Tips på mus att ersätta en gammal SteelSeries Sensei

Permalänk
Medlem

Tips på mus att ersätta en gammal SteelSeries Sensei

Hej!

Som rubriken nämner så är jag ute efter en ny mus som kan ersätta min gamla SteelSeries Sensei då den har börjat dubbelklicka och ha sig. Har testat diverse fixar på problemet med dubbelklick men har inte lyckats lösa det så det är väl dags att byta ut den. Tänkte därför höra här om det är någon som uppgraderat från en likadan mus och hittat en de tycker om?

Tycker om passformen på Sensei och den är lagom stor för mina händer så hoppas hitta en ersättare som är ganska lik men det behöver absolut inte vara en nyare Sensei modell. Ser helst att ersättaren har sladd och då att sladden inte trasslar ihop sig eller liknande. Just nu används musen mest till vardagliga saker (surfande, videor osv.) men i en nära framtid kommer jag spela med den och då främst olika (A)RPGs, indiespel och äventyrsspel.

Har kikat runt lite på diverse möss och Xtrfy M4 eller Glorious O såg ganska schyssta ut, någon som har erfarenhet av dessa?

Tack på förhand!

Permalänk

Jag älskade xtrfy M4, men jag hade använt G pro wireless så pass länge att ha en sladd igen helt enkelt inte gick för mig. 🙃

Permalänk
Medlem

Jag själv är ute efter en ny mus och har funnit ett par möss som verkar passa mina behov.
Notera att jag är en wrist aimer och använder någon form av fingertip grip och inte palmgrip så jag behöver en mindre mus.

Xtrfy M42

Steelseries Rival 3

Logitech G203

Samt glorious model o minus som du nämnde.

Permalänk
Hjälpsam

Jag har kört en hel del med första gen Sensei (den med LCD display på undersidan) och den passade bra i min hand, även kört lite Rival men faller alltid tillbaka på MX518, kör första generationen hemma, håller på att renovera den andra generationen och om någon av dem skulle dö skulle jag köpa den nya remaken.

Model O och M4 är snarlik storlek och form som MX518, frågan är om du vill gå ultralätt eller robust.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Gillar MX 518-serien.Sitter för tilllfället med G400S. Har en G MX518 som inte ens är öppnad ifall min G400S skulle gå sönder eller MX 5180 slutar tillverkas. MX518 är för övrigt rätt billig mus just nu: https://www.webhallen.com/se/product/297143-Logitech-MX518

Visa signatur

Surface Laptop 4 13.5 - 4680U - 16 GB DDR4 - Touch

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Jag älskade xtrfy M4, men jag hade använt G pro wireless så pass länge att ha en sladd igen helt enkelt inte gick för mig. 🙃

Det låter ju lovande, speciellt med tanke på att jag inte stör mig på sladd

Skrivet av jjamie:

Jag själv är ute efter en ny mus och har funnit ett par möss som verkar passa mina behov.
Notera att jag är en wrist aimer och använder någon form av fingertip grip och inte palmgrip så jag behöver en mindre mus.

Xtrfy M42

Steelseries Rival 3

Logitech G203

Samt glorious model o minus som du nämnde.

Ah okej, tror att mycket mindre mus än Sensei kan bli obekvämt för min del men verkar som att vi kikat på liknande möss i alla fall (i olika storlekar då).

Skrivet av Fluf:

Jag har kört en hel del med första gen Sensei (den med LCD display på undersidan) och den passade bra i min hand, även kört lite Rival men faller alltid tillbaka på MX518, kör första generationen hemma, håller på att renovera den andra generationen och om någon av dem skulle dö skulle jag köpa den nya remaken.

Model O och M4 är snarlik storlek och form som MX518, frågan är om du vill gå ultralätt eller robust.

Det är precis den varianten jag har just nu. Vet inte om vikt spelar så stor roll för min del, men får kika in MX518 och se om den kan fylla mitt behov.

Tack för tipsen!

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Xtrfy M4 RGB Retro (även om jag hatar RGB trenden) eftersom jag tyckte den hade härliga retro färger sjukt nöjd med den!

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Jag köpte en Xtrfy M4 RGB Retro (även om jag hatar RGB trenden) eftersom jag tyckte den hade härliga retro färger sjukt nöjd med den!

Trevligt! Xtrfy M4 ligger bra till som ersättare just nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kratos:

Det låter ju lovande, speciellt med tanke på att jag inte stör mig på sladd

Sladden stör du dig inte på förrän du en gång kört utan. Jag skulle aldrig köpa en mus med sladd igen. Min logitech G PRO är det överlägset bästa musen jag ägt. Minst lika snabb som en trådad och batteritid som är super.
Vad är anledning att du inte vill köra trådlöst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kratos:

Trevligt! Xtrfy M4 ligger bra till som ersättare just nu

Just Xtrfy M4 är ju egentligen inte så lik Sensei. Utan Model O är nog betydligt närmare i passformen. Dock gillar jag både M4 och Model O och rekommenderar inte någon av dem över den andra. Allt handlar om personliga preferenser eftersom passformen är lite olika på dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klacko:

Sladden stör du dig inte på förrän du en gång kört utan. Jag skulle aldrig köpa en mus med sladd igen. Min logitech G PRO är det överlägset bästa musen jag ägt. Minst lika snabb som en trådad och batteritid som är super.
Vad är anledning att du inte vill köra trådlöst?

Har kört utan tidigare och på jobbet kör jag trådlöst, men har aldrig egentligen stört mig på sladd så länge den inte trasslar och har sig (vilket Sensei sladden aldrig har gjort). Finns väl ingen riktig anledning till att inte vilja ha trådlös, är väl mest att jag är van vid sladd och som sagt aldrig stört mig på sladdar. Så länge musen går att använda vid laddning så lär väl en trådlös fungera minst lika bra för mig.

Skrivet av Forsgren:

Just Xtrfy M4 är ju egentligen inte så lik Sensei. Utan Model O är nog betydligt närmare i passformen. Dock gillar jag både M4 och Model O och rekommenderar inte någon av dem över den andra. Allt handlar om personliga preferenser eftersom passformen är lite olika på dem.

Jag tyckte nog att Model O såg mer lik Sensei ut och har dessutom liknande mått. Får kika närmare på båda och se vad jag bestämmer mig för. Tack för infon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kratos:

Har kört utan tidigare och på jobbet kör jag trådlöst, men har aldrig egentligen stört mig på sladd så länge den inte trasslar och har sig (vilket Sensei sladden aldrig har gjort). Finns väl ingen riktig anledning till att inte vilja ha trådlös, är väl mest att jag är van vid sladd och som sagt aldrig stört mig på sladdar. Så länge musen går att använda vid laddning så lär väl en trådlös fungera minst lika bra för mig.

All right Ja G pro blir precis som en vanlig trådad mus de få gånger man laddar den.

Permalänk
Medlem

Gick från en steelseries sensei rubberized till en steelseries sensei ten. Väldigt lika om du inte vill prova ett annat märke. Är mycket nöjd.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Kratos:

Har kört utan tidigare och på jobbet kör jag trådlöst, men har aldrig egentligen stört mig på sladd så länge den inte trasslar och har sig (vilket Sensei sladden aldrig har gjort). Finns väl ingen riktig anledning till att inte vilja ha trådlös, är väl mest att jag är van vid sladd och som sagt aldrig stört mig på sladdar. Så länge musen går att använda vid laddning så lär väl en trådlös fungera minst lika bra för mig.

Jag tyckte nog att Model O såg mer lik Sensei ut och har dessutom liknande mått. Får kika närmare på båda och se vad jag bestämmer mig för. Tack för infon!

Om du är sugen på Xtrfy så finns ju deras M42 också som har liknande form som sensei. Du kan även byta ut panelen vid handflatan för att få lite annat grepp.
https://www.sweclockers.com/test/31711-xtrfy-m42-rgb-ultralat...

Permalänk
Medlem

HyperX Pulsefire FPS
HyperX Pulsefire Haste , kör denna just nu och är mer än nöjd!

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Medlem
Skrivet av NightFred:

Gick från en steelseries sensei rubberized till en steelseries sensei ten. Väldigt lika om du inte vill prova ett annat märke. Är mycket nöjd.

Ja, Sensei Ten är nog ett självklart val om man vill ha så lik mus som möjligt. Har dessutom ett SteelSeries headset så om jag kör på en sån slipper jag installera ytterligare en programvara för settings osv.

Skrivet av Kenneth:

Om du är sugen på Xtrfy så finns ju deras M42 också som har liknande form som sensei. Du kan även byta ut panelen vid handflatan för att få lite annat grepp.
https://www.sweclockers.com/test/31711-xtrfy-m42-rgb-ultralat...

Ah nu när jag ser de ovanifrån så ser den väldigt lik ut. Den är något kortare (118mm vs 126mm) än Sensei men det kanske är såpass lite att det knappt märks av? Den ser helt klart intressant ut i alla fall så tackar för tipset!

Permalänk

Hur länge hade du musen innan den börja dubbelklicka o ha sig? Fyfan det är något av de störigaste som finns eller när musknappen släpper greppet..
Själv kör jag med Logitech g703 lightspeed och hade lätt kunnat rekomendera den, bästa jag någonsin haft och ligger under 1000-lappen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Partyomten:

Hur länge hade du musen innan den börja dubbelklicka o ha sig? Fyfan det är något av de störigaste som finns eller när musknappen släpper greppet..
Själv kör jag med Logitech g703 lightspeed och hade lätt kunnat rekomendera den, bästa jag någonsin haft och ligger under 1000-lappen.

Minns inte riktigt när jag köpte den, men det är några år sedan (6+ år skulle jag tro). Riktigt jobbigt när det är som värst, speciellt när man ska markera text eller flytta ett fönster.
Tack för tipset, ska kolla in g703!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kratos:

Ja, Sensei Ten är nog ett självklart val om man vill ha så lik mus som möjligt. Har dessutom ett SteelSeries headset så om jag kör på en sån slipper jag installera ytterligare en programvara för settings osv.

Ah nu när jag ser de ovanifrån så ser den väldigt lik ut. Den är något kortare (118mm vs 126mm) än Sensei men det kanske är såpass lite att det knappt märks av? Den ser helt klart intressant ut i alla fall så tackar för tipset!

Åkte runt och titta i lite olika affärer och känn på olika möss. Vad som kändes OK och inte OK. Jag kom snabbt fram till att SteelSeries Sensei Ten var den som låg bäst i handen. Kanske för att man har det muskelminnet också. Glöm inte handsprit efteråt.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av NightFred:

Åkte runt och titta i lite olika affärer och känn på olika möss. Vad som kändes OK och inte OK. Jag kom snabbt fram till att SteelSeries Sensei Ten var den som låg bäst i handen. Kanske för att man har det muskelminnet också. Glöm inte handsprit efteråt.

Jag gjorde det och blev inte ett dugg klokare för det, kom hem kikade lite på nätet och hittade en endgame xm1 rgb för nedsatt pris på inet, kollade lite reviews innan jag beställde den.

Den är något större än min gamla mus och så kör jag på en lägre dpi med den nya men efter 10 min spelande på moddad rust aimtrain/deathmatch server så sprayade jag minst lika bra eller till och med bättre än tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jjamie:

Jag gjorde det och blev inte ett dugg klokare för det, kom hem kikade lite på nätet och hittade en endgame xm1 rgb för nedsatt pris på inet, kollade lite reviews innan jag beställde den.

Den är något större än min gamla mus och så kör jag på en lägre dpi med den nya men efter 10 min spelande på moddad rust aimtrain/deathmatch server så sprayade jag minst lika bra eller till och med bättre än tidigare.

Jag fick också sätta ner min nya mus på lägre DPI då den var alldeles för snabb vad jag var van vid. Tror egentligen inte att det spelar så stor roll vilken man köper utan mer hur den ligger i handen. De flesta spelmös är ju snabbare än sina föregångare så känslan i handen tycker jag spelar mer roll. Sen har jag några tusen timmar i RUST och det är ju inte så att det kräver en specialmus för att spela. Tror absolut att du gjorde ett bra val och den påminner ju mycket i form och storlek som en SteelSeries Sensei Ten. Efter ett tag kommer du inte ens tänka på det.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]