Apple stäms för falsk marknadsföring kring vattenskyddet på Iphone

Permalänk
Melding Plague

Apple stäms för falsk marknadsföring kring vattenskyddet på Iphone

Telefonjätten anklagas för att vilseleda konsumenter och marknadsföra Iphone-modeller som mer vattentåliga än vad de är.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Tänker mig att "this was bound to happen".
Hela telefonbranchen har använt IPklassningen av telefoner på ett ganska vårdslöst sätt.
Eller ja, klassningen är vad den är, men marknadsföringen har väl knappast gjort någon ansträngning i att påvisa vad klassningen faktiskt innebär.

IPklassningen är bra. Men ja, det är ett system som inte är framtaget med huvudsyfte att vara reklam - och används klassningen så ändå svepande i marknadsföring så kommer det bli missförstånd.

Och nu har det blivit det ja...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Inaktiv

Hade med min galaxy note 8 och snorklade i filipinerna. Det gick utärkt, det kluriga var att starta och stoppa kameran i vattnet eftersom vattnet påverkar rörelsesensorerna på skärmen. Utgick från att den skulle klara 2m i 30min eller vad det nu var och simmade nog aldrig ner mycket djupare än så.

Permalänk
Medlem

Är ju väldigt likt hur det fungerar med klockor.
De må kanske klara av trycket på 50, 100 respektive 200 meters djup så länge de ligger helt stilla. Men trycket ur en kran/dusch/rörelser när man badar kan ju lätt gå över trycket som lägre nivåerna pekar på utan problem.

Permalänk
Medlem

Själv blev jag nekad en telefon för fuktskada för lääänge sen, en SE T310, jag hade haft den en vecka och den hade legat i mitt omklädningsskåp på jobbet i stort sett hela tiden...

SE:s servicepartner vägrade skicka några bevis på att fuktskadan ens fanns eller att den uppkommit pga mig. Reperationskostnaden skulle vara högre än telefonens värde.

Jag valde att ta tillbaka den mot felsökningsavgift och öppnade den själv när den kom tillbaka. Fanns inte tillstymmelse av fuktskada i den.

Fuktskada har länge varit ett enkelt sätt för tillverkare att komma ifrån ansvar. Nu stoppar dom in fuktindikatorer på ställen där fukt oundvikligen kommer in även om den är IP-klassad (botten av laddningskontakten/hörlursuttaget t.ex.).

Så vattentäthet innebär inte skydd mot fulspelet som är fuktskador. Allt är typ vattentätt på iPhones numer utom laddningskontakten, och där i botten satt det åtminstone på några modeller en fuktindikator, räcker att man stoppar in en fuktig laddkontakt så är man körd. iPhones och säkert fler mobiler loggar också detta i mjukvaran, om du stoppar in en laddkontakt och den anser att det är fuktigt (för låg resistens mellan pinnarna eller kapacitiv förändring pga fukten).
Helt klart finns det fortfarande sätt att stoppa upp en stoppskylt med texten ”fuktskada” i ansiktet på folk som aldrig ens varit i närheten av det.

Min fuktindikator på förra telefonen löste ut av hög luftfuktighet i luften 🤣

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Angående att skölja telefonen så får jag en känsla av att de har förväxlat skölja försiktigt och spola. Du kan inte ha kranen på högt tryck och tro att vatten inte ska kunna tränga in i en IPx7 eller x8-klassad telefon. För att skydda mot spolning krävs IPx5 eller x6. Så på den punkten kommer de garanterat inte lyckas, och jag tror inte att punkten om djupet kommer bringa någon lycka för dem heller, med tanke på att det står "To prevent liquid damage, avoid these: Swimming or bathing with your iPhone". Att en telefon klarar 6m djup i 30 minuter betyder att om du tappar telefonen i 6m djupt vatten så har du 30 minuter på dig att ta upp den. Det betyder inte att du kan ta den på en simtur ner till havets djup. Och att saltvatten har högre densitet och därmed högre tryck är ju något man lär sig på lågstadiet, och om de har fått tag i informationen att Apple har testat i stillastående renat vatten så finns ju informationen tillgänglig.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Sen så kan den kanske klara IP-klassningen när telefonen är precis ny. Efter några månader så har man böjt, vridit och suttit på telefon ett antal gånger och då tar de in vatten.

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem

Fuktansvärt....

Men bra att det kommer upp, det måste tillföras mer praktiska tillämpningar. Simulationer i laboratorium med saker som aldrig kan inträffa i verkligheten borde inte vara något som används för att klassificera saker för verkligt användande. Känns som de har god möjlighet att vinna detta med tanke på hur en användarmanual på en produkt såld i USA kan se ut för en hårtork, motorsåg, mikrovågsugn etc.

Sett till saker de listar där i manualer som vi andra undrar varför man ens ska behöva ha med, så känns den här extremt diffusa klassningen och hur den uppnåddes som något de borde kunna bli fällda för även här i Europa och andra länder/världsdelar där juridiken inte är lika märklig som i USA.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av bogg:

Är just detta som är viktigt att förstå. Fuktindikatorer sätts idag endast in för att kunna kringgå garantin, inte som ett sätt att se om utrustningen verkligen är skadad.

Bra de blir stämda så kanske det blir någon ordning och reda, alternativt att de får skriva ut att telefonen inte kan användas en varm sommardag utan att "gå sönder" enligt tillverkarens nuvarande sätt att se på garanti.

Permalänk
Medlem

Fick upp en varning för att det var vatten i laddningsporten på telefonen häromveckan; dagen därpå så gick det inte längre att ladda telefonen med sladd.
Följde instruktionerna på Apples hemsida; låt torka osv., för att sedan följa instruktionerna för ingen laddning - vilket var att försiktigt rengöra. Men ingen framgång, så lämnade in luren till en Apple servicepartner.
Resultatet var att de behöll skärmen och den bakre kameran, men bytte resten. Där sa jag också att den hade varnat för vatten vid inlämning, men de tog det ändå på garantin. Så, det ska nog faktiskt ha blivit blött "inne" i telefonen för att de ska neka garanti?
Oavsett var jag lite förvånad när de byggde om hela telefonen! 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Är just detta som är viktigt att förstå. Fuktindikatorer sätts idag endast in för att kunna kringgå garantin, inte som ett sätt att se om utrustningen verkligen är skadad.

Bra de blir stämda så kanske det blir någon ordning och reda, alternativt att de får skriva ut att telefonen inte kan användas en varm sommardag utan att "gå sönder" enligt tillverkarens nuvarande sätt att se på garanti.

Ja, helt sinnessjukt egentligen. Som jag skrev, ”fuktskador” har länge varit ett jävla fulspel

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har de inte varit som så att Apple underskattar certifikaten oftast? Minns när iphone 7 i tester med sin ip65 gjorde bättre än galaxy s7 som var ip68

Permalänk
Medlem
Skrivet av bogg:

Dom blir nästan alltid färgade med tiden och den hade egentligen kunnat varit färgad redan vid leverans.
Ibland är dom placerade så dom reagerar på fukten som uppstår från munnen när man talar i telefonen.

Skrivet av Ibymafayhas:

Bara fuktindikatorn är inte tillräckligt för att frångå garantiansvar.
https://lagen.nu/avg/arn/2009-4644
https://elektronikbranschen.se/for-medlemmar/eftermarknadsutb...

Permalänk
Avstängd

Apple..falsk marknadsföring?,det var nytt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ryssfemma:

Har de inte varit som så att Apple underskattar certifikaten oftast? Minns när iphone 7 i tester med sin ip65 gjorde bättre än galaxy s7 som var ip68

En högre siffra är inte alltid bättre. Beror lite på hur vattnet kommer och från vilken vinkel osv.
IP65 är spolaäkert medans IP68 är trycktätt för att sänka ner i vatten.

Här kan man läsa mer om detta.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Kapslingsklassning

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Fuktansvärt....

Men bra att det kommer upp, det måste tillföras mer praktiska tillämpningar. Simulationer i laboratorium med saker som aldrig kan inträffa i verkligheten borde inte vara något som används för att klassificera saker för verkligt användande. Känns som de har god möjlighet att vinna detta med tanke på hur en användarmanual på en produkt såld i USA kan se ut för en hårtork, motorsåg, mikrovågsugn etc.

Sett till saker de listar där i manualer som vi andra undrar varför man ens ska behöva ha med, så känns den här extremt diffusa klassningen och hur den uppnåddes som något de borde kunna bli fällda för även här i Europa och andra länder/världsdelar där juridiken inte är lika märklig som i USA.

Tester ska kunna göras på ett repeterbart, enkelt och billigt sätt på olika platser i världen. Felet i detta fall är enligt mig inte testerna utan det är folks förståelse för testerna och att de används nästan som reklam. Har blivit ett problem att folk stirrar sig blinda på IPxx siffror utan att förstå dessa.

Exempelvis tror många att en högre siffra automatiskt alltid är bättre, men siffrorna är väldigt skilda tester. Finns fall där IPx6 är mer värdefullt än IPx7 ur vattenskyddsynpunkt, men reklamvärdet är större i att ha IPx7.
Och vad jag vet finns det inget krav på att en IPx7 certifiering också ska innefatta IPx6 testet (rätta mig gärna om jag har fel)...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av trickeh2k:

Fuktansvärt....

Ingen idé att ge sig på IPklassningen. Den är framtagen av ingenjörer - för ingenjörer.
Allt möjligt IPcertifieras inom industrin också. Standarden är inte framtagen för mobiler med dess specifika användningsområde utan som generell standard.
Det är en jäkla skillnad på vad en tryckmätare fastsatt på en impeller ska klara av jämfört med vad en en ljusmätare i ett regnvattensystem ska klara. Båda på en halvmeters djup men med vitt skilda krav på vattentäthet.
Med IPklassningen kan samma system användas på allt ifrån containers, walkie talkies, mekaniska klockor och pacemakers till truckar och bassystem.
Alternativet att ha en egen klassning per typ av pryl hade väl fungerat, men det skulle också innebära tusen olika klassningssystem.

Styrkan här är att IPtesterna är högst standardiserade, repeterbara och alltid utlovar samma sak oavsett vad det tillämpas på.

Så jag skulle nog inte säga att IPklassningen har nå problem här. Nä problemet ligger i att systemet inte är anpassat för lekmän.
När företag använder IPklassning i marknadsföringssyfte utan att samtidigt utbilda massan om vad måtten innebär - ja då är det upplagt för missförstånd.
Vill mobiltillverkare marknadsföra att telefonerna är gjorda för att bada med så skriv ut just det. Eller om fitnessarmbandet tål dusch men inte simning så skriv det specifikt. Hoppa helt över IPklassningen i marknadsföringen. Och ja, reviewsites kan ju också bli bättre på den fronten. De har väl gått företagens ärende här och själva basunerat ut siffrorna för IPklsserna utan att förklara vad IPklassning innebär.
Men ja, så blev det inte riktigt...
Jag tycker skulden ligger hos företagen som använt för svåra mått och siffror helt enkelt. Situationen hade kunnat undvikas.

Edit:
stavat som en kratta från telefonen. Fixed

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC

Permalänk

Jag tycker vissa stämningar i Usa är kortade och det ibland bara finns folk som vill tjäna pengar.

Jag betvivlar på att Apple produkter när det gäller iP-klassificering är så mycket sämre än alla andra produkter med detsamma, jag kan heller ej minnas att Apple har gjort så mycket mer reklam om vattentålighet än något annan.
Men vi får se hur det går.

Permalänk
Medlem

Det finns inga vattentäta eller ens dammtäta telefoner. Alla som har reparerat telefoner kan intyga detta, har varit med om hur många telefoner som helst som är helt intakta, men ändå är fyllda med damm och fickludd.

Permalänk
Medlem

Helt rätt i min mening, avskyr alla former av falsk eller vilseledande marknadsföring. De slår sig på bröstet med vattentäthet och IP-klassningar och får de att låta som mobilen mer eller mindre är en portabel ubåt. Dessa påståenden repeteras sen av säljare i butikerna och klart att folk tror på dem, vem vill inte ha en vattentät mobil?
Följden blir att en del tror att en icke IP-klassad telefon inte kan användas i regnväder, medan andra tror att de kan bada/duscha/simma med telefonen fritt såväl inomhus som utomhus i salt och sötvatten.

Nä, lite ärlighet i reklamvärlden skadar inte. Moderna telefoner som inte tål en dusch eller ett bad i havsvatten är inte särskilt vattentät såsom gemene man tror och då får man skriva ut det. Teslas autopilot är samma smörja, folk tror att bilen är självkörande och testar...ofta med dödligt resultat som vi såg här om dagen. Ärlighet tack, eller i alla fall inte missvisande reklam och påståenden.

Permalänk
DingDongerMcDongface

Är enig i att IP-klassning i sig inte nödvändigtvis är problemet, utan hur det används av inte bara Apple, utan hela branschen vid det här laget. Jag har inga problem med att förstå att det för gemene man inte nödvändigtvis är självklart att man inte kan ha telefonen med sig i poolen när den marknadsförs som vattentät. Huruvida det är såpass otydligt att det räcker för en stämning överlåter jag till domstol att avgöra, men helt glasklart är det inte alltid för den som inte är insatt, eller bra på att läsa finstilt.

När man själv tycker teknik och prylar är roligt är det lätt att glömma att det finns många som mest ser nästa uppgradering som ett nödvändigt ont, och inte drar samma slutsatser.

Som egen anekdot kring just fuktskador hade jag i mina tidiga tonår en iPod av färgglad modell, som några få veckor in slutade fungera. Fick svaret att enheten var fuktskadad, och att de därmed inte kunde undersöka felet vidare. Vid lite påtryckningar kring hur det var möjligt efter så kort tid fick jag svaret "...du kan ju ha haft handsvett"

Permalänk

Om en tillverkare har bra information om en produkt. Men att butikspersonal på ett företag som säljer denna produkt sprider missvisade information, utan att tillverkaren vet om detta. Gör sig då tillverkaren sig skyldig till något brott?

Jag ser inget på Apples hemsida som är missvisande kring hur deras produkter är med vatten. De har såklart många olika reklamen, säkert videosnuttar och annat och någon kanske är missvisande.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av landmarks:

Är enig i att IP-klassning i sig inte nödvändigtvis är problemet, utan hur det används av inte bara Apple, utan hela branschen vid det här laget. Jag har inga problem med att förstå att det för gemene man inte nödvändigtvis är självklart att man inte kan ha telefonen med sig i poolen när den marknadsförs som vattentät. Huruvida det är såpass otydligt att det räcker för en stämning överlåter jag till domstol att avgöra, men helt glasklart är det inte alltid för den som inte är insatt, eller bra på att läsa finstilt.

När man själv tycker teknik och prylar är roligt är det lätt att glömma att det finns många som mest ser nästa uppgradering som ett nödvändigt ont, och inte drar samma slutsatser.

Som egen anekdot kring just fuktskador hade jag i mina tidiga tonår en iPod av färgglad modell, som några få veckor in slutade fungera. Fick svaret att enheten var fuktskadad, och att de därmed inte kunde undersöka felet vidare. Vid lite påtryckningar kring hur det var möjligt efter så kort tid fick jag svaret "...du kan ju ha haft handsvett"

Ugh. Vad matt man hade blivit på ett sådant svar. Handsvett?! Grr.

Väldans bra anekdot. Jag får upplevelsen av att det har blivit så mycket bättre idag med det exemplet i backspegeln. En mindisc var gaaaranterat död om den trillade ner i badkaret. Flertalet mobilar har ändå en hyfsat god chans att klara det äventyret nu för tiden ;). Och handsvett lär inte knäcka våra telefoner idag hehe.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av bogg:

Fuktskada har länge varit ett enkelt sätt för tillverkare att komma ifrån ansvar. Nu stoppar dom in fuktindikatorer på ställen där fukt oundvikligen kommer in även om den är IP-klassad (botten av laddningskontakten/hörlursuttaget t.ex.).

Jobbar på en servicepartner till Apple, och de har som du säger en fuktindikator som sitter i simkortsfacket. Denna ska dock inte användas för att avgöra om telefonens garanti gäller eller ej, utan mer som en snabb-indikator. Om denna lösts ut ska telefonen öppnas upp och inspekteras, att den är utlöst betyder inte per automatik att telefonens garanti slutar gälla. Det händer rätt ofta att denna LCI lösts ut, men att man sedan inte hittar några tecken på fukt inne i telefonen, och då reparerar eller byter vi luren på garanti precis som vanligt. Allt detta enligt Apples egna teknikervägledning.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | AMD Ryzen 7 2700 | 32GB Corsair Vengance 3200mhz | EVGA Geforce GTX 1070 | Cooler Master Silent Pro M 850W | Samsung EVO 970 Plus 500GB | Apple Certified Mac & iOS Technician

Permalänk
Medlem

Tycker Apple kan stämmas för bra mycket mer och viktigare frågor, men men

Permalänk
Medlem

2007 hade jag en helt ny SE deluxe telefon - blev mysko efter 1 vecka, fuktskada - jag fattade ingenting. Kom fram till att jag svarat i telefonen när det regnade o det räckte. Blev ingen mer Sony-Ericsson lur för mig någonsin

// LZ

Permalänk
Medlem

Utan att fastna i spåret "hurr apple bad" så är ju det här något hela branschen gör.
Problemet har varit att någon uppstickare till en början ville nischa sig med vattentålighet, fixade certifiering och marknadsförde det. Sen kom nästa med en högre siffra (och en högre siffra är alltid bättre!) Som inte nödvändigtvis tryckte på vad det innebar utan snarare att "den där uppstickaren är bra, men vi har en högre siffra så vi är bättre". Numera så är det praktiskt taget ett krav att bara ha cert för högsta möjliga siffra annars är produkten osäljbar oavsett vad det innebär.

Självklart har ju reklammakarna svalt allt detta med hull och hår, finns inte en telefon idag som inte har en reklamfilm som visar produkten i scenarion garantin aldrig hade gällt - vare sig det är för att visa vilken fantastisk kamera det är så du kan filma när du hoppar från klippan ner i vattnet, eller hur stöttålig den är osv.

Hade gärna sett att EU slog ner på detta också, allt en produkt visas göra i reklammaterial ska en kund också kunna göra utan att oroa sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaXha:

Jobbar på en servicepartner till Apple, och de har som du säger en fuktindikator som sitter i simkortsfacket. Denna ska dock inte användas för att avgöra om telefonens garanti gäller eller ej, utan mer som en snabb-indikator. Om denna lösts ut ska telefonen öppnas upp och inspekteras, att den är utlöst betyder inte per automatik att telefonens garanti slutar gälla. Det händer rätt ofta att denna LCI lösts ut, men att man sedan inte hittar några tecken på fukt inne i telefonen, och då reparerar eller byter vi luren på garanti precis som vanligt. Allt detta enligt Apples egna teknikervägledning.

Sa inte att det nödvändigtvis gällde Apple 😉 men bra att du förklarar hur det ligger till hos er

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av bogg:

Sa inte att det nödvändigtvis gällde Apple 😉 men bra att du förklarar hur det ligger till hos er

Nej tänkte bara flika in med tanke på att artikeln handlar om Apple.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | AMD Ryzen 7 2700 | 32GB Corsair Vengance 3200mhz | EVGA Geforce GTX 1070 | Cooler Master Silent Pro M 850W | Samsung EVO 970 Plus 500GB | Apple Certified Mac & iOS Technician

Permalänk
Medlem

Vem badar med sin telefon eller ens dyker med den?🤣
Jag har sköljt av mobilen några gånger och direkt efter satt i laddsladden, detta borde ha skadat den men den sa bara till mig att laddningsporten var blöt och att jag måste låta telefonen torka först innan den kan laddas.
Den fungerar fortfarande felfritt. 🙂

Men jag förstår att de inte kan garantera det för de vet inte hur folk behandlar sina mobiler, en del kanska har öppnat mobilen och då haft sönder den kladdiga packningen, andra kanske har haft den i bakfickan och böjt den så packningen inte sluter tätt längre.