Alla fyndtips från mellandagsrean
Permalänk
Medlem

RTX 3080 kraschar

Mitt Palit GeForce RTX 3080 Gaming Pro 10GB kraschar då och då. Det har blivit lite värre med tiden. Det kan hända både i spel och när jag surfar och liknande. Riktigt störigt, det förstör min upplevelse och stats i Call of Duty. Jag har installerat om både Windows 10 och Nvidia-drivrutinerna. Jag hade inga som helst fel när jag använde det tidigare grafikkortet. Jag har även uppgraderat grafikkortets BIOS. Vad kan man göra mer än RMA och hoppas det verkligen är grafikkortet och inte något hos mig?

Permalänk
Medlem

Du kan prova med ett annat nätagg. Ett för svagt nätagg ger precis detta resultatet.
Även nätagg blir sämre med tiden.

Du kan stänga av prick allt du har i bakgrunden som inte behövs.
Bara precis stäng av ALLT som inte behövs för att du ska kunna spela.

Om du överklockar så sluta med det. Grafikkortet ska vara default, ditt moderkorts bios ska vara default.

Och se till att ditt win 10 har dom senaste uppdateringarna och att du har kört DDU på tidigare grafikkortsdrivrutiner när du gör detta.

Återkom sen.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Du kan prova med ett annat nätagg. Ett för svagt nätagg ger precis detta resultatet.
Även nätagg blir sämre med tiden.

Du kan stänga av prick allt du har i bakgrunden som inte behövs.
Bara precis stäng av ALLT som inte behövs för att du ska kunna spela.

Om du överklockar så sluta med det. Grafikkortet ska vara default, ditt moderkorts bios ska vara default.

Och se till att ditt win 10 har dom senaste uppdateringarna och att du har kört DDU på tidigare grafikkortsdrivrutiner när du gör detta.

Återkom sen.

Jag använder ett Corsair RM750X V2 (750 Watt med 80 Plus Gold). Min dator och det nätagget har använts 1000 timmar under 1,5 år. Jag tror inte det är den och har dessvärre inte möjlighet att prova med ett annat. Det borde inte vara nätagget.

Jag har inte överklockat men XMP är aktiverat i moderkortets BIOS.

Windows uppdaterar jag alltid. Jag har inte kört DDU nu så jag ska prova det. Tack för hjälpen. Jag körde nyss en runda på Call of Duty som gick smärtfritt. Jag installerade Afterburner och RivaTuner för att se temperaturen bland annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Jag använder ett Corsair RM750X V2 (750 Watt med 80 Plus Gold). Min dator och det nätagget har använts 1000 timmar under 1,5 år. Jag tror inte det är den och har dessvärre inte möjlighet att prova med ett annat. Det borde inte vara nätagget.

Jag har inte överklockat men XMP är aktiverat i moderkortets BIOS.

Windows uppdaterar jag alltid. Jag har inte kört DDU nu så jag ska prova det. Tack för hjälpen. Jag körde nyss en runda på Call of Duty som gick smärtfritt. Jag installerade Afterburner och RivaTuner för att se temperaturen bland annat.

Palit gaming pro har iaf inte den snåla uppsättningen av kondensatorer, utan 5st SP-CAP och 1 uppsättning av MLCC, så utförandet på kortet borde inte sätta käppar i hjulet.

Kör själv samma nätagg och det funkar fint.
GPU-Z kan avslöja en del gällande strömförsörjningen till kortet under "sensors".
Inte alltid man kan få vettiga siffror från moderkort alla gånger, men jag kan åtminstone se spänning och effekt på alla ställen mitt grafikkort får ström i från med just GPU-Z.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Viking

Hur har du dragit kablarna från nätagget. En som delar sig till 2 eller två direkt från agget? Och om du redan har två från agget så kan du kolla så att båda kablarna är hela. Jag hade liknande problem med mitt 3080, och då var problemet att en kabel var trasig.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Får du någon felkod? Finns en välkänd bluescreen för win 10 som du får helt utan fel på grafikkortet bara tjafs med hur de kommunicerar. Mitt guldfiskminne låter mig inte åminna mig vilken kod jag hade på mitt 2080ti. Det var svårt provocera fram men youtube var det effektivaste för att få datorn att krascha. Annars var det 99 % stabilt medan dåliga dagar kunde det krascha om vartannat.

Har än så länge klarat mig med mitt 3080 men har bara haft det några dagar aktivt.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Jag prövade med DDU och fick inga fel men det säger ingenting för jag inte prövat tillräckligt mycket. Däremot så fick jag tips här och i PM att man borde köra med två separata strömkablar från nätagget. Jag har nu lagt till en till strömkabel.

Jag återkommer om hur det har gått.

Permalänk
Viking
Skrivet av TKD_1337:

Tack för alla svar! Jag prövade med DDU och fick inga fel men det säger ingenting för jag inte prövat tillräckligt mycket. Däremot så fick jag tips här och i PM att man borde köra med två separata strömkablar från nätagget. Jag har nu lagt till en till strömkabel.

Jag återkommer om hur det har gått.

Kraschar det igen så kan du kolla tillförlitlighetsövervakaren och se vad felkoden blev.

Edit: Men kablarna var troligen problemet eftersom en kabel bara klarar 150W, moderkortet ger 75W och kortet drar över 300W.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Kraschar det igen så kan du kolla tillförlitlighetsövervakaren och se vad felkoden blev.

Edit: Men kablarna var troligen problemet eftersom en kabel bara klarar 150W, moderkortet ger 75W och kortet drar över 300W.

Jag får ut 375W (peak 380) på en splittad kabel (den som ingick med nätagget + den fina splittern från FE) och har inga problem. Dock är det känt att det kan vara ett problem, men inte för alla.
150W per 8pin, 2x 8 pin = 300 + 75W från pci-e porten.

Rekommendationen är 2 separata kablar för 2-3 8 pins

Permalänk
Medlem

Jag har haft en del krasher i Cyberpunk, till och med blåskärm några gånger. Slår jag av raytracing slutar det krasha. Jag har ett EVGA FTW3 3080.

Kolla med GPU-Z vilken frekvens ditt kort maxar. Testa sen att "klocka ner" med MSI Afterburner. Du vill tvinga kortet att ha en lägre max-frekvens mot vad du såg i GPU-Z. Sweklockers har gjort en guide hur du undervoltar ett 3080. Du gör på samma vis fast i frekvensk-grafen ( Ctrl + f ) slätar du ut frekvens-kurvan vid en viss frekvens. Så högre frekvenser inte har någon volt.

Själv har jag bara undervoltat mitt kort. Det överklockar sig själv alldeles utmärkt. Faktum är att när jag undervoltat kortet får jag mer prestanda ur det då det kan hålla en högre frekvens stabilt samtidig som det inte blir varmare eller vill ha mer ström än vad kortet kan ge.

Du kan även testa underklocka kortets minnen för att se om det hjälper.

Permalänk
Medlem

Hur gör ni som har 3x8 pins på era kort?

Är det ok med att köra med en splittad 2x8 kabel + en separat 2x8? eller är optimalt att ha tre stycken helt separata 2x8 kablar?

Gör det någon skillnad tror ni?

Permalänk
Avstängd

Använder du game-ready drivrutiner? Prova att installera studio-drivrutinen istället. Den är betydligt stabilare än den tidigare nämnda...

Visa signatur

Copyright © 2000 - 2013 SweClockers. PS. Glöm inte köpa en mugg! DS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LastNinjas:

Är det ok med att köra med en splittad 2x8 kabel + en separat 2x8? eller är optimalt att ha tre stycken helt separata 2x8 kablar?

Optimalt är det som står i instruktionsboken du får med kortet. Står precis hur det ska vara kopplat. Men de jag läst här på forumet verkar köra som du skrev först. en Y 2x8 och en separat.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LastNinjas:

Det står ju specat på agget hur många rails den har och vad resp matar ut.
Hade jag inte haft rätt (Evga 850 G2) så hade jag köpt ett nytt när mitt 3080 väl dyker upp.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Hittills rullar det på bra men återkommer som sagt om fler kraschar inträffar eller inte gör det.

Permalänk
Medlem

Nu har jag hunnit vara lite mer på min dator och har dessutom bytt till ett annat RTX 3080. Dessvärre är det så att jag har samma problem. Det verkar som att RAM-inställningarna är problemet:

https://www.timetoloot.com/other/damnit-rma-required-on-my-rt...
https://www.timetoloot.com/blog/journal/time-to-loot-journal-...

Jag ska ändra och kolla runt.

Permalänk
Medlem

Jag har inte längre några problem. Det återstår att se om det fortsätter så men det som har hjälpt mig är att sänka RAM-hastigheten till 2866 MHz. Jag har Kingston HyperX Predator RGB DDR4 3200MHz 2x8GB (HX432C16PB3AK2/16) som kallas KHX3200C16D4/8GX av bland annat CPU-Z. Detta är den högsta klockfrekvensen som varit stabil för mig. Samtidigt har jag gått över från 4K-gaming till att spela i 1440p men jag tror inte det är anledningen till att det funkar stabil.

Hoppas detta hjälper andra som har problem!

Permalänk
Medlem

Jag har återupptagit spelandet efter många månader och kan säga att jag numera inte har några problem att spela i 3200 MHz och med XMP aktiverat. Eftersom jag precis bytt processor till 5800X kan jag inte säga om det berodde på processorbytet eller de många uppdateringarna av bland annat grafikkortet som gjorts under det senaste halvåret.