Hjälp mig sätta upp mitt WiFi !
Hej!
Har den sista tiden plågats av hackande TV. Förekommer både i linjärt format och när man kollar på streamat innehåll.
Har två ungar hemma 11 och 14. Så det blir en del onlinespel och Youtube.
När 14 åringen spelar så kör han dubbla skärmar, vilket gör att han kollar YouTube eller Twitch eller liknande samtidigt som han spelar.
Det samma gäller 11 åringen. Hon spelar och kollar stream samtidigt via sin telefon.
Till Tv; har vi nu Telias trådlösa Technicolor accesspunkt. Jag kan se att denna blinkar annorlunda när det hackar. Vilket oftast sker när ungarna använder nätet samtidigt. Tycker inte det är rimligt att det ska hacka när man har 500 Mbit/s.
Har Telia Fiber 500Mbit/s
Har nu Telia WiFi Router Plus som är bryggad. Så WiFi kör via Nighthawk 7000.
Grabbens dator kör TP-Link trådat via elnätet. Det fungerar bra för honom. Bra ping och så vidare, men, när han belastar nätverket med att ladda ner något så börjar TV-n hacka. Detsamma gäller för Familjedatorn, så fort nätet belastas så hackar TV;n från Telias box.
Var i kontakt med Telia och klagade lite och har nu fått följande:
Telia F@st 5370e
2 st Airties. Dessa ska användas till TV. (eller?)
Jag har också;
Nighthawk 7000 som just nu sitter i den gamla bryggade Telia-routern.
Asus RT AC-86U Helt ny. Köpte den på BF för jag tänkte den skulle komma till användning.
4 st TP_Link TL-PA4010P https://www.tp-link.com/pt/home-networking/powerline/tl-pa401... Dessa kommer upp i en hastighet på ca 30-60Mb/S just nu.
Bor i en 2 plans 140kvm villa. Trästomme med gipsväggar på insidan.
Vad ska köras på nätverket?
Grabbens PC. Behöver väl "bäst" anslutning med tanke på att det är han som gamear en del.
Familjens PC. Spelas en del på också.
LG-Smart tv. Sitter just nu inpluggad via en TP-Link.
6 telefoner.
2 st chromecast
1 Google nest hub
2 st Nest mini.
Telias tv-box. )Men den ska ju gå via Air Ties. Om det inte går att lösa på något annat smart sätt.)
Krav. Det ska inte dras någon tråd! Jag vet att det är bäst och så vidare. Men just nu är det inte möjligt.
Min egen tanke är att brygga den nya Telia-Routern och sedan köra WiFi från Asus RT AC86-U. Använda Nighthawk som accesspunkt för ovanvåningen, möjligtvis i grabbens rum, då kan man köra trådat från den in i hans dator.
Kom gärna med förslag.