Följ Black Week på SweClockers
Permalänk
Medlem

Blinkande bild. LG SM8500PLA.

Hej!

Min kunskap om TV-apparater är obefintlig. Jag kan alltså i stort sett ingenting och vi tittar sällan på TV.

Nu har min äldsta dotter en skoluppgift rörande ”The Hunger Games” så vi har tittat på de fyra filmerna tillsammans.

Det vi har upplevt är bedrövligt.

Vi bytte vår 10 år gamla 42” LG mot en
65” LG SM8500PLA i slutet på maj 2020 och den gamla TVn gav faktiskt en bättre upplevelse.

Är det här ett fall av ”man får vad man betalar för” eller är det fel på TVn?

I klippet jag hänvisar till så kan ni tydligt se vad jag menar. Runt 00:33 in i klippet är det extra tydligt och det är inga lampor i filmen som blinkar utan TVn som blinkar.

EDIT: Även runt 1:13 in i klippet visar sig problemet väldigt tydligt.

Permalänk
Medlem

misstänker att de där är "local dimming" som försöker "släcka" de pixlar som den anser vara tillräckligt mörka för att skapa bättre svärta. har samma på min LG från 2018, och det slutar om man stänger av funktionen.

Visa signatur

Intel i7 10700K
ASUS Z490 Prime-P
Gigabyte Radeon RX 570
Corsair Vengeance 16gb

Permalänk
Medlem

Hade samma på min LG Nanocell 65" tills jag stängde av "local dimming"

Visa signatur

Black smoke doesnt mean engines broke #diesel

Permalänk
Medlem
Skrivet av zetrri:

misstänker att de där är "local dimming" som försöker "släcka" de pixlar som den anser vara tillräckligt mörka för att skapa bättre svärta. har samma på min LG från 2018, och det slutar om man stänger av funktionen.

Skrivet av SotarnAnton:

Hade samma på min LG Nanocell 65" tills jag stängde av "local dimming"

Tack ska ni ha!

Jag testade att stänga av det och det verkar ha blivit en markant skillnad. Jag ska titta ikväll när det är lite mörkare här inne (nybyggt utan gardiner ännu), så återkommer jag med hur det är, men det jag kan se nu är en klar förbättring.

Tusen tack!