PayPal håller mina pengar gisslan

Permalänk
Medlem

PayPal håller mina pengar gisslan

Hej,

Jag har skaffat ett nytt telefonnummer och kan därför inte logga in på mitt PayPal-konto eftersom jag har 2FA påslagen. Det går heller inte att kontakta deras kundtjänst eftersom man behöver vara inloggad. På grund av Covid-19 har de heller ingen telefonsupport tillgänglig.

Jag har skapat ett nytt konto för att kunna skriva till deras chatt, men får bara ett översatt meddelande från polska(?) om att de inte kan hjälpa till om jag inte är inloggad på rätt konto... och skickar mig instruktioner för hur jag loggar in.

Det går inte heller att återställa lösenord, eftersom man behöver ange en kod man får på sms. Inga andra reset-options är tillgängliga. Således fast i ett moment 22.

Får det verkligen gå till såhär? Finns det någon lagligt legitim action jag kan hota med? Jag inser att det är en miss av mig att inte byta telefonnummer i tid, men det måste ju gå att åtgärda i efterhand.

Permalänk
Avstängd

Re: Cant log in because I dont have my phone number anymore
Hi elyzium,

Thank you for posting and welcome to the Community Forum!

I'm sorry to hear this.

You should be able to change the verification method by selecting, 'I don't have my phone with me'.

If you need any further assistance, I would recommend you calling PayPal Customer Services by clicking onto Contact us on any PayPal page as they will be able to help you confirm the email address.

We also provide support via Social Media (24/7). You can contact us directly on Twitter @AskPayPal or on Facebook at https://www.facebook.com/PayPalUK.

Hope it will get resolved soon.

Anna

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Hej,

Jag har skaffat ett nytt telefonnummer och kan därför inte logga in på mitt PayPal-konto eftersom jag har 2FA påslagen. Det går heller inte att kontakta deras kundtjänst eftersom man behöver vara inloggad. På grund av Covid-19 har de heller ingen telefonsupport tillgänglig.

Jag har skapat ett nytt konto för att kunna skriva till deras chatt, men får bara ett översatt meddelande från polska(?) om att de inte kan hjälpa till om jag inte är inloggad på rätt konto... och skickar mig instruktioner för hur jag loggar in.

Det går inte heller att återställa lösenord, eftersom man behöver ange en kod man får på sms. Inga andra reset-options är tillgängliga. Således fast i ett moment 22.

Får det verkligen gå till såhär? Finns det någon lagligt legitim action jag kan hota med? Jag inser att det är en miss av mig att inte byta telefonnummer i tid, men det måste ju gå att åtgärda i efterhand.

Det är väl inte deras fel, då du satt upp kontot med 2-faktor just för att skydda mot det du försöker göra, dvs få tillgång till kontot utan telefonnumret. Har du något annat kopplat till kontot som du kan identifiera dig genom?

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem

Jag har lyckats kontakta dem via deras sida på Facebook och lyckats komma in på mitt konto den vägen. Tidigare var det bara att ringa deras svenska support, men nu har de tagit bort den..

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | Gigabyte B650 Aorus Elite AX V2 | Corsair Vengeance RGB 32GB (2x16GB) DDR5 6000MT/s CL30 | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | Intel 510 120GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Det är väl inte deras fel, då du satt upp kontot med 2-faktor just för att skydda mot det du försöker göra, dvs få tillgång till kontot utan telefonnumret. Har du något annat kopplat till kontot som du kan identifiera dig genom?

Det stämmer, men jag tvivlar på att de har laglig rätt att tillgodoräkna sig pengar från mitt konto hos dem för att jag inte har uppdaterat ett kontaktsätt. Jag har inga problem att tex skicka foto på min legitimation någonstans.

Skrivet av Seziuo:

Jag har lyckats kontakta dem via deras sida på Facebook och lyckats komma in på mitt konto den vägen. Tidigare var det bara att ringa deras svenska support, men nu har de tagit bort den..

Skrivet av slusk:

Tack, men de har routat allt till deras intetsägande kontakt-sida. :<

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Hej,

Testa o ring 0850252318 det är telefonnumret till PayPal. Jag ringde dit den 8 oktober och fick svar på min fråga

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Testa o ring 0850252318 det är telefonnumret till PayPal. Jag ringde dit den 8 oktober och fick svar på min fråga

Det bryts mitt i det automatiska meddelandet om att de kanske inte kan svara pga Corona varje gång jag ringer.

Permalänk
Medlem

Har försökt att avsluta mitt konto i över en månad för jag vill inte ha det kvar. Ogillar deras svåra konstiga sätt att komma ikontakt med dem. Slussas bara runt till sidor och kontakter som leder till "Goddag Yxskaft" ingenting fungerar. Har givit dom förslag om att ta mina kvarvarande pengar och köpa fikabröd till alla bara de avslutar mitt konto men nollhjärnorna förstår ingenting. Jag har gett upp och "skiter" i allt. Boupptäckningsmannen får fixa det efter min död !!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Det bryts mitt i det automatiska meddelandet om att de kanske inte kan svara pga Corona varje gång jag ringer.

Om du väljer o vänta kvar? De säger ju bara kanske inte kan. När jag ringer, säger de bara att det kan ta längre tid att få svar. Jag fick frågan om de skulle använda mitt telefonnummer efter det där med att det kan ta längre tid att få svar

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Om du väljer o vänta kvar? De säger ju bara kanske inte kan. När jag ringer, säger de bara att det kan ta längre tid att få svar. Jag fick frågan om de skulle använda mitt telefonnummer efter det där med att det kan ta längre tid att få svar

Samtalet avslutas. Provat minst 10 gånger, med olika val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Samtalet avslutas. Provat minst 10 gånger, med olika val.

Hos mig går det utmärkt. Jag valde först att den skulle använda mitt telefonnummer, sedan angav jag (enligt instruktion) de 4 sista siffror på ett av mina kort som är kopplat till PayPal kontot, sedan valde jag siffra 1 och sedan 2 och sedan blev jag kopplat till kundtjänst (lagd i kö) jag la sedan på, då jag inte har något ärende men för mig kommer jag iallafall hela vägen till att jag sätts i en kö

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Efter mycket - MYCKET - knöl och läsa mellan raderna på supportsvaren fick jag det här härliga svaret:

Citat:

Tack för att du kontaktar PayPal.

Ett säkerhetssystem aktiverades på ditt PayPal-konto när du loggade in. På grund av detta måste du ange SMS-koden. Om du inte får ett SMS från oss, vänligen kontakta din mobiloperatör. Du kan också skriva ett e-postmeddelande (europenservices@paypal.com) där du ber dig stänga av tvåstegsverifiering. Då behöver du inte ange SMS-koden längre. Du måste skriva det från e-postadressen som finns på ditt konto och logga med ditt namn och efternamn.

...

Lyckades efter ytterligare lite om och men lista ut att adressen är europeanservices@paypal.com (felstavat i supportmeddelandet).

Nu har jag mailat. Håller tummarna för ett standardiserat nonsenssvar, men kanske faktiskt utfört arbete, innan midsommar.

Godnatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Efter mycket - MYCKET - knöl och läsa mellan raderna på supportsvaren fick jag det här härliga svaret:
...

Lyckades efter ytterligare lite om och men lista ut att adressen är europeanservices@paypal.com (felstavat i supportmeddelandet).

Nu har jag mailat. Håller tummarna för ett standardiserat nonsenssvar, men kanske faktiskt utfört arbete, innan midsommar.

Godnatt.

Fick du något svar på den mailen?
Jag sitter lite i samma sits.
Skapade ett paypal konto när jag bodde i Norge men har flyttat hem sen flera år och hade glömt bort det men fick på mailen att dom ska börja ta betalt för att mitt konto är inaktivt, så vill bara ta bort mitt konto.
Går inte att ringa dom och ska man chatta med dom måste man logga in vilket jag inte kan göra för att jag inte har kvar mitt norska nummer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glaed:

Skapade ett paypal konto när jag bodde i Norge men har flyttat hem sen flera år och hade glömt bort det men fick på mailen att dom ska börja ta betalt för att mitt konto är inaktivt, så vill bara ta bort mitt konto.

De tar bara betalt om det finns tillgängliga pengar på ens konto där eftersom det dras från saldot på det.
Så om man inte har några pengar på sitt konto, så tar de inget betalt.

(Så förstod jag det iaf. när jag undersökte det lite närmare, eftersom jag har ett konto som jag inte använder särskilt mycket längre.)

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glaed:

Fick du något svar på den mailen?
Jag sitter lite i samma sits.
Går inte att ringa dom och ska man chatta med dom måste man logga in vilket jag inte kan göra för att jag inte har kvar mitt norska nummer.

Surprisingly inte. Men det har ju dock varit helgdagar. Chatten verkar övertygad om att det ska funka iallafall - allt enligt devisen "det där löser nog någon annan".

Permalänk
Medlem

Efter att ha läst alla våra problem med PayPal så framstår t.ex Klarna som en snäll och lyssnade samt agerande godhjärtad diktator,
mens PayPal framstår som en despotisk svinaherde som tar ut oss, som den vaktar i träsket leran och sörjan för att låta oss självdö.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hello Kitty:

Efter att ha läst alla våra problem med PayPal så framstår t.ex Klarna som en snäll och lyssnade samt agerande godhjärtad diktator,
mens PayPal framstår som en despotisk svinaherde som tar ut oss, som den vaktar i träsket leran och sörjan för att låta oss självdö.

Klarna och PayPal är absolut inte samma sak.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk

Verkar som flera har problem med Paypal och jag ansluter mig till gänget.
Har försökt att stänga ner ett företagskonto med 10 kronor i , då får jag meddelandet att det inte går efter jag har pengar på kontot. Tar ut pengarna, får samma meddelande. Kontaktar Paypal via deras kontaktform och får ett automatiskt svar som säger att jag inte kan stänga kontot eftersom det finns pengar på kontot som jag ju redan har tagit ut.
Skickar nytt meddelande och då får jag ett svar som inte är automatiserad , kan inte stänga av någon anledning som jag inte förstår.

PS

Paypal drog 10 Euro från kontot eftersom det är nya regler som gäller om kontot är inaktivt i ett år. Helt åt helvete !!

Permalänk
Medlem

Om pengarna kommit till PayPal via ett kortköp så kan man försöka reklamera kortköpet via banken.

Permalänk
Medlem

Betalningar

Skrivet av crew seven:

Klarna och PayPal är absolut inte samma sak.

Ja jag vet att det inte är likabetalningsförutsättningar och rutiner men det går att betala köp med båda - Det andra anser jag är hårklyveri och petitesser så länge som köp kan betalas. Du får gärna vara PayPal vän men de flesta i forumet verkar ha mer problem än fördelar med PP precis som jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hello Kitty:

Du får gärna vara PayPal vän men de flesta i forumet verkar ha mer problem än fördelar med PP precis som jag.

Då du verkar efterfråga forumets åsikter om PayPal: Har aldrig haft problem, använder tjänsten till något praktiskt taget varje vecka och har gjort detta i över ett decennium.
Startar dock inte regelbundet några trådar angående det faktumet.

Permalänk
Medlem

Efter ytterligare mycket om och men lyckades jag kanalisera min inre Karen och fick prata med en ansvarig via chatten. Då var det plötsligt inga problem alls. Jag fick verifiera det oåtkomliga kontot med namn + fyra sista i det kopplade kontot. Hon kunde inte stänga av 2fa på det gamla kontot, men hon kan transferera mitt saldo där till mitt nya konto.

Låter hoppfullt, men jag har lärt mig att inte ropa hej än. Detta var i fredags eftermiddag; den som lever får se upplösningen på denna thriller i nästa vecka.

Permalänk
Medlem

Blev lite orolig efter denna tråd och kände mig tvungen att logga in på alla gamla konton hos Payson och Paypal med mera så man inte låg övertrasserad eller liknande av några konstiga dragningar.

Frågan är om man ens ska ha kvar dessa konton. Paypal har man ju haft över 10 år, men sällan det används nu för tiden, och det är alltid skönt att banta bort sådant som inte används..

Edit: Använde Tradera mycket förut, då var Paypal smidigt minns jag.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Hello Kitty:

Ja jag vet att det inte är likabetalningsförutsättningar och rutiner men det går att betala köp med båda - Det andra anser jag är hårklyveri och petitesser så länge som köp kan betalas. Du får gärna vara PayPal vän men de flesta i forumet verkar ha mer problem än fördelar med PP precis som jag.

De flesta som använder paypal har nog inte problem och skriver därför inte.. Jag bland annat.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

Har haft paypal i över 20+ år, aldrig haft problemer med dom, däremot inte sagt att några andra INTE har problemer med dom, vi är ju alla olika och vi har alla olika förutsättningar mht. betalningar, livsstil, åsikter hur ting borde funka etc.

Permalänk
Medlem

Vad händer om du använder "Har du problem med att logga in?"
https://www.paypal.com/authflow/password-recovery/?country.x=...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Vad händer om du använder "Har du problem med att logga in?"
https://www.paypal.com/authflow/password-recovery/?country.x=...

Promptad att ange koden jag fått till mitt mobilnr.

Permalänk
Medlem

För mig räckte det bara att mejla supporten och berätta att jag har bytt nummer. Uppgav mitt gamla nummer och den nya. Sen kunde jag logga in. Då fanns det två nummer att välja mellan för smsverifiering. Paypal var visserligen krångliga inledningsvis då varken Twitter, Facebook eller telefonsupporten kunde hjälpa mig. E-postadressen fick jag på något konstigt vis googla mig fram då adressen inte finns med på "kontakta oss".

Kontot är uppsagd nu för att undvika eventuella problem i framtiden.

Visa signatur

🖥️ En snabb dator
📱 - Samsung S20
🧩 - Prusa MK3S MMU2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av fecko:

För mig räckte det bara att mejla supporten och berätta att jag har bytt nummer. Uppgav mitt gamla nummer och den nya. Sen kunde jag logga in. Då fanns det två nummer att välja mellan för smsverifiering. Paypal var visserligen krångliga inledningsvis då varken Twitter, Facebook eller telefonsupporten kunde hjälpa mig. E-postadressen fick jag på något konstigt vis googla mig fram då adressen inte finns med på "kontakta oss".

Kontot är uppsagd nu för att undvika eventuella problem i framtiden.

Det låter ju livsfarligt om man kan maila in och byta telefonnummer på sin 2FA. Det borde man inte kunna göra.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600