Stiligt!
Har själv funderat på att köpa några sånna och klämma in men vi har för lågt mellan fönster och tak så det är lite dålig plats.
Har också kollat på Flexit Roomie och Twinfresh Expert som ska vara liknande men mindre men aldrig fått tummen ur..
Varför valde du just den från Mitsubishi och är du nöjd med ljudnivån?
Sugen på att köra en lösning på sovrummet men det kräver ju sitt av ljudnivån..
Ja dom där rören är ju intressanta men bör arbeta i tandem med minst 2, annars blir det inte så bra känns det som? o andra sidan kan man då ventilera flera rum med enbart ett par sådana i olika rum. en nackdel är även att det kräver tjocka väggar minst 27cm samt gigantiska hål på 160mm i diameter. hålsågar för normalt bruk hittar jag inte större än 130mm. 160mm kräver nog en stark maskin också.
Jag valde den där för att den var relativt billig och efter jag köpt en airtings mätare så har jag insett att mitt självdrag inte fungerar så bra. det bygger på temperaturskillnader och att murstocken är varm för att få bra flöde. jag eldar inte men planerar att sätta in en kassett i framtiden. eldar jag nu så är det för kråkorna. kan stänga spjället och köra min alkohol brännare. dessvärre stack co2 halten upp till över 4000 vilket är i högsta laget, med spjället stängt blir det iallafall varmt.
Co2 och voc sticker även upp när vi sover i sovrummet men med öppen planlösning tror jag att denna kan hjälpa till även där.
Sen har vi även den fina besparingen man gör med denna. kikade på ett fullvärdigt riktigt ftx system men det skulle gå på nära 150k vilket är i saftigaste laget och dessutom skulle det nog kräva att vissa rör går igenom golven till källaren från vinden vilket inte blir så jättefint. Detta var lite av en test sak om jag skulle gilla denna typ av FTX system som kallas decentraliserat FTX system.
Installationen var enkel och rättfram, det största problemet var komma igenom allt trä i mina gamla väggar från 1947, dom snålade inte med trät då inte.
Hittat denna som är lite av ett mellanting känns det som, funderar på denna i källaren, kräver viss rördragning men det bör man kunna lösa själv, i källartaket går det redan så många rör så ett par till spelar nog ingen större roll: https://pax.se/produkter/ventilation/varmeatervinning/eos/111...
I små rum kan du köra deras mindre model vl-50, den kan även hängas på höjden. vet inte hur tyst den är men min på lägsta läget som jag kör den på är tystare än jag trodde den skulle vara. deras lilla ska vara ännu tystare än min.
Med det sagt så är jag inte känslig för ljud när jag ska sova, speciellt inte monotona ljud såsom fläkt ljud eller liknande. värme pumpen går på högsta fläkt hastighet precis utanför sov rummet och vi har alltid öppen dörr och den tänker jag inte ens på.
Du kan ju sätta en där du inte har fönster, fast det kanske är svårt att få det att se hyfsat ut då?
I detta nu så har jag 21.2 grader inne medan den skjuter in 19.0 gradig värme, det är 2.5 minus ute, mycket bättre än jag trott faktiskt. står att den kan ha upp till 85% återvinning och alla vet ju att det brukar bara vara snack så jag toppade på kanske 50-60% men hittils är jag glatt överaskad. får se hur den sköter sig i mer kyla.
Värt att notera med denna är att den ska man helst stänga av om det blir mer än 10 minus om den relativa fuktigheten är 40% eller mer men skulle den vara 35% så klarar den 15 minus och skulle den vara 30% så klarar den 20 minus osv. jag har sällan över 40 på vintern inomhus och nu senast det var över 10 minus så låg jag på under 40% rätt konstant.
De andra "rör" modellerna verkar vara bättre på detta men det är även svårt att veta vad som händer om man inte följer detta. står att det kan leda till skador på enheten och jag misstänker att det är frys skador?
Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turbo9