5G-auktionen avgjord – nu kan nätutbyggnaden påbörjas

Permalänk
Medlem

Intressant läsning.

"Electromagnetic fields, 5G and health: what about the precautionary principle?"

https://jech.bmj.com/content/early/2021/01/04/jech-2019-21359...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Densetsu:

Intressant läsning.

"Electromagnetic fields, 5G and health: what about the precautionary principle?"

https://jech.bmj.com/content/early/2021/01/04/jech-2019-21359...

Men alla frekvensband som 5G kör används ju redan av 4G, gamla TV-näten eller radar och annat. Denna strålningen är ingen större skillnad mod vad som redan finns, och vad jag vet är det lägre sändareffekt i nya masterna och telefonerna.

Det enda den där länken gör är att ställa frågor, och den är inte ute efter att ge svar utan så osäkerhet och skrämma upp folk. Bara släpp det!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Marsupilami:

Ja, det var just det som var min poäng. Varför sätter man inte igång med 700 MHz-utbyggnaden utanför städerna så att man kommer någonvart med sina ambitiösa mål? Förstår inte vad du vill ha sagt med att bara rada upp tekniska detaljer.

Antagligen väntar man väl lite med glesbygdsutbyggnaden främst för att ny teknik är dyr.
Sista 4Gmasten är antagligen inte uppsatt i landet utan den delen kommer säkert byggas ut parallellt med 5Gutbyggnaden.

5G gör mest nytta i områden där det börjar bli fullt i etern. För det kan avlasta befintliga nät. Det finns inget annat sätt att minska trycket än att sätta upp nyare teknik här. Men första versionen - buggar och mycket högre priser... Det är inte bara en dans på rosor ur ett businessperspektiv.

Långdistansfrekvenserna i glesbygden har rimligen inte samma problem med att näten är fyllda som man har i tätort. Om master går på hög belastning så finns alternativet att bygga ut mer 4G där fortfarande för nätet lär inte vara knökfullt i obygden generellt.

Det är vad jag tror. Jag vet inte.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Antagligen väntar man väl lite med glesbygdsutbyggnaden främst för att ny teknik är dyr.
Sista 4Gmasten är antagligen inte uppsatt i landet utan den delen kommer säkert byggas ut parallellt med 5Gutbyggnaden.

5G gör mest nytta i områden där det börjar bli fullt i etern. För det kan avlasta befintliga nät. Det finns inget annat sätt att minska trycket än att sätta upp nyare teknik här. Men första versionen - buggar och mycket högre priser... Det är inte bara en dans på rosor ur ett businessperspektiv.

Långdistansfrekvenserna i glesbygden har rimligen inte samma problem med att näten är fyllda som man har i tätort. Om master går på hög belastning så finns alternativet att bygga ut mer 4G där fortfarande för nätet lär inte vara knökfullt i obygden generellt.

Det är vad jag tror. Jag vet inte.

En stor förbättring är mottagning i rörelse (en av anledningarna till den förbättrade latensen är att masterna håller koll inte bara på avståndet utan också din hastighet mot eller från masten)

Så för tåg och stora vägar gör 5G stor skillnad, men kommer nog ta en stund som du säger

Permalänk
Medlem

Har lite svårt att se i vilken situation 5G är önskvärt, 4G räcker ju gott o väl för en mobiltelefon? 5G kommer ju dessutom sannolikt bara finnas inne i städer, dvs "hemma" eller "på kontoret", där lär man väl fortsätta använda wifi på mobilen ändå? Bättre mottagning och täckning är väl vad som behövs, inte snabbare hastigheter på en oerhört liten begränsad yta?

Visa signatur

Maskin: i7, 64GB ram, 4070 Ti Super, Seasonic 1000W, 2 x 24" + Acer 27" XB271HUBM
OS: Win11

Permalänk
Medlem

Vilka frekvenser kommer vem att äga? Min telefon stödjer bara n78, är det tre eller vem äger det?

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.