Hur gör jag för att installera Windows på en ny hårddisk utan att något blir fel?

Permalänk
Medlem

Hur gör jag för att installera Windows på en ny hårddisk utan att något blir fel?

Tjenar.

Jag är en noob på detta så ha tålamod med mig :P. Jag har skaffat en ny SSD och vill installera om Windows på denna och inte ha kvar den på min gamla SSD. Är det bara att skapa en Windows mediafil på USB genom deras verktyg och sen koppla in den nya SSD och installera där och därefter formatera om den gamla SSD( där Windows ligger kvar)? Eller behöver jag på något sätt "avskriva" licensen på den gamla så att det inte blir någon konflikt med den nya installationen på den nya SSD:en?

//Nooben

Permalänk
Medlem

Det är ofta en bra idé att koppla ur alla andra lagringsenheter och bara ha den nya SSDn inkopplad när du installerar Windows. Windows återanvänder annars gärna bootpartitioner den hittar på andra enheter, vilket kan ställa till problem senare om du vill koppla ur en sån enhet. Har du bara den nya SSDn inkopplad så är du säker på att bootpartitionen hamnar rätt.

Annars är det bara att göra som du säger, Windows kommer återaktiveras efter den nya installationen.