Permalänk
Medlem

Bluetooth till bilen

Vilket är det smidigaste sättet att koppla mobilen till bilstereon via bluetooth och inte få alltför brusigt eller dåligt ljud?
Antar att många billiga blåtandspuckar är mest skräp??
Kör via 3,5mm kabel nu men med då jag funderar på ny tele där inte 3,5mm finns så blir det enbart blåtanden framöver..

Permalänk

om du har inbyggd bluetooth i stereon bara anslut till det?

eller syftar du på RF sändare med inbyggd BT för att din bilstereo inte har BT?

bästa lösningen och minst problemorsakande lösningen på det är att skaffa en stereoenhet med inbyggd BT eller kabel.

RF sändare funkar men är ofta ganska känsliga för störningar så inget att rekommendera.

Finns även div BT mottagare som kan kopplas till AUX ingången men har lite halvdålig erfarenhet av dessa men visst de funkar

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

om du har inbyggd bluetooth i stereon bara anslut till det?

eller syftar du på RF sändare med inbyggd BT för att din bilstereo inte har BT?

bästa lösningen och minst problemorsakande lösningen på det är att skaffa en stereoenhet med inbyggd BT eller kabel.

RF sändare funkar men är ofta ganska känsliga för störningar så inget att rekommendera.

Finns även div BT mottagare som kan kopplas till AUX ingången men har lite halvdålig erfarenhet av dessa men visst de funkar

Nej har ingen inbyggd blåtand och hade hoppats slippa byta ut hela stereon..
Jo antog att många (kanske alla?) sändare/puckar som kopplas via usb är mindra bra men kanske finns det någon vettig?

Bt mottagare till Aux är väl den variant jag torr mest på men då jag inte har erfarenhet av dessa så vore det nice att få lite guidning till en bra variant

Permalänk
Medlem

Vad är det för bil?

Vet att jag helt enkelt köpte en blåtandsadapter för min Volvo C30 där jag då kopplade in en blåtandsgrej i samma uttag som annars AUX-kontakten ansluts till. Detta gjordes under mittenkonsollen vid 12V cig-uttaget för baksätet Inte alls nå dyrt och antar att det finns liknande lösningar för andra modeller/märken.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Skrivet av JasonN:

Nej har ingen inbyggd blåtand och hade hoppats slippa byta ut hela stereon..
Jo antog att många (kanske alla?) sändare/puckar som kopplas via usb är mindra bra men kanske finns det någon vettig?

Bt mottagare till Aux är väl den variant jag torr mest på men då jag inte har erfarenhet av dessa så vore det nice att få lite guidning till en bra variant

största problemet med dessa universal AUX BT Adaptrarna är att de oftast är prima kinesium...

och bilar har otroligt skitig el och mycket störningar generellt.

har själv köpt 3 st olika BT till AUX adaptrar till min gammla bil i 3 olika prisklasser typ 29:- prima kinesium, 300:-, och en som kostade 700:- men aldrig blivit nöjd alla 3 hade problemet att de plockade upp tändningen på motorn så man hade ett konstant vinande matchat med motorns varvtal.

ska tilläggas att jag inte använde lakritssnöret som kom med som de kallade "aux-kabel" utan köpte en separat med extra skärmning i felsökningssyfte.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Hade samma problem, körde med denna adapter 3.5 mm till type-c till min Oneplus 7T Pro.
Funkar fint och inget brus etc.

Permalänk
Hedersmedlem

@JasonN Jag kör med nån "Mpow Bluetooth Receiver" från Amazon.se, fungerar alldeles utmärkt och iom. att den har inbyggt batteri dör den inte ifall man stänger av tändningen. Har även mikrofon, men den måste hållas ganska nära munnen för att fungera tillfredställande.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Airfly Pro kan vara mottagare också (utöver sändare som den egentligen ör byggd för), använder den själv som sändare, men är nöjd, fungerar säkert bra som mottagare också. https://www.webhallen.com/se/product/312764-Twelve-South-AirF...

Annars är ju absolut enklast/billigast att använda adapter för att få ut 3.5mm ur telefonen och fortsätta med kabel. Är det en iPhone så finns ju denna: https://www.apple.com/se/shop/product/MMX62ZM/A/lightning-til...
Para den med en 3.5mm hane till 3.5 hane kabel så är du golden. Finns väl motsvarande för androider antar jag.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Samsung Sverige

Jag skulle nog också säga USB-C till 3,5mm-adapter och trådlös laddning om du behöver kunna ladda samtidigt.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung