Permalänk
Inaktiv

SSD-NAS

Hej.

Finns det någon bra SSD-NAS där ute?

Vilken SSD Hårddisk funkar bäst för en NAS?

//outbox

Permalänk
Rekordmedlem

Ska du ha ssder till en nas eller ska du ha en nas med ssder ?
https://www.samsung.com/semiconductor/ssd/enterprise-ssd/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Sötast

Datacenterdiskar/enterprise är det optimala. De håller mycket längre än konsumentdiskar. (Suprise: de kostar mycket mer också)

SSD'er har en begränsad mängd skrivningar tills dess att enheten går sönder.
Därför bör man inte använda SSD'er till generell lagring om det inte är så att man tycker det är värt att betala en högre premium för att få snabbare läs och skrivhastigheter.

Hur snabbt är ditt hemnätverk? En enda standard HDD är tillräckligt snabb för att maxa ett 1Gbit nätverk. En ssd gör inte mer för dig där. (Ej räknat latenser)

Det sagt så använder jag själv SSD som cachedisk till min nas

Permalänk

Varför vill du ha ssd på en nas? Det självklara svaret borde vara att prestanda ej räcker till med hdd. Och då ska man ej ha andra flaskhalsar som gör det meningslöst som slö cpu i nasen eller 1Gbit Ethernet.
Och vops så blev ditt önskemål ur konsumentsynpunkt svindyrt.

Det vissa gör är att de kör med hdd i nasen plus en ssd som en slags cache, sedan finns det 2,5Gbit nas som inte är svindyra. Men då ska man ej koppla någon slö konsumentrouter på vägen. Troligen hamnar priset över 10 000kr.

*edit*
Allexz ovanför skrev lite samma.

Jag själv vill för övrigt också ha en riktig snabb nas med ssd cache, gärna 10Gbit ethernet till denna genom min "router". Men detta är idag för dyrt. På frågan varför genom min router, så är svaret att jag vill hålla ner på antalet nätverkskablar och inte ha dubbla nätverk.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag själv vill för övrigt också ha en riktig snabb nas med ssd cache, gärna 10Gbit ethernet

840 Gbit/s, 8TB DRAM Cache, troligen "dyr"
https://www.ngxstorage.com/products/all-flash-array/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Inte alls dyrt.

Problemet jag ser med NAS idag är att för de användare som har mycket högre behov än genomsnittet och behöver ha en NAS, så är det svindyrt att samtidigt köpa en NAS som presterar såpass bra så att det istället inte är mycket bättre att bara installera hårddiskarna direkt på den aktuella datorn. Att ha hårddiskarna lokalt lär ju alltid vara snabbare, men med Nas så kan man vara beredd på att offra lite prestanda med andra fördelar. Som att komma åt datan från flera datorer, bättre organiserat koll, backup etc.

För min egen del blir det för tok mycket offra prestanda för att jag ska lägga ut kanske 5-7000kr på en vanlig nas-lösning.

Permalänk
Inaktiv

Okej, låter inte som ett bra val med SSD alltså .
Men låt säga att jag köper en Synology DiskStation DS920+

Vilken hårddisk ska man köpa då? Vilken SATA-disk är bäst för Synology? Ironwolf? Eller någon annan?

Permalänk
Medlem

10 gigabit nätverk är iaf. det "billiga" att få till

1. dac kabel 200:- st
2. Intel X520-da1 pcie nätverkskort 450:- på alie
3. mikrotik 5 portars sfp+ switch 1350:- eller 8 portars för 2300:-

Problemet är väll att inga konsument nas kommer med sfp+ uttag så man får bygga själv isf.. Blir väll å andra sidan samma pris som en "färdig" NAS då de är svindyra för vad de är. Skillnaden är att lådan blir bulkigare och oftast drar mer ström om man kör nas på PC.

Permalänk
Medlem

Startar denna tråden igen, har nu mera 10gbit hemma, både rj45 och sfp+
Behöver i alla fall 50tb. Skulle säga att 30tb skulle kunna vara hårddiskar. Men 20tb bör klara nära 10gbit.

Finns det några rimliga lösningar? Mitt problem är att det finns helt enkelt inte tillräckligt med bandbredd på ett modekort att klara med allt. (Dvs att internt kunna utnyttja den råa hastigheten.)

Ni pratar om att vanliga konsument ssd inte är ett alternativ? I alla fall 3tb av all denna data får absolut inte försvinna. Men lösningar för mig är att synka med molntjänst. Ovanpå detta raid 1 eller raid 5, 6? finnas samt kalla-förvarningar.

I alla fall, väldigt kluven till vilket håll man bör ta?
Ska man bara skit i allt detta och köpa en begagnad server med sas hdd?

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem

Ja det finns ju realistiska SSD NAS-alternativ därute nu, såsom Asustore 12 Pro som med dess 12x M.2 NVMe-slottar klarar av att ge dig 40TB med 12st 4TB NVMe i Raid6. Med tanke på att nätverket är 10Gbe så maxar du ändå ut nätverkskapaciteten med en endaste NVMe-disk så man behöver knappast stripe:a diskarna eftersom du inte får ut någon extra prestanda annat än trafik lokalt på enheten.

https://www.asustor.com/product?p_id=80
https://www.youtube.com/watch?v=zRlYvZL5RiE

Något som hade vart lite intressant vore att smacka en Asustore 12 Pro full med NVMe-diskar och installera Synology DSM via Redpill/ARC Loader, hade jag varit gjord av pengar så hade jag gjort det bara för skojs skull.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD

Permalänk
Skrivet av Swedishg33k95:

I alla fall 3tb av all denna data får absolut inte försvinna.

Det här är problemet med lagringslösningar: du behöver budgetera för den lagring du aktivt ska använda och för den ytterligare lagring som krävs för att garantera att den viktigaste informationen inte försvinner vid ett haveri eller på grund av mänskligt misstag eller illvilligt angrepp.

De två senaste scenarierna i synnerhet betyder att du inte bör nöja dig med ren synk till annan plats, utan bör titta på riktiga backuplösningar, där de viktiga skillnaderna är att data lagras i flera versioner så du kan komma tillbaka till filen som den såg ut innan den blev korrupt, och att det finns möjlighet att göra det väldigt svårt att göra backupen korrupt från den dator/server man tar backuper av.