TV-guiden 2021/2022 - hjälp med att navigera utbudet under rean

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

@Ytterberg, storslagen återkomst!

Jag kan glatt informera om att jag slog till på en LG 55OLED B1.
Snart är alltså Philips med fläckar ett minne blott!

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Nice, är grymt nöjd med min 55BX.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av DavidtheDoom:

Nämen, vem ska jag nu ha som skräckexempel på det här med att köpa en den-duger-billlig-TV-räcker-för-mig?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Robiban:

Låter som både för och nackdelar. Huvudsaken den är lika bra för spel som en VA och den inte blir märkbart mindre ljusstark då jag valde den för att bråka med mitt ljusa rum.

Har du tips på hur man hittar ”rätt” inställningar?

Spelläget beter sig annorlunda och de flesta är tester är dåliga på att gå igenom detta. Eller "dåliga" – det är så sabla mycket att förklara om varje TV och hur de fungerar. Det blir helt enkelt bortprioriterat.

Permalänk
Avstängd

Efter googlande så sägs det vara så att man ska undvika Samsung QN90A och leta efter specifikt QN91, QN92, QN93 samt den dyrare med one connect, QN95A. Men ingen återförsäljare vad jag kan se, listar vilken specifik modell de har? Så är det bara IPS som säljs i Sverige då?

Permalänk
Medlem

@Laxpudding

Du är så förbannat fenomenal, ville bara ge dig ett jättetack!
Jag hoppas du fortsätter ge medlemmarna här råd på bra TV-apparater.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Laxpudding:

Nämen, vem ska jag nu ha som skräckexempel på det här med att köpa en den-duger-billlig-TV-räcker-för-mig?

Jag kan skicka upp den trasiga TV:n till dig!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Efter googlande så sägs det vara så att man ska undvika Samsung QN90A och leta efter specifikt QN91, QN92, QN93 samt den dyrare med one connect, QN95A. Men ingen återförsäljare vad jag kan se, listar vilken specifik modell de har? Så är det bara IPS som säljs i Sverige då?

QN91, QN92, QN93 och QN95 dyker upp för mig på Prisjakt. Var kollar du?

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Scarabeo:

QN91, QN92, QN93 och QN95 dyker upp för mig på Prisjakt. Var kollar du?

I butikernas hemsidor, Netonnet, Komplett, Webhallen mfl vill ej köpa från Elgig eller Mediamarkt.

QN95 finns överallt men 91,92,93 vilka är varianter av QN90 med VA verkar bara finnas hos Elon, Elgiganten och mediamarkt.

Permalänk
Medlem

@laxpudding

Har Sony släppt Google-TV till sina 2021 serier i Sverige?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Sök på prisjakt på QN91A, QN92A, QN93A, QN94A så kommer du få träffar.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dizzö:

Sök på prisjakt på QN91A, QN92A, QN93A, QN94A så kommer du få träffar.

Har gjort det:

Skrivet av Nozomi:

men 91,92,93 vilka är varianter av QN90 med VA verkar bara finnas hos Elon, Elgiganten och mediamarkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Spelläget beter sig annorlunda och de flesta är tester är dåliga på att gå igenom detta. Eller "dåliga" – det är så sabla mycket att förklara om varje TV och hur de fungerar. Det blir helt enkelt bortprioriterat.

Annorlunda eller sämre? Varför ska man undvika IPS? Bara för att det är sämre kontrast? gaming skärm till PC verkar ju de flesta föredra IPS för VA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Har gjort det:

https://www.mediamarkt.se/sv/product/_samsung-qe75qn92aatxxc-...

Bästa dealen om du vill gå över 65" o inte OLED.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Robiban:

Annorlunda eller sämre? Varför ska man undvika IPS? Bara för att det är sämre kontrast? gaming skärm till PC verkar ju de flesta föredra IPS för VA.

När det gäller datorskärmar så har VA alltid haft problem med responstiden fram till Samsung kom ut med specifikt: G7.
Allt annat är att undvika. Gällande TV så vill du inte ha en IPS. Då IPS helt enkelkt inte kan leverera nämnvärd svärta även med Local Dimming och du får IPS Glow på köpet!

Permalänk
Medlem

https://www.rtings.com/tv/tools/compare/lg-b1-oled-vs-sony-x9...

LG B1 verkar bättre på i princip allt över X90J.
Frågan är då om man klantat sig? Beställde en X90J förra veckan, men leveransen har blivit försenad.
Någon som testat dessa apparater som kan ge klarhet i det hela, om man bör byta till OLED?? B1an är endast en tusing dyrare än X90J och det vore dumt att inte köpa OLEDen om det är stor skillnad för den struntsumman.

Kommer primärt användas till filmtittande och lite spelande.

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 128 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

När det gäller datorskärmar så har VA alltid haft problem med responstiden fram till Samsung kom ut med specifikt: G7.
Allt annat är att undvika. Gällande TV så vill du inte ha en IPS. Då IPS helt enkelkt inte kan leverera nämnvärd svärta även med Local Dimming och du får IPS Glow på köpet!

Aha, ja det är väl inte önskvärt men det kan jag nog ändå leva med. Ghosting är kanske inget problem på VA skärmar av qn9x kaliber så det kanske inte är en "trade-off" men utöver skillnaden i kontrast verkar det inte vara någon större skillnad mellan de två.

Går det att se vilken panel man har fått? Via serienummer eller dylikt så kan jag dela med mig av erfarenheter med ps5

Permalänk
Medlem

Oerhört bra guide.

Visa signatur

| Case: Fractal Design R2 | Nätagg: Be Quiet | Moderkort: Asus crosshair formula IV | CPU: Amd phenom 1055t | Ram: 8GB | Hdd: Samsung f3 500GB | Grafikkort: xfx 460 ti |

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Sweet! Här blev det en mindre 48" C1 Vad är det för fläckar på Philips? Samma som på min 4 år gamla samsung UHD typ trasig bakgrundsbelysningsstripe?

Visa signatur

kan lite av varje

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av janne_145:

Sweet! Här blev det en mindre 48" C1 Vad är det för fläckar på Philips? Samma som på min 4 år gamla samsung UHD typ trasig bakgrundsbelysningsstripe?

Massiv panelseparation så diffusionslager, lcd och belysning har separerat så att det är ett matrismönster, 8x8 cm med vita fläckar. Har en tråd om det på forumet men den saknar nog bild på hur illa det blev efter flytten. 😬

Visa signatur

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Laxpudding:

Fortfarande ingen som har testat och bekräftat faktiska modeller på plats. Utan det är hörsägen som studsar runt.

Men, men: vill man vara säker på att få det som utlovas? Var försiktig med Samsung i år.

@emilakered – kan du fixa några QN90A-modeller i olika storlekar så kan jag åka ut och testa dem? Så blir det bekräftat en gång för alla.

Som av en tillfällighet har Samsungs nordiska testpool gott om 8K-modeller samt QN95A (som står i min hall just nu).

Haha! Jag kan ha hemma i vardagsrummet ett tag, bara tapetsera väggarna!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Funderar på att byta min UE65KS7005 som står i ett väldigt ljust vardagsrum (dock utan direkt solljus då det är i norrläge) till något annat. Testade att ställa en LG CX och det funkar eftersom det inte är ljust ute nu men jag är lite rädd för att den inte kommer orka med under sommaren. Jag gjorde "tester" där jag försökte köra samma video på båda skärmarna på max ljusstyrka och det såg likvärdigt ut men wow vilken skillnad i bildkvalitet och kontrast (vilket iofs är självklart).

Kanske är bättre att köra en Samsung än en OLED? Eller så spelar det ingen större roll om man ändå tittar mest på TV på kvällar sett till hela året.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Jag funderar på att byta ut projektorn och skaffa mig en TV igen. För att inte gå ner för allt för mycket i storlek så har jag satt en lägre gräns på 85 tum. I denna storlek så är OLED helt uteslutet prismässigt. Jag funderar därför på att skaffa en lite billigare lcd-tv i väntan på att OLED går ned i pris.

Jag skulle uppskatta ifall det finns någon som kan hjälpa mig med en rekommendation. Lista jag kollar på är dessa:
https://www.pricerunner.se/cl/2/TV?sort=price_asc#price_min=9...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Frågan är då om man klantat sig? Beställde en X90J förra veckan, men leveransen har blivit försenad.
Någon som testat dessa apparater som kan ge klarhet i det hela, om man bör byta till OLED?? B1an är endast en tusing dyrare än X90J och det vore dumt att inte köpa OLEDen om det är stor skillnad för den struntsumman.

Jag hade avbeställt alternativt skickat tillbaka den men det är jag det. OLED ger mycket mer pop i bilden tycker jag.
Ser att du bor i Stockholm. Åk till Elgiganten i Kungenskurva där Sony har en hyfsat snygg liten hörna med träpanel på väggen tror jag. X90J står precis bredvid deras OLED. Jämför och kolla vad du tycker eller gå bara på OLED för det är bättre. Givet val enligt mig om det bara är 1000:- skillnad.

Visa signatur

Ryzen 5600x, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), WLmouse Beast X Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Känns definitivt värt att köpa B1 istället då det endast skiljer en tusenlapp för B1 är ju klart bättre. 75-tummaren av X90J för 15 000 känns ju prisvärd däremot för du får betala mycket mer för en OLED i den storleken. OLED55B1 kostar 9 900 så den är till och med 90 kr billigare än XR-55X90J.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Scarabeo:

Känns definitivt värt att köpa B1 istället då det endast skiljer en tusenlapp för B1 är ju klart bättre. 75-tummaren av X90J för 15 000 känns ju prisvärd däremot för du får betala mycket mer för en OLED i den storleken. OLED55B1 kostar 9 900 så den är till och med 90 kr billigare än XR-55X90J.

Jag är själv kluven mellan Sony X90J och LG OLED B1. Är dock ute efter en 65".
Konstigt att LG OLED B1 55" är billigare än Sony X90J 55" medans 65tum varianten kostar 3000kr mer än Sony X90J 65".

Permalänk
Skrivet av bennyfax:

Hmm, det kan du nog bara svara på men jag tror inte du blir besviken på en 65" X93J fast det är inte det bästa på marknaden. Som laxpudding nämner är det topp/mid. 6000:- mer för C1 som är toppklass. Hade du tänkt dig max 13K kanske 65" X93J är tv:n för dig. Jag tycker egentligen inte skillnaden är värd pengarna utan jag vill helt enkelt bara ha OLED för att det har det där lilla extra och då får jag betala mer alternativt bästa klassen LCD som jag inte kikat på men då är man kanske uppe på samma nivå i pris. Jag vill ha minst 75" och då blir OLED för dyrt så jag köper ingen tv nu.
X90J som är snarlik X93J: https://youtu.be/ws0Z6x1AkBk
Lite annan uppfattning om vinkeln i denna video: https://youtu.be/xwDHe_s6LR0

Kan tänka mig att jag skulle bli nöjd ändå med X93J hemma med bra inställd tv och anpassad belysning men kolla annars B1.
Lite som en sjukdom detta. Ju mer man snöar in sig desto högre krav får man. Brister man blir medveten om som man annars inte kanske hade stört sig på samtidigt är det bra att känna till innan ifall man upptäcker det senare.

Tack för svaret! Ska nog helt enkelt jämföra dem i butik och se om skillnaden är värd de extra tusenlapparna för mig.
Lutar mer åt LG OLED hållet, antingen B1 eller C1. Läste att ljudet på Sony X90 är betydligt sämre än på LG's varianter och jag hade inga planer på att köpa en soundbar direkt.

Permalänk
Bildexpert 📺

Det jag skrev om LG C1 och Sony X90–X94J-modellerna gäller även för B1: #19358225

Skillnaden är att B1 är ljussvagare än Sonyn X90J. Annars är B1 bättre på i princip alla andra punkter. Man skulle kunna dra någon form av skiljelinje med att en X90J förmodligen har något bättre färgprecision och nyansteckning men att detta riskerar överskuggas av så mycket annat är steget sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bennyfax:

Jag hade avbeställt alternativt skickat tillbaka den men det är jag det. OLED ger mycket mer pop i bilden tycker jag.
Ser att du bor i Stockholm. Åk till Elgiganten i Kungenskurva där Sony har en hyfsat snygg liten hörna med träpanel på väggen tror jag. X90J står precis bredvid deras OLED. Jämför och kolla vad du tycker eller gå bara på OLED för det är bättre. Givet val enligt mig om det bara är 1000:- skillnad.

Skrivet av Scarabeo:

Skrivet av Laxpudding:

Det jag skrev om LG C1 och Sony X90–X94J-modellerna gäller även för B1: #19358225

Skillnaden är att B1 är ljussvagare än Sonyn X90J. Annars är B1 bättre på i princip alla andra punkter. Man skulle kunna dra någon form av skiljelinje med att en X90J förmodligen har något bättre färgprecision och nyansteckning men att detta riskerar överskuggas av så mycket annat är steget sämre.

Tack för inputen. Beställde X90Jn i Torsdag och den har inte ens skickats än.
Avbeställde, och drog en beställning från Netonnet istället på en B1 med leverans idag (!).

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 128 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Idag fick det bli en beställning, haft span på LG CX 65" sedan förra året men missade när de sista såldes ut i somras så fick bli en C1 65" nu istället.

Nu hoppas jag inte att den sjunker mer i pris (får väl nyttja prisgaranti isåfall).

Webhallen hade den för 16 990kr förra fredagen men ändrade efter någon timme till 17 990kr som de andra butikerna säljer den för.

PS. tack för suveräna TV-guider.