Skrivet av Ryssfemma:
Yrkespolitiker som blev kränkt?
Nej jag har aldrig jobbat inom politiken, men jag har jobbat med flera fritids- och deltidspolitiker och jobbat mot liknande upphandlingar och upphandlingar är inte enkla och det är löjligt att påstå att de inte tar ansvar. Politikerna får ju alltid skiten i alla lägen. Jag menar inte att de alltid gör rätt eller något åt det hållet, men det är oerhört mycket mer komplext än vad de flesta verkar inse.
Skrivet av Meathim:
Absolut. Finns många regler att förhålla sig till och leverantörerna vet detta. En bekant sålde kontorsutrustning och hade kontrakt att förse en kommun med bland annat de där Rollermouse-grejorna. När det var dags för upphandling igen kom ett större företag och lade bud på lägre priser, så låga att de förmodligen gick med förlust på Rollermouse-grejorna, så upphandlarna var tvugna att välja dem. Några månader senare kom en ny version av Rollermouse ut och den versionen omfattades inte av kontraktet vilket beydde att de bokstavligt talat kunde ta hur mycket betalt som helst, och det gjorde de också. Och kommunen fick inte köpa av någon annan. Min bekante sade allt detta till upphandlarna innan de skrev kontrakt, men de kunde inte göra något tydligen därför att de var den lägsta budgivaren...
Ja det är absolut ett stort problem. Upphandlingsförfarandet är så fokuserat på kostnad, och inte reell kostnad utan den absolut lägsta kostnaden som man kan låtsas erbjuda tjänster eller produkter för. Exempelvis var det väl något konsultbolag som vann en upphandling genom att sätta ett pris för sina IT-konsulter på en krona i timmen, sen var det förstås i princip aldrig någon som blev uthyrd för det utan allt "krävde" senioritet och då kom man in på priser som inte stod specificerade i avtalet.
Jag minns också när min farsa upphandlade en tjänst till ett bolag, där leverantören som tidigare hade utfört tjänsten, "företag A", krävde mycket högre priser och vägrade rucka på detta, istället gick kontraktet till "företag B" som kunde lägga sig en bra bit lägre. De hade dock ingen som helst kapacitet att utföra tjänsten utan hyrde in "företag A" som fortsatte som förut. Antingen gick företag B med kraftig förlust eller så gick företag A med på mycket lägre priser mot företag B än de gjorde mot företaget som hade upphandlingen. Eller så kan det förstås ha varit något annat, som att företag B tog en risk och lovade något som de egentligen inte kunde hålla, och de därmed kunde köpa in tjänsten från företag A utan att de behövde lova detta.
Men det handlar inte om inkompetens, eller i alla fall inte bara om det, utan de har ju regler och lagar att följa och det är därför avtalen ser ut som de gör. Vi borde skapa en expertmyndighet som är med i alla liknande processer och bedömer rimligheten i kraven, och möjligheten för leverantören att faktiskt leverera till utsatt pris utan att snika runt avtalet på något sätt. Detta borde förstås sitta ihop med att man har någon form av standard, eller de har säkert en standard men en bättre, över vad som ska ingå, vilka krav som alltid är med när det gäller exempelvis hållbarhet eller så. Köper det offentliga in en bespoke-utvecklad mjukvara så borde ett öppet och dokumenterat API vara ett grundkrav, i alla fall om det är något offentligheten ska ha tillgång till. Jag kan ju också tycka att om det offentliga står för hela kostnaden av utvecklingen så borde de också äga produkten och förstås källkoden, men det är väl en förhandlingsfråga förstås.
Skrivet av kaffeofikaelika:
Detta gäller inte bara det här projektet. Offentliga IT-system är katastrof. De är dåliga och svindyra. Så är det med detta och så är det där jag jobbar också. Witcher 3 hade en utvecklingskostnad på ungefär 100 miljoner kronor. Hade Google velat göra samma sak för sina egna pengar som Stockholm stad nu försökt göra med skattepengar så hade jag varit förvånad om det kostat mer än 5% av den nuvarande kostnaden.
Det finns ju offentliga IT-system som fungerar bra, även om projekten har varit mer eller mindre katastrofala. Försäkringskassans onlinetjänster är exempelvis väldigt bra tycker jag. Om jag vabbar så tar det minst tio gånger längre tid att fylla i det i mitt jobbs system än vad det tar i försäkringskassans exempelvis.
Citat:
Systemet med att offentligt upphandla IT-system är trasigt. Det är säkert jättebra när man ska köpa nya gräsklippare eller möbler till socialkontoret men det fungerar inte till det här. Detta är bara ett av otaliga exempel. Man måste reformera processen helt.
Ja reformera, men att det är någon form av upphandling är viktigt i mina ögon. Det som saknas är väl rätt kompetens, och förstås mandat att ändra på saker som inte håller, hos de som formulerar kraven på upphandlingen.