Koppla icke smart tv till chromecast

Permalänk

Koppla icke smart tv till chromecast

Problem: Jag vill kunna använda min icke smarta tv på nåt sätt via wifi/chrome cast så jag kan se netflix svtplay etc.

Bakgrund: i min tidigare lägrnhet gick det bra att använda netflix, chromecast eftersom jag hade en tv box från telia som var kopplad till tvn. I min nya lägenhet saknas sådant internet uttag utan jag kör med antennkabel (gammal koaxialkabel) enligt den gamla tekniken som detta hus är ifrån (tv uttag).

Förslag? Vad behöver jag för att kunna använda tvn igen som en smart tv där chromecast funkar med tvn? Jag har bara 1 uttag för fiber i lägenheten och det sitter långt från tvn i ett annat rum.

Permalänk
Medlem

Äger du redan en Chromecast? Vilken modell? Chromecast Ultra med ethernet uttag på strömadaptern?

TV boxen har inget med Chromecast att göra.

Har du ingen router och wifi idag?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Förstår inte frågan..Har inte tv en hdmi ingång? eller är det att du inte har en router (trådlös) Om inte, Så blir det svårt. Om du nu inte använder mobilen som hotspot

Permalänk
Medlem

Konstig fråga.

Du skriver att du har ett nätverksuttag i lägenheten och där har du förstås router och därmed även WiFi. Anslut din Chromecast till ditt WiFi.

Har du ingen router så behöver du skaffa en. Köp en eller prata med din internetleverantör och se ifall du kan hyra eller låna en från dom.

Om du istället får internet genom coax (Tele2) så har du förstås deras modem och därmed också WiFi, så anslut din Chromecast dit.

Edit: Jag förstår - du menar alltså att du alltid castade till din Telia-box förut och nu har du den inte längre. Då får du köpa en Chromecast med Google TV och ansluta den till ditt WiFi så att du kan fortsätta casta.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Bildexpert 📺

@ErikNordahl: Välkommen till forumet!

Din fråga var först märklig eftersom du frågar efter precis det en Chromecast gör. Blir lite som att fråga efter en bil med fyra hjul och ratt.

Jag gissar därför att ditt perspektiv är att förut hade du allting automatiskt via den där Telia-boxen och det var inte så mycket att fundera över. För att återgå till det du en gång hade behöver du följande:

• Internet/bredband och Wifi i din lägenhet (om du inte vill dra nätverkkablar)
• En Google Chromecast eller den nyare Google Streamer som du ansluter till HDMI på TV:n och förstås ansluter via ditt Wifi eller nätverkskablarna

Just den klassiska Chromecasten formad som en dongel är på väg bort och ersatt av Google Streamer 4K som är enklare att få tag på i svenska butiker. Kör du iPhone kan du istället överväga AppleTV eftersom du får en helt annan integration där mellan AppleTV och iPhone.

Det finns en lång rad andra lösningar för detta men dessa två är de mest tillgängliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErikNordahl:

Problem: Jag vill kunna använda min icke smarta tv på nåt sätt via wifi/chrome cast så jag kan se netflix svtplay etc.

Bakgrund: i min tidigare lägrnhet gick det bra att använda netflix, chromecast eftersom jag hade en tv box från telia som var kopplad till tvn. I min nya lägenhet saknas sådant internet uttag utan jag kör med antennkabel (gammal koaxialkabel) enligt den gamla tekniken som detta hus är ifrån (tv uttag).

Förslag? Vad behöver jag för att kunna använda tvn igen som en smart tv där chromecast funkar med tvn? Jag har bara 1 uttag för fiber i lägenheten och det sitter långt från tvn i ett annat rum.

Chrome cast är en fysisk prudukt och typ en tjänst. Det är inte samma i alla fall som Netflix och Svt play till exempel

Du får köpa dig en Chrome caste eller den nyare Google TV stremer. Bara sök på de så kommer du få träffar.
Sedan så ansluter du den till din tv:s hdmi port, följer
instruktionerna på skärmen/i manualen för att ansluta till internet med wifi eller kabel .
Problemet Löst.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Den nya Google TV Streamer är ju inte världens bästa, många har ljudproblem (Sound problems 4K Google TV Streamer, Reddit) med denna, bl.a ljudet försvinner, kommer tillbaka*, jag hade själv inga problem dom ca 3 första veckorna, sen blev det ljudformat problem på min. Britbox ljudet är i Stereo (filmer/serier) men på min Streamer (inkopplad i TV:ns HDMI port 4) är ljudet DDSurround på "startsidan" (enligt displayen på min hemmabio receiver å gäller även om ingen app igång). Finns en systemuppdatering (ca 35, 35 MB) , men den det hjälpte inte mig + många andra. En alldeles för tidig realse av Google. På min 4K Chromecast Google TV är Britbox ljudet i Stereo. * = Detta var både om Streamern var inkopplad i TV:ns HDMI port eller i soundbars, hemmabio receivers.

Om du nu skulle råka köpa Streamern: HDMI kabel medföljer inte. Enligt rekomdationerna en Ultra High Speed HDMI kabel. Nördic har bra priser på dessa HDMI kablar.Chromecast Google TV ska/har slutas att tillverkas, så det är vad som finns i lager som gäller.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.