Tangentbordet fungerar bara i vissa USB-portar.

Permalänk
Medlem

Tangentbordet fungerar bara i vissa USB-portar.

Komponenter:
Ryzen 5 3600
B450 Gaming Plus
2060 Super
Seasonic Focus+ 550w
16GB Corsair Vengeance LPX 3200MHz
Windows 10 version 19042.685

Tangentbordet i fråga är ett Corsair K70 Lux RGB.

Jag har haft datorn i mindre än 2 år och den har fungerat utan problem tills nyligen. Det började med att tangentbordet slutade fungera plötsligt. Jag testade ominstallation av drivrutinerna men det gjorde inget. Däremot när jag bytte USB-port så fungerar det. Felmeddelandet som kommer upp ser ut såhär. Tangentbordet lyser när det inte fungerar men reagerar inte när jag trycker ned tangenter. I vissa fall börjar tangentbordets RGB rent av blinka.

Jag har testat andra enheter och de fungerar i de portar där tangentbordet inte gör det. Porten som den fungerar i är USB-porten högst upp till höger i denna bild. Den fungerar även på framsidan av chassit i 3.0 porten.

Vad kan detta bero på och hur fixar jag det? I och med att andra enheter fungerar i portarna (inklusive ett annat tangentbord) så pekar det väl mot att det är fel på tangentbordet och inte datorn?

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk

Har du provat att installera om drivarna,? Kan vara nån Win update som ställt till det, prova det i en annan dator om du har möjlighet. Sonens likadana strular också hela tiden ibland räcker det bara att byta portar men ibland så är det enbart omstart funkar inte detta så ta bort usb,'n i enhetshanteraren och reboota som gäller. Han hade problem med sitt tidigare likadana också, har sagt att köp ett annat men har snöat in på det efter några år med Razer där mössen gick åt som smör. Överprisat skräp, men vissa vill ha massa RGB och då var det Razer som gällde(WoW eran) där mössen gick av på vänstra sidan. Men felmeddelandet säger nog att det är dags att byta ut det, men prova först att ta bort usbenheterna i enhetshanteraren och starta om, kolla också så att inte det är massa damma i usb uttagen eftersom du hållit på att byta portar x antal gånger. Mvh

Permalänk
Rekordmedlem

Många tangentbord drar mycket ström, det kanske är nått som beror på det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av Treant:

Komponenter:
Ryzen 5 3600
B450 Gaming Plus
2060 Super
Seasonic Focus+ 550w
16GB Corsair Vengeance LPX 3200MHz
Windows 10 version 19042.685

Tangentbordet i fråga är ett Corsair K70 Lux RGB.

Jag har haft datorn i mindre än 2 år och den har fungerat utan problem tills nyligen. Det började med att tangentbordet slutade fungera plötsligt. Jag testade ominstallation av drivrutinerna men det gjorde inget. Däremot när jag bytte USB-port så fungerar det. Felmeddelandet som kommer upp ser ut såhär. Tangentbordet lyser när det inte fungerar men reagerar inte när jag trycker ned tangenter. I vissa fall börjar tangentbordets RGB rent av blinka.

Jag har testat andra enheter och de fungerar i de portar där tangentbordet inte gör det. Porten som den fungerar i är USB-porten högst upp till höger i denna bild. Den fungerar även på framsidan av chassit i 3.0 porten.

Vad kan detta bero på och hur fixar jag det? I och med att andra enheter fungerar i portarna (inklusive ett annat tangentbord) så pekar det väl mot att det är fel på tangentbordet och inte datorn?

Ursäkta sent svar, jag har varit pappaledig ett tag.

Har du provat göra en "Force firmware update" via iCUE på tangentbordet? Har du möjlighet att prova det i en annan dator?

Med vänliga hälsningar,
CORSAIR Johan