad jag spelar. Väntar jag till 4070 lär jag bli mer nöjd med ökningen i prestanda. Skulle behöva skaffa 3080 för att märka stor skillnad men då behövs mer än 650W PSU så behlver byta ut det fast jag bara haft mitt ett år och korten är dyrare så blir för dyrt. Någon annan blir nog glad för de får sitt kort lite snabbare nu.

Nu gjorde du mig nojig 😅. Var såg du att korten hade problem med kontakten? Trodde det endast var 3080-korten.

Permalänk
Medlem

Igen så är det @Webhallen som levererar! Tack för det!

Beställde ett ASUS GeForce RTX 3070 Dual OC 8GB på kvällen den 29:e Oktober och det är nu skickat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Du får rapportera om kortet så fort du fått det, kolla även så att kontakterna är ok, läste precis innan tråd om nyligen levererade 3070 Eagle från webhallen som fortfarande hade problem med kontakterna.

Enligt ingå så ska problemet endast gälla 3080/3090

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Konstaterade också att en av pinnarna som sitter i ena hörnet av kontakten med sex pinnar, låg tryckt mot sidan av höljet och därmed kunde man inte trycka in kontakten. Böjde upp den försiktigt med liten skruvmejsel och fick kontakten att låsa sig. Men som jag nämnde tidigare blev det inte mycket bättre resultat i mina flyg-/bil simulatorer. Borde kanske ändå ha väntat till nästa år på 3080:an eller liknande. Min rigg är annars den samme som Swecklockers gamla uppsättning, Maximus X Hero, I7-8700K, 32Gbt 3200Hz. Har en Asus Rog Strix 1080 OC som suttit där innan 3070:an.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Enligt ingå så ska problemet endast gälla 3080/3090

Jo men där var ju en medlem som fått hem sitt 3070 Eagle igår där kontakterna var kass.

Permalänk
Medlem

Fick hem EAGLE OC idag, helsike vilket litet kort! Tror dock inte jag kommer behålla det, känns som att jag betalat alldeles för mycket för vad jag faktiskt fått jämfört med stundande Radeon och launchpriserna på 3080.

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk
Medlem

Kan man hoppas att vi som väntar på 3070 Eagle, med leverans i mitten av december, kommer få åtgärdade kontakter? Jag vill ju inte behöva börja med att reklamera kortet efter 1,5 månads väntan.

Sedan blir jag lite bekymrad över de som inte upplevt några märkbara prestandalyft. Är det CPU som håller tillbaka eller är det något annat? Jag hade ju tänkt sätta kortet i datorn i signaturen men eventuellt byter jag kort med sonen och han kör en i7 4790k, den kanske flaskar så pass att det blir en meningslös uppgradering?

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B