Vilka IT-certifikat kan man ta med ett prov ?

Permalänk
Medlem

Vilka IT-certifikat kan man ta med ett prov ?

Hej!

Tänkte kolla om ni vet vilka IT-certifikat man kan ta i Sverige mot en avgift för skrivtillfället? (alternativt internationella certifikat man kan ta på distans).
Alla områden inom IT, dock endast certifikat efter avklarad tentamen, ej hela kurser som leder till certifikat.

Jag kan börja:
IREB certifikat genom SQEB.se
ISTQB certifikat genom SSTB.se

TOGAF certifikat på distans
CITA-F (distans?)
Div. Amazon certifikat på distans
Div. Google certifikat på distans
Div. Microsoft certifikat på distans
Div. Oracle certifikat på distans

Permalänk
Medlem

ITIL certifikat kan man ta också. Någon som vet mer?

Permalänk
Medlem

Finns ju precis hur mycket som helst!
Vänd på frågan, vad vill du certa dig inom så kan vi svara på var man kan göra det!

Det "underbara" med covid-19 är ju att nu kan man ta massor av cert hemifrån så länge man har en dator och en webb-kamera. (har nyttjat de möjligheterna själv för att fylla upp tiden som blev över efter arbetstidsreducering)

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Finns ju precis hur mycket som helst!
Vänd på frågan, vad vill du certa dig inom så kan vi svara på var man kan göra det!

Det "underbara" med covid-19 är ju att nu kan man ta massor av cert hemifrån så länge man har en dator och en webb-kamera. (har nyttjat de möjligheterna själv för att fylla upp tiden som blev över efter arbetstidsreducering)

Tack för ditt svar

Jag pluggar systemvetenskap/ekonomi och tänkte att det kan vara smart att ta lite certs så att jag kan komma in i arbetslivet lite snabbare. Jobben som intresserar mig mest just nu är kravanalytiker, business analyst, IT-arkitekt, verksamhetsmodellerare osv.

Söker lite tips på certs som man kan ta inom dessa områden men även utanför, sådant som kan boosta ens kompetensnivå och ge en fördel bland alla jobbsökningar som kommer in till arbetsgivaren

Eller finns det kanske certs som du skulle rekommendera som ger allmän merit? Tex ITIL eller något

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Finns ju precis hur mycket som helst!
Vänd på frågan, vad vill du certa dig inom så kan vi svara på var man kan göra det!

Det "underbara" med covid-19 är ju att nu kan man ta massor av cert hemifrån så länge man har en dator och en webb-kamera. (har nyttjat de möjligheterna själv för att fylla upp tiden som blev över efter arbetstidsreducering)

Främst söker jag sådant som man kan plugga själv till och skriva ett prov, och inte gå en hel kurs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Repair:

Främst söker jag sådant som man kan plugga själv till och skriva ett prov, och inte gå en hel kurs

Vissa certifieringar är ganska dyra och även utbildningarna så jag hade nog väntat.
Att ha en massa certifieringar säger mer att du har ett studiehuvud och skulle det vara mellan dig och ett annan sökande där ni båda är ny-exade då kanske de väljer dig men inte säkert. Handlar mycket om personlighet och engagemang och att du ska passa in.

Plugga på det du tycker är roligt och resten kommer av sig själv.

Permalänk
Medlem

ISTQB finns ju i alla fall i två nivåer. Jag har själv bara tagit den första nivån, då på betald arbetstid.

Men, om du ämnar att arbeta med mjukvarutestning är ISTQB bara bra för att få en terminologi som anknyter till test. Jag tycker certifieringen i övrigt är värdelös, och att arbetsgivare som kräver den nog är arbetsgivare som bör undvikas. Att lägga egna pengar på den är nog bara ett slöseri. Och för den som behöver rekrytera en testare, fråga gärna vad de som listar ISTQB på sitt CV tycker om certifieringen, och använd det som ett filter.

Vill du lära dig mjukvarutestning kan jag däremot rekommendera BBST, vill minnas att den var rätt bra.

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Vissa certifieringar är ganska dyra och även utbildningarna så jag hade nog väntat.
Att ha en massa certifieringar säger mer att du har ett studiehuvud och skulle det vara mellan dig och ett annan sökande där ni båda är ny-exade då kanske de väljer dig men inte säkert. Handlar mycket om personlighet och engagemang och att du ska passa in.

Plugga på det du tycker är roligt och resten kommer av sig själv.

Tack för ditt svar Precis, just av den anledningen söker jag endast dessa som man endast kan skriva provet på utan att gå kursen.
En 4-dagarskurs ink cert kan kosta 20 tusen medan endast certen kostar 3 tusen. Så jag pluggar mer än gärna på egen hand och skriver ett prov om jag hittar några mer intressanta certs som är värda att ta.

Jag har funderat lite på det och vill göra något som ökar mina chanser att få jobb direkt efter avslutad examen. Tar helst såna certs som man inte behöver förnya efter 2år

Permalänk
Medlem
Skrivet av monotux:

ISTQB finns ju i alla fall i två nivåer. Jag har själv bara tagit den första nivån, då på betald arbetstid.

Men, om du ämnar att arbeta med mjukvarutestning är ISTQB bara bra för att få en terminologi som anknyter till test. Jag tycker certifieringen i övrigt är värdelös, och att arbetsgivare som kräver den nog är arbetsgivare som bör undvikas. Att lägga egna pengar på den är nog bara ett slöseri. Och för den som behöver rekrytera en testare, fråga gärna vad de som listar ISTQB på sitt CV tycker om certifieringen, och använd det som ett filter.

Vill du lära dig mjukvarutestning kan jag däremot rekommendera BBST, vill minnas att den var rätt bra.

Eftersom jag pluggar ett kandidatprogram med 90hp ekonomi och 90hp systemvetenskap så känns det som att det kanske inte räcker för de tjänster som jag har tänkt söka efter examen. Vill helst börja jobba direkt efter examen och inte hålla med massa för att komma in i arbetsmarknaden. Därför känns några certs i bagaget som något att komma med när man väl ska söka en tjänst.

Ska genast ta en titt på BBST, tack för tipset !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Repair:

Jag pluggar systemvetenskap/ekonomi och tänkte att det kan vara smart att ta lite certs så att jag kan komma in i arbetslivet lite snabbare. Jobben som intresserar mig mest just nu är kravanalytiker, business analyst, IT-arkitekt, verksamhetsmodellerare osv.

Eller finns det kanske certs som du skulle rekommendera som ger allmän merit? Tex ITIL eller något

Bra tanke, allt för att få en 'edge' är ju värt det, en del kräver ju yrkeserfarenhet, så det får man kolla upp.

Här har du liten lista kravanalytiker/business analyst certifieringar:
https://www.cio.com/article/3269514/6-business-analyst-certif...

Cloud är alltid bra att kunna lite om.

ITIL är bra grund att ha, men tycker personligen det är sånt sömnpiller (utvecklat av britter och delägt av brittiska regeringen, så inte så märkligt att det är tort som fnöske)

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Repair:

Främst söker jag sådant som man kan plugga själv till och skriva ett prov, och inte gå en hel kurs

Finns massor av bra online-kurser för små-pengar, kolla t.ex. udemy och sök på den certifiering du är intresserad av.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Repair:

En 4-dagarskurs ink cert kan kosta 20 tusen medan endast certen kostar 3 tusen. Så jag pluggar mer än gärna på egen hand och skriver ett prov om jag hittar några mer intressanta certs som är värda att ta.

Jag har funderat lite på det och vill göra något som ökar mina chanser att få jobb direkt efter avslutad examen. Tar helst såna certs som man inte behöver förnya efter 2år

Som påpekat också, att ha massor av cert ger inget värde, däremot ett par inom relevant område kan hjälpa till att förstärka bilden av att du har ett genuint intresse och är villig att anstränga dig lite extra.

Numer finns som jag skrev tidigare massa online video-kurser som inte kostar så mycket, som ger precis lika mycket som en 20 tusen kronors kurs...

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Bra tanke, allt för att få en 'edge' är ju värt det, en del kräver ju yrkeserfarenhet, så det får man kolla upp.

Här har du liten lista kravanalytiker/business analyst certifieringar:
https://www.cio.com/article/3269514/6-business-analyst-certif...

Cloud är alltid bra att kunna lite om.

ITIL är bra grund att ha, men tycker personligen det är sånt sömnpiller (utvecklat av britter och delägt av brittiska regeringen, så inte så märkligt att det är tort som fnöske)

Precis, utgått från den listan egentligen men de flesta kräver arbetslivserfarenhet för applikation (Förutom IREB), därför har jag valt att inte nämna dom.

Som du säger är Cloud och ITIL bra att ha i bagaget och dom ska jag tänka på, kollar mest på internationellt erkända certs.
Men kan ju vara bra att ha andra certs vid sidan om också? Som i SQL tex eller annat meriterande. Men det svåra nu är att hitta såna internationellt erkända certs som kan vara till fördel för de tjänster som jag tänkt söka

Permalänk
Skrivet av Repair:

Precis, utgått från den listan egentligen men de flesta kräver arbetslivserfarenhet för applikation (Förutom IREB), därför har jag valt att inte nämna dom.

Som du säger är Cloud och ITIL bra att ha i bagaget och dom ska jag tänka på, kollar mest på internationellt erkända certs.
Men kan ju vara bra att ha andra certs vid sidan om också? Som i SQL tex eller annat meriterande. Men det svåra nu är att hitta såna internationellt erkända certs som kan vara till fördel för de tjänster som jag tänkt söka

Om du är ute efter att jobba som business analyst eller liknande i ett traditionellt bolag (alltså ingen snabbväxande gasell utan snarare promenadtaktsföretag) så rekommenderar jag att lära dig avancerade skills i SQL och datamodellering samt djupare kunskaper inom VBA/Excel eftersom det fortfarande används på många ställen.

Sen lär man sig mycket på jobbet och får oftast betalda utbildningar där för de verktyg som företaget använder (t.ex. inom PowerBI/Tableau/Qlik osv) om man jobbar med dataanalys för finans/sälj/marknad. Kan du hitta någon billig grundkurs inom PowerBI så är det ett verktyg som är på stark frammarsch om du vill jobba som business analyst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av traetaona:

Om du är ute efter att jobba som business analyst eller liknande i ett traditionellt bolag (alltså ingen snabbväxande gasell utan snarare promenadtaktsföretag) så rekommenderar jag att lära dig avancerade skills i SQL och datamodellering samt djupare kunskaper inom VBA/Excel eftersom det fortfarande används på många ställen.

Sen lär man sig mycket på jobbet och får oftast betalda utbildningar där för de verktyg som företaget använder (t.ex. inom PowerBI/Tableau/Qlik osv) om man jobbar med dataanalys för finans/sälj/marknad. Kan du hitta någon billig grundkurs inom PowerBI så är det ett verktyg som är på stark frammarsch om du vill jobba som business analyst.

Precis de områden jag kikat på, tack!

Ska söka lite bra internationellt erkända certs inom dessa, om du har tips på några så skulle det vara till väldigt stor hjälp

Permalänk
Medlem

Docker Cert är nog jävligt värt att ta!
Gärna tillsammans med ett kubernetes cert

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 5700x - 32 - 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Repair:

Precis, utgått från den listan egentligen men de flesta kräver arbetslivserfarenhet för applikation (Förutom IREB), därför har jag valt att inte nämna dom.

Som du säger är Cloud och ITIL bra att ha i bagaget och dom ska jag tänka på, kollar mest på internationellt erkända certs.
Men kan ju vara bra att ha andra certs vid sidan om också? Som i SQL tex eller annat meriterande. Men det svåra nu är att hitta såna internationellt erkända certs som kan vara till fördel för de tjänster som jag tänkt söka

All kunskap är Bra kunskap är ett av mina motton, har man förståelse även utanför sitt specifika fält så har man lättare att se den "stora bilden". Alltför många människor stirrar sig blinda på sin egen nästipp.

Sen är det svårare att ha bred kunskap i början av sin karriär, så man får först se till att bli duktig på en sak och sen bredda därifrån. ...så med det sagt, fokusera på vad du vill slå din in i för karriär först men sluta aldrig att lära dig saker och man kan aldrig få för mycket kunskap.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av AllMessedUp:

Docker Cert är nog jävligt värt att ta!
Gärna tillsammans med ett kubernetes cert

Det var något nytt för mig, kollar genast upp det, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

All kunskap är Bra kunskap är ett av mina motton, har man förståelse även utanför sitt specifika fält så har man lättare att se den "stora bilden". Alltför många människor stirrar sig blinda på sin egen nästipp.

Sen är det svårare att ha bred kunskap i början av sin karriär, så man får först se till att bli duktig på en sak och sen bredda därifrån. ...så med det sagt, fokusera på vad du vill slå din in i för karriär först men sluta aldrig att lära dig saker och man kan aldrig få för mycket kunskap.

Tack för tipsen

Permalänk
Skrivet av Repair:

Precis de områden jag kikat på, tack!

Ska söka lite bra internationellt erkända certs inom dessa, om du har tips på några så skulle det vara till väldigt stor hjälp

Har aldrig sett cert som ett krav i de jobben jag har haft så jag har lite svårt att säga något cert så. Men jag skulle nog försöka köra en kurs på udemy eller coursera inom tex MS SQL Server/T-SQL, databasadministration, databasmodellering, SSIS, SSRS, Python och eller Data science, statistik/Applied statistics, Machine Learning, VBA, Business intelligence(grundkurs eller avancerad där du också får lära dig grunderna i tex PowerBI eller Tableau) om något av detta inte ingår i ditt program. Vissa BI-program som tex Mercur använder även Java så det är också bra att lära sig om du vill jobba hos dem eller någon av deras kunder. HTML/Javascript är bra som komplement för att göra mer avancerade grejer i Qlik Sense. VBA är som sagt bra för att kunna visa upp att man kan och har programmerat lite makron. Gärna något som hämtar data från databaser och laddar upp data till databaser. Ganska basic grejer om man har pluggat systemvetenskap kanske men för en Controller eller liknande med bara businessbakgrund som visserligen kan siffror och excel så är det oftast överkurs och något som kan få dig att sticka ut lite kanske...

Edit: finns även kurser inom statistik som även lär ut R, kan vara något att kolla upp också.

Glömde en grej.