Vad använder ni för mus till MacOS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zmt:

Kom precis på nu, har du provat G604? Kör den hemma också och trivs klart bättre med den än med G502, inte lika platt form och riktigt skön att hålla i. Mkt knappar också

Kikade lite snabbt på den, men kommentarerna på Prisjakt är avskräckande :/

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5189883

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Kikade lite snabbt på den, men kommentarerna på Prisjakt är avskräckande :/

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5189883

Var inte direkt några smickrande kommentarer, för vad det är värt så har jag under mina ~7 månader med den inte haft några som helst problem

Visa signatur

🎮 ⇢ R7 5800X3D • MSI B450 Gaming Pro Carbon • 64 GB Vengeance LPX • Sapphire Nitro+ 7900 XT
⌨️ ⇢ Mekanisk Fjell • AKB Vero
🖱 ⇢ MX Master 3S • Xlite V2
🔈 ⇢ DT 1990 Pro • HD6XX • JDS Labs Element 3

Permalänk

Min G603 har plötsligt börjat bete sig väldigt konstig och är obrukbar.Vet faktiskt inte varför. Den är ett år, typ.

Visa signatur

Ananda - T5.3 - A2C - Sine
Burson Soloist 3XP

Permalänk
Medlem

Återupplivar denna fina tråden lite. Införskaffat mig en macbook air, skulle vilja ha en trådlös mus som är skön (individuellt) men som samtidigt är smidig att ta med sig, en som inte tar så stor plats i en väska. Skulle vilja ha ett scrollhjul samt en "tumknapp" för att kunna gå bakåt.
Mottagaren måste vara usb-c.

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av svalle:

Mottagaren måste vara usb-c.

Med den kravspecen lär du inte hitta så många alternativ om några alls. Vill du slippa extra adapter är det nog därmed blåtand som gäller, eller kanske inte en mus som fungerar med både blåtand och egen mottagare när extra prestanda behövs typ Logitech G603.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem

Köpte en master 3S som står för silent; i övrigt är det exakt samma mus - jag testade snabbt en vanlig master 3 och den var faktiskt ganska högljudd och är väldigt glad att jag skiftade; var bara en hundring mer för den nya och köper man icke Mac versionen som konstar detsamma men då medföljer inte den nya logi unify USB pluggen som kan vara användbar även med en MacBook om man inte vill köra för mycket på ren bluetooth (den nya är dock baserad på någon sorts bluetooth men använder inte exakt samma frekvenser om jag förstått det rätt) - och det är ju alltid bra att kunna använda musen på eventuell Windows eller linux dator någon gång i framtiden?

Kortfattat köp inte Mac versionen - du betalar extra för att inte få USB pluggen med.

Permalänk
Medlem

Använder själv en trådad SteelSeries Aerox 3 (2022) då det var en av få möss med usb-c kontakt på musen.

Kombinerat med LinearMouse (ett måste för MacOS) och Steelseries egna programvara fungerar musen ypperligt att använda till spelande och kontorsarbete.

Visa signatur

HP Zbook Studio G3 | i7 6820hq | Quadro 1000m | 16GB | 1TB |

Macbook Pro 14 | M1 Pro | 8c + 14c | 16GB | 512GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Tjena,
Jag har kört en MacOS i många år nu och har inga planer på att byta ifrån det. En grej som jag upplevt som svårt ända från dag 1 är dock det här med musen: Apples Magic Mouse lämnar allt för mycket att önska i termer av ergonomi, medan de sedvanliga alternativen på marknaden ställer till det när man ska svepa mellan olika skrivbord/helskärmsfönster (tre-finger-swipe på trackpads).

I dagsläget använder jag en Logitech G502, vars två knappar bredvid vänster musknapp används till att skifta mellan skrivbord/helskärmsfönster. Det har fungerat riktigt bra. Tyvärr ger mig G502 ont i handleden, vilket är varför jag söker efter alternativ.

Jag testade Logitech MX Master 3, men den kom jag inte alls överens med. Upplevde den som för stor och med knapparna på fel ställen. Hittade inget riktigt bra upplägg för att byta mellan skrivborden heller.

Youtube-profilen MKBHD använder en Magic Trackpad bredvid sin vanliga mus enbart för svep-mellan-fönster-funktionen. Det är ju ett alternativ, men känns lite omständigt att behöva släppa musen varje gång man ska skifta mellan fönstren. Eller? Kanske är en vanesak som man snabbt blir vän med.

Jag hör gärna hur ni andra har löst det här problemet, eller om ni har några tips på lösning ändå? Letar med ljus och lykta efter en passande mus, men hittar inget.

Hello,

Macadmin här, jag kör Trackpad men använder tangentbordet till det mesta. Tre appar som låter dig konfigurera en tredjepartsmus så den kan agera som en ”Windows PC”

SensibleSideButtons
LinearMouse
Mac Mouse Fix

Alla är open source och låter dig göra det mesta med en ”PC mus” på Mac. You’re welcome!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Har ärligt talat inte försökt använda just Photoshop, men det är inte särskilt svårt att uppnå pixelexakta rörelser med pekplatta efter lite träning. Det är ju bara motorik och vana. Däremot kan det ju finnas ergonomiska orsaker: jag hade inte velat spela FPS med pekplatta.

Sant.
Jobbar i PS och FCP samt Logic Pro och efter själva tillvänjningsperioden så skulle jag ha svårt att gå tillbaka.
Hur nöjd som helst med senaste Magic Trackpad.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av tearzyo:

Hello,

Macadmin här, jag kör Trackpad men använder tangentbordet till det mesta. Tre appar som låter dig konfigurera en tredjepartsmus så den kan agera som en ”Windows PC”

SensibleSideButtons
LinearMouse
Mac Mouse Fix

Alla är open source och låter dig göra det mesta med en ”PC mus” på Mac. You’re welcome!

Konfigureringen var aldrig problemet, utan bristen på tillräckligt med knappar i vettig layout för att gå till ”skrivbords-switching” (motsvarande three finger swipe på trackpad).

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Konfigureringen var aldrig problemet, utan bristen på tillräckligt med knappar i vettig layout för att gå till ”skrivbords-switching” (motsvarande three finger swipe på trackpad).

Mac Mouse Fix appen löser det. ”Click and drag”

Permalänk
Medlem
Skrivet av tearzyo:

Mac Mouse Fix appen löser det. ”Click and drag”

Ahaaa, tack!
Då är frågan vilken knapp man mappar det mot. Scrollhjulet, kanske?

Visa signatur

---