Pokémon GO fyller 5 år – spelar du fortfarande?

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Spelar fortfarande men blivit mindre detta året. Brukar mest köra när jag är ute och går.
Så blir mest när det är varmt ute / ej regn

Permalänk
Medlem

Har aldrig spelat då jag inte är intresserad av Pokémon.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro
TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 Pro (+4TB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita, Xbox One X (1TB SSD)
A/V Reciever: Marantz Cinema 60 ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030
Högtalare: Triangle Esprit Antal EZ, Triangle Esprit Voce EZ, Triangle Borea BRA1, XTZ 10.16
Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem

Var för mycket fusk i spelet här i Stockholm. Cyklade ut på Djurgårn sent på kvällen för att plocka gymen där. Gick bra, förlorade dom inom nån minut. Nej det fanns inga andra i närheten.

Visade sig att storfuskarna hade delat upp stan mellan dom olika färgerna så där jag rörde mig så var det inte min färg och det gick inte spela seriöst. När det kom fram att det var så slutade jag helt.

Håller mig idag till Badge-r-s! och yttepyttelite Turf (tar några unika per omgång) när det gäller gps-spel.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 128GB 3600, RTX4060

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Vad är Pokemon ?
Jag Turfar. https://turfgame.com/

Snudd på Astroturfing.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Att göra motion roligt i form av världens mest kända varumärke typ.

Då skall du testa Turf. Vanebildande och sjukt mycket motion.

Intervallträning i 6h.
https://warded.se/turf/session/1845b82906034bde68c4c09466de38...

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.

Permalänk
Inaktiv

Likt alla andra i världen så spelade jag också detta när det släpptes sommaren 2016. Minns fortfarande rubrikerna och hur folk inte fattade att så mycket folk plötsligt var ute och synliga. Och sen alla problem med hur de rör sig i verkligheten, folk som tar sig in på privat mark i jakt på den där pokemonen. Folk som letar laddare. Alla gatherings med folk som samlas bara för att spela ihop.

Kanske det viktigaste spelet någonsin på många vis. Det erbjöd mycket som inte fanns innan och fick folk att ta sig ut och träffa folk.

Finns det någon bra dokumentär på ämnet?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av landmarks:

Det kan vara så att det är min far jag spelar med, och att han är en såndär mega-engagerad spelare med 4 mobiler som fnyser åt hur mina svaga skit-gubbar inte gör ett jota i raider

Visa inte honom detta bara: https://www.theverge.com/tldr/2020/6/24/21301924/pokemon-go-6...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Intervallträning i 6h.

Jajjemen. Jag och en polare körde turf långt innan pokemon go var en grej.
Inte kört på länge nu dock.
Polaren cyklade flera timmar per dag men hade qlltid en rival 30 min bakom

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Testpilot

Slutade när de tog bort förmågan att spoofa GPS'en, tänker inte springa tvärs över halva stan för en Charmander medan jag kan se att Tokyo har 30st Charizard eller Muck inom en halv kvadratkilometer från varandra mitt i centrala Akihabara.

Har inte brytt mig om att kolla om de "fixat distribution", men förmodligen inte vilket gör spelet totalt ointressant.

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Medlem

Shit är det 5 jävla år sedan det släpptes, helvete vad tiden säger SWOOSH

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Tempel:

Intervallträning i 6h.

Det blir mycket zoner snabbt och på kort sträcka när man är i en stad, förra omgångsstarten var det ju lite strul så den blev fördröjd så då startade jag inte där jag tänkte mig utan cyklade på så en del hamnade på "förra omgången" men nått så här brukar det bli på en helgrunda för mig när jag håller mig på "slätta" och inte åker in till nån större ort, blev runt 12 cykelmil för bara 105 zoner på den här så när man kommer in i städerna så sprutar det ju in poäng utan att man behöver anstränga sig https://warded.se/turf/session/e67d0d718df3b63f398d3ead93c175...
Det är allt lite orättvist att det är så lätt att få mycket poäng i städerna och i England men jag håller ändå mest på för cyklingen och för att få se omgivningarna, försöker få en så stor rensad fläck på kartan som möjligt.

Har hört talas om järnhästar men inte sett järntronen på hjul förut

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jajjemen. Jag och en polare körde turf långt innan pokemon go var en grej.
Inte kört på länge nu dock.
Polaren cyklade flera timmar per dag men hade qlltid en rival 30 min bakom

MItt trick då var att dra ner på tempot så den bakom fick vänta längre, köra en lagom stor cirkel och när tiden på dennes zoner började gå ut så gick man in en ½h bakom denne. Det handlar bara om vem som mest envis

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det blir mycket zoner snabbt och på kort sträcka när man är i en stad, förra omgångsstarten var det ju lite strul så den blev fördröjd så då startade jag inte där jag tänkte mig utan cyklade på så en del hamnade på "förra omgången" men nått så här brukar det bli på en helgrunda för mig när jag håller mig på "slätta" och inte åker in till nån större ort, blev runt 12 cykelmil för bara 105 zoner på den här så när man kommer in i städerna så sprutar det ju in poäng utan att man behöver anstränga sig https://warded.se/turf/session/e67d0d718df3b63f398d3ead93c175...
Det är allt lite orättvist att det är så lätt att få mycket poäng i städerna och i England men jag håller ändå mest på för cyklingen och för att få se omgivningarna, försöker få en så stor rensad fläck på kartan som möjligt.

Har hört talas om järnhästar men inte sett järntronen på hjul förut

Det där var 2014, det var inte alls lika mycket zoner då... och södra Sthlm (framförallt Huddinge är rena hajken för att ta zoner, ut och klättra) Var med när Sthlm hyrde buss + paketbil för cyklarna och åkte till Västerås, sjuk skillnad. Behövde inte kliva av cykeln en enda gång och hade högre snitt /h när det gällde zoner utan att jag hittade i Västerås och vi var en busslast extra spelare så vi blockade en hel del val för varandra.

Riktigt mäktig runda av dig. Hur mycket extra i riktig distans?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Lirade inte i början då jag inte kände det var värt med telefon och mobilräkning, men skaffade det för ca 2-3 år sen, så lv 43 (exp nog för 44, men väntar strategiskt så man kan ha chans att komma ikapp andra i stan utan att de märker det om de inte kollar min mängd exp).

QDRMY36T9 (refferalkod om du vill ha lite extra uppdrag som ger bla raidpass om du inte lirat på 90 dagar och startar upp spelet).
Ovanstående är bara en av många nya delar som lagts till det senaste.

Jagar förtfarande första 100% shiny, men kommer kanske på Go Fest den 18:e då man sparat coins i månader och nu brände dem så man har 60 raidpass till då. Blev ingen bra deoxys på iaf 3 raider i dagens raidhour (sparsamt inför 18:e då typ alla legendarer är med)
EDIT: Har nästan roligare med Go än mainserien numera då den gått ner sig mycket, tror Unite blir lirat mer än diamond/pearl.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Tempel:

Det där var 2014, det var inte alls lika mycket zoner då... och södra Sthlm (framförallt Huddinge är rena hajken för att ta zoner, ut och klättra) Var med när Sthlm hyrde buss + paketbil för cyklarna och åkte till Västerås, sjuk skillnad. Behövde inte kliva av cykeln en enda gång och hade högre snitt /h när det gällde zoner utan att jag hittade i Västerås och vi var en busslast extra spelare så vi blockade en hel del val för varandra.

Riktigt mäktig runda av dig. Hur mycket extra i riktig distans?

Förra omgånsstarten (juni) blev ju försenad och jag stannade inte och väntade utan den fysiska turen blev delad på maj och juni, själva cykelsträckan blev ca 12 mil, ger jag mig ut på vad som främst är tänkt att bli en turftur blir det oftast 8-15 mil, det beror lite på om jag också handlar nått på vägen så att cykeln blir tung, cyklar jag "främst" för att handla brukar jag däremot bara ta zoner som jag passerar över eller väldigt nära. Det beror lite på, tycker att det är lite sent att börja vid 12 vid ny omgång för om jag ger mig ut på en dedikerad tur kör jag sällan kortare än 8 timmar för jag cyklar och behöver transportsträckor som tar relativt mycket tid (gillar inte bilturfturister).
Händer också att jag campar för att kunna/hinna turfa om platsen är mer än ca 5 mil hemifrån för det går ju ganska mycket långsammare och är betydligt jobbigare att turfa än att bara cykla.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

spelade mkt intensivt de första månaderna, sedan lärde jag mig att det finns bottar, som flyttar dig till tex Central Park i New York (eller till vilken del av jorden du vill), där det finns hundratals aktiva "lure". Och spelet är helautomatiserad och springer runt i 30km/h non stop dygnet runt. Detta ledde till att appen av installerades.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem

Spelade mycket förr, men nu för tiden blir det lite då och då mest för att hålla kontakten med alla man träffat genom spelet. Fått otroligt många nya bekanta därigenom som man träffat även utanför spelet, varit på fester med röda laget osv, riktigt kul! Spelet däremot var kul i början men nu finns det ingen prestige i att ha någon pokemon, det är bara att vänta ett tag så delas den ut i någon box eller liknande. Alla ska få allt annars är det orättvist känns det som, otroligt tråkigt.

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 11 Pro

Permalänk

Nope slutade spela efter dom höjde till level 50 nu har jag inte spelat på dom två närmaste åren typ.

Permalänk
Medlem

Fångade en anka efter en väldans massa kast på polarens telefon och vad fick jag för mödan, jo han skickade den till professons kvarn och sen dess har ingen sett till den.

Däremot spelar jag lite ingress till och från och tjafsar med allehanda rabiata folk som mest är sura och har hela dagar på sig att spela utan några krav på sig överhuvudtaget.

Visa signatur

Data: Corsair 5000D Airflow + B650 Aorus Elite AX + AMD 7800X3D + Gigabyte 4080 Super + 64GB Kingston + 2TB Crucial T700 + 850W Seasonic Focus GX
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem

Nej spelar inte längre, senaste året har jag väntat på The Witcher - Monster Slayer!

Bara 13 dagar kvar! Sen blir jag "Carlen of Rivia" 😎

https://thewitcher.com/us/en/monster-slayer

Permalänk
Medlem

Spelade Ingress som betaversion och var ihop med min fru ansvarig till de flesta av portalerna/stoppen i stan där vi bor och runt omkring. Skaffade Pokémon Go så tidigt vi kunde genom att ladda hem APKn från något annat lands släpp och körde ganska intensivt i början och hyfsat ofta något år eller två efter.

Numera blir det lite då och då, inte dagligen, men ett par gånger i veckan startas det iaf, när man är ute och går eller så.

Jag har helt slutat spela Ingress till förmån för Pokémon GO, sedan de implementerade möjligheten att skicka in nya stop även där, istället för att göra det i Ingress och hoppas att de hamnade i Pokémon senare. I Ingress var man så begränsad eftersom bara en person kan göra många moment, så man fick turas om, medan man i Pokémon GO får samma chans på saker samtidigt, vilket är mycket roligare.

Så länge de lägger till lite nya pokémons och event då och då så kommer jag fortsätta spela lite casually.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smasher89:

Lirade inte i början då jag inte kände det var värt med telefon och mobilräkning, men skaffade det för ca 2-3 år sen, så lv 43 (exp nog för 44, men väntar strategiskt så man kan ha chans att komma ikapp andra i stan utan att de märker det om de inte kollar min mängd exp).

QDRMY36T9 (refferalkod om du vill ha lite extra uppdrag som ger bla raidpass om du inte lirat på 90 dagar och startar upp spelet).
Ovanstående är bara en av många nya delar som lagts till det senaste.

Jagar förtfarande första 100% shiny, men kommer kanske på Go Fest den 18:e då man sparat coins i månader och nu brände dem så man har 60 raidpass till då. Blev ingen bra deoxys på iaf 3 raider i dagens raidhour (sparsamt inför 18:e då typ alla legendarer är med)
EDIT: Har nästan roligare med Go än mainserien numera då den gått ner sig mycket, tror Unite blir lirat mer än diamond/pearl.

Var nyss en Deoxys vid mitt lokala gym. Tyvärr var det bara 3 min kvar och vi var bara 3st i raiden.
Är det något speciellt event nu med större chans att spawna Deoxys?

Permalänk
Medlem

Spelade lite när det kom men tröttnade snabbt när jag insåg att jag stod där ensam som ett fån när jag försökte fånga min Pigeon. Insåg då att jag hellre la den tiden på att gå på stan o ragga brudar

Permalänk
Medlem

Körde ett tag när det var nytt, höll upp något år, började igen när jag var uttråkad en dag. Närmar mig lvl 40 och hade tänkt sluta då, men sen höjde de till 50, så får se hur jag gör efter jag väl nått lvl 40.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Tycker det är skoj med PVP och att jaga bra pokemons för detta, ganska low effort.. gör en sina 5 st pvp-set om dagen så får en många trevliga legendarys (som reward) och stardust...

Kör ju också questen förstås samt jagar team go rocket för starka shadows.. blir level 40 efter sommarn skulle jag tro... 38 1/2 nu, tar tid...

Visa signatur

🛜🫀: HP 290 PRO G9, i3 14100, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮#1: R7 5700X3D | RTX 4070 | Acer XF270HUA | 96GB @ 3600 | MSI X570 MPG GAMING EDGE
⌨️🎮#2: i5 12400F | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 16GB @ 3600 | MSI B760M-P DDR4 | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Avstängd

Spelade när det var nytt och började igen förra året. Har ett pokestop och ett gym där jag bor nu så måste inte ens gå någonstans för att få guld och klara av mina dailies.

Tycker att dom har fixat till spelet väldigt bra sedan jag spelade sist. Lätt att få exotiska och stora Pokémon med alla events.

Visa signatur

8700K/1080Ti/XG32VQR

Permalänk
Medlem

Har inte brytt mig om detta öht faktiskt. Trots stora påtryckningar av brorsan tex men jag är inte alls såld på konceptet. Ser det som en enormt stor missad potential bara tyvärr.

Det som gjorde Silver (tex), som jag nötte sönder när jag var liten, så kul var ju inte gå runt och fånga min 1000e magicarp direkt...Det var ju att träna min magicarp till nivå 20 så den utvecklas till Gyarados. Sen fortsätta träna den mot andra tränare och pokemon ute i världen...

Eller när man fick fatt på en Larvitar och tränade den till Pupitar och till sist...Tyranitar. Visste inte ens att den hade en nivå till efter Pupitar, bara hoppades att det blir något mer pga det var ett mellanrum i pokedexet och wow...Man blev ju helt golvad så cool Tyranitar var! Tider det...

När jag sen insåg att spelet inte alls hade med strider och träna sina pokemon att göra utan bara att fånga drösvis av samma pokemon gång på gång dog min hype helt och hållet. Såg ingen som helst vits med att ens bry mig om spelet då tyvärr...och så fick det bli.

Tänk om det fungerat som jag hoppades liksom? Fan vad jag hade nött det för att träna upp fler och fler pokemon till högre och högre nivå och gått runt i hopp om att hitta de mer sällsynta. Kanske haft strider mot andra spelare man stöter på, fått uppsöka pokestop när ens pokemon behöver helas osv osv. Men så blev det icke.

Så jag ser inte alls vad som lockar folk helt enkelt. Men kul att så många verkar ha kul med det.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 9070 XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av gkod:

Var nyss en Deoxys vid mitt lokala gym. Tyvärr var det bara 3 min kvar och vi var bara 3st i raiden.
Är det något speciellt event nu med större chans att spawna Deoxys?

De brukar rotera vilken pokemon som är i 5* raider. Deoxys ska vara var som det ser ut ca en vecka till (bara defenseformen) https://leekduck.com/events/ används lokalt av många för att kolla vilka events (och med det quests/spawn) som gäller över tid.

Störst chans att hitta folk att köra raider borde vara under raid hour vilka alltid är onsdagar kl 18-19 lokal tid, då spawnar det 5* ägg på i princip alla gym som inte redan är ockuperade, och många sparar sitt dagspass från tisdagen och kör minst 2 raider på onsdagar mellanb den tiden.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av BennyZ:

Spelar fortfarande dagligen. Det var ett riktigt bra verktyg att lära känna nya människor efter att jag tog mitt pick och pack och flyttade till en ny stad. Har träffat majoriteten av mina nya vänner via spelet samt min fästmö träffade jag på en raid hehe så jag har spelet väldigt nära hjärtat.

Kanske bästa "hur träffades ni"-historien någonsin?
Ändå lite speciellt med ett spel som för samman personer även i riktiga livet. Inte för att digitala relationer nödvändigtvis är sämre, men det är lite häftigt ändå.

Hahaha, det där lär 100% vara min far en vacker dag. Får tacka högre makter att han inte sett den bilden än

Tekniskt sett tror jag inte det är tillåtet med fler konton, men till hans försvar har han tagit över mina bröders så han har åtminstone inte skapat dubletterna själv. Det är förvånansvärt vanligt ändå, många började spela med sina yngre barn men fortsatte sedan köra själva trots att barnen tröttnade.

Permalänk
Medlem

Jag tar inga promenader, går väl 20000 steg på jobbet per dag, typ, så det får räcka, och barnvagnstiden är mestadels förbi. Men barnen spelar ibland, det skulle nog behövas en fet uppdatering eller två för att locka dem till att spela varje dag igen dock.

Barnen vill se "Pikmin Go", vi får se hur det går med det.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave