Alla fyndtips från mellandagsrean

Windows 11 hittar ut i förtid – rundade hörn och ny startmeny

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sorten:

De funktionsuppdateringar som kommer är givetvis helt nödvändiga och de fungerar alltid i princip helt felfritt enligt min upplevelse sen finns det givetvis en potentiell risk om man bara är på med uppdateringar och ser till att man installerar dem innan Windows tvingar ut dem automatiskt får man inte det här problemet och dessutom i de senare versionerna har man väldigt bra kontroll över uppdateringar man kan ställa in aktiva timmar samt skjuta upp dem i sju dagar om det skulle finnas behov av det man kan dessutom pausa under avancerade inställningar till ett särskilt datum nya funktionsuppdateringar innehåller ju också säkerhetsfixar och nya säkerhetsfunktioner som man givetvis ska uppdatera till.

precis.. 7dagar... det var därför jag aldrig skaffade tian
Jag föredrar manuella uppdateringar när jag har tid för det... om det tar en dag eller en månad, det kan variera.. Men det ska ske på mina vilkor

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikka:

Programmen fylls på till höger och puttar befintliga ikoner åt vänster. Lyckligtvis går det att vänsterjustera alltihop så att det blir som vanligt.

Ah, soft. Då kanske det går att använda, om man nu måste.

Visa signatur

Rigg: Corsair Carbide Air 540 | Gigabyte X570 Elite | R7 3700X | Corsair Hydro H70 V1 | 16 GB G.Skill RGB CL16@3200 MHz | Powercolor RX7900 XTX Red Devil | Samsung EVO 960/500 GB | Samsung QVO 870 8TB | Corsair AX860 | Ljud: Monitor Audio GS20 Frontar | Monitor Audio GSLCR Center | KEF Q7 Surround | Epik Legend Subwoofer | Denon 2310 Reciever

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

precis.. 7dagar... det var därför jag aldrig skaffade tian
Jag föredrar manuella uppdateringar när jag har tid för det... om det tar en dag eller en månad, det kan variera.. Men det ska ske på mina vilkor

Får man en uppdatering som privatperson ska man givetvis köra in den fortast möjligt är du i en företagsmiljö så är det givetvis mer testning innan man vill köra in en applikation för att säkerställa så att alla applikationer hinner under avancerade inställningar i version 21H1 om du uppdaterar till den och går in under avancerade inställningar kan man skjuta på det i nästan en månad som privatperson tycker jag inte man ska dröja månader med uppdateringar dock om man inte har särskilda behov givetvis av och testa uppdateringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Snälla skippa DLL-skiten och gör något typ som .app formatet på macOS

Finns säkert fördelar med något liknande som .app (typ som ett zip arkiv?), men ibland vill man inte baka in allt i en fil. Det är lättare att bara pusha en dll fil som en uppdatering om det har kommit en ny version av ett externt bibliotek än att behöva pusha allt.

Skrivet av jan-banan:

Skippa c: d: och allt detta som seriöst och låt istället enheten bli typ backup-disk1

Du menar att backup-disk1 som exempel agerar enhetsbeteckning istället för D:?

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av anon309108:

Men det hade de ju i 7an under start och administrattöstverktyg och den kunde man redigera så man fick mer eller mindre.
Bara för att man är en poweruser så betyder det inte att man gillar o hacka kod

Man lär ändå använda sig utav CMD/PowerShell för många funktioner i Windows, lika bra att lära sig kommandon som "Get-AppxPackage "X"..", "Add-AppxPackage "X":\setups\appx\<PackageName>.AppxBundle" eller andra basala funktioner som "sfc /scannow /offbootdir="x":\ /offwindir="x":\windows".

Att bibehålla kontrollpanelen och/eller admin-verktyget som det är idag är inget annat än bakåtsträvande då Metro-meny(erna) skulle kunna fylla samma syfta utan att dela upp mellan två eller tre 'interfaces'. För mer än det basala finns som sagt andra (bättre) verktyg redan bakom kulisserna (precis som Developer Mode för Android).

Skrivet av anon309108:

Fördelen windows haft ganska länge är just bakåtkompatibiliteten, så man kan använda gammal hårdvara länge.. Det är windows bättre på än Linux faktiskt.

Här fungerar ju även då Windows 10 bättre än någon tidigare Windows-version också. Jag installerade Windows 10 på en gammal Core2Quad-maskin förra året för att köra som FileZilla-server, installationen gick igenom utan problem och Windows Update hittade alla nödvändiga drivare och uppdateringar för moderkort, NIC o.s.v. på egen hand. För att inte tala om att systemet är då även uppdaterat mot säkerhetshot kontra XP/Vista som annars skulle vara standard för maskinen, då även W7 som fick sin EoL 14.e Januari förra året.

Skrivet av anon309108:

Ja för er som stänger av datorn varje kväll ja.
Det finns mängder av folk som fått förlorade arbeten och data för dessa påtvingade omstarter, eller att datorerna hamnat i boot-loop eller inte går att starta. Programvaror som varit installerade som försvunnit efter upprullningar.
För min del skulle jag hellre köra ett opachat windowssystem än att komma tillbaka till datorn och allt som var uppe på skärmen är borta.
Ja säkerhetsuppdateringar ska göras med jämna intervaller, ja...
programuppdateringar och massa onödigt.... Nej det behövs inte om man anser att systemet fungerar felfritt. Detta ska vara 100% användarens val att kunna välja bort

Mängden folk som förlorat sina arbeten p.g.a. antingen en bugg eller "skit bakom spakarna" under en Windows uppdatering är försumbar i mina ögon när man ser till storheten av alla system som patchas i god tid för att minimera diverse attacker som skulle kunnat gå amok. Det är bara att kolla på saker som WannaCry: Två år efter den attacken var det fortfarande över en miljon enheter som var opatchade för bara den typen av attack – Enkom för att folk vägrar starta om eller uppdatera i god tid, detta inkluderar lata/inkompenta admins eller ledningar som inte ger resurser nog för IT-säkerhet och inte bara privatpersoner.

Skrivet av anon309108:

Jag kikade på enterprise när win10 kom.. men priset mellan en pro och enterprise är inte försvarbart... Det var därför jag skrev om en home/pro-iso så den mer eller mindre blev som en enterprise version.. dock kunde jag inte lösa winupdate så jag kunde få den att bara köra manuella uppdateringar och för övrigt vara avstängd

Och där har du svaret direkt i din egna kommentar på varför priset är försvarbart — Komplett kontroll över ditt egna system, som en Sys-admin istället för "konsument".

Skrivet av anon309108:

Till min familj har jag lagt in Linux så jag kan supporta dem och göra uppdateringar när jag har tid.. så jag slipper irritation för att de råkar ut för att datorerna inte startar osv och jag inte har tid att hjälpa dem på några dagar.
Folk blir riktigt sura när de varit utan dator en vecka. hahahahaha

Om datorn inte startar p.g.a. en uppdatering finns det helt klart mer fundamentala problem i grunden, speciellt om det är ett så pass återkommande problem att du har tagit till Linux för familjen
Har ett gäng maskiner här hemma själv, lekt support i säkert 10+ år åt familj och vänner — Kan inte minnas en enda gång att en dator har fastnat i en boot-loop, vägrar boota in i Windows eller dylikt om inte ägaren strulat till det genom att exempelvis dra strömmen mitt under en stor uppdatering eller sonika..

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < R5 5600 | 16GB 3200 MT/s | RTX 2060 >

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Elgot:

Frågan är väl om det verkligen är möjligt (eller snarare rimligt; office lyckades ju få in det mesta i ribbon) att lyckas erbjuda samma mängd information och kontroller och samtidigt använda det luftiga "moderna" gränssnittet? Än så länge har man ju inte vågat doppa tårna särskilt djupt.

Vi har redan sett en kraftigt utökning av funktionalitet i det nyare gränssnittet, speciellt med de två senaste stora uppdateringarna. Men istället för att ha 400 pixlar mellan varje "Advanced Options" eller ekande tomma sidor i vissa fall, då tror jag säkerligen man kan få till en rad eller två till med text eller sliders/boxar där emellan också — Den nivån av tillit har jag trots allt för Microsoft

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kaleid:

Ja, om man gömmer allt mer funktioner för att prioritera design. Dumheterna började länge sedan när man t.ex. tog bort info om ledigt utrymme eftersom deras undersökning visade på att folk får ångest av att se siffran. Riktigt bra info att ha...för vem som helst.

Jag gillar 10ans startmenu
https://i.imgur.com/02A8AEx.jpg

Mindre viktiga appar = mindre ikoner

"folk får ångest av att se siffran"? Låter påhittat.

Skrivet av Caesar:

Undrar mest om de håller fast vid traditionen att varannan version av Windows är skräp

Aldrig varit en tradition.

Skrivet av DjAlbert:

Windows 2000...
Windows 2000!!
Enl mig är Win 2k det sista operativet som var bra!

Jag tycker 10 är bra. Men Windows 2000 var det bästa OS:et någonsin om man går efter när det var aktuellt.

98SE och 8.1 är inte med (och inte 2000, men det kan ju diskuteras om det ska vara med antar jag).

Skrivet av anon134512:

XP var ju svinkasst från början.

Verkligen. Och det var aldrig riktigt bra IMO. Minst skräp ett tag bara.

Skrivet av Kaleid:

Nej, det var underbart. Första stabila windows. Äntligen NT kärna.

Ahahaha. XP var allt annat än stabilt från början. Första tiden var sämre än Vista.

Skrivet av Kaleid:

Gick inte att spela med. Eller det kanske gick, men det var krångligt. Det var ju inte fokus för normal-Svensson direkt.

2000 fanns visserligen men det var inget fokus på win2000 från t.ex. Nvidia, ATI, Creative labs eller för den delen speltillverkarna.
Vista var resurshungrig och det tog evigheter innan vissa tillverkade hade vettiga x64 drivrutiner.

Hade aldrig några problem att spela i Windows 2000 vad jag minns.

Skrivet av Roggo:

Kan dock vara placeholder. Vista hette ju Longhorn från början.
Även om det är ett logiskt namn

Skrivet av Oegat:

Så ISOn har läckt globalt sedan ett dygn, en massa människor har testat det inkl. användare här på Swec, vi har 11 sidor diskussion som nästan uteslutande handlar om gränssnittet. Ska vi tolka det som att inget substantiellt har hänt med själva operativsystemet?

Det känns som ifall det skett någon innovation av rang som berör själva OS:et, hur program körs, administreras mm. så hade vi fått veta det vid det här laget. Men inga nyheter är kanske goda nyheter i det här fallet.

Tidiga versioner av tidigare Windows-versioner har också varit typ nytt UI över gamla Windows-versionen.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Oegat:

Så ISOn har läckt globalt sedan ett dygn, en massa människor har testat det inkl. användare här på Swec, vi har 11 sidor diskussion som nästan uteslutande handlar om gränssnittet. Ska vi tolka det som att inget substantiellt har hänt med själva operativsystemet?

Det känns som ifall det skett någon innovation av rang som berör själva OS:et, hur program körs, administreras mm. så hade vi fått veta det vid det här laget. Men inga nyheter är kanske goda nyheter i det här fallet.

Finns en del saker som är intressanta dock, som faktiskt jag inte sett någon prata om här — Mestadels QoL-saker än så länge dock.

T.ex. denna nya arbetspanel (som jag är taggad över personligen!).
Fungerar den som en "overlay" i widget format kommer det vara fantastiskt när det kommer till arbetsflöde.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sorten:

Får man en uppdatering som privatperson ska man givetvis köra in den fortast möjligt är du i en företagsmiljö så är det givetvis mer testning innan man vill köra in en applikation för att säkerställa så att alla applikationer hinner under avancerade inställningar i version 21H1 om du uppdaterar till den och går in under avancerade inställningar kan man skjuta på det i nästan en månad som privatperson tycker jag inte man ska dröja månader med uppdateringar dock om man inte har särskilda behov givetvis av och testa uppdateringar.

Jag är en privatperson i företagsmiljö, så det skulle behövas en hybridlösning
Jag är 75% sjukskriven så jag gör en hel del ideellt arbete hemifrån för att hålla mig sysselsatt övriga tiden.. och nu med corona så man inte kan umgås o dra iväg, så blir det ännu mer pyssel.

Men jag löste problemet med att gå över till Linux så jag slipper tvångsuppdateringar då jag inte anser att jag har de pengarna att köpa en volymlicens för enterprise.. Jag har dualboot med win8.1 på två datorer ifall jag stöter på en situation där jag behöver windows online.. så där har jag köpt lite tid till 2023... annars jobbar jag en hel del i win7 men det är offline. Sedan linux datorerna för online-research mail o sådant.
Men jag hoppas på 11an ska bli en klassisk lts utan tvångsomstarter.. så jag kan slippa Linux..

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Finns säkert fördelar med något liknande som .app (typ som ett zip arkiv?), men ibland vill man inte baka in allt i en fil. Det är lättare att bara pusha en dll fil som en uppdatering om det har kommit en ny version av ett externt bibliotek än att behöva pusha allt.
Du menar att backup-disk1 som exempel agerar enhetsbeteckning istället för D:?

Ja precis menar exakt så. Hatar detta med enhetsbtäcknkng särskilt när du flyttar mellan datorer och din disk monteras som e istället för f då måste du länka om allt

Permalänk
Citat:

sista Windows-operativsystemet

Det var löftet, och orsaken till tusentals GB i uppdateringar och omstarter för Win 10 per användare.

Troligare är att den globala jätten återigen vill påstå att ett nytt OS är nödvändigt, trots att Win7x64 = Win10x64 och Win7-användare klarat sig ypperligt utan uppdateringarna alla andra laddat ner.

För att endast på det viset får de ännu mer pengar, har en möjlighet att stänga ner något användare verkligen behöver för att skänka dem de pengarna, och viktigast av allt en ny EULA som låser användare till ett nytt monopol som på deras konsoll.

Som utvecklare ser jag detta som att en mjukvaruprodukt nånstans är bra nog och att företaget gör bättre i att underhålla deras bästa produkt och innovera en helt ny produkt istället. Jag ser detta i så många företag och de har så mycket kraft och har ingen som helst aning om vart de ska gå härnäst. Bild- film- och musikredigeringsmjukvaror inte minst.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yatagarasu:

Man lär ändå använda sig utav CMD/PowerShell för många funktioner i Windows, lika bra att lära sig kommandon som "Get-AppxPackage "X"..", "Add-AppxPackage "X":\setups\appx\<PackageName>.AppxBundle" eller andra basala funktioner som "sfc /scannow /offbootdir="x":\ /offwindir="x":\windows".

Att bibehålla kontrollpanelen och/eller admin-verktyget som det är idag är inget annat än bakåtsträvande då Metro-meny(erna) skulle kunna fylla samma syfta utan att dela upp mellan två eller tre 'interfaces'. För mer än det basala finns som sagt andra (bättre) verktyg redan bakom kulisserna (precis som Developer Mode för Android).

Då jag använde win7 som sista windowsversion så känner jag bara igen ettpar av de kommandona

Att kalla folk för bakåtsträvare är bara kasst argumentation.. då kan man lika gärna säga... if it ain't broke don't fix it... vilket windows varit bra på att visa att de tar de få saker som faktiskt funkar och så sabbar de dem och sedan försöker de i åratal att patcha det som de sabbat. Klassiker i MS historia.
Det är här microsoft skulle ta lärdom från Linux att skapa olika desktopmiljöer.. en för de som vill ha flashigt o modern look.. en för absolut resurssnålaste med klassisk tema.. och en för touchscreen miljöer.
Då får du som du vill ha och de andra som de vill ha.. Perfekt lösning.

Skrivet av Yatagarasu:

Här fungerar ju även då Windows 10 bättre än någon tidigare Windows-version också. Jag installerade Windows 10 på en gammal Core2Quad-maskin förra året för att köra som FileZilla-server, installationen gick igenom utan problem och Windows Update hittade alla nödvändiga drivare och uppdateringar för moderkort, NIC o.s.v. på egen hand. För att inte tala om att systemet är då även uppdaterat mot säkerhetshot kontra XP/Vista som annars skulle vara standard för maskinen, då även W7 som fick sin EoL 14.e Januari förra året.

Nu var det inte riktigt det jag syftade på.. men det är ju även ett bra exempel. och tyvärr så kanske jag skadar din syn på 10an.. men detta är inte unikt för win10... alla windowsversioner har varit väldigt bakåtkompatibla.. det var 8an 7an XP, 2000, 98se..
Det var ju det jag jag nämnde i förra messet och det just det jag tycker är bra med windows om man kör på gamla grafikkort, gamla skrivare osv.. Medans i Linux måste man jaga gamla drivar som är borttagna ur kärnan

Skrivet av Yatagarasu:

Mängden folk som förlorat sina arbeten p.g.a. antingen en bugg eller "skit bakom spakarna" under en Windows uppdatering är försumbar i mina ögon när man ser till storheten av alla system som patchas i god tid för att minimera diverse attacker som skulle kunnat gå amok. Det är bara att kolla på saker som WannaCry: Två år efter den attacken var det fortfarande över en miljon enheter som var opatchade för bara den typen av attack – Enkom för att folk vägrar starta om eller uppdatera i god tid, detta inkluderar lata/inkompenta admins eller ledningar som inte ger resurser nog för IT-säkerhet och inte bara privatpersoner.

Nu är du lite taskig.. Bara för att vissa människor är kassa på att sköta sina system och kanske du oxå, med tanke på att du prisar funktionen så extremt.. Så ska inte alla straffas.
Säg att en i din klass fuskar sig igenom en skoltermin.. ska då hela klassen få sina betyg underkända för att den fuskade?

Skrivet av Yatagarasu:

Och där har du svaret direkt i din egna kommentar på varför priset är försvarbart — Komplett kontroll över ditt egna system, som en Sys-admin istället för "konsument".
Om datorn inte startar p.g.a. en uppdatering finns det helt klart mer fundamentala problem i grunden, speciellt om det är ett så pass återkommande problem att du har tagit till Linux för familjen
Har ett gäng maskiner här hemma själv, lekt support i säkert 10+ år åt familj och vänner — Kan inte minnas en enda gång att en dator har fastnat i en boot-loop, vägrar boota in i Windows eller dylikt om inte ägaren strulat till det genom att exempelvis dra strömmen mitt under en stor uppdatering eller sonika..

Japp.. Jag var sjukskriven 100% när win10 kom ut... idag är jag sjukskriven till 75%... har man inte legitima skäl att påstå att priset inte var legitimt pro VS enterprise då? Jag har ett hushåll med alla räkningar det innebär samt bil.. Men du låter rik med ditt uttalande, så du kan väl bjuda på 7st enterprise licenser
Gå in på tenforums kan du se mängder av folk som haft problem med 10 uppdateringar... även på detta forumet finns det mängder av trådar med 10uppdateringar som gått snett.
Jag skaffa Linux åt dem för att försäkra mig minimalt underhållsarbete.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon42512:

"folk får ångest av att se siffran"? Låter påhittat.

Det är det inte. Vet att jag har läst ett officiellt svar på microsofts egna sidor där de citerade sin egen undersökning.
Det här är det närmaste jag kan hitta nu:

https://social.technet.microsoft.com/Forums/forefront/en-US/c...

____
F.ö. för att lägga till det jag har tidigare skrivit om, att nya designval gör det faktiskt svårare för användaren..
Since its release, usability experts have called Microsoft's attempt at changing the way we work "confusing" and a "cognitive burden" and "a monster that terrorizes poor office workers and strangles their productivity."
https://www.zdnet.com/article/mit-professor-windows-8-is-a-ch...

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Finns det Dark Mode?

Permalänk
Testpilot
Skrivet av anon309108:

Att kalla folk för bakåtsträvare är bara kasst argumentation.. då kan man lika gärna säga... if it ain't broke don't fix it... vilket windows varit bra på att visa att de tar de få saker som faktiskt funkar och så sabbar de dem och sedan försöker de i åratal att patcha det som de sabbat. Klassiker i MS historia.

Ingen evolution utan iteration — Ska man låsa sig fast vid något bara "för att det fungerar" kommer man aldrig komma någon vart i utvecklingen heller

Skrivet av anon309108:

Nu är du lite taskig.. Bara för att vissa människor är kassa på att sköta sina system och kanske du oxå, med tanke på att du prisar funktionen så extremt.. Så ska inte alla straffas.

Kass vet jag inte om jag skulle kalla mig själv, men definitivt "lat". Om jag kan slippa jaga ner drivar, hålla koll på uppdateringar o.s.v. undslipper jag det mer än gärna och lägger den tiden på något annat mer 'produktivt' eller (för mig) roligt istället. Långt är tiden gången där jag satt och pilla med Windows för att ändra utseendet nämnvärt (OSX för Windows 7, någon?) eller fippla med Scripts för att ändra mellan Nvidia Surround och vanligt desktop-läge — Jag ska starta min dator, jobba på med det jag ska och allt annat ska bara sköta sig själv per automatik i bakgrunden utan nämnvärd handpåläggning (molnet <3).

Och detta tänk är jag nog inte ensam om att ha heller. Det är som sagt bara att kolla på vad för ärenden man stöter på när man jobbat kundtjänst — Folk är generellt så "lata" eller okunniga att de inte ens bryr sig om att ta reda på hur man rensar cache i webbläsaren eller avinstallerar en app på sin telefon. Det är verkligheten av den allmänna användarbasen. Och det är okej i mina ögon också, skapar jobbmöjligheter hos oss mer insatta Men i slutet av dagen är det denna nivå ett operativsystem lär agera på, "point-and-click" med enkla begrepp och gärna med tydliga, bildliga illustrationer/animationer.

Förtydligade texten och formatering för enklare läsning.
Visa signatur

Permalänk
Medlem

Faktiskt inte helt omöjligt att installera Open-Shell, men att det sedan ser lite lustigt ut att ha dubbla startikoner är en annan sak

Visa signatur

Processor: R7 5800X3D @ CO -30 · Moderkort: Gigabyte X570S Aorus Pro AX
Grafikkort: GB RTX 3080 GOC @ 1800 @ 825mV · Ram: 64GB @ 3600MHz

NVENC-PC: i5-4430S · Quadro P600 · 16GB 1600MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kaleid:

Det är det inte. Vet att jag har läst ett officiellt svar på microsofts egna sidor där de citerade sin egen undersökning.
Det här är det närmaste jag kan hitta nu:

https://social.technet.microsoft.com/Forums/forefront/en-US/c...

"Mark's answer was technically correct, the free space reporting for the Status Bar was removed when the new Libraries were included in the OS. Because of the way the Status Bar reports free space and because it was designed long before the Libraries were conceived, it was seen to be reporting inaccurate information about the free space on the drives. There was a choice of completely recoding the way the Status Bar reported the free space or simply removing that capability. Since there are many other ways to see the free space for a drive, they decided to remove that code.

Another reason is that the Status Bar has always been close to useless when reporting free space, since it is not a realtime component. If the free space on a drive changes, the Status Bar will not reflect the new free space number until there is a refresh of Windows Explorer."

Bra svar i den tråden.

Skrivet av xSean145:

Finns det Dark Mode?

Ja. (Det gör det ju i Windows 10 också.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Menar du explorer som i svenska utforskaren? Det finns redan sen någon/några versioner tillbaka.
https://www.groovypost.com/howto/enable-dark-mode-file-explor...

Nu tror jag väl de fanns något/några ställen där det inte funkade om jag minns rätt, typ kontrollpanelen.

Men tror det funka rätt bra generellt sätt annars?

Om du läser i kommentarerna så ser du problem.
"does not work only settings and few things got dark not the file explorer"
"Same here, it only changes taskbar, startmenu, and windows setting"

Ska beskriva vad jag vill ändra specifik på bilden nedan. Allt som är vitt vill jag ändra till lätt grått.
Jag avskyr allt som är helt vitt i windows. Det gör att jag måste dra ned på kontrast för det är så starkt att det triggar min migrän.
Det gick förr att ändra för på exakt allt i windows helt separat och individuellt helt utan att byta "Theme".
Bakgrund, borders, you name it. Allt att gick att ändra. Vill ha tillbaka det.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Ser fram emot Windows 11. Visst att det har lite nytt utseende, men det ser ut som man kan göra inställningar för att exempelvis få startknappen till vänster på skärmen istället för centrerat. Jag uppskattar att dom gör ett försök till ett mer enhetligt mjukare utseende än att allt är fyrkantigt och hårt. Eftersom Windows 10 aldrig har gett mig problem som hindrar mig i något så har jag inget emot att dom tar en ordentlig titt på den grafiska sidan.

Visa signatur

Windows 11 LTSC

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Jag är en privatperson i företagsmiljö, så det skulle behövas en hybridlösning
Jag är 75% sjukskriven så jag gör en hel del ideellt arbete hemifrån för att hålla mig sysselsatt övriga tiden.. och nu med corona så man inte kan umgås o dra iväg, så blir det ännu mer pyssel.

Men jag löste problemet med att gå över till Linux så jag slipper tvångsuppdateringar då jag inte anser att jag har de pengarna att köpa en volymlicens för enterprise.. Jag har dualboot med win8.1 på två datorer ifall jag stöter på en situation där jag behöver windows online.. så där har jag köpt lite tid till 2023... annars jobbar jag en hel del i win7 men det är offline. Sedan linux datorerna för online-research mail o sådant.
Men jag hoppas på 11an ska bli en klassisk lts utan tvångsomstarter.. så jag kan slippa Linux..

Okej då förstår jag bättre ett företag har ju dock andra möjligheter med en Windows Server exempelvis och sköta uppdateringarna via en WSUS server som står för Windows Server update services där företag kan centralt hantera sina datorer och uppdateringar eftersom att de ofta är anslutna till ett active directory också där företagets it avdelning centralt sköter uppdateringar och godkänner dem men så har ni givetvis inte det med tanke på den lösning som du har tagit fram åt dig själv det här fungerar ju även med en Pro licens det behöver inte vara en enterprise.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Du kan köra WSUS Offline Update för att få bättre koll på uppdateringarna:
https://download.wsusoffline.net/

Det har dock spelat ut sin roll lite efter att Microsoft valde att släppa alla uppdateringar i en och samma fil (kumulativt). Nackdelen är att det numera är smått omöjligt att avinstallera en ensam fix som infört nya buggar. Vissa för mig stoppande buggar har i många fall tagit Microsoft flera månader att fixa.

Själv plockar jag hem de senaste uppdateringarna manuellt från Microsoft Update Catalog:
https://www.catalog.update.microsoft.com/Home.aspx

Har haft Windows Update avstängt i flera år här, men kör in de kumulativa uppdateringarna vid behov.

Kollar även igenom release notes för att se om något intressant tillkommit. Ett tag var det nära nog enbart fixar för Microsofts egna Surface-datorer med i uppdateringarna.

Edit:
Som vissa resonerar här kring Windows 10 Enterprise, LTSC m.m. så antar jag att dessa personer får licenser via skolan (tidigare DreamSpark) eller via jobbet (Visual Studio Subscription).

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Ska beskriva vad jag vill ändra specifik på bilden nedan. Allt som är vitt vill jag ändra till lätt grått.
Jag avskyr allt som är helt vitt i windows. Det gör att jag måste dra ned på kontrast för det är så starkt att det triggar min migrän.
Det gick förr att ändra för på exakt allt i windows helt separat och individuellt helt utan att byta "Theme".

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/yi/f/f0/Windows_Explorer_Vista.png

Fast det där stämmer inte, har du provat o ändra själv? Här är dark theme i Win10 resp Win11 -
https://imgur.com/a/D6TjPFc

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SCORPIUS:

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/yi/f/f0/Windows_Explorer_Vista.png

Jag har inte testat själv, men klarar inte Stardock Curtains det där?

Permalänk
Medlem

Undrar om de har fixat den irriterande UI-designen där accent-färgen också är apparnas startfönster-färg och fullskärmsfärg vid inloggning/låsning. När man sen startar en Win10-app, precis när den startar är hela fönstret accent-färgen.

Detta är enbart ett problem med mörkt tema, men fortfarande dålig design.

Exempel: Kör mörkt tema. Ställ accent-färgen till "default blue" för att få bra konstrast på vissa fonter/ikoner i Win10 inställningar och vissa appar. Testa nu starta Windows Store eller Inställningar. Precis när den startar visas accent-färgen i hela fönstret. Eller tryck ctrl+alt+del för att låsa datorn. Hela skärmen är ljusa blå accent-färgen. Varför är det så när man med mörkt tema vill ha en generellt mörkare ton på de stora ytorna?

Lösningen är att använda en hyfsat mörk grå för accent-färg, men då får man dålig kontrast på ikoner/text i t.ex. inställningar. Använder man en ljusare grå blir man flashad varje gång man öppnar en Win10 app eller vill logga på/låsa datorn.

Varför har Microsoft valt att ha accentfärgen som startfärg för appfönstret och även låsskärmen? Man hör till och med på namnet att det egentligen borde vara en färg som används för att visa något viktigt, det ska inte vara en basfärg för hela skärmen eller när appen startar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Jag har inte testat själv, men klarar inte Stardock Curtains det där?

Vet ej. Har inte provat. Inget program jag vet har klarat göra just detta.
Allt annat verkar gå att ändra.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Inlägget som du hänvisar till är inte direkt purfärskt. Windows 10 Version 1703 var första versionen med "Dark mode", men där var Explorer helt orörd (och spåledes vit). I och med Windows 10 Version 1809 (eller 1803?), så ändrades även Explorer med temat i sig.

Långt senare (Version 20H1?), så började även startmenyn och taskbaren ingå i "Dark mode".

Själv använder jag däremot Directory Opus och anser att Windows "Dark mode" för just Explorer i vissa fall gjort mer skada än nytta. Exempelvis har flertalet tredjepartsprogram fått en halvskinnad dialogruta när jag öppnar/sparar filer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Inlägget som du hänvisar till är inte direkt purfärskt. Windows 10 Version 1703 var första versionen med "Dark mode", men där var Explorer helt orörd (och spåledes vit). I och med Windows 10 Version 1809 (eller 1803?), så ändrades även Explorer med temat i sig.

Långt senare (Version 20H1?), så började även startmenyn och taskbaren ingå i "Dark mode".

Själv använder jag däremot Directory Opus och anser att Windows "Dark mode" för just Explorer i vissa fall gjort mer skada än nytta. Exempelvis har flertalet tredjepartsprogram fått en halvskinnad dialogruta när jag öppnar/sparar filer.

Ett av problemen med Windows, nya funktioner känns ibland halvfärdiga. Självklart kan de inte påverka tredjepartsprogram men det är även problem i Windows självt. Som du säger så infördes dark mode, men det var en halvmesyr som har utvecklats genom ett flertal versioner av Win10 men fortfarande inte känns klar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av WoG:

Fast det där stämmer inte, har du provat o ändra själv? Här är dark theme i Win10 resp Win11 -
https://imgur.com/a/D6TjPFc

Jag gillar det mörka temat och uppskattar att de la till det, men samtidigt är det förstås inte samma sak som förr (well en period i alla fall) där man kunde sätta bakgrunden i kataloger själv.

Men det finns förstås tredjepartsmjukvara som löser alla sådana här saker om man har specifika behov utanför MS teman. Man kan exempelvis byta ut Explorer mot Cairo om man känner sig lite våghalsig.

Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=odZSCdNTFPw

Lite hit och lite miss. Fixar de bara missarna så kommer det bli riktigt bra.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Nu var det inte riktigt det jag syftade på.. men det är ju även ett bra exempel. och tyvärr så kanske jag skadar din syn på 10an.. men detta är inte unikt för win10... alla windowsversioner har varit väldigt bakåtkompatibla.. det var 8an 7an XP, 2000, 98se..
Det var ju det jag jag nämnde i förra messet och det just det jag tycker är bra med windows om man kör på gamla grafikkort, gamla skrivare osv.. Medans i Linux måste man jaga gamla drivar som är borttagna ur kärnan

Jag hade både med Windows Vista och Windows 7 problem med att när jag installerat Windows så fanns det inte drivrutiner till många enheter, där inkluderat både Wi-Fi och Ethernet anslutningen medans på Windows 10 har jag inte haft något sånt problem öht

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig