Alla fyndtips från mellandagsrean
Permalänk
Medlem

Råd

Hej, hoppas någon är villig att hjälpa någon som inte är så haj på datorer.

Min dator är 5 år gammal. Spelar idag Call of Duty Warzone men det är på gränsen att datorn klarar av det då spelet kraschar en hel del. Drömmen är att datorn ska kunna klara av spelet utan problem och även VR. Jag är intresserad av att köpa Oculus Quest 2 och kolla upp mig mot en dator genom kabel eller wi-fi. Är det lönt att uppgradera eller köpa en ny dator?

Moderkort: Gigabyte Z97X GAMING 3
PSU: EVGA 750 G2 Supernova
Grafikkort: AMD RADEON R9 380 GAMING 2G
CPU: Intel Core i5-4690K 3.5 GHz
RAM: 24 GB

Tacksam för input.

Permalänk

Kommer inte uttala mig i frågan om värt eller ej med uppgradering, det får de visare avgöra.
Men tänkte komma med ett tips för krascher i Warzone utan att gå helt vild på allt man hunnit testa - ändra energiläget i Windows till "Hög Prestanda" om du inte redan har!

Har visserligen RX 580 (dock samma processor) men från minst 3-5 krascher varje spelkväll till 0 krascher och lite loading frys emellanåt vid warm-up.

Permalänk
Medlem

Du skulle kunna uppgradera till ett grafikkort med mera minne och lite mer ooomph typ ett begagnat GTX1080Ti eller Vega 64. Men din processor har några är på nacken och kommer begränsa dig. Så du kommer nog behöva uppgradera dem inom närtid ändå.

Om du kan tänka dig begagnat så kommer det förmodligen dyka upp en hel del moderkort och ryzen processorer här på sweclockers under veckan. En sådan kan vara ett bra val

Så för maximal prestanda för pengarna begagnat 1080Ti(3000kr) + Ryzen paket (~4500kr)

Annars hade jag rekommenderat att du skriver en budget för en ny dator så kan säkert någon plocka ihop en varukorg åt dig

Visa signatur

Ryzen 7800X3D | Zotac 4070 Super | STRIX B650E-I | Noctua NH-L12S | 32Gb DDR5 | Fractal Design Terra | LG CX55 | MacBook Pro 14" M1 Pro | Nikon Z6iii

Permalänk

Tjena!

Jag sitter på en dator med liknande speccs som din och jag ska uppgradera min med de senaste komponenterna. Just den här generationens komponenter har vad det verkar som, gjort ett stort hopp i prestanda vilket gör att en uppgradering blir mer lönsam än vanligt.

Du behöver inte nödvändigtvis byta ut alla delar i din dator, men för enkelhetens skull så kommer jag sälja min som komplett och börja från början. Dock kommer jag plocka vissa grejer och ersätta med sämre.

Visa signatur

NZXT Phantom Spec.Edit. Red Stripes | MSI Z77A-GD65 | i5 3570K 4.4 GHz | Corsair H100 | Corsair Vengeance LP 1600 MHz 16 GB | R9 290 MSI Twin Frozr 4 | Samsung 860 EVO 500 GB x2 RAID 0 | Corsair RM1000x 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Wow, tack för alla svar!!

Xubunticious, tack för tipset men ack så har jag redan satt det på hög prestanda. Spenderat mycket tid inne i Warzone settings och Radeon Software efter ha sett en hel del Youtube klipp. Innan dess gick det inte alls.

Har ni några tips när det gäller en ny processor och nytt grafikkort och som ni tror skulle fungera utan problem när det gäller att koppla in VR? Begagnad vill jag helst hoppa över.

Googlade runt lite på Vega 64 och hittade denna:

https://www.komplett.se/product/1149427/datorutrustning/dator...

Är den något att ha, jag vet inte ens om det fungerar till mitt moderkort eller processor (som sagt, jag är kass på att se sånt) ?

Kanske även borde byta till ett nytt moderkort?

Tack för hjälpen!!

Permalänk
Inaktiv

Huruvida det är uppgradering eller ny dator som gäller beror ju egentligen på vad du har i budget.

Personligen hade jag kört på allting nytt här. Men det kanske inte passar din budget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoffe12:

Wow, tack för alla svar!!

Xubunticious, tack för tipset men ack så har jag redan satt det på hög prestanda. Spenderat mycket tid inne i Warzone settings och Radeon Software efter ha sett en hel del Youtube klipp. Innan dess gick det inte alls.

Har ni några tips när det gäller en ny processor och nytt grafikkort och som ni tror skulle fungera utan problem när det gäller att koppla in VR? Begagnad vill jag helst hoppa över.

Googlade runt lite på Vega 64 och hittade denna:

https://www.komplett.se/product/1149427/datorutrustning/dator...

Är den något att ha, jag vet inte ens om det fungerar till mitt moderkort eller processor (som sagt, jag är kass på att se sånt) ?

Kanske även borde byta till ett nytt moderkort?

Tack för hjälpen!!

Grafikkortet kommer att fungera till moderkortet. Det har inte hänt särskilt mycket på grafikkortets anslutning på många år. Det är bara på de allra högsta prestandanivåerna (typ Geforce 3080 och högre) som det börjar bli (marginellt) relevant att prata om skillnaden i prestanda mellan olika hastigheter på din PCI-Express version. Men även ett 3080 skulle fungera på ditt moderkort (även om det skulle vara massiv overkill)!

Om du vill köpa nu-nu så är det ett helt OK kort du länkar till men jag skulle personligen gjort som andra i tråden föreslagit och köpt något begagnat om du har begränsad budget. Annars kanske köpa ett lite överdrivet biffigt grafikkort som du kan ta med dig när du uppgraderar resten av datorn (typ ett 5700XT eller RTX3070 om du kan få tag på det). Ditt nätaggregat är ju bra nog att klara av det mesta.

Permalänk
Medlem

OK, jag lutar mig åt att kunna spendera 6000~ kr för lite pengar kommer sen att gå åt VR också. Det där kortet kostar runt 2500~ kr men om det finns något annat kort som är bättre för min budget så kör jag heller på det.

Permalänk
Medlem

Även jag slår ett slag för Sweclockers marknad.
Grafikkort eller "uppdraderingspaket", dvs. moderkort, processor och minnen i ett, brukar vara bra köp.
Du kan säkert behålla dina minnen och nätaggregat och endast köpa moderkort + processor.
Ditt grafikkort borde uppgraderas omgående.

Begagnade GPU
1080 runt 2 000 kr (gränsfall för Quest 2)
1080 TI runt 3 000 kr
20xx 2 500 kr - 5 500 kr.

När det gäller CPU eller GPU kan du enkelt se en övergripande prestadaskillnad via t.ex. Userbenchmark.
Här är en jämförelse mellan din nuvarande och en 9700K
https://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Core-i7-9700K-vs-...

Ditt grafikkort vs 1080 (som nämnt är 1080 gränsfall för VR)
https://gpu.userbenchmark.com/Compare/Nvidia-GTX-1080-vs-AMD-...