Minska det lågfrekventa brum från hdd

Permalänk
Medlem

Minska det lågfrekventa brum från hdd

Har en NAS med 6 st HDD och den står i en ikea garderob tyvärr så kan jag höra ett lågfrekvent brum från diskarna och det smyger sig in från i sovrummet som ligger vägg i vägg. Särskilt på natten. Det är lyhört i huset ä.

Vad finns det för åtgärder jag kan göra för att minska ljudet?

Permalänk
Medlem

jag har lagt min server på 4 st disksvampar, det hjälper rätt mycket.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Troligen så är det någon frekvens som ger lite resonans så att ljudet förstärks om inte diskarna är väldigt högljudda av sig själv. Som swehunter sa så är någon typ av dämpning värt att testa. Beroende på hur diskarna är monterade kan det vara värt att sätta in dämpare i deras hållare.

Finns också skummattor att köpa du kan ställa hela NASen på

Det kan också hjälpa att flytta hela NASen lite åt något håll eller att lägga något mer på hyllan där den står för att försöka komma bort från resonansen, inte säkert att det funkar men det kostar gratis och går rätt kvickt

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

jag har lagt min server på 4 st disksvampar, det hjälper rätt mycket.

Alltså sådana vanliga gula med grönt på?

Skrivet av HugSeal:

Troligen så är det någon frekvens som ger lite resonans så att ljudet förstärks om inte diskarna är väldigt högljudda av sig själv. Som swehunter sa så är någon typ av dämpning värt att testa. Beroende på hur diskarna är monterade kan det vara värt att sätta in dämpare i deras hållare.

Finns också skummattor att köpa du kan ställa hela NASen på

Det kan också hjälpa att flytta hela NASen lite åt något håll eller att lägga något mer på hyllan där den står för att försöka komma bort från resonansen, inte säkert att det funkar men det kostar gratis och går rätt kvickt

Det är lite gummi på diskarna redan så tror mer på att fixa med hela lådan. Vet du vad dessa skummattor heter , googlade men hittade inget vettigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Det är lite gummi på diskarna redan så tror mer på att fixa med hela lådan. Vet du vad dessa skummattor heter , googlade men hittade inget vettigt.

Har inte så bra koll på var man kan hitta såna mattor men någon form av dämpningsmatta eller skummatta borde ge vettiga träffar.

Vanligt skumgummi är bra som dämpare, man vill bara undvika att det blir instabilt. Om du bara vill prova och se vad som ger effekt så kan du ju helt enkelt ta och vika en bit tyg några gånger eller använda en hög tröjor att ställa den på och se hur det funkar. Dämpar inte lika bra som skumgummi men någon effekt borde du få.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Alltså sådana vanliga gula med grönt på?

ja precis, mina är gråa och vita, men jag tror inte färgen spelar någon roll på dämpningsförmågan
Tanken är ju att minimera överföringen av vibrationer från själva servern in i garderobens stomme, och i förlängningen väggen.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Tack ska testa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

ja precis, mina är gråa och vita, men jag tror inte färgen spelar någon roll på dämpningsförmågan

Riktiga dämpningsentusiaster importerar cyanblå och lila disksvampar från Storbritannien, de dämpar bäst.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns nog 2 saker som kan spela in här dels kan sikarna koppla mekanisk tex via fötterna på nasen och där hjälper disksvampar eller nån bättre apparatfot för det finns sådana också.
Men det kan också vara väggarna på garderoben som hamnat i resonans pga akustiskt överförd energi från nasen, ungefär som kroppen på en gitarr och då behöver man troligen öka massan/styvheten på det som rör sig snarare än att bara ha bättre fötter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det finns nog 2 saker som kan spela in här dels kan sikarna koppla mekanisk tex via fötterna på nasen och där hjälper disksvampar eller nån bättre apparatfot för det finns sådana också.
Men det kan också vara väggarna på garderoben som hamnat i resonans pga akustiskt överförd energi från nasen, ungefär som kroppen på en gitarr och då behöver man troligen öka massan/styvheten på det som rör sig snarare än att bara ha bättre fötter.

och vid den akustiska överföringen (samt om man vill få bort ljudet från fläktar) så kan jag rekommendera denna:
https://www.kjell.com/se/produkter/dator/datorkomponenter/mod...

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Har 2x 12TB hårddiskar i min burk. Dessa sitter i Scythe Quietdrives men om jag monterade dem normalt så skulle vibrationerna bli riktigt jobbigt. Läste det väldigt länge sen genom att lägga bägge diskarna på varandra med 4 avlånga bitar i skumgummi som jag smältlimmade fast.
Att får bort vibrationer gör massiv skillnad.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Kör själv med SD fötter som är till för högtalare.
Ganska billiga och är ganska små samt finns för olika viktklasser.
Har dom till en spelburk på ett bord och en server i en garderob och minskade ljud/vibrationer en del i bordet men i garderoben vart det en enorm skillnad.

https://www.ljudfokus.se/sv/artiklar/tillbehor-2/hogtalartill...
Se bara till att välja rätt vikt klass för bästa resultat.

Skumgummi funkar nog ok det med MEN jag gissar på att skumgummit kommer att komprimeras ihop efter en viss tid och fungera sämre o sämre.
Gummi matta/etc är enligt mina erfarenheter lite för hårda för att vara effektiva, men visst lite hjälper dom.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Det finns ju dämpare till högtalare som kanske kan funka:

Men det är verkligen svårt att få bort sådana här resonanser. Jag byggde en egen ställning till mina diskar och satte dem utanför datorlådan där jag hängde diskarna i resårband. Inte ens den tattarlösningen fick bort resonansen helt.

Edit:
Jag var för sen på svaret...

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Samsung 990 PRO 1TB M.2 - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB Turbo - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 12 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag la under lite kartong mest för att testa och blev lite bättre men fortfarande kan jag tydligt höra detta. Men server gick upp 12 grader när jag stängde så måste på något sätt ta upp ett ventligationshål och kanske sätta in fläktar

Skrivet av Haptic:

och vid den akustiska överföringen (samt om man vill få bort ljudet från fläktar) så kan jag rekommendera denna:
https://www.kjell.com/se/produkter/dator/datorkomponenter/mod...

Var har du monterat denna menar du? på datorn / servern eller under eller på väggar?

Skrivet av Kaleid:

Har 2x 12TB hårddiskar i min burk. Dessa sitter i Scythe Quietdrives men om jag monterade dem normalt så skulle vibrationerna bli riktigt jobbigt. Läste det väldigt länge sen genom att lägga bägge diskarna på varandra med 4 avlånga bitar i skumgummi som jag smältlimmade fast.
Att får bort vibrationer gör massiv skillnad.

Kan inte ändra så mycket på diskarna då de sitter som de sitter i NASEN

Skrivet av grizzly666:

Kör själv med SD fötter som är till för högtalare.
Ganska billiga och är ganska små samt finns för olika viktklasser.
Har dom till en spelburk på ett bord och en server i en garderob och minskade ljud/vibrationer en del i bordet men i garderoben vart det en enorm skillnad.

Se bara till att välja rätt vikt klass för bästa resultat.

Skumgummi funkar nog ok det med MEN jag gissar på att skumgummit kommer att komprimeras ihop efter en viss tid och fungera sämre o sämre.
Gummi matta/etc är enligt mina erfarenheter lite för hårda för att vara effektiva, men visst lite hjälper dom.

Skrivet av Eazy:

Det finns ju dämpare till högtalare som kanske kan funka:

Men det är verkligen svårt att få bort sådana här resonanser. Jag byggde en egen ställning till mina diskar och satte dem utanför datorlådan där jag hängde diskarna i resårband. Inte ens den tattarlösningen fick bort resonansen helt.

Edit:
Jag var för sen på svaret...

Tack hittade dessa men de ni länkade såg bättre ut

https://www.amazon.se/gp/product/B01N1Q9892/ref=ox_sc_act_tit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Var har du monterat denna menar du? på datorn / servern eller under eller på väggar?

Jag har satt det på insidan av garderobsdörren, och det som blev över har jag satt på en av väggarna. Mest för att minska hur mycket ljudet kan studsa i garderoben och få resonans i skåpet.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jan-banan:

Jag la under lite kartong mest för att testa och blev lite bättre men fortfarande kan jag tydligt höra detta. Men server gick upp 12 grader när jag stängde så måste på något sätt ta upp ett ventligationshål och kanske sätta in fläktar

Kan inte ändra så mycket på diskarna då de sitter som de sitter i NASEN

Tack hittade dessa men de ni länkade såg bättre ut

https://www.amazon.se/gp/product/B01N1Q9892/ref=ox_sc_act_tit...

Kartong som i wellpapp är inte bra för det här för den är olämpligt styv inom det hörbara området att du lätt kan göra resonanslådor av den. Men det kan som sagt också vara akustisk överföra ljud som förstärks av garderoben, garderoben är nog förresten till stor det gjord i just wellpapp som är klädd med nån tunn skiva vilket brukar göra att det lätt blir resonanser i materialet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har i min burk hängt upp mina hårddiskar som en tvättlina ungefär.
Skruvat fast vaggorna i varandra på bredden och fäst ändarna dämpat i chassit.
Resultatet är att diskarna inte går att höra, alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Kartong som i wellpapp är inte bra för det här för den är olämpligt styv inom det hörbara området att du lätt kan göra resonanslådor av den. Men det kan som sagt också vara akustisk överföra ljud som förstärks av garderoben, garderoben är nog förresten till stor det gjord i just wellpapp som är klädd med nån tunn skiva vilket brukar göra att det lätt blir resonanser i materialet.

Nej, har beställt dämpfötter nu.

går det att göra ett fläkthål ljuddämpat?

Märkte att tempen gick upp rejält om jag stänger dörrarna. Jag har ganska stort utrymme uppe men funderar på att göra ett flakthål i hörnet och sätta in en 120mm fläkt som blåser upp lyften rakt upp. Insug får den ta från garderobens hål. Borde hjälpa en del i alla fall.

Sen bygger jag en liten låda som ett U med botten som jag har öppet uppåt och kan ställa precis under öppningen till fläkten.

Vad tror ni om det?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jan-banan:

Märkte att tempen gick upp rejält om jag stänger dörrarna. Jag har ganska stort utrymme uppe men funderar på att göra ett flakthål i hörnet och sätta in en 120mm fläkt som blåser upp lyften rakt upp. Insug får den ta från garderobens hål. Borde hjälpa en del i alla fall.

Sen bygger jag en liten låda som ett U med botten som jag har öppet uppåt och kan ställa precis under öppningen till fläkten.

Vad tror ni om det?

Det går att dämpa fläktljud helt för det enda som behövs är ju luftflödet och det ger inte upphov till mycket ljud om luftkanalen utformas rätt typ

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Vad tror ni om det?

Jag har min lilla "miniserver" på övre hyllan i min garderob. Jag gick så långt att jag sågade ett ventilationshål och drog ett rör upp och kopplade ihop det med husets ventilation. Var ingen bra idé eftersom trycket föll i de övriga ventilationshålen i huset Jag återställde ventilationen och satte istället ett ventilationsgaller i sidan på garderoben just där servern finns och kopplade en fläkt som sög utåt genom ventilationsgallret. Jag ställde ut garderobens dörrs gångjärn så mycket jag kunde så det blev en springa. "Servern" håller ca 45-50 grader enligt "sensors". ÄR rätt bra med tanke på att vi har rätt varmt i vårt hus, ca. 25 grader.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Samsung 990 PRO 1TB M.2 - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB Turbo - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 12 Stable

Permalänk
Medlem

Älskar sådana här trådar där ni fixar och trixar. Just hårddiskar är ett aber att få tysta i vanliga vaggorna som följer med chassi.

Ska datorn inte transporteras något så är lösningen att hänga upp dom i ett material som inte leder vibrationer.
Ett snöre tex.
Eller göra en egen vagga av gummislang. Fäst gummislangen i chassit i två breda stripes, gör hål, skriva fast hårddiskarna. Klart.

Ser ut som fan men funkar.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Häng upp disken i hårsnoddar på lämpligt vis, så man avskärmar mikrofoner.

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Jag använde liknande sådana här för några år sedan till ett bygge med mycket bra resultat.
Ghettolösningar funkar ju också, hårsnoddar, gummiband i kombination med buntband

https://www.amazon.co.uk/Sharkoon-Hdd-Vibe-Fixer-Enclosure-De...

Edit,
Här är något som faktiskt finns att köpa för en billig peng. Kan vara värt att prova
https://www.amazon.se/quiet-HDD-Kã¤Fig-DB900-DB700-SB800/dp/B...

Visa signatur