TV-guiden 2021/2022 - hjälp med att navigera utbudet under rean

Permalänk
Medlem

Tror jag väntar och kollar av valet mellan Sonyn och LG så tror jag att jag föredrar LG's OLED version men tror inte att dom kommer hamna runt 10K för 55" men man kan ju hoppas dte finns något likvärdigt för den pengen eller mindre under BF

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Dark Enemy:

Frågan är om den kommer sjunka under 15 000 kr?
Jag hade planerat att köpa c1an för 14-15tkr men enligt rtings så är b2an 2022 bättre än c1an på nästan alla punkter.

Ingen aning, vi kan bara spekulera men ser inte att det ger så mycket mervärde åt diskussionen.
Du svarar dock på din egna fråga och det låter som att du bör avvakta till BF för att inte drabbas av akut FOMO.

Så, vänta

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Dax:

Gissar att LG OLED slår Sony XR-55X90J i kvalitet. Mer än 10K kan jag inte lägga ut på TV

Enda jämförelsen där X90J har mer att ge än en OLED är i fallet där man behöver mer ljusstyrka mitt på dagen. Vintersport en solig januarisöndag blir lite roligare.

Permalänk
Medlem

Aa kan också påpeka att LG c1 och b1 modellerna börjar ta slut på många online varuhus. till exempel så verkar netochnet ha sålt ut och tagit bort det från sitt sortiment. på 55 tum varianten iaf.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X | 32GB DDR4-3200 | ASUS ROG STRIX B350-F GAMING | MSI 3080 10GB SUPRIM X | ASUS TUF Gaming 850W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derazee:

Aa kan också påpeka att LG c1 och b1 modellerna börjar ta slut på många online varuhus. till exempel så verkar netochnet ha sålt ut och tagit bort det från sitt sortiment. på 55 tum varianten iaf.

Japp, såg det var på G att beställa 55 C1 versionen i söndags men tänkte avvakta 1 dag, på måndagen fanns den inte längre kvar och verkar vara slut överallt förutom 10K+ på cdon mer än netonnet tog. Elgiganten hade någon kvar i går men var slut i morse.

Var in på en butik idag och säljaren trodde inte att dom versionerna skulle vara med på årets BF.

Hade bestämt mig för C1 55" men icke sa nicke. 10K är smärtgränsen för mig. Men hoppas det blir en rea på LG's 55" OLEd med 120Hz HDMI 4 portar som hamnar runt 10k.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Nya planer. Jag kommer vänta och se ifall LG C2 48 elr 55 tum hamnar på ett vettigt pris under bf men, jag tänkte börja kika på andra inte-oled alternativ i 48-55 tum storleken. Siktar gärna då på en budget under 10k. Skulle va tacksam för några förslag jag kan utgå ifrån.

Edit. Tvn kommer användas för film och serie tittandes, mest på kvälls tid. För nuvarande så har jag inte tänkt spela på den så 120hz / gsync etc är inte alls viktigt för mig.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X | 32GB DDR4-3200 | ASUS ROG STRIX B350-F GAMING | MSI 3080 10GB SUPRIM X | ASUS TUF Gaming 850W Gold

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Derazee:

Nya planer. Jag kommer vänta och se ifall LG C2 48 elr 55 tum hamnar på ett vettigt pris under bf men, jag tänkte börja kika på andra inte-oled alternativ i 48-55 tum storleken. Siktar gärna då på en budget under 10k. Skulle va tacksam för några förslag jag kan utgå ifrån.

Edit. Tvn kommer användas för film och serie tittandes, mest på kvälls tid. För nuvarande så har jag inte tänkt spela på den så 120hz / gsync etc är inte alls viktigt för mig.

Med LCD vill du som regel gå 55 och större då så gott som samtliga mindre paneler är av sämre sortering. Samt att det finns mindre utrymme för sådant som en bra FALD i de mindre modellerna. Det är därför många LCD:er med jämförbar kvalitet med en OLED är just 55 tum och uppåt. Det har varit riktigt ont om just små LCD:er i toppklass och 2022 är inte så mycket bättre. Samsung QN90B i 43- och 50 tum ser dock ut att vara ett av få undantag i 2022-utbudet. Dock oklart hur mycket de skiljer sig mot större modellerna.

Annars har du för ditt icke-spelande en rätt tydligt alternativ med OLED A2.

Permalänk
Medlem

Börjar fundera på om jag verkligen behöver 120Hz iofs så spelar jag på en XBOX series X men lirar till 99% endast NHL och lite sporadiskt annars spelar jag på min PC så kanske inte behöver 120Hz på TV'n. Så kanske kan gå på en A2 modell

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Med LCD vill du som regel gå 55 och större då så gott som samtliga mindre paneler är av sämre sortering. Samt att det finns mindre utrymme för sådant som en bra FALD i de mindre modellerna. Det är därför många LCD:er med jämförbar kvalitet med en OLED är just 55 tum och uppåt. Det har varit riktigt ont om just små LCD:er i toppklass och 2022 är inte så mycket bättre. Samsung QN90B i 43- och 50 tum ser dock ut att vara ett av få undantag i 2022-utbudet. Dock oklart hur mycket de skiljer sig mot större modellerna.

Annars har du för ditt icke-spelande en rätt tydligt alternativ med OLED A2.

hmm, det ser ut som att bildkvalitén ser rätt lika ut. och A2an är i lite billigare än vad man kunde få en C1a för.

Dock ser jag små kommentarer om att c1an ska ha högre ljusstyrka, vilket jag inte kan kommentera på.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X | 32GB DDR4-3200 | ASUS ROG STRIX B350-F GAMING | MSI 3080 10GB SUPRIM X | ASUS TUF Gaming 850W Gold

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Derazee:

hmm, det ser ut som att bildkvalitén ser rätt lika ut. och A2an är i lite billigare än vad man kunde få en C1a för.

Dock ser jag små kommentarer om att c1an ska ha högre ljusstyrka, vilket jag inte kan kommentera på.

C1 är en ljusstarkare panel med kanske 20% eller så i samma storlek. Detta är för lite för att det ska vara direkt märkbart. Om någon skulle smyga in i ditt rum och öka ljusstyrkan 20% medan du tittade bort skulle du antagligen inte reagera. Pupillen kommer bara att dra ihop sig lite mer.

Högre ljusstyrka överlag är en fördel om du kör mycket HDR för där har C1 lite mer resurser att lysa ut hela bilden. Men förutsätter också att du kör med ganska högt ställd ljusstyrka från början. Då kommer C1 bredvid en A2 att se lite bättre ut.

Vad många missar med ljusstyrka på en TV är att det är lite som en volymkontroll. Om vi gör en Spinal Tap så är det lite sak samma om förstärkarens volym går 10 eller 11 ifall du har tillräckligt hög volym med reglaget på 5. Och skulle 10 eller 11 på volymen fortfarande vara för klent, då behöver du ett reglage som går till 15 eller 20 för att det ska vara betydande skillnad.

Permalänk
Medlem

Tack @Laxpudding du har hjälpt mig att välja blir en A2 då jag till 99% använder TV'n till serier och film, spelar som sagt mest på datorn så inget behov av 120Hz

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk

Laxpudding
har en fundering. skall man köpa stor tv nu eller vänta av om det blir en sänkning av pris? menar innan dom nya reglerna om hur mkt en tv får dra inom eu regler. kollar nämligen på en 85tum QE85QN95B. och den drar mer än deras regler som kommer 1mars

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av werter123456789:

Laxpudding
har en fundering. skall man köpa stor tv nu eller vänta av om det blir en sänkning av pris? menar innan dom nya reglerna om hur mkt en tv får dra inom eu regler. kollar nämligen på en 85tum QE85QN95B. och den drar mer än deras regler som kommer 1mars

Oklart hur det där kommer yttra sig i praktiken med nya energiregler. Det verkar (som jag tolkar den info som finns) som en förlängning av det vi har idag med kartonglägen som är energisnåla och (tjatiga) varningar om att det drar mer ström om man ändrar inställningar där apparaterna 2023 måste vara ännu strömsnålare från början. Men att du fortfarande kan ändra och klicka OK på alla varningar.

Vilket då kan innebära att vissa modellers nuvarande kartongläge måste ändras. Och nya modeller, typ en potentiell QN95C måste komma med blekare bild ur kartong och i viss mån ha ett tak på hur mycket de får dra.

Permalänk
Bildexpert 📺

Ifall man är sugen på 85-tums QN85B idag men vill spara pengar så verkar det skilja sig 15-20.000 kronor nedåt till en 85-tums QN95A som i grunden är så gott som identiskt. Den lär heller inte sjunka så värst mycket mer i pris.

Permalänk

La en beställning på en LG C1 hos Elgiganten den 25:e åt mitt ex.
Idag ringde dom henne och sa att det blivit en miss med lagret, C1 var slut.
Hon skulle få en annan LG OLED till samma pris, Elgiganten står för mellanskillnaden.

När jag kollar upp det så är det en modell som heter CS6LA, få träffar på google men bland annat så säljs den i Sydafrika.
Påstås på reddit att det ska vara C2:ans processor & mjukvara och resten lika C1.

Nån som vet mer om denna?
(mellanskillnaden som Elgiganten står för är på gigantiska 121 kr, dom har CS6AL på kampanj nu för 11 111:-)

https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbe...

Visa signatur

Abit IC7-G l Prescott 2.4 l 512MB
Sabertooth 990FX/FX-6100/16GB
B550M Aorus Pro-P/5600X/32GB

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av stonecliff:

La en beställning på en LG C1 hos Elgiganten den 25:e åt mitt ex.
Idag ringde dom henne och sa att det blivit en miss med lagret, C1 var slut.
Hon skulle få en annan LG OLED till samma pris, Elgiganten står för mellanskillnaden.

När jag kollar upp det så är det en modell som heter CS6LA, få träffar på google men bland annat så säljs den i Sydafrika.
Påstås på reddit att det ska vara C2:ans processor & mjukvara och resten lika C1.

Nån som vet mer om denna?
(mellanskillnaden som Elgiganten står för är på gigantiska 121 kr, dom har CS6AL på kampanj nu för 11 111:-)

https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbe...

Stämmer rätt bra. CS-modellen har ej Evo-panelen men annars är det en C2:a. Skillnaden handlar om en annan designform med bredare och lägre fot jämfört med C2 så att det räknas till LG:s design-serie tillsammans med LX1 och ART90-modellerna.

https://www.lg.com/se/tv/lg-oled65cs6la

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Stämmer rätt bra. CS-modellen har ej Evo-panelen men annars är det en C2:a. Skillnaden handlar om en annan designform med bredare och lägre fot jämfört med C2 så att det räknas till LG:s design-serie tillsammans med LX1 och ART90-modellerna.

https://www.lg.com/se/tv/lg-oled65cs6la

Har aldrig heller hör talas om modellen och hittar inga recensioner av den. Vet du om allt är allt jämförbart med en C2 förutom de du nämnde, inputlag vid spelande t.ex?

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Medlem

Nu är min jakt på Tv avslutad och en LG 55" B2 står installerad och klar, det enda som jag e lite putt på är att Telenor stream inte finns på LG'n app butik så man måste köra via AppleTV'n i fortsättningen också.

Men gillar TV'n det lilal jag hunnit testa den. Nästa vecka ska den upp på väggen

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Izak80:

Har aldrig heller hör talas om modellen och hittar inga recensioner av den. Vet du om allt är allt jämförbart med en C2 förutom de du nämnde, inputlag vid spelande t.ex?

För att det ska bli annan input lag måste de bygga helt nya kretsar specifikt för den modellen vilket är alldeles orimligt till att börja med. Och om de nu mot förmodan skulle göra något sådant, varför göra kretsarna mycket sämre? De stora kända tillverkarna har så pass låga input lag siffror för 2022-modellerna i vilket fall. Det är bara en del bottenskrapsmodeller som håller sig på äldre nivåer 50 ms eller mer. Fast då är man ju ändå och fiskar i fel sjö om man vill ha en spel-TV.

Designmodeller är en befintlig hårdvara som förändras på främst utsidan. Är man fortfarande tveksam och köpa något som är bekräftat, köp då en reguljär C2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Stämmer rätt bra. CS-modellen har ej Evo-panelen men annars är det en C2:a. Skillnaden handlar om en annan designform med bredare och lägre fot jämfört med C2 så att det räknas till LG:s design-serie tillsammans med LX1 och ART90-modellerna.

https://www.lg.com/se/tv/lg-oled65cs6la

Är avsaknad av evo-panel en dealbreaker egentligen?

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarg:

Är avsaknad av evo-panel en dealbreaker egentligen?

+ ingen pink-tint
- lite lägre ljusstyrka
- lite sämre färger

Permalänk
Bildexpert 📺

Se ljusstyrka mer som en volymkontroll på stereon. Ifall man inte behöver fullt ös är det kanske lite sak samma om man på ena modellen kan spela aningen högre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Se ljusstyrka mer som en volymkontroll på stereon. Ifall man inte behöver fullt ös är det kanske lite sak samma om man på ena modellen kan spela aningen högre.

Är inte ljusstyrkan avgörande för detaljerna när man tittar på HDR-material?

Visa signatur

Låda: Fractal Design Define R3, Nätagg: Fractal Design Newton R3 600W, Moderkort: ASUS ROG Maximus IV Gene-Z, CPU: Intel 2700K @ 4,8GHz, RAM: 8GB Corsair Vengeance LP PC12800, GPU: GB 280X @ 990MHz, SSD: Sandisk Extreme 240GB, HDD: Seagate Barracuda 2TB, Vattenkylning: EK-D5 pump, XSPC RayStorm CPU, Zalman ZM-WB5 GPU, EK-CoolStream RAD XTC 140mm, Alphacool NexXxoS ST30 FC 120mm, Skärm: Dell U2311H

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av thompo:

Är inte ljusstyrkan avgörande för detaljerna när man tittar på HDR-material?

HDR är rätt så komplext vilket gör det svårt att gå på enbart peak brightness/rå ljusstyrka som ett kvalitetsmått. 10–20 procent till ger lite mer marginal i HDR men inga drastiska skillnader.

Det är en väldig skillnad när man jämför ≈300 nits mot ≈600 nits. Men det är inte givet att man skulle märka skillnad på ≈600 mot ≈700 nits bredvid varandra förutsatt att båda apparaterna följer PQ-tonkurvan korrekt och på samma sätt, till exempel en A2 bredvid en B2 med samma inställningar.

För att skillnader i ljusstyrka ska synas måste det vara stora skillnader eftersom öga/hjärna/pupill fungerar mer logaritmiskt snarare än linjärt. 50 procent eller det dubbla behövs för att det ska märkas som en tydlig förändring.

En LG OLED G2 lyser lite mer än en C2 som lyser lite mer än B2 som lyser lite mer än en A2. G2:n kommer ha ett steg av extra HDR-tydlighet som A2:n inte riktigt har när man drar ljusstyrkan på max. Förutsatt att man behöver och vill dra ljusstyrkan på max vill säga.

Där det blir än mer komplext mot HDR är när man tar till hur apparaten följer PQ och hur den kan reglera sin energiförbrukning.

G2, C2, B2 mot A2 etc. skulle kan kunna trycka på mer ljus över hela bilden i HDR med "dynamisk tonspegling: På" på där mer ljus skjuts in hela bilden och man börjar kliva ifrån PQ-tonkurvan. Där vinner man lite mer marginal.

På samma sätt skulle en 700 nits-LCD kunna skjuta på ännu mer ljus än en 700 nits-OLED eftersom LCD:n inte behöver tänka på ABL. Där skulle LCD:n upplevas som ljusstarkare trots samma peak brightness. Ifall man däremot tyglar ljuset efter PQ kommer OLED:n vinna i intryck på det högre dynamiska omfånget med att den bättre kan bygga bilden på basen av en total svärta. Då förutsatt att bilden innehåller mycket lågdagrar och högdagrar på samma gång.

Där kommer alltså nästa faktor in: hur HDR-materialet är mastrat.

Ifall bilden är främst ljus i sitt innehåll med få eller inga tydliga lågdagrar kommer en 700–nits–LCD antagligen lysa ut 700-nits-OLED i jämförelsen även när man följer PQ. Detta eftersom ABL kommer hindra OLED:n där.

Permalänk

Tjena.

Väldigt kort fråga. Om man ska köpa en tv för ca 5k MAX 7k ish på kanske 50-55 tum. Finns det en uppenbar vinnare eller kanske 2-3 som man kan välja och bli nöjd med. Tvn ska till mina föräldrar och de har inga specifika krav på sportbild eller spel etc. "bara en bra tv" som de själva skulle beskriva det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyperhorn:

Tjena.

Väldigt kort fråga. Om man ska köpa en tv för ca 5k MAX 7k ish på kanske 50-55 tum. Finns det en uppenbar vinnare eller kanske 2-3 som man kan välja och bli nöjd med. Tvn ska till mina föräldrar och de har inga specifika krav på sportbild eller spel etc. "bara en bra tv" som de själva skulle beskriva det.

Tråkigt svar men du kan i princip köpa vilken TV som helst så länge den är av ett hyfsat välkänt märke.
LG, Samsung, Panasonic, Philips etc.

Prissegmentet du rör dig, 5-7k är i bland "basmodellerna" och samtliga dessa möter ovan "kravbild", dvs en TV rakt upp och ner samt att alla har smartfunktioner samt appar.

Kan finnas tillfälliga deals som gör att man med budgeten kan nå upp till mellanmodellerna men TV-priserna skiftar dagligen om inte oftare än så (betänk också att Black Friday är några veckor bort!).

Här har du ett filter från Prisjakt på 55" (50" börjar bli ganska ovanligt) och 5000-7500kr. Välj någon lämplig TV längst upp i listan så blir det bra:
https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?l=s480348847&o=lokal...

Betänk att bara genom att gå upp några tusenlappar i budget så har man helt plötsligt en OLED 55" vilket givetvis är natt och dag mot segmentet du rör dig i. Men tro mig, de kommer att se skillnad.
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=6003070

Vill du ha tips på någon specifik modell så har jag tidigare tipsat om Panasonic 55" - TX-55JX600E.
Basmodell men verkar vettig och Panasonic har en tradition av göra bra TV-apparater.

Kostar (just nu) 6490:-
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=6091066

Permalänk
Sjusovarn

Är på jakt efter en tv för runt 10.000kr. Är då LG CS-tvn det bästa man kan välja? Kommer användas som tredjeskärm till datorn, så kommer vara statiska bilder.

Eller är det lika bra att vänta till BF kanske?

Permalänk
Sjusovarn

Ni som är kunniga på skärmar, vad är mest prisvärt av Samsung 55" Q80B 4K QLED (8990kr) TV och LG 55" CS 4K (11.111kr)?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av My2nd:

Ni som är kunniga på skärmar, vad är mest prisvärt av Samsung 55" Q80B 4K QLED (8990kr) TV och LG 55" CS 4K (11.111kr)?

"Prisvärt" och vad som är av värde är ju bara något du själv kan svara på.

Ifall du jämför bildkvalitet är en OLED betydligt bättre än en Q80B. Q80B kan ge högre ljusstyrka för SDR ifall man har ett rum som kräver detta, likt titta på vintersport mitt på dagen med stora fönster. Samtidigt kommer Q80B ha sämre reflexfilter för samma rum, så det kan vara sak samma.

Det kan ju finnas andra aspekter än bildkvalitet också. Du kanske kan få en 65-tums Q80B för 11kkr och en del personer värderar storlek över bildkvalitet. Andra inte.

Permalänk
Sjusovarn
Skrivet av Laxpudding:

"Prisvärt" och vad som är av värde är ju bara något du själv kan svara på.

Ifall du jämför bildkvalitet är en OLED betydligt bättre än en Q80B. Q80B kan ge högre ljusstyrka för SDR ifall man har ett rum som kräver detta, likt titta på vintersport mitt på dagen med stora fönster. Samtidigt kommer Q80B ha sämre reflexfilter för samma rum, så det kan vara sak samma.

Det kan ju finnas andra aspekter än bildkvalitet också. Du kanske kan få en 65-tums Q80B för 11kkr och en del personer värderar storlek över bildkvalitet. Andra inte.

Tack för ett snabbt svar. Sitter på en 8 år gammal TV som då kostade 2500kr, så allt kommer båda kommer vara som dag och natt - Gissningsvis. Jag vill inte ha större än 55", så det är mest om det är värt att gå upp 2000kr. Såg även att Elgiganten har Samsung 55" QN700B för 12.990kr, hur står den sig mot OLED? Har sett lite videor om den, men om CS(OLED) alltid kommer vara snäppet bättre för film/serier och något eventuellt spel, så känns det inte som att det är värt att gå upp ytterligare 2000kr.