Permalänk
Medlem

Hjälp mig sätta upp mitt WiFi !

Hej!

Har den sista tiden plågats av hackande TV. Förekommer både i linjärt format och när man kollar på streamat innehåll.
Har två ungar hemma 11 och 14. Så det blir en del onlinespel och Youtube.
När 14 åringen spelar så kör han dubbla skärmar, vilket gör att han kollar YouTube eller Twitch eller liknande samtidigt som han spelar.
Det samma gäller 11 åringen. Hon spelar och kollar stream samtidigt via sin telefon.

Till Tv; har vi nu Telias trådlösa Technicolor accesspunkt. Jag kan se att denna blinkar annorlunda när det hackar. Vilket oftast sker när ungarna använder nätet samtidigt. Tycker inte det är rimligt att det ska hacka när man har 500 Mbit/s.

Har Telia Fiber 500Mbit/s
Har nu Telia WiFi Router Plus som är bryggad. Så WiFi kör via Nighthawk 7000.
Grabbens dator kör TP-Link trådat via elnätet. Det fungerar bra för honom. Bra ping och så vidare, men, när han belastar nätverket med att ladda ner något så börjar TV-n hacka. Detsamma gäller för Familjedatorn, så fort nätet belastas så hackar TV;n från Telias box.

Var i kontakt med Telia och klagade lite och har nu fått följande:
Telia F@st 5370e
2 st Airties. Dessa ska användas till TV. (eller?)

Jag har också;
Nighthawk 7000 som just nu sitter i den gamla bryggade Telia-routern.
Asus RT AC-86U Helt ny. Köpte den på BF för jag tänkte den skulle komma till användning.
4 st TP_Link TL-PA4010P https://www.tp-link.com/pt/home-networking/powerline/tl-pa401... Dessa kommer upp i en hastighet på ca 30-60Mb/S just nu.

Bor i en 2 plans 140kvm villa. Trästomme med gipsväggar på insidan.

Vad ska köras på nätverket?
Grabbens PC. Behöver väl "bäst" anslutning med tanke på att det är han som gamear en del.
Familjens PC. Spelas en del på också.
LG-Smart tv. Sitter just nu inpluggad via en TP-Link.
6 telefoner.
2 st chromecast
1 Google nest hub
2 st Nest mini.

Telias tv-box. )Men den ska ju gå via Air Ties. Om det inte går att lösa på något annat smart sätt.)

Krav. Det ska inte dras någon tråd! Jag vet att det är bäst och så vidare. Men just nu är det inte möjligt.

Min egen tanke är att brygga den nya Telia-Routern och sedan köra WiFi från Asus RT AC86-U. Använda Nighthawk som accesspunkt för ovanvåningen, möjligtvis i grabbens rum, då kan man köra trådat från den in i hans dator.

Kom gärna med förslag.

Permalänk
Medlem

Airties är väl WiFi extenders? Den utökar alltså wifi räckvidden från din Telia router. Kan inte svara på om TeliaTVn funkar genom dem, vore konstigt om det inte gör det.
Har du problem med TeliaTVn kan du alltid köra Homeplugs om du vill slippa kabeldragningen. Jag gör det själv och det funkar fint.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Airties är väl WiFi extenders? Den utökar alltså wifi räckvidden från din Telia router. Kan inte svara på om TeliaTVn funkar genom dem, vore konstigt om det inte gör det.
Har du problem med TeliaTVn kan du alltid köra Homeplugs om du vill slippa kabeldragningen. Jag gör det själv och det funkar fint.

Jo, AirTies är WiFi extenders, men om de ska användas till TV-boxen så måste de endast användas till det. Tv-trafiken går i ett "eget" nät som jag fattat det. Det är så jag har det uppsatt idag, men med äldre grejer. Enligt Telia så borde den nya routern och dessa Airties till TV-boxen lösa mitt problem.
Men jag vill också kolla här om någon kunnigare än mig kan komma på en smart lösning för hela nätverket.

Ja, har ju 4 st homepugs i form av TP-Link pluggar, men när grabben lastar nätverket så laggar det för TV-boxen.

Permalänk
Medlem

Köp Ubiquiti, aldrig någonsin haft ett problem med trådlöst nätverk efter att jag börjat använda deras produkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptengrek:

Köp Ubiquiti, aldrig någonsin haft ett problem med trådlöst nätverk efter att jag börjat använda deras produkter.

Bytte ut ett Asus mesh system med 3 enheter pga dålig täckning till en Unifi dreammachine. Problem solved

Rekommenderar därför en Dreammachine base och en accesspunkt typ Nano-hd eller flex-HD till andra våningsplanet ansluten med kabel såklart. Bäst pris i deras egna webshop. Leverans inom 3 dagar.
Du lär väl få pilla med vlan för Telia iptv om du har den tjänsten.
https://eu.store.ui.com/

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem

En till sak att tänka på om du ska ordna komplett nytt trådlöst nätverk i kåken och vill framtidssäkra är att IEEE 802.11ax (Wi-Fi 6) börjar rullas ut allt mer i hårdvarufronten. UniFi Lite 6 landar inte i Sverige förrän en bra bit in i 2021.

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips än så länge. Men det jag har är du jag kan använda just nu. Alltså inga nyinköp just nu.

Permalänk

TVn är alltså ansluten via WiFi? Det är oklart om TVn hackar när det strömmas från internet till tv eller om det är när IPTV används. IPTV ska väl inte dela bandbredd med din internet-tjänst, så laggar det då så känns det som att det är fel på tjänsten.

Kan QoS balansera nedladdningar och videoströmmar så det inte laggar kanske? Eller bandbreddsbegränsning till olika enheter?

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem

Får du ut 500Mbit via kabel på din anslutning?

Airties verkar vara förstärkare för Wifi. Se https://www.telia.se/privat/support/info/installera-airties

Så deras tanke är att du inte ska köra med nighthawk och bara köra med de nya grejorna.

Svårt att säga vad som är fel utan en djupare felsökning. Men jag hade kört igång ett nätverk med de nya grejorna och sett om det fungerar bättre.

Permalänk
Inaktiv

Allra bäst är alltid att dra nätverkskabel, om möjligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ralleballe:

TVn är alltså ansluten via WiFi? Det är oklart om TVn hackar när det strömmas från internet till tv eller om det är när IPTV används. IPTV ska väl inte dela bandbredd med din internet-tjänst, så laggar det då så känns det som att det är fel på tjänsten.

Kan QoS balansera nedladdningar och videoströmmar så det inte laggar kanske? Eller bandbreddsbegränsning till olika enheter?

Det är bara när vi använder oss av Telias tv box, både linjärt och streama som det hackar.
Tv:n är ansluten trådat via en Homeplug. Men när jag körde Telia tv boxen via Homeplug hjälpte det inte.

Hos Telia delar tv och bredband på bandbredden om man har hastigheter över 100Mbit/s

Skrivet av jocke92:

Får du ut 500Mbit via kabel på din anslutning?

Airties verkar vara förstärkare för Wifi. Se https://www.telia.se/privat/support/info/installera-airties

Så deras tanke är att du inte ska köra med nighthawk och bara köra med de nya grejorna.

Svårt att säga vad som är fel utan en djupare felsökning. Men jag hade kört igång ett nätverk med de nya grejorna och sett om det fungerar bättre.

Ja, jag får ut över 500 med kabel.
Tanken med Airties är att de ska köra TV-boxen trådlöst.
Jag kan alltså inte använda dem till att både köra wifi nätverk och som sändare /mottagare till tv-boxen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rospigg:

Det är bara när vi använder oss av Telias tv box, både linjärt och streama som det hackar.
Tv:n är ansluten trådat via en Homeplug. Men när jag körde Telia tv boxen via Homeplug hjälpte det inte.

Hos Telia delar tv och bredband på bandbredden om man har hastigheter över 100Mbit/s

Ja, jag får ut över 500 med kabel.
Tanken med Airties är att de ska köra TV-boxen trådlöst.
Jag kan alltså inte använda dem till att både köra wifi nätverk och som sändare /mottagare till tv-boxen.

Airties verkar vara ett meshnätverk enligt guiden. Du kan både använda nätverksuttagen på dem och de sänder ut wifi. Du ansluter en av dem med kabel till routern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Airties verkar vara ett meshnätverk enligt guiden. Du kan både använda nätverksuttagen på dem och de sänder ut wifi. Du ansluter en av dem med kabel till routern.

Jo jag vet hur de ska kopplas. Funderar bara på hur jag ska göra med resten av nätverket.
Hmmm... nu när jag kollar så verkar det som att det går att köra dessa som mesh samtidigt med Tv-trafiken.

Och nu när jag kolllar så har de tydligen gjort om användningen med de gamla repeatersen.
Nu kan man tydligen bara köra WPS mellan router och repeater.
Förut var man tvungen att köra;
Router--->kabel--->Repeater. /\/\/\/\/trådlöst\/\/\/\/\/\Repeater----->kabel--->Tv-Box!

SÅ om jag bara kopplar repeatern trådlöst direkt till min router så kanske det fungerar bättre.

Fast nu kom jag på igen att jag kör Telia-Routern bryggad så den sänder inte ut WiFi.

Gaaahhhh!!

Permalänk
Rekordmedlem

Det sista du vill ha in i ett wifinät är repeaters och extenders, om de går att använda som accesspunkter är mycket vunnet utan att du behöver annat än kablage, försök verkligen så lång det är möjligt att undvika trådlösa lösningar och om du tvingas till det försök använda accesspunkter eller i vart fall nått som är konfigurerat som accesspunkt och inte repeater eller extender.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Som jag förstår det verkar problemet komma när ni belastar nätverket med homeplug mycket. Uppfattar jag det korrekt att både er gemensamma PC, 14:årsringens samt TV går via detta? Har du mätt vad denna faktisk klarar?

Jag hade nog försökt sätta upp en trådlös anslutning till TV (på egen kanal). För att avlasta homeplug systemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rospigg:

Jo jag vet hur de ska kopplas. Funderar bara på hur jag ska göra med resten av nätverket.
Hmmm... nu när jag kollar så verkar det som att det går att köra dessa som mesh samtidigt med Tv-trafiken.

Och nu när jag kolllar så har de tydligen gjort om användningen med de gamla repeatersen.
Nu kan man tydligen bara köra WPS mellan router och repeater.
Förut var man tvungen att köra;
Router--->kabel--->Repeater. /\/\/\/\/trådlöst\/\/\/\/\/\Repeater----->kabel--->Tv-Box!

SÅ om jag bara kopplar repeatern trådlöst direkt till min router så kanske det fungerar bättre.

Fast nu kom jag på igen att jag kör Telia-Routern bryggad så den sänder inte ut WiFi.

Gaaahhhh!!

Var står det att du kan köra arties trådlöst från din router? Ser inte det när jag skummar igenom guiden. Men Hittar informationen om att du kan köra TV-boxen kopplad till en arties.

Arties verkar inte vara låsta till vilken router man har. Men jag hade bytt ut allt till de nya prylarna för att börja helt fräscht. Du kan ju sätta samma SSID och lösenord på wifi i de nya grejorna. Så blir bytet lätt och även att byta tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Var står det att du kan köra arties trådlöst från din router? Ser inte det när jag skummar igenom guiden. Men Hittar informationen om att du kan köra TV-boxen kopplad till en arties.

Arties verkar inte vara låsta till vilken router man har. Men jag hade bytt ut allt till de nya prylarna för att börja helt fräscht. Du kan ju sätta samma SSID och lösenord på wifi i de nya grejorna. Så blir bytet lätt och även att byta tillbaka.

Sorry, var lite oklar.
I videon till de GAMLA Technicolor repeatersen så kör de trådlöst till repeatern direkt från routern. SÅ kunde man inte göra tidigare.
https://www.telia.se/privat/support/info/koppla-in-tradlos-tv...
Jag har nu den "sämre" varianten 233. Det var det snubben på Telia reagerade på och tyckte jag behövde de nya AirTies.
Men jag tänker ju inte börja mecka med de gamla prylarna nu. Synd bara att man inte kollat detta tidigare. Men man tänker ju inte att sådant här ska ändras. Det lär ju ha med uppdaterade drivisar att göra.

Så här var det tidigare.

Permalänk
Medlem

Det bästa är förstås att dra kabel till så mycket som möjligt.

Så här skulle jag gjort:
Inte bryggat Telia routern. Eftersom du har IPTV från Telia är det ingen bra idé att brygga routern. Telias router mixar in IPTV på det vanliga nätverket och då kommer AirTies att fungera för både IPTV burken och ditt vanliga nätverk. Du skall stänga av wifi i Telia routern.

Så nu har du en AP vid Telia routern (AirTies 1) och en vi TV'n (AirTies 2) som kan supporta både IPTV, LG Tv, Chromecast och telefoner.

Kolla upp om du kan får bättre fart på TP-Link Homeplug. Om man kan hitta eluttag som ligger på samma fas blir det bättre.
De har bara 100 Mbit/s ethernets uttag så bättre än det kan du inte få.
Nighthawk och Asus kan du använda som AP via Homeplug.
Kan ju hända att det blir bättre som brygga via AirTies, uppkopplade som klient till AirTies.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rospigg:

Krav. Det ska inte dras någon tråd! Jag vet att det är bäst och så vidare. Men just nu är det inte möjligt.

Förlåt, men äger du inte huset?

Reglade träväggar med gips är just det scenariot där det är enkelt att dra kabel och göra det snyggt.

Hur ser förutsättningarna ut för powerline/Homeplug?

Hur mycket prylar är du beredd att byta?

Hackar TVn med bryggorna direkt till mediaomvandlarens TV-uttag? Om ja, så är det nog helt enkelt så att Homeplug-adaptrarna stör WiFi mellan bryggorna. Har du testat om det blir någon förbättring med de nya bryggorna? Allt sånt här måste du svara på själv genom att testa!

Ska du köra trådlöst kan du behöva någon dedikerad brygga eller mesh med dedikerad radio för backhaul, annars kommer minsta lilla påverka hela nätet. Hur mycket och om det har någon betydelse kan du bara svara på dock!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Förlåt, men äger du inte huset?

Reglade träväggar med gips är just det scenariot där det är enkelt att dra kabel och göra det snyggt.

Hur ser förutsättningarna ut för powerline/Homeplug?

Hur mycket prylar är du beredd att byta?

Hackar TVn med bryggorna direkt till mediaomvandlarens TV-uttag? Om ja, så är det nog helt enkelt så att Homeplug-adaptrarna stör WiFi mellan bryggorna. Har du testat om det blir någon förbättring med de nya bryggorna? Allt sånt här måste du svara på själv genom att testa!

Ska du köra trådlöst kan du behöva någon dedikerad brygga eller mesh med dedikerad radio för backhaul, annars kommer minsta lilla påverka hela nätet. Hur mycket och om det har någon betydelse kan du bara svara på dock!

Jo, absolut kan jag testa mig fram. Ursprungsfrågan var egentligen hur jag bäst sätter upp mitt nätverk med de prylar jag har just nu.
Har inte tid eller möjlighet att dra kabel i huset just nu.
Kör med TP-link homeplugs och de ger mellan 30-60 Mbit. Det duger ju såklart till det mesta.

Har som föreslagits kollat av med WiFi scanner och som det verkar så ligger grannens trafik på samma kanal (44) som mina repeaters till TV-boxen.
Som jag förstått det ska detta kunna påverka kvalitén en del.

Ska dra ner allt gammalt nu och börja om från början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rospigg:

Jo, absolut kan jag testa mig fram. Ursprungsfrågan var egentligen hur jag bäst sätter upp mitt nätverk med de prylar jag har just nu.
Har inte tid eller möjlighet att dra kabel i huset just nu.
Kör med TP-link homeplugs och de ger mellan 30-60 Mbit. Det duger ju såklart till det mesta.

Har som föreslagits kollat av med WiFi scanner och som det verkar så ligger grannens trafik på samma kanal (44) som mina repeaters till TV-boxen.
Som jag förstått det ska detta kunna påverka kvalitén en del.

Ska dra ner allt gammalt nu och börja om från början.

Du har nog bra mycket mer utrustning än du behöver.

Telias 5370e med två AirTies och en switch så har du ju router på nedervåningen, AP som ersätter routerns WiFi (AirTies 1), AP som ger dig WiFi (AirTies 2) på övervåningen (förutsatt att TVn är där) o.s.v.

Det handlar mest om att hitta en bra kombination som fungerar med era datorer, telefoner o.s.v.

Permalänk
Medlem

För att få så bra wifi som möjligt med den utrustning du har så försök att få täckning i hela huset med telias "premium" wifi.
Har du andra repeatrar och sånt i det trådlösa kommer det bli massor av onödig overhead trafik. Försök få bort så mycket hårdvara som möjligt från wifi, dock inte klienter.

Om du har möjlighet så dra kabel till dina Arties för då pratar med med routern över kabel vilket minskar belastningen på ditt wifi.

Vad är det för material i tak/golv mot våning två? Är det bara trä så hade jag placerat två Arties/APs på övervåningen i varsin ände av huset sedan routern centralt i huset på våning ett, helst mellan de andra två som sitter på övervåningen. Då borde du ha täckning på de flesta ställena i huset.