Problem med Chromecast (2nd gen) efter byte av router

Permalänk
Medlem

Problem med Chromecast (2nd gen) efter byte av router

Hej,

Jag har nyligen bytt router till en Asus RT-AC68U och har efter det problem med att sätta upp mina två Chromecast (2nd gen) i det nya nätverket med mitt Wi-Fi. När jag står i Google Home-appen i min Iphone XR (iOS 14.7.1) så försöker jag följa instruktionen för att sätta upp en Chromecast:
1. Set up Chromecast
2. Choose a home -> väljer det Home jag vill
3. Fastnar sedan på "Location access", där den säger att Google Home behöver access till Wi-Fi och Bluetooth. Jag trycker på settings och ger Google Home tillgång till både Wi-Fi och Bluetooth.
4. Ingenting händer när jag går tillbaka till Google Home-appen, utan jag kommer tillbaka till den vanliga startskärmen i Google Home där man kan börja om på steg 1 ovan.

Något som är intressant är att när jag kopplar in båda Chromecast i respektive TV, så byts alternativet i Google Home-appen "Set up Chromecast" till "Set up 2 devices". Så uppenbarligen hittar min telefon de två Chromecast-apparaterna genom Bluetooth/Wi-Fi på någon nivå i alla fall.

Saker som jag redan har försökt:
a. Factory reset på båda Chromecast-apparaterna, för att "glömma" den gamla nätverksanslutningen. Jag kommer till TV-skärmen "chromecast.com/setup" inkl ID-numret man ska använda senare. Dvs, jag försöker sätta upp respektive Chromecast-apparat som om den vore helt ny, för att försöka ansluta de båda till det nya nätverket.
b. Starta om min telefon.
c. Starta om Bluetooth och/eller Wi-Fi på min telefon.
d. Starta om Google Home-appen på min telefon.
e. Ominstallera Google Home-appen på min telefon.
f. Kontrollerat att det är 2,4 GHz-bandet som används för Wi-Fi-anslutningen, då jag läst att 5 GHz inte fungerar med Chromecast (2nd gen).
g. Testat samma gamla/ny namngivning på det nya SSID:t med den nya routern.
h. Försökt att ansluta till det Wi-Fi som skapas unikt för respektive Chromecast-apparat (Chromecast####.b) och sedan följa punkterna 1-3 ovan.
i. Skapa ett nytt "Home" i Google Home-appen.

Jag skulle uppskatta om någon kan hjälpa mig med det här, eller har någon idé på vad jag kan testa ytterligare.

Permalänk
Rekordmedlem

Prova att skapa ett nytt hem om du har fabriksåterställt alla hårdvada.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag kör på 5GHz. Var läste du det? Jag tror dock det inte har någon betydelse för stabiliteten. Bara att du slipper fylla kåken med 2.4GHz i onödan.

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem

Bra tips att testa ett nytt hem. Dock så hade jag redan gjort det, men glömde nämna det i originalinlägget.

Jag testade att göra hela Google Home-proceduren från en annan telefon, och då fungerade det att lägga till enheterna. Så nu är det löst!