Köpa Iphone hos 3. Läst om senare uppdateringar då de sköts av 3, samt bloatware vid dessa. Sant? Support hos Apple store vid köp av 3?

Permalänk
Medlem

Köpa Iphone hos 3. Läst om senare uppdateringar då de sköts av 3, samt bloatware vid dessa. Sant? Support hos Apple store vid köp av 3?

Hej.

Mossan är ute efter en Iphone 12 pro max och 3 har ett bra erbjudande nu.

Men när jag läst lite om 3 så ser jag att vissa skrivit 2020 att uppdateringarna till mobilen går via 3. Därav mycket senare uppdateringar då de normalt sköts via Apple. Samt att vissa fått bloatware installerat med dessa uppdateringar?

Någon som kanske har en Iphone köpt på 3.se och kan ge input om detta är sant eller inte.

Sen undrar jag även om man köper en Iphone utanför Apple store, kan man ändå få support där om något är fel på mobilen?
Eller måste man då ha köpt den på Apple store?

Deras support är ju betydligt snabbare och bättre än skicka iväg den till någon verkstad ex 3 använder eller liknande.

Permalänk
Medlem

Nu vet ja inte till 100% men det låter extremt osannolikt att 3 skulle ha rättigheter att göra sådant🤣

Permalänk
Medlem

Köp den av Phonehouse/Elgiganten istället så slipper du sådana problem, så har jag förstått det ivarjefall.

Permalänk

Stämmer inte!
Apple sköter alla uppdateringar och inte 3 samt att köper du en telefon hos 3 så kan du kontakta Apple för service.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ace Ventura:

Stämmer inte!
Apple sköter alla uppdateringar och inte 3 samt att köper du en telefon hos 3 så kan du kontakta Apple för service.

Super.
Tackar

Permalänk
Medlem

Jag köpte nyligen min andra iPhone via 3.
Hade XS innan och nu 12an. Det du har hört stämmer inte, ingen bloatware från 3 finns med och app uppdateringar sköts via Appstore.

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | AOC 27" AG276QZD2 | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Logitech G Pro X Superlight 2
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Inaktiv

@Nivity

Det där med 3-brandade telefoner höll de på med för länge sen. IPhone däremot fick de aldrig branda av Apple. Så du kan slappna av där och beställa.

Permalänk
Medlem

Något som dock skiljer 3 från övriga operatörer i Sverige är att 3 fortfarande operatörslåser sina mobiler. Så en iPhone du köper från 3 kommer endast gå att använda med 3 tills dess att den låses upp, vilket man bara kan göra efter X år (mot en kostnad).

Detta var åtminstone sant för ~1,5 år sedan, då jag senast undersökte saken.

Visa signatur

---

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Gorian:

Något som dock skiljer 3 från övriga operatörer i Sverige är att 3 fortfarande operatörslåser sina mobiler. Så en iPhone du köper från 3 kommer endast gå att använda med 3 tills dess att den låses upp, vilket man bara kan göra efter X år (mot en kostnad).

Detta var åtminstone sant för ~1,5 år sedan, då jag senast undersökte saken.

Det är sedan flera år sedan olagligt att låsa telefoner annat än under abonnemangets inledande bindningstid och upplåsning måste sedan ske utan kostnad, de flesta har helt slutat låsa telefonerna eftersom det numera bara innebär extra administration och inte längre kan ge nån okad intäkt.

Lag (2003:389) om elektronisk kommunikation
5 kap
15 a § Den som tillhandahåller elektroniska kommunikationstjänster ska erbjuda slutanvändare att ingå avtal med en längsta giltighetstid om 12 månader. Ett avtal mellan en konsument och den som tillhandahåller elektroniska kommunikationstjänster får inte ha en längre inledande bindningstid än 24 månader.

15 c § Den som tillhandahåller allmänt tillgängliga elektroniska kommunikationstjänster och som har träffat avtal med en konsument om abonnemang med bindningstid, i kombination med tillhandahållande av terminalutrustning, ska efter den inledande bindningstiden på begäran av konsumenten ta bort operatörslås kostnadsfritt och utan dröjsmål.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är sedan flera år sedan olagligt att låsa telefoner annat än under abonnemangets inledande bindningstid och upplåsning måste sedan ske utan kostnad, de flesta har helt slutat låsa telefonerna eftersom det numera bara innebär extra administration och inte längre kan ge nån okad intäkt.

Hm, Tre slutade tydligen låsa sina mobiler i september 2018. Never mind then 🤷‍♂️

Visa signatur

---