Corsair räddar krisande rattmakarna Fanatec

Permalänk
Melding Plague

Corsair räddar krisande rattmakarna Fanatec

Simulatorfokuserade Fanatec har varit i en djup ekonomisk kris, men amerikanska Corsair räddar nu företaget från undergång.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Mycket drama runt Fanatec i snart 1 år, är en riktigt shitshow som påminner om EKWB.

Vet inte om Corsair är rätt företag att fixa Fanatec, personligen tycker jag Corsair borde fokusera på att fixa sig själva innan de ska fixa någon annan.

EDIT: Finns lite mer info här om någon är intresserad: https://www.reddit.com/r/simracing/comments/1cjznts/the_fanat...

Permalänk
Medlem

Har missat att fanatec krisat men vad jag förstått gör de riktigt bra grejjer inom simracing. Jag har själv övervägt att köpa så hoppas Corsair bibehåller deras kvalitet.

Visa signatur

Asus X470 gaming-f, 5800x, 7900xt, g.skill 32gb 3200 cl 14.

Permalänk
Medlem

De har gjort bra grejer. Känns väldigt operativt det har havererat. Att ha distrubitör är också en sån grej som de inte alls hängt med på. Alltid varit för mig en sån extra grej. Speciellt senaste två åren när man kan köpa moza på inet eller dustin eller tysk återförsäljare om man är i tyskland.
Det går ju att ha direkt till konsument men då ska ju det vara smidigare och enklare och billigare....men nu förlorar de på att distrubitör för andra leverantörer har direkt i lager och är billigare och behöver inte skeppas över hela europa.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Det började redan vid Covid, dom tog fler order än vad dom kunde leverera.
Sen slog det givetvis bakut tillsammans med ett ordentligt skrytbygge som huvudkontor.
Deras support har heller inte varit 100% över åren och den blev så klart ännu värre när kunder inte fick sina grejer.

Att man lyckas skapa sig en skuld på 1,1 miljarder samtidigt som man är den största aktören inom sim racing säger mycket om dess ledning.

Kvalitetsmässigt så har man fått vad man har betalat för, men superbt förstamärke och med bra bredd på grejerna.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av FierceBrosnan:

Har missat att fanatec krisat men vad jag förstått gör de riktigt bra grejjer inom simracing. Jag har själv övervägt att köpa så hoppas Corsair bibehåller deras kvalitet.

Skulle säga att de ligger i mellanklass/övre mellanklass, men med en del kvalitetsproblem, dåligt rykte vad gäller kundservice och dessutom har de haft svårt att leverera produkter. Samtidigt har kinesiska tillverkare slagit hårt mot det segmentet, med prisvärda produkter som tagits emot väl.
Deras top-serie håller inte heller måttet sett till konkurrensen. Den behöver uppdateras tillsammans med deras pedaler.

Vad Fanatec behöver är nya produkter som är konkurrenskraftiga och att bygga upp ett bättre rykte. Kanske kan Corsair hjälpa med det.

Permalänk
Medlem

Känns ändå bra att Corsair går in de har ju kapital och stabilitet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

Corsair går väl inte direkt in.. det Cordair gjort är ju lånat ut pengar mot en pant på namnet Fanatec mm.
Endor har sedan inte kunnat betala och Corsair har tagit namnet för att sedan köpa loss inkromet och rättigheterna.
Med andra ord har Fanatec kursat och Corsair har köpt loss konkursboet.

Har dom svarat på hur de kommer hantera ev uteblivna leveranser (fortfarande en del som väntar på orders från Endor) och hur de kommer hantera garantier (är ju Endor som sålt produkten, inte Corsair).

Betyder detta att Fanalab kommer integreras i icue?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olsson80:

Corsair går väl inte direkt in.. det Cordair gjort är ju lånat ut pengar mot en pant på namnet Fanatec mm.
Endor har sedan inte kunnat betala och Corsair har tagit namnet för att sedan köpa loss inkromet och rättigheterna.
Med andra ord har Fanatec kursat och Corsair har köpt loss konkursboet.

Har dom svarat på hur de kommer hantera ev uteblivna leveranser (fortfarande en del som väntar på orders från Endor) och hur de kommer hantera garantier (är ju Endor som sålt produkten, inte Corsair).

Betyder detta att Fanalab kommer integreras i icue?

Som jag fattat det så levererar fortfarande fanatec. Sett folk i sim grupperna som beställt bara senaste 2-3 veckorna och fått grejerna.
Jag skulle gissa fanlab går in i icue....men hoppas inte det. fanlabs är iaf rätt nedskalat och icue är en bjässe....ska inte säga icue är skit....men skit från resurssynpunkt och många sim titlar är väldigt känsliga på CPU och gpu så man kan märka nog tappa många fps om en tyngre mjukvara är igång.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Inte förvånade det krisar, racing gear är "nischat" ungefär som VR...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Inte förvånade det krisar, racing gear är "nischat" ungefär som VR...

Säljer man för 100mil Eur/år då kallar jag det inte för något nischat.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av smygolf:

Säljer man för 100mil Eur/år då kallar jag det inte för något nischat.

Tror nog de flesta kör racing/bilspel med handkontroll...för mycket bök med ratt

Permalänk
Medlem
Skrivet av smygolf:

Säljer man för 100mil Eur/år då kallar jag det inte för något nischat.

Det beror väl på vad man jämför med...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Tror nog de flesta kör racing/bilspel med handkontroll...för mycket bök med ratt

Jag tror du tänker på spel som Need for speed, Grand turismo.
Mer arcade än sim och i sim är du chanslös med handkontroll.

Sim racing kan ses som nischad men där är massvis med folk.
Assetto corsa, Assetto corsa competizione, iRacing har +28000 användare per dag.
När iRacing har special event som 12/24h race då kan du lägga till +5000 till.
Och 99,99% av dom har har ratt och pedaler.

Och Fanatecs försäljnings siffror talar också sitt tydliga språk hur många som kör sim racing.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det beror väl på vad man jämför med...

Säg att genomsnittsköparen köper ratt och pedaler för 10K, det blir 100000 set per år.
Inte illa i mina öron med tanke på priset.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Inte förvånade det krisar, racing gear är "nischat" ungefär som VR...

Är egentligen inte "nischen" som ligger bakom floppen, snarare tvärtom då försäljningen sköt i höjden under BF för något år sedan och man klarade inte av att leverera med en kundtjänst som är extremt överbelastad till följd.

Det allra största problemet, enligt mig, är att Fanatec inte har släppt nytt på länge och nya aktörer har tagit stora marknadsandelar, till exempel Moza, Simagic etc. Helt otroligt att ett företag med så stora marknadsandelar kan implodera så här, men det är väl egentligen rätt åt dem. Jag menar, deras senaste och bästa pedaler har snart 10 år på nacken och sedan dess har det hänt sjukt mycket på marknaden.

Permalänk
Medlem

Är en sån där tråkmört som alltid har nöjt mig med Logitech G-ratt & pedaler senaste 20 åren. Nu när jag har första "riktiga" racing-kabinen med säte & PSVR känns det som att det gör mer för upplevelsen än en ev. ratt-uppgradering.

Men vad vet jag, om man ska tävla i iRacing & vill bli topprankad kanske det är obligatoriskt med dyrare rattar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xollerx:

Är en sån där tråkmört som alltid har nöjt mig med Logitech G-ratt & pedaler senaste 20 åren. Nu när jag har första "riktiga" racing-kabinen med säte & PSVR känns det som att det gör mer för upplevelsen än en ev. ratt-uppgradering.

Men vad vet jag, om man ska tävla i iRacing & vill bli topprankad kanske det är obligatoriskt med dyrare rattar?

Nä finns sjukt duktiga förare där ute som sitter på g25 och g27 och i en vanlig kontors stol.
En Moza r3 hade de klarat sig på om de köpt idag. Mesta av pengarna är för inlevelse.

Stabil rigg är a och o för mig hur man än väljer att göra det, dyr billig plywood eller metal. Gjorde störst skillnad tycker jag.
Spelar ingen roll att jag hade bättre utrustning och tränade mycket mer. Mina polare var helt enkelt snabbare även om jag kunde komma nära.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av xollerx:

Är en sån där tråkmört som alltid har nöjt mig med Logitech G-ratt & pedaler senaste 20 åren. Nu när jag har första "riktiga" racing-kabinen med säte & PSVR känns det som att det gör mer för upplevelsen än en ev. ratt-uppgradering.

Men vad vet jag, om man ska tävla i iRacing & vill bli topprankad kanske det är obligatoriskt med dyrare rattar?

Pedaler gör störst skillnad. Vilket iof kräver en stabil rigg 🤨

Hoppas Fanatec går under, jävla skitföretag. Tyvärr ett av få som är kompatibelt för de som kör konsol. Men Fanatec är i sig en god anledning att skaffa en PC om man vill pyssla med simracing.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Ljud: M&K | Antlion Kimura Duo | Airpods Pro |
Bild: Sony X95L 85” | Alienware AW2723DF
Media: Zidoo Z30 Pro 8K | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av dbJAJE:

Är egentligen inte "nischen" som ligger bakom floppen, snarare tvärtom då försäljningen sköt i höjden under BF för något år sedan och man klarade inte av att leverera med en kundtjänst som är extremt överbelastad till följd.

Ja, det kombinerat med extremt många problem med sin europeiska distributör som inte klarar leverera stabilt, samt lite småskakig kvalitetskontroll och barnsjukdomar på de nysläpp som görs, plus black friday deals som inte stängdes av när lagret tog slut utan folk köpte massor av rattar som inte var tillverkade...
Plus att de är mitt i övergången mellan sin gamla inte speciellt bra quickrelease QR1 och sin nya mycket bättre QR2 men har haft problem med tillgången och att den är dyr att köpa till.
Plus att de lanserade sin nya "snäppet under toppklass" Clubsport DD+ rattbas med Playstation 5 stöd och lät folk förbeställa den men då fick de problem att få PS licensen godkänd och detta drog ut många månader på tiden innan det blev löst. Och den billigare DD höjdes som av en slump i pris 100 dollar i samband med lanseringen när inte DD+ fanns tillgänglig.

Allt ovan gjorde att kundtjänsten rasade ihop helt, vilket i sin tur dragit ner ryktet på Fanatec extremt mycket, även om en stor del av utbudet är trevliga grejer när de funkar
Så det har nog varit perioder med större försäljning sen Corona och framåt men nu med alla problem gissar jag den fallit rejält sen typ senaste black friday, trots att tex Clubsport DD är en mycket bra produkt.

Skrivet av dbJAJE:

Det allra största problemet, enligt mig, är att Fanatec inte har släppt nytt på länge och nya aktörer har tagit stora marknadsandelar, till exempel Moza, Simagic etc. Helt otroligt att ett företag med så stora marknadsandelar kan implodera så här, men det är väl egentligen rätt åt dem. Jag menar, deras senaste och bästa pedaler har snart 10 år på nacken och sedan dess har det hänt sjukt mycket på marknaden.

Jag håller med att tex Moza lär tagit rejäla marknadsandelar - speciellt då de ju finns tillgängliga i några svenska butiker! (De har tydligen dessutom förbättrat sin FF-firmware nyligen så de kommit närmre konkurrenterna på den fronten)

Håller även med i stort att Fanatec i vissa kategorier har väntat alldeles för länge med nya släpp.
Som du är inne på: Clubsport V3 pedalerna är väldigt gamla nu och borde revideras. Och det finns kanske plats för ett top-of-the-line Podium pedalset ovanför dem?

CSL Elite V2 pedalerna är dock rätt nya och de funkar bra - jag har dem Största bristen är nog den begränsade flexibiliteten i layouten för pedalerna (om man vill ha gasen lite lägre än bromsen tex) och kanske lite brist i moduläritet i gas o kopplingspedal, men överlag funkar de fint för priset. (speciellt black friday priset )

Och när det gäller rattbas så håller jag med att DD1 och DD2 behöver uppgraderas. De är gamla baser och det har hänt saker sen dess!
Detta bevisas om inte annat av Fanatecs färska släpp Clubsport DD och DD+ som av vad jag hört är typ bättre på allt än DD1&2 förutom råstyrkan, och ärligt talat räcker 15nm (eller 12nm i vanliga DD som jag äger) väldigt långt.

Fanatec Shifter v1.5 börjar också bli gammal och har hört att en del får elstrul med den, så borde revideras. Funkar fint för mig än dock

Rattar och nav etc verkar de släppa en del nytt dock, så där finns ju en nästan onödigt stor bredd i urvalet Priserna är dock relativt höga, även om många konkurrenter också ligger högt här.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Väntar bara på när Corsair ska köpa upp Ekwb..

Permalänk
Medlem
Skrivet av xollerx:

Är en sån där tråkmört som alltid har nöjt mig med Logitech G-ratt & pedaler senaste 20 åren. Nu när jag har första "riktiga" racing-kabinen med säte & PSVR känns det som att det gör mer för upplevelsen än en ev. ratt-uppgradering.

Men vad vet jag, om man ska tävla i iRacing & vill bli topprankad kanske det är obligatoriskt med dyrare rattar?

Det finns alltid någon mupp med handkontroll som är snabbare än dig.

Bättre grejer underlättar förstås men i första hand bör man köpa dem för känslan.

Jag hade tagit bra pedaler, VR och stabil rig framför bättre ratt. Då kör jag ändå Simucube 2 Pro som jag är mycket nöjd med. Vill man vara snabb måste man kunna kontrollera bilen med fötterna, och det blir svårt om det inte är bra känsla i pedalerna.

Permalänk
Medlem

Tycker detta är goda nyheter. Fanatec gör bra saker och de var ju faktiskt med och gjorde direct drive mer normalt för folket ute i stugorna får man väl ändå säga även om det förstås existerade innan också. Så man vill ju inte att de ska försvinna.

Nu är det ju inte produkterna som gör att de hamnat i denna sits utan verkar vara dåligt skött från toppen på något vis. Men nya saker måste ju ändå utvecklas, konkurrensen senaste åren är stor från flera konkurrenter. Förhoppningsvis har de något på gång eller man komma igång nu med lite ny styrning.

Är själv inne på att fixa en DD ratt och för tillfället är det som jag hört från insatt folk som testat det mesta fortfarande Fanatecs DD+ som är bäst om man ska lägga lite rimliga pengar utan att det fullständigt springer iväg och deras Elite-pedaler är väldigt prisvärda ihop med det.

Har dock avvaktat för fokus just nu är WoW i kompis gänget, sim racingen har fått kliva undan så då avvaktar jag med att köpa.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xollerx:

Är en sån där tråkmört som alltid har nöjt mig med Logitech G-ratt & pedaler senaste 20 åren. Nu när jag har första "riktiga" racing-kabinen med säte & PSVR känns det som att det gör mer för upplevelsen än en ev. ratt-uppgradering.

Men vad vet jag, om man ska tävla i iRacing & vill bli topprankad kanske det är obligatoriskt med dyrare rattar?

Visst, om du verkligen ska tävla mot de allra bästa i världen. Sure. Då är det nog lite av ett krav med bra ratt, pedaler och skärmar osv.

Men för normalt folk som vill köra sim racing på medel till rätt hög nivå? Kvittar. Enbart för känslan man skaffar det. Om man försöker intala sig något annat så ljuger man för sig själv. Det är lyx för den som vill och har råd för att förbättra känslan och inlevelsen.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Skrivet av Zemlan:

Visst, om du verkligen ska tävla mot de allra bästa i världen. Sure. Då är det nog lite av ett krav med bra ratt, pedaler och skärmar osv.

Men för normalt folk som vill köra sim racing på medel till rätt hög nivå? Kvittar. Enbart för känslan man skaffar det. Om man försöker intala sig något annat så ljuger man för sig själv. Det är lyx för den som vill och har råd för att förbättra känslan och inlevelsen.

Verkligen.

Både logitech och thrustmasters rattkitt kör typ 2000-4000:- är helt ok direkt ur lådan för en medelsvensson och speciellt idag när det dessutom finns oändligt med moddar till dem att skriva ut på 3d skrivare om man vill så dessa är nästan lika modulära som paket för 10-15k:- fast man får lägga lite tid med en 3d skrivare och lite billiga kinesiumdelar från amazon.

Sen är väl främst skillnaden att de har lite mer vrid i rattbasen än dessa enklare paket men i min mening så är det sällan jag kör över 20-40% ffb på min t300 ratt då jag tycker den är för stark om jag drar på högre.

I t.ex ets2 kör jag den på typ 10% eller där nånstans sitter ju för tusan en rattservo i lasbilen så ska inte behöva ta i som om man sitter i en gammal stillastående volvo amazon utan servo för att vrida på ratten.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Sen är väl främst skillnaden att de har lite mer vrid i rattbasen än dessa enklare paket men i min mening så är det sällan jag kör över 20-40% ffb på min t300 ratt då jag tycker den är för stark om jag drar på högre.

Näe stora grejen med direct drive är responsen, rappheten, följsamheten och avsaknad av cogging mm - speciellt jämfört med kuggdriven FF.
Styrkan är också trevlig
Sen beror de ju på implementationen i spelet om den går att nyttja. (Och i ETS spelar det kanske inte så stor roll?)
Så det går inte att modda en G29 att matcha en direct drive. Då är det antagligen smartare att gå DD spåret från början om man inte redan commitat.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Då är det antagligen smartare att gå DD spåret från början om man inte redan commitat.

Speciellt eftersom DD paketen börjar precis strax ovanför i pris. Fanatec körde ju 399 euro för ett komplett pkt 5nm som blir ett 8nm med nytt nätagg för en 500ing.

Permalänk
Medlem

Kör typ aldrig mer än 12-13 nm på min Simucube 2 pro. Kul att testa max när den va ny men det är inte skönt att köra nån längre tid så

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Ljud: M&K | Antlion Kimura Duo | Airpods Pro |
Bild: Sony X95L 85” | Alienware AW2723DF
Media: Zidoo Z30 Pro 8K | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem

Jag måste ju vart tråkig, i dagens mått räknat, hade använt min Logitech Momo Forcefeedback om den inte hade pajjat, Gillade den skaprt på tiden det begav sig.

Visa signatur

Moderkort: Asus X570-E Gaming, CPU: Ryzen 5800x, Kylning: Noctua D15S.chromax, Minne: Corsair Vengeance RGB PRO SL 32 GB 3600 MHz, PSU: EVGA 750W G2, Lagring: Sandisk 256 GB SSD (Systemdisk), M.2 Samsung 980 PRO 512GB (Spel), 4 mekaniska i olika storlekar + 4 externa usb diskar.
Chassi: Cheifetc Mesh ca-01b-bl-b Full Tower.
Skärm: Innicn 27M2V

Permalänk

Jag är riktigt sugen på att köpa en instegsmodell med DD. Finns det några bra discords eller Andra platser att läsa på?

Försöker också bilda mig en uppfattning kring hur stark CPU/gpu kombo som krävs för wrc, forza och några av de nyare bilspelen. Har 1440p skärm just nu men ska definitvt kika på 4k under kommande rea period.