Vart och när bäst att slå till på en ny hyffsad dyr Gaming PC?

Permalänk

Vart och när bäst att slå till på en ny hyffsad dyr Gaming PC?

Jag håller på att spara ihop till en ny Gaming PC med en ny Ultrawide 34" gamingskärm men är lite osäker på om jag bör köpa under sommaren hösten eller om det är värt att vänta till Black friday eller liknande kampanj event till vintern 2025.

Jag har kikat en del på Inet.se då jag har en förkärlek till dem för jag bor i Göteborg och jag uppskattar deras service och möjligheten att besöka en fysisk butik om något skulle strula.

Har kollat på deras Inet System byggen då de ska vara lägga att bara uppgradera del för del med tiden. Har en budget på runt 25-27 000 och vill då få både gaming PC´n och Widescreen skärmen till detta pris (allt annat har jag redan).

Kollat då en del på Inet System G50 R5/9070 XT.
https://www.inet.se/produkt/d100061/inet-system-g50-r5-9070-x...

När det kommer till Widescreen skärmar så kollar jag för budgetens skull på de runt eller under 5 000 kr, men här har jag ingen riktig koll på vad som är bäst för de pengarna.
https://www.inet.se/kategori/1333/ultrawide-skarm

Jag har sett på Inets gamle videos på YT att de alltid har någon typ av deal eller kampanj men vet inte om det är värt det att vänta så länge.

Finns det andra ställen med bättre deals? Är Black friday bästa tillfället?

Något annat jag bör tänka på?

Permalänk
Medlem

En grundregel här i livet, är att man alltid gör saker för tidigt, för sent eller inte alls.
Ytterst sällan i rätt tid.

Så vad är rätt tid att köpa nånting? Jo, när man har behovet.

Att vänta tills det är "bäst att slå till", är dömt att misslyckas redan från början eftersom man inte vet när det är bäst tid.
Köper man för tidigt, så kanske priset sänks. Köper man för sent, så kanske nåt bättre finns för samma pris. Köper man inte alls, så sitter man och trånar efter nåt man inte har, och låter detta fylla ens sinne.
Alltså är det bäst för sinnet att köpa när behovet finns, till det pris man är beredd att betala, och med den prestanda som råkar vara mest för pengarna vid den tidpunkten.

Sannolikheten för rätt tid då? Ja, historiskt är det kanske Black Friday eller liknande event. Det du inte vet, är om komponenten DU vill ha, kommer att vara en som är "värd att slå till på". Åter tillbaka till att köpa när behovet finns.

Jättetråkigt svar, men...

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Skrivet av mrTLU:

En grundregel här i livet, är att man alltid gör saker för tidigt, för sent eller inte alls.
Ytterst sällan i rätt tid.

Så vad är rätt tid att köpa nånting? Jo, när man har behovet.

Att vänta tills det är "bäst att slå till", är dömt att misslyckas redan från början eftersom man inte vet när det är bäst tid.
Köper man för tidigt, så kanske priset sänks. Köper man för sent, så kanske nåt bättre finns för samma pris. Köper man inte alls, så sitter man och trånar efter nåt man inte har, och låter detta fylla ens sinne.
Alltså är det bäst för sinnet att köpa när behovet finns, till det pris man är beredd att betala, och med den prestanda som råkar vara mest för pengarna vid den tidpunkten.

Sannolikheten för rätt tid då? Ja, historiskt är det kanske Black Friday eller liknande event. Det du inte vet, är om komponenten DU vill ha, kommer att vara en som är "värd att slå till på". Åter tillbaka till att köpa när behovet finns.

Jättetråkigt svar, men...

Grejen är att jag har en gammal skorv som funkar hyffsat just nu. Kan spela Ghost of Tsushima, GTA 5, Cyberpunk mm men den kämpar med de allra senaste spelen och tveksamt om den kommer klara av nya Ghost of .. spelet och GTA 6 i slutet på året är nog bara att glömma.

Så inte akut behov av ny just idag, kan vänta på eventuella bra deals till hösten vintern. Jag känner bara att jag har dålig koll på hur bra dessa deals t.ex. Black Friday brukar vara i denna branchen, speciellt på typiska "Gaming" produkter som brukar kosta lite mer än standard datorer/skärmar.

Så det är väl egentligen det jag vill få koll på.

Permalänk

med tanke på vårt ekonomiska läge så känns det som att vänta på BF och typ 20% rabatt på förra årets eller ännu äldre modeller kan lika gärna betyda att du ger samma pris idag som om ett halvår på black friday rean.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Skulle säga vänta in erbjudanden som månadens drop här på sweclockers, julkalendrar, titta på Live Steams från inet, elgiganten, ASUS, etc. där kommer de bästa dealsen. Brukar också komma någon utförsäljning här och där. Scanna av Outlet/Fyndhörnor.

Kan vara lite lurigt men det gäller att vara snabb och påläst.

Men brukar kunna få ihop maskiner till runt halva ordinariepriset, kan dock inte räkna med att spara allt för mycket på CPU och GPU. Är oftast mer mainstream prylar men riktigt bra val.

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS HERO Z690 | Core i9 12900K | Corsair iCUE H150i ELITE LCD | Corsair 64GB (4x16GB) DDR5 5600MHz CL36 Dominator Platinum RGB | Samsung 980 Pro 2TB, Crucial P5 Plus 2TB, Kingston NV1 2TB M.2 NVMe, Samsung 870 QVO 4TB | MSI Geforce RTX 4090 SUPRIM Liquid X | Sound Blaster AE-9 | Corsair HX1500i | Logitech Z906 | DeepCool Quadstellar Infinity | Aorus FV43U + Ergotron LX | LG OLED42C2 + Ergotron LX | ACER Predator XB323U | LG UltraGear 27GP850 | Asus PG279Q | LG32GK850G-B | AOC U3277FWQ | 3xAOCQ3279VWF | Philips BDM4065UC

Permalänk
Skrivet av Blade@LCD:

Skulle säga vänta in erbjudanden som månadens drop här på sweclockers, julkalendrar, titta på Live Steams från inet, elgiganten, ASUS, etc. där kommer de bästa dealsen. Brukar också komma någon utförsäljning här och där. Scanna av Outlet/Fyndhörnor.

Kan vara lite lurigt men det gäller att vara snabb och påläst.

Men brukar kunna få ihop maskiner till runt halva ordinariepriset, kan dock inte räkna med att spara allt för mycket på CPU och GPU. Är oftast mer mainstream prylar men riktigt bra val.

Live streamsen är de på Youtube eller Twitch?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Collin_27:

Live streamsen är de på Youtube eller Twitch?!

Youtube.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Collin_27:

och GTA 6 i slutet på året är nog bara att glömma.

Eftersom det inte släpps till PC i år så är det verkligen bara att glömma.

Permalänk
Medlem

Om du känner att vill-höver begäret är så stort att du faktiskt behöver en ny gaming-pc precis nu, samtidigt som du känner att du har en ekonomi som faktiskt tillåter detta, så är det tillfället du borde köpa en. Att vänta till det mest prisvärda, eller tills något som ger dig bättre prestanda/kr, kanske inte alls sammanfaller med tillfället där du faktiskt hade nyttjat din nya gaming-pc som mest. Vilket imo är tillfället man också skall handla.

Permalänk
Medlem

Jag personligen gillar att köpa på ett och samma ställe, och på så sätt få bra service om något går fel.
Gpu och cpu samt moderkort är dom komponenter som har minst "rea" men skärmar som är toppmoderna 2024 kan du få för ett bra rabatterat pris idag 2025, och det är inte någon jätteskillnad från ett år till nästa år. Köper du t.ex en 4k skärm är gpu allt och cpu av mindre betydelse.
Passa på när det är rea, håll ögonen öppna så gör du kap.

Permalänk
Medlem

Köper också gärna allt från samma ställe. Skulle också säga att köp när du har behov och ekonomi. Du kan ju också välja individuella komponenter och sen låta Inet bygga ihop och testa om du inte kan tänka dig att bygga själv. Då kan du ju kolla om olika komponenter kanske har ett motsvarande alternativ som är på erbjudande. Många bäckar små.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
PC - Potatis

Permalänk
Medlem

Jag brukar lägga tiden fram till Black Friday på att fundera ut och researcha exakt vad jag vill ha. Det är den viktigaste (och roligaste) delen av processen. Kolla in recensioner och väg in vad du verkligen vill ha och behöver, ofta kan man kanske gå ner lite i ambition. Kanske ett B650-moderkort räcker? Behöver troligen inte ett X870E t.ex
Sen sätter jag upp de delarna på bevakning i Prisjakt. Ofta brukar det bli reor och kampanjer så man kan börja plocka hem delarna bit för bit och sen när det blir BF-dags så förhoppningsvis kommer de sista delarna på plats. Eller så kommer de ofta runt mellandagsrean. Det finns ofta många alternativ till just den SSD eller minneskrets m.m. du siktar på så lägg upp alla dem i bevakningen. Troligen kan du plocka hem grejorna långt innan BF...

Så brukar jag göra.

Permalänk
Medlem

Själv ska jag vänta till hösten eller slutet sv året när 5090 finns att köpa för högst 28 000.

Permalänk
Medlem

Jag personligen skulle inte vänta längre än slutet av juni eller första veckan i juli, när Trumps 90-dagars paus på tullar tar slut.
Efter det vet ingen vad som händer, men jag är villig att sätta en krona på att det inte blir billigare.

Permalänk
Medlem

Efter mer än 15 år utav att bygga datorer åt mig, familjen ock kunder så kan jag säga aldrig. Du köper en ny dator när du känner att du vill ha en. Lyssna inte på folk som säger vänta snart kommer den cpu:n eller snart kommer den gpu:n. Regel med att bygga pc är att du bygger den och njuter utav den med det senaste som finns vid tillfället. Du kommer aldrig ligga steget före teknologin och det senaste som kommer. Du kan också bygga en extrem dator med komponenter från året innan som kan ge dig en extremt kraftfull dator och många gånger bättre komponenter. Exempel du vill köpa moderkort men får nöja dig med medel klassen utav den senaste modelen. Backa ett år och du kan få high end moderkortet, detta är ett exempel men behöver inte alltid vara så, men för att visa vad jag menar. Regel 2 är om du kan bygga själv så gör det och köp inte färdiga system. Många gånger och i de flesta fallen kan du få en bättre dator för samma peng. Om du inte kan bygga dator så finns folk som kan göra det åt dig här på sweclockers med snälla händer och är hjälpsamma utan att ta en krona för det. Black friday kan du hoppa då den i sverige är ett skämt och inte alls som den i usa. Du kan hitta bättre deals här och där på random vanliga dagar.Vi gör så här för att visa dig att livet är full utav möjligheter och att rätt tidpunkt ej existerar i pc världen. Jag har ett Lian Li DK 07X på g från inet för mitt nya super bygge här till ett golden sample 14900ks jag fått in och kan köra 6.1ghz all core med delid. Lian Li DK 07X kommer in 05-25. Så mellan 05-25 och 05-30 kan jag donera mitt felfria chassi Lian Li O11D EVO XL från detta bygge https://www.sweclockers.com/galleri/15768-arasaka-project-ass.... och spara dig pengar på ett nytt chassi och som är framtids säker då den rymmer allt värd 3000kr. Så mitt tips är bygg själv eller hitta någon som kan bygga åt dig för du har ett gratis chassi här som väntar.

Glad påsk Collin_27! Och håll kontakten med mig här för uppdateringar mm men runt de datum jag skrev borde jag fått mitt nya chassi och tömt den andra på saker mm. Finns i stockholm så den måste hämtas utav dig eller någon du känner om du ej bor i stockholm.

Permalänk
Medlem

aldrig köpt allt samtidigt. Blir dyrt.
Köper delar när de behöver bytas ut.

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

Som många skriver rätt tid att köpa datorn är när det passar dig när du har behovet och ekonomin att köpa det du behöver.

Men det berömda MEN ett är att om man klarar att vänta så ekonomiskt brukar priserna vara bäst runt Black-friday/januari rean.

Men även det är inte säkert längre med tanke på handelskriget som pågår och eskalerar med tiden som går.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

Ett tips är att köpa det näst nyaste, då får man ofta det dubbla för samma pris som om man skulle köpa det nyaste.

Innan grafikkorten skenade i pris så kunde man spara massor på den tekniken utan att märka något på prestanda.
Senaste åren när grafikkort dragit iväg så har det varit svårare men kanske det börjar gå tillbaka

Just nu så om man räknar bort grafikkortet går det att få massor för pengarna om man väljer AM4 sockeln.

Permalänk
Medlem

De senaste Black Friday har inte varit något att vänta på. Reor under Juni/Juli har varit bättre. Tror både AM5 och nya grafikkort blir billigare till Juli så kan hålla utkik då. Men med tanke på inflation, värdsläget etc. bör du lika gärna köpa nu ifall du vill och kan nu. Även om du skulle ha sparat säg 1000kr totalt om någon månad, är det verkligen värt det? (speciellt då det är en chansning)

Permalänk
Medlem

GPUn är givetvis viktigast och det brukar alltid vara läge att slå till då AMD och Nvidia byter nod. Man brukar i regel se ordentliga hopp i prestanda och historiskt sett bättre pris/prestanda. Denna generation använder samma nod som tidigare och Nvidias kort ger ju verkligen inte stora prestandakliv från föregående om man ser till korten som kostar under 30k.

Edit:

Exempel
GTX1070 (16nm) = GTX980ti (28nm)
RTX2060 (12 nm) = GTX 1080 (16nm)
RTX3070 (8nm) = 2080ti (12nm)

Nu verkar dock Nvidia speciellt ha snålat in på prestandaökningarna på sistone. Men det är såna här kliv man vill se. Samtidigt blir varje nodkrympning svårare och svårare så vi får väl se.

Gav exempel
Visa signatur

Ryzen 5800x, B450m Mortar Max | 32GB Crucial Ballistix Black DDR4 3200MHz | Asus Dual RX7800XT OC | Kingston KC2500 M.2 2TB | Crucial P3 2TB | Corsair RM650X V2 650W | Phanteks Eclipse P400A | LG 32UQ750P-W

Permalänk
Medlem

Du får bättre presterande komponenter om du bygger själv.

Permalänk
Medlem

Jag hade nog först och främst valt ut några olika skärmar som passar din plånbok och inväntat när någon av dem kommer på rea. I mitt tycke är 5000 kr för låg budget för en UW, om du kan sträcka dig till 7000-8000 får du en otroligt trevlig skärm.

Jag kan varmt rekommendera denna från Inet, använder den själv sen hösten 2023: https://www.inet.se/produkt/2222588/dell-34-alienware-aw3423d...

Skärmen är för övrigt avgörande för upplevelsen, om den är undermålig saknar komponenterna betydelse

Jag hade gjort likadant med grafikkort då det inte kommer släppas nya modeller av någon större betydelse de kommande 2-3 åren då både Nvidia och AMD precis gjort detta.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - MSI RTX 5070 Ti Vanguard - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk

Jag köper när jag behöver. Väntar inte på reor då det inte finns någon garanti för att mina varor är på rea. Ibland har jag väntat och köpt 3 veckor innan så jag har öppet köp om det skulle vara så att det är rea på varan jag köper. Gjorde så när jag skaffade min senaste rigg. Mobo sänktes 1000kr och dom andra delarna påverkades inte. Nu gör jag inte så själv eftersom jag ändå vill byta men skulle inte köpa den nuvarande generationen gpu typ en månad innan den ersätts. Jag brukar sälja 3 veckor innan den kommer för att få maximalt betalt sen är jag utan gpu i några veckor.

Som det ser ut nu finns det varken reor eller nysläpp så är en ganska bra period.

Köper allt från Inet. Finns inga butiker som kan tävla med dom. Dom flest butikerna tar betalt både för frakt och retur, dom borde följa Inet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3300mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Collin_27:

Jag håller på att spara ihop till en ny Gaming PC med en ny Ultrawide 34" gamingskärm men är lite osäker på om jag bör köpa under sommaren hösten eller om det är värt att vänta till Black friday eller liknande kampanj event till vintern 2025.

Jag har kikat en del på Inet.se då jag har en förkärlek till dem för jag bor i Göteborg och jag uppskattar deras service och möjligheten att besöka en fysisk butik om något skulle strula.

Har kollat på deras Inet System byggen då de ska vara lägga att bara uppgradera del för del med tiden. Har en budget på runt 25-27 000 och vill då få både gaming PC´n och Widescreen skärmen till detta pris (allt annat har jag redan).

Kollat då en del på Inet System G50 R5/9070 XT.
https://www.inet.se/produkt/d100061/inet-system-g50-r5-9070-x...

När det kommer till Widescreen skärmar så kollar jag för budgetens skull på de runt eller under 5 000 kr, men här har jag ingen riktig koll på vad som är bäst för de pengarna.
https://www.inet.se/kategori/1333/ultrawide-skarm

Jag har sett på Inets gamle videos på YT att de alltid har någon typ av deal eller kampanj men vet inte om det är värt det att vänta så länge.

Finns det andra ställen med bättre deals? Är Black friday bästa tillfället?

Något annat jag bör tänka på?

I regel brukar sommaren (juli) vara en rätt bra period för ett bygg då många handlare har reor. Offtopic så är även möbler bra att fynda under sommaren

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag tror så här: Det är ALLTID fel att köpa dator samtidigt som det ALLTID är rätt att köpa dator!

Det finns nämligen få saker som är ett sämre köp än en dator, om man ser det strikt ur ett rent ekonomiskt perspektiv. En dator tappar sitt ekonomiska värde lika snabbt som en bil, om inte ännu snabbare.

Ja, men om nan köper på REA då? Ja, då blir det naturligtvis lite billigare, men det hjälper knappt någonting, för totalt sett så är datorköp urusla affärer! Ur ett strikt ekonomiskt perspektiv alltså. Att då skrapa ihop delar när det är röda priser på delarna.....då får man vara beredd på att det tar tid innan alla delar finns på plats. Och under tiden kanske nya ersättningsprodukter har komit ut på marknaden.

Om man vill ha en dator nu, så tycker jag att tätt tid är nu. Priset är viktig för vissa, men mindre viktig för andra och helt oviktig för andra. Givetvis bör man kolla priser och jämföra osv, men man ska ju också komma ihåg att en dator kan vara till en otrolig nytta och vara till en fantastiskt stor glädje i livet! Hur mycket är det värt undrar jag....

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: Okänt i skrivande stund! Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X

Permalänk
Medlem

Köp en ny dator om du vill det. Lägg ut lite extra så håller den några år till nya spel.

Permalänk
Medlem

En sak jag märkt är att om alla giriga människor som lägger massvis av tid på att spara varenda krona la den tiden på ens karriär/jobb skulle erhålla betydligt mer pengar fickan.

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Medlem

Datorer/komponenter är väl inte lika tydligt säsongsmässiga som t ex TV el mobiler.

Sen beror det på när du behöver.
Har du tålamod kan du spara mycket genom att pricka in enskilda delar när det är extra bra erbjudanden.
Gör en lista på vad du behöver, kolla vad som kommer på erbjudande och kniper det du behöver då.
Om man jämför bästa erbjudandena med ordinariepriset så kan man spara många tusenlappar på datorn som helhet.
Men då får du bevaka och vara beredd när butikerna har sina streams och liknande, så visst krävs ju en arbetsinsats.

Permalänk
Medlem

När? När alla som köpt hårdvaran tidigt har upptäckt alla barnsjukdomar. Så mellan 6 månader till 1 år efter hårdvarans release. På så sätt får du en dator som förhoppningsvis bara funkar.

Permalänk
Medlem

Skulle nog säga runt 6-9 månader efter att en ny gpu generation har lanserats är bästa tillfället, gpuer kommer oftast en gång vartannat år och kommer q1-q2, cpuer kommer varje år under q3-q4, så väntar man 6-9 månader så får man senaste generationen grafikkort till priser som hunnit stabiliserat sig samt man får med lite tur även tillgång till en nylanserade generation cpuer.

Så rent krasst, Black friday samma år som en ny generation grafikkort kommer ut

Visa signatur

here we go!