Permalänk
Skrivet av oqvist:

Apropå turneringen vad är tie break för något?

"A player's tiebreak score is calculated by adding together the score points of the players they have defeated and half of the score points of players they have drawn against."
https://support.chess.com/article/314-how-do-ties-in-tourname...

Kanske är till för att göra matcherna mer spännande? Om man har 0 poäng och sen besegrar den överst i tabellen så får man ganska mycket tie break score.

Visa signatur

burk intel comet lake-s 10850k, asus rog strix oc 3090, asus z490 maximus xii hero, 2x16gb g.skill trident z 3600mhz cl16-16-16-36, kingston a2000 m.2 1tb, fractal design define 7 compact, corsair ax1000 v2 titanium, noctua nh-u12a
skärmar alienware aw2721d, panasonic tx-55fz800e
inputs logitech g pro wireless, logitech g915 tkl linear, xbox elite wireless controller series 2
ljud usb -> dac topping d70s -> amp arcam rhead -> sennheiser hd600 & 650, akg k712 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av culliford:

Kanske är till för att göra matcherna mer spännande? Om man har 0 poäng och sen besegrar den överst i tabellen så får man ganska mycket tie break score.

Det är till för att avgöra ordningen mellan spelare på samma poängtotal. Bryta "ties"

Så om två spelare hamnar på lika många poäng men en spelare har mött svårare motståndare så kommer den spelaren ligga högre i listan än spelaren som har mött lättare motstånd.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Skrivet av HugSeal:

Det är till för att avgöra ordningen mellan spelare på samma poängtotal. Bryta "ties"

Så om två spelare hamnar på lika många poäng men en spelare har mött svårare motståndare så kommer den spelaren ligga högre i listan än spelaren som har mött lättare motstånd.

Aah just det, tänkte inte på det, tack!

Visa signatur

burk intel comet lake-s 10850k, asus rog strix oc 3090, asus z490 maximus xii hero, 2x16gb g.skill trident z 3600mhz cl16-16-16-36, kingston a2000 m.2 1tb, fractal design define 7 compact, corsair ax1000 v2 titanium, noctua nh-u12a
inputs logitech g pro wireless, logitech g915 tkl linear, xbox elite wireless controller series 2
ljud usb -> dac topping d70s -> amp arcam rhead -> sennheiser hd600 & 650, akg k712 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av HugSeal:

Det sura är att då jag förlorade mot culliford ger jag honom poäng då jag vinner

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Skrivet av oqvist:

Det sura är att då jag förlorade mot culliford ger jag honom poäng då jag vinner

Haha, tie break scores är nu min nya favoritscore

Vad händer när alla matcher i grupperna är klara, blir det då en ny grupp där vinnarna möter varandra två gånger eller blir det slutspelsträd?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Teddy har tagit semester. när återupptas turneringen

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk

Nästa gång man skapar en turnering är det nog bäst att disabla "Allow players to use vacation time".

Visa signatur

Permalänk

tog en mot TheRubyKnight (1-1 i matchen), så det är jag riktigt nöjd med

i framtiden, finns det någon funktion så att man kan spela typ 10-30min och schemalägga matcherna? 3 dagar per drag känns i längsta laget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bitvillig:

i framtiden, finns det någon funktion så att man kan spela typ 10-30min och schemalägga matcherna? 3 dagar per drag känns i längsta laget.

24h borde ju räcka mer än väl. Men annars ja hela partier på tid är ju trevligt. Man ska ju sova någon gång liksom så hur lyckas man va upptagen 24/7 liksom?

Är det någon mer här som kör Chess Ultra? Har VR och det är en grym känsla köra schack i VR men då schack inte är en gigantisk esport kan det va lite segt att hitta matcher ibland. Har testat några andra program men det håller en helt annan nivå grafiskt grymt snyggt.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bitvillig:

Vet inte.
Det går skapa rapid, blitz, bullet turneringar men då är det live, man behöver dock en klubb för att kunna skapa de eventen.

Permalänk
Medlem

Nu är teddys semester över. Dags ta semester känner jag. Culliford har redan vunnit vår grupp ändå så vi behöver inte köra klart teddys matcher?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Nu är teddys semester över. Dags ta semester känner jag. Culliford har redan vunnit vår grupp ändå så vi behöver inte köra klart teddys matcher?

Jag tror att det är mer än en som går vidare till nästa omgång per grupp. I förra turneringen så var det två per grupp som gick vidare. Vi är dock inte klara med omgång 1 i sweclockers första turnering ännu. Två matcher kvar där senast jag kikade. Varav ena är min match mot ryssen men den är snart klar.

Jag håller på att förlora den men jag försöker få till min kung i stalemate läge sedan offrar jag mitt torn. Det är min plan. Men jag betvivlar att det kommer att fungera.

Uppdatering. Det gick inte. Men han fick till en väldig snygg mate.

Permalänk
Medlem

Jag nådde ett nytt rekord idag på Puzzle rating: 1704. Förhoppningsvis kan träning på pussel hjälpa mig att bli lite bättre på schack. Problemet nu är väl främst att lära mig hur jag kommer till ett bra läge så att jag får möjlighet att köra lite taktik. Dvs att bygga upp partiet med pjäser på bra rutor.

Jag hade premium förut på chess.com och då körde jag galet mycket pussel. Men nu när jag har gratisversionen så får man bara några få pussel per dag, jag tror det är 3. Det innebär dock att jag tar betydligt mer tid på mig att göra dragen, eftersom jag bara har 3 pussel att göra så vill jag liksom njuta lite extra av de få pussel jag har till godo. Detta har faktiskt kanske föga förvånande gjort att jag har ökat min pusselrating.

Permalänk

Imponerande! Jag provade vanliga pussel nu på chess.com och tycker det börjar bli svårt vid 1200. Känner mig stressad med time target. Ska försöka öva några pussel varje dag så får vi se om man blir bättre.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av culliford:

Imponerande! Jag provade vanliga pussel nu på chess.com och tycker det börjar bli svårt vid 1200. Känner mig stressad med time target. Ska försöka öva några pussel varje dag så får vi se om man blir bättre.

Ah jag kör de utan time limit. Så det blir alltså 1700 i rating som ligger kvar till nästa pussel, klarar man det går man + om inte så går man -.
Så det är inte pusselracet jag menade.
I problemrush överlevnad har jag 24 som högsta, jag kör det dock väldigt sällan.

Det jag kör ligger under Problem -> Träna

Permalänk
Skrivet av Elektron:

Ah jag kör de utan time limit. Så det blir alltså 1700 i rating som ligger kvar till nästa pussel, klarar man det går man + om inte så går man -.
Så det är inte pusselracet jag menade.
I problemrush överlevnad har jag 24 som högsta, jag kör det dock väldigt sällan.

Det jag kör ligger under Problem -> Träna

Det var den jag menade, men jag misstog mig med target time (måltid) att man måste hinna på den tiden för att få några poäng. Nu när jag tar det lugnt och funderar i lugn och ro går det mycket bättre.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

https://drive.google.com/file/d/1wdJtM0dLcnljOO601Njfsmbp1PY8...

Vit har matt i tre. Kan fan inte hitta det.

Syns kanske dåligt. Svart har en löpare ej dam och vits bonde går uppåt.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

https://drive.google.com/file/d/1wdJtM0dLcnljOO601Njfsmbp1PY8...

Vit har matt i tre. Kan fan inte hitta det.

Syns kanske dåligt. Svart har en löpare ej dam och vits bonde går uppåt.

Ja, det syns väldigt dåligt. ”Access denied” står det när jag trycker på länken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Ja, det syns väldigt dåligt. ”Access denied” står det när jag trycker på länken

hmm denna då https://drive.google.com/file/d/1wdJtM0dLcnljOO601Njfsmbp1PY8...

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

1. Bonde till B3, schack.
Svarts enda drag är häst till B3.

2. Torn till B4, schack.
Svarts enda möjliga drag är löpare till B4

3. Häst till B6. Schack matt.

Dold text
Permalänk

Håller med Trunk, ser ingen annan lösning. Ett tips är att på lichess köra Learn->Practice->Checkmate Patterns för att nöta in bl.a. "smothered mate", det hjälpte mig mycket. Sen är nog inte just den där lösningen smothered mate men det hjälper massa att få in mönstrena i hjärnan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Japp det funkar. Typ det enda man inte testat

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av culliford:

Sen är nog inte just den där lösningen smothered mate...

"In chess, a smothered mate is a checkmate delivered by a knight in which the mated king is unable to move because he is surrounded (or smothered) by his own pieces." - https://en.wikipedia.org/wiki/Smothered_mate

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

24h borde ju räcka mer än väl. Men annars ja hela partier på tid är ju trevligt. Man ska ju sova någon gång liksom så hur lyckas man va upptagen 24/7 liksom?

Tanken är inte att man skall vänta 3 dagar per drag bara för att det är 3 dagars maxtid. Tanken var mer att om man är trött en dag, tex jobbat, sovit dåligt etc så måste man inte logga in och köra ett snabbt drag för att inte förlora på tid. Det brukar sällan bli så bra iaf för mig när man lirar när man är trött. Så även om det är 3 dagars schack så har jag ibland lirat färdigt ett parti på en dag. Det var iaf tanken när jag satte tidsgränsen till 3 dagar. Men om de flesta önskar så kan jag sätta den till 24 timmar nästa gång. Om det är många som är spelsugna så kan jag starta en tredje turnering. Annars kanske vi kan planera in någon dag där vi kör blitz eller rapid. Dock vet jag inte hur vi skall ordna matcherna eller om vi skall föra något resultat eller bara lira för skojs skull.

Permalänk
Skrivet av PeCe:

"In chess, a smothered mate is a checkmate delivered by a knight in which the mated king is unable to move because he is surrounded (or smothered) by his own pieces." - https://en.wikipedia.org/wiki/Smothered_mate

Och nästa mening är "In rare situations, the surrounding pieces may include an opponent's defended piece, which the king can not capture.". Kan motståndarens kung räknas in här? Spontant känns ovan sekvens inte som smothered mate, med det kanske det är ändå?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Elektron:

Tanken är inte att man skall vänta 3 dagar per drag bara för att det är 3 dagars maxtid. Tanken var mer att om man är trött en dag, tex jobbat, sovit dåligt etc så måste man inte logga in och köra ett snabbt drag för att inte förlora på tid. Det brukar sällan bli så bra iaf för mig när man lirar när man är trött. Så även om det är 3 dagars schack så har jag ibland lirat färdigt ett parti på en dag. Det var iaf tanken när jag satte tidsgränsen till 3 dagar. Men om de flesta önskar så kan jag sätta den till 24 timmar nästa gång. Om det är många som är spelsugna så kan jag starta en tredje turnering. Annars kanske vi kan planera in någon dag där vi kör blitz eller rapid. Dock vet jag inte hur vi skall ordna matcherna eller om vi skall föra något resultat eller bara lira för skojs skull.

Tycker grundtanken är bra med att ha mer än 24 h på sig ifall man har tokstressigt på jobbet eller om internet är dött etc. Men det finns också ett mellanting på 2 dagar som kanske skyndar på partierna lite? Annars funkar ju 1 dag också bra.

Jag är gärna med oavsett om det blir daily eller rapid. Blitz är jag inte så intresserad av personligen pga det mest blir en orgie i blunders.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kungen borde få räknas in tycker man

Det hade fungerat rätt bra för vår grupp men vi har ju en som verkligen drar ut max och ibland tar semester. Annars hade vi vart klara nu.

Någon mer här som har Chess Ultra?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk

Har varken Chess Ultra eller VR-set. Men grymt snyggt ser det ut! Dom borde lägga in ett sådant VR-mode i chess.com och lichess.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av culliford:

Har varken Chess Ultra eller VR-set. Men grymt snyggt ser det ut! Dom borde lägga in ett sådant VR-mode i chess.com och lichess.

Man skulle kunna länka in dem på något sätt så en kan köra chess ultra och få dragen från chess och lichess och tvärtom. lichess speciellt är ju smidigare om man har mobil. chess är helt hopplös på touchscreen.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Jag läste det i mitt huvud som tjack, och inte schack...Blev lite förvirrad

Visa signatur

Kreff