Skrivet av qwertylol1:
Tja,
Har flyttat till en ny lägenhet och rummet som jag använder som kontor/gamingrum är sjukt dåligt isolerat, när jag spelar så hörs det ut jättetydligt. Har satt upp hyllor och tröjor på väggarna för att försöka dämpa lite av ljudet men det har tyvärr inte hjälpt alls.
Tänkte därför kolla om någon har erfarenhet av att köpa plattor för ljudisolering. Det är bara en sida av väggen som behöver isoleras, det är väggen där dörren är.
Behöver inte ljudisolera som om det vore en studio, men så bra som möjligt utan att det kostar för mycket.
Vart köper man sånna plattor?
Är denna bra tex?
https://www.biltema.se/bil---mc/biltillbehor/ljudisolering/lj...
Tack på förhand!
På mitt förra jobb så träffade jag en tekniker som höll på med akustik i skolor, och vi använde då akustikplattor mellan två arbetsrum.
Det var normal lägenhetsstandard, men några plattor i taket och några mot väggen, gjorde att det dämpades mycket bättre.
Man hörde inte lika bra vad som sades i någon av rummet, så även om man pratade i telefon i det rummet som inte fick plattor, så hördes det inte i andra rummet.
Har för mig det var Absoflex vi körde med, och viktigt var att ha distans mellan vägg och platta, mer info finns på deras hemsida.
https://absoflex.se/
Men kan minnas fel, och det kostade ju även med tråkigaste färgen några tusenlappar.
Jag har tyvärr ingen koll där om inköp, och min dåvarande kollega har gått i pension, men var beredd på att akustikfirmor gärna vill ta bra betalt, de är vana vid företag o problem där man måste lösa det hela.
Även sett några riktigt fina akustikplattor ifrån konkurrent, konstnärligt utformade, men ack så dyra...
Man behövde inte komma upp i studionivå med akustikplattorna, i ena fallet för oss räckte några st på väggen och några uppe i taket, med distanser, mycket bra.
Ha ett heltäckande stort tygtäcke/matta hängande, lite tjockare, kan dämpa mycket mer än tröjor när jag testat.
Och med rätt inköp kan det ju vara mycket billigare.
Men håller med, är det ut ifrån det rummet i samma lägenhet, så fixa dörren först.