Datorn känner inte av högtalare (Löst)
Ljudet fungerar inte nu över huvud taget. Men har fungerat felfritt sedan i maj då datorn inköptes. Har haft problem under de senaste veckorna.
Jag kunde välja att spela upp ljud i högtalare eller hörlurar utan problem i Settings. När inget ljud kom från hörlurar o högtalare så fungerade det igen vid omstart och eller ominstallering av drivrutiner. Nu fungerar inte detta heller. Och jag har varit inne i Device manager och på sound, video and game controller och uppdaterat, fungerar inte. Avinstallerat drivrutin gjort omstart, men fungerar inte.
Varken högtalare eller hörlurar finns att välja som ljudkälla som det gjort förut.
Jag gjorde en inställning när datorn var ny så jag kunde spela upp olika ljudkälla till hörlurar och högtalare samtidigt, kan det vara orsaken? Den enda ljudkälla som kommer upp som man kan ändra inställningar är skärmens högtalare och inget annat.
Håller på att skapa en recovery på usb sticka, men tänkte kolla om jag kan lösa det på annat sätt först, tack.
Uppdatering: Jag gjorde en recovery, men problemet kvarstod.
Chattade med Lenovo support och svaret löste problemet:
Testa gärna med att utföra en statisk urladdning av moderkortet då det kan vara överflöd av elektricitet i enheten som orsakar detta.
1. Stäng av enheten.
2. Koppla bort laddaren/strömkabeln.
3. Håll startknappen nedtryckt i 40 sekunder.
4. Koppla tillbaka laddaren/strömkabeln och testa starta upp enheten som vanligt.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ibland kan Windows automatiskt ladda ner drivrutiner som inte är kompatibla. Vi rekommenderar att du stänger av den funktionen och sedan installerar om drivrutinen för ljud manuellt.
För att stoppa Windows automatiska uppdateringar av alla drivrutiner på enheten, vänligen följ nedan steg:
1. Gå till Windows menyn och sök på "Kontrollpanelen" och öppna programmet.
2. Klicka på "System och Säkerhet" och klicka sedan på "System".
3. Till vänster ska det finnas ett alternativ som heter "Avancerade systeminställningar". Vänligen klicka på det.
4. Gå till taben "Maskinvara" och öppna "Inställningar för enhetsinstallation".
5. Bocka i valet "Nej" och sedan "Spara ändringar".
Nu går du vidare och installerar om drivrutinen för ljud:
Avinstallera drivrutiner:
1. Högerklicka på Windows-ikonen längst ner till höger och välj "Enhetshanteraren"
2. Navigera till fliken "Ljudkort" och expandera den.
3. Högerklicka på "Realtek audio driver" och välj "Avinstallera enhet"
4. Markera rutan "Radera drivrutinsprogramvaran för den här enheten" om du uppmanas att göra det.
5. Utför en omstart av datorn och kör/installera sedan drivrutinen från supportsidan
Så allt är frid o fröjd