Veckans fråga: Bryter du kryptovalutor?

Permalänk
Medlem

Just nu när det är rätt profitabelt att göra så, så gör jag faktist det när jag inte spela.
Båda datorerna är igång och mina. Men när bubblan spricka så kommer jag sluta med det och datorerna kommer användas enbart till gaming.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Sapphire PULSE RX 7600 8GB GAMING/Corsair SF750 Platinum/Kingston Fury Beast 2x16GB 3600MHz CL18/

Permalänk
Medlem
Skrivet av backsten:

Om jag fattat det rätt så är det 30% på vinsten. Såg att det fanns en ruta i deklarationen om pengar man tjänar på internet nu. Har ju inte plockat ut några pengar än så jag får väll se om det var värt det.

Inte på mining vad jag förstår, det är om du handlar med crypto (vilket räknas som valuta). Men det är inte vinsten du gör på ett år som skall deklarareras utan det är varje gång du går från en crypto till en annan eller till/från fiat som är det viktiga.

Om vi pratar mining så skall det (givet att det är på hobbynivå) betalas egenavgifter (28,97%) samt inkomstskatt om man totalt på ett år tjänar mer än ca 20k inklusive annan inkomst man har. Så får mig som har 50% marginalskatt blir det 36% kvar av vinsten då man såklart får dra ifrån elen som kostnad osv.

Permalänk
Medlem

Lite ironiskt att alla är sura på att det är slut på GPUer, samtidigt som 25% här sitter och minar... Ni är ju en stor del av problemet :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av muffen:

Lite ironiskt att alla är sura på att det är slut på GPUer, samtidigt som 25% här sitter och minar... Ni är ju en stor del av problemet :/

Tror att många bara minar vid sidan av sitt spelande (alltså med det grafikkortet de redan äger).
Tror inte (hoppas inte) att det hänger en gäng miners här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Inte på mining vad jag förstår, det är om du handlar med crypto (vilket räknas som valuta). Men det är inte vinsten du gör på ett år som skall deklarareras utan det är varje gång du går från en crypto till en annan eller till/från fiat som är det viktiga.

Om vi pratar mining så skall det (givet att det är på hobbynivå) betalas egenavgifter (28,97%) samt inkomstskatt om man totalt på ett år tjänar mer än ca 20k inklusive annan inkomst man har. Så får mig som har 50% marginalskatt blir det 36% kvar av vinsten då man såklart får dra ifrån elen som kostnad osv.

Det var exakt detta jag hade tolkat det som också, och det kände inte värt längre att hålla på med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muffen:

Nja...en GPU måste väl datorn ändå ha? Primärt är min dator inte byggd för mining utan den skall mina när jag inte spelar eller använder den på annat vis.
Jag köpte inte mitt grafikkort för detta, utan för att jag byggt en ny dator på grund att den gamla inte klarade moderna spel.
Att man kan dra in en slant på det är ju bara helt ok tycker jag.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Den här och andra miningtrådar kommer bli perfekt att göra sökningar i om man får för sig att köpa ett grafikkort på Sweclockers i framtiden!

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muffen:

Fast 25% av oss sitter inte på nya grafikkort och har en uppsättning med GPU:er i en rigg. Sitter själv med 1070 och 1060 i gamingburken och minear ETH när jag inte använder den. Är inte en stor del av problemet för att jag valt att minea med äldre grafikkort.

Visa signatur

Sitter på gamla grejer.

Permalänk
Medlem

Frågan är hur många som gör detta som chansar att de kan göra det utan att skatta för det.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av chrisrolex:

Fast 25% av oss sitter inte på nya grafikkort och har en uppsättning med GPU:er i en rigg. Sitter själv med 1070 och 1060 i gamingburken och minear ETH när jag inte använder den. Är inte en stor del av problemet för att jag valt att minea med äldre grafikkort.

Vad använder du för program för att mina ETH?

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Kort o gott: Nej !

Hoppas bubblan spricker snart och alla virtuella valutor blir värdelösa
och folk inser vilket slöseri med energi det faktiskt är...

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 34" Samsung Odyssey G8 OLED (S34BG850S) | Logitech G915 Lightspeed & G903 Lightspeed on G PowerPlay mouse pad | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem

Orkar bara inte.
Hade inte mitt Vega-kort varit så enormt så hade jag satt en ITX-burk som element hos en släkting i hus. Men att skaffa ett specialchassi för den skull, nej orkar inte. 😎

Permalänk
Inaktiv

Tycker mining av kryptovalutor är helt sjukt.
Bara mining av bitcoin konsumerar idag ca 0.6% av den globala elkonsumtionen.
Ska man låta sin GPU stå & konsumera energi kan man ju bidra med sin beräkningskraft till forskning om virusstammar eller liknande.
Hoppas innerligt att luftslottet som kryptovalutor i mångt & mycket är kollapsar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Alla som bryter krypto borde få fängelse! Det borde vara straffbart.

Nog för att det har vissa negativa konsekvenser, men snälla, någon måtta får det vara.

Permalänk
Medlem

Haha, jag har BTC sedan länge, men jag hade faktiskt aldrig hört talas om NFT.. Jag som tyckte folk var korkade som vill betala 100.000$ för något gammalt magic the gathering kort jag har liggandes så är ju NFT en helt ny nivå av dumheter.

On topic: jag har aldrig minat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Kryptovalutor kanske är jordens undergång. Så....hell no.

Förtydligande:
https://cbeci.org/
eller
https://www.youtube.com/watch?v=Oz9zw7-_vhM

100 TWh är som Sverige. En droppe i havet. Man får också tänka på att elpriset går upp, och då går lönsamheten ned - och mindre mängd energi används - det finns dynamik här.

Räknar man på allt som Bitcoin kan ersätta så är även deras teoretiska max 400 TWh en droppe i havet. Då pratar vi om produktion och uppvärmning/ventilation av fastigheter (banklokaler). Produktion av bilar som bankanställda använder för att köra till bankerna. All guldutvinning för guld som används som investering. (guld för industriell användning kommer fortsätta). Kan göra listan lång.

Bitcoins energianvändning är helt styrd av valutans värde. Ingen gräver bitcoin med förlust i mer än något år.

Skrivet av sverre_b:

Jävlar. Fyfan vad deppigt detta var :/

Varför? Det finns deppigare saker. Visste du att en enda guldring ger 20 ton giftigt avfall? Folk investerar i fysiskt guld, långt större mängder än en ring. Det ger definitivt större miljöskada än bitcoin.

Det stora problemet är väl att penningsystemet är så eftersatt och uselt att Bitcoin ens är ett vettigt alternativ. Ser ingen ändring på den fronten. Bitcoin kommer ersätta stora delar av världsekonomin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon236072:

Ska man låta sin GPU stå & konsumera energi kan man ju bidra med sin beräkningskraft till forskning om virusstammar eller liknande.
Hoppas innerligt att luftslottet som kryptovalutor i mångt & mycket är kollapsar.

Hur länge måste luftslott stiga i värde innan dom inte är luftslott?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Den här och andra miningtrådar kommer bli perfekt att göra sökningar i om man får för sig att köpa ett grafikkort på Sweclockers i framtiden!

Tillverkare kanske kan bygga in något som kollar om kortet körts 100% ett längre tag. Även om man spelar så är det ju inte 100% konstant. Så när man köper ber man om en check på detta, typ som när man köper en SSD och får info om hur disken mår.

Permalänk

Testar just nu Nicehash.
Ofta är det lite kallt i min lägenhet och jag använder en elektriskt uppvärmd filt som jag då hänger på stolen. Kan lika gärna ha igång lite mining och värma mig med det. Jag har ändå datorn igång och tittar över på andra skärmen (jobbdatorn till första skärmen) nu och då, så den enda extra strömåtgången är på grafikkortet och det är ändå för värme.

Men något lite märkligt hände när jag testade Nicehash första gången.
Jag höll på att mina ett litet tag och jag fick någon enstaka euro "betald". Sen startar jag om datorn och sätter igång allt igen. Nu är det nollställt. Jag vet att det står "unpaid" till vänster, men jag menar att det va lite som va betalt också men det är borta. Kanske missförstod jag något... men det va inte mycket pengar det va fråga om så lika bra att lära sig tidigt hur det funkar. Jag dubbelkollade inte på fliken "Wallet" hur mycket jag hade där, det kanske fortfarande va 0.

Aja.
Intressant också hur det verkar variera rätt mycket hur mycket man tjänar in. Första gången gick det in motsvarande 6 euro på en kvart ungefär. Nu har jag hållit på drygt en halvtimme och fått in 0.28 euro (obetalt ännu).

Permalänk
Medlem

Så länge som mitt hus behöver uppvärmning så låter jag datorerna stå och mina. Lär väll ändra sig nån gång i mitten av maj.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon236072:

Läste just hur mycket el gaming på enbart PC drar per år globalt. Nu snackar vi... bara spelandet drar mer ström än alla andra hushållsapparater tillsammans. Inklusive Frysar och AC.
Då är inte spelkonsoller inräknat i detta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

EDIT: Nvm. Det ser ut att stämma.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galadhnen:

Testar just nu Nicehash.
Ofta är det lite kallt i min lägenhet och jag använder en elektriskt uppvärmd filt som jag då hänger på stolen. Kan lika gärna ha igång lite mining och värma mig med det. Jag har ändå datorn igång och tittar över på andra skärmen (jobbdatorn till första skärmen) nu och då, så den enda extra strömåtgången är på grafikkortet och det är ändå för värme.

Men något lite märkligt hände när jag testade Nicehash första gången.
Jag höll på att mina ett litet tag och jag fick någon enstaka euro "betald". Sen startar jag om datorn och sätter igång allt igen. Nu är det nollställt. Jag vet att det står "unpaid" till vänster, men jag menar att det va lite som va betalt också men det är borta. Kanske missförstod jag något... men det va inte mycket pengar det va fråga om så lika bra att lära sig tidigt hur det funkar. Jag dubbelkollade inte på fliken "Wallet" hur mycket jag hade där, det kanske fortfarande va 0.

Aja.
Intressant också hur det verkar variera rätt mycket hur mycket man tjänar in. Första gången gick det in motsvarande 6 euro på en kvart ungefär. Nu har jag hållit på drygt en halvtimme och fått in 0.28 euro (obetalt ännu).

Var det svårt att komma igång?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galadhnen:

...
Aja.

Du har nästan garanterat tittat på typ "förväntad lönsamhet/24h". 576 euro per dygn kan du glömma utan en stor farm

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Du har nästan garanterat tittat på typ "förväntad lönsamhet/24h". 24 euro per timme kan du glömma utan en stor farm

Enligt deras kalkyl skulle jag tjäna ca 53 kr per dag när man räknat av elkostnaden. Man inser ju att man inte blir rik men man kanske skulle kunna få graffet betalt på ett år iaf

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Var det svårt att komma igång?

Klarar du av att installera Windows etc och regga dig på en webbsida och läsa instruktionerna, är inte mer komplicerat än så för tex nicehash... Enda viktiga att tänka på är att minneskontrollern går varm även om gpun inte gör det så 50-70% på gpu fläktarna är att rekommendera...

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Tillverkare kanske kan bygga in något som kollar om kortet körts 100% ett längre tag. Även om man spelar så är det ju inte 100% konstant. Så när man köper ber man om en check på detta, typ som när man köper en SSD och får info om hur disken mår.

Mitt kort (vega 64) går dygnet runt på 120w, håller runt 55⁰ c och fläktarna på halvfart. Så mycket kan det ju inte slita.

Visa signatur

SpelBurk: Asus Z87 PRO/Intel 4770k/ HD7970/ 16 GB Ram/ Samsung 840 pro SSD.
TV-Burk: Asus Z97 Plus/ Intel G3258/ Asus Geforce GTX970 Strix/ Xonar D2/ 8 GB Ram/ Intel SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Nja, det är inte alls så jag tolkar det. Det står ganska klart på Skatteverkets hemsida att det som skiljer att anförskaffa sig kryptovaluta genom köp eller mining är att vid mining så är omkostnadsbeloppet det värde som kryptovalutan har vid tilldelningstillfället (jämfört med inköpspris vid köp). När man minar och får tilldening vid olika tillfällen så ska man räkna ut ett medelvärde för omkostnadsbeloppet och använda det rakt över.

Vinsten från hobbyverksamheten beskattas med 30% (jag vill minnas att det eventuellt kan finns en lägre gräns där man inte behöver betala skatt alls om man ligger under den). Detta är separat från din vanliga inkomst från arbete. (Det finns otydliga regler kring när det kan räknas som näringsverksamhet: den ska bedrivas kostnadseffektivt, på ett profesionellt sätt över en längre tidsperiod med ändamålsenlig utrustning, att utrustningens beräkningskapacitet kan antas generera mer än 25 bitcoin årligen osv).

Det verkar även finnas lite regler kring att man inte får göra avdrag för kostnader (i hobbyverksamhet) som är större än deklarerad inkomst från arbete.

Du blandar ihop två saker, om du minar cryptovalutor skall du först beskattas för miningen (inkomst av tjänst) och sedan för eventuell valutavinst du gör när du växlat dem till fiat (kapitalvinst). Omkostnadsbelopp har egentligen ingenting med deklarationen av miningen att göra utan endast deklarationen av valutavinsterna.

Att det är hobbyverksamhet gör inte att det är lägre skatt utan det är inkomst av tjänst som gäller så du skall betala skatt på samma sätt som annan inkomst av tjänst. Det blir alltså din marginalskatt du betalar.

Permalänk
Medlem

Nej, och skulle aldrig få för mig att göra det heller.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dravond:

Klarar du av att installera Windows etc och regga dig på en webbsida och läsa instruktionerna, är inte mer komplicerat än så för tex nicehash... Enda viktiga att tänka på är att minneskontrollern går varm även om gpun inte gör det så 50-70% på gpu fläktarna är att rekommendera...

Ok, tack Alltså..jag har läst lite och jag förstår inte om Nicehash är helt kostnadsfritt? Jag menar, om jag tröttnar efter typ ett par veckor, kommer det kosta mig pengar att fortfarande vara registrerad där då? Typ avgift eller så?

Visa signatur