Problem med Chromecast (2nd gen) efter byte av router
Hej,
Jag har nyligen bytt router till en Asus RT-AC68U och har efter det problem med att sätta upp mina två Chromecast (2nd gen) i det nya nätverket med mitt Wi-Fi. När jag står i Google Home-appen i min Iphone XR (iOS 14.7.1) så försöker jag följa instruktionen för att sätta upp en Chromecast:
1. Set up Chromecast
2. Choose a home -> väljer det Home jag vill
3. Fastnar sedan på "Location access", där den säger att Google Home behöver access till Wi-Fi och Bluetooth. Jag trycker på settings och ger Google Home tillgång till både Wi-Fi och Bluetooth.
4. Ingenting händer när jag går tillbaka till Google Home-appen, utan jag kommer tillbaka till den vanliga startskärmen i Google Home där man kan börja om på steg 1 ovan.
Något som är intressant är att när jag kopplar in båda Chromecast i respektive TV, så byts alternativet i Google Home-appen "Set up Chromecast" till "Set up 2 devices". Så uppenbarligen hittar min telefon de två Chromecast-apparaterna genom Bluetooth/Wi-Fi på någon nivå i alla fall.
Saker som jag redan har försökt:
a. Factory reset på båda Chromecast-apparaterna, för att "glömma" den gamla nätverksanslutningen. Jag kommer till TV-skärmen "chromecast.com/setup" inkl ID-numret man ska använda senare. Dvs, jag försöker sätta upp respektive Chromecast-apparat som om den vore helt ny, för att försöka ansluta de båda till det nya nätverket.
b. Starta om min telefon.
c. Starta om Bluetooth och/eller Wi-Fi på min telefon.
d. Starta om Google Home-appen på min telefon.
e. Ominstallera Google Home-appen på min telefon.
f. Kontrollerat att det är 2,4 GHz-bandet som används för Wi-Fi-anslutningen, då jag läst att 5 GHz inte fungerar med Chromecast (2nd gen).
g. Testat samma gamla/ny namngivning på det nya SSID:t med den nya routern.
h. Försökt att ansluta till det Wi-Fi som skapas unikt för respektive Chromecast-apparat (Chromecast####.b) och sedan följa punkterna 1-3 ovan.
i. Skapa ett nytt "Home" i Google Home-appen.
Jag skulle uppskatta om någon kan hjälpa mig med det här, eller har någon idé på vad jag kan testa ytterligare.