Black Friday förvandlas till Black Week – gott om erbjudanden trots varubrist

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Det har vi ju faktiskt redan, det är ju konstant rea / medlemshelg / klubbhelg överallt numera känns det som.

Japp. Känns ju verkligen som denna rea spelat ut sin roll lite genom åren.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Japp. Känns ju verkligen som denna rea spelat ut sin roll lite genom åren.

https://www.cervera.se/ är ett bra exempel. Dom kör 25% nu (och iofs nån extrarabatt på 10% till).
Men, deras "klubbhelg" har varit i juli, september, oktober och november med "25% på allt".
Mao är deras "black week" samma grej som man redan haft en gång i månaden under hösten...

Det som tyvärr blivit helt trasigt, för att citera min sambo, är följande:
"Det känns helt orimligt att handla <någonting> till ordinariepris när <alla> har reor och medlemshelger hela tiden". Och jag är benägen att hålla med, dom enda inköp jag gör till ordinariepris är akuta saker som inte kan vänta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

https://www.cervera.se/ är ett bra exempel. Dom kör 25% nu (och iofs nån extrarabatt på 10% till).
Men, deras "klubbhelg" har varit i juli, september, oktober och november med "25% på allt".
Mao är deras "black week" samma grej som man redan haft en gång i månaden under hösten...

Det som tyvärr blivit helt trasigt, för att citera min sambo, är följande:
"Det känns helt orimligt att handla <någonting> till ordinariepris när <alla> har reor och medlemshelger hela tiden". Och jag är benägen att hålla med, dom enda inköp jag gör till ordinariepris är akuta saker som inte kan vänta.

Japp är riktigt tråkigt när trenden går mot detta håll.
Kommer inte ihåg när riktigt black Friday kom hit, men vill minnas att både mediamarkt och elgiganten körde nåt där dom hade upp mot 90-90% på en del varor, inkl tv och inte enbart mindre obskyra saker om vi säger så.
Lite annat.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edin:

Vi får se hur lyckat det blir i år - feedbacka gärna och tyck gärna till: Finns det erbjudanden eller är det bara kommersiellt trams?

Det var länge sedan BF var något att jubla över. När det introducerades för några år sedan så var rabatterna rejäla, nu är det mestadels utförsäljning av det som inte går att sälja annars (som Gigabyte nätaggregat ). Känns mer som mellandagsrea (finns det ens längre?) flyttades fram en månad.

Det stora undantaget är väl TV som får "normalt" pris för första gången sedan de släpptes. Brukar få vänta åtminstone 6 månader innan slutförsäljningen till våren / sommaren för att få samma priser.

Permalänk
Medlem

Varför kan man inte bara sälja prylar till rea priser året runt? Det enda det handlar om är att lura människor att konsumera mer genom att tro att dom har gjort en bra deal.

Permalänk
Medlem

Väntar in på min andra månad för en Bytsky vattenblock för ett 3080 från Kina. Black Week blir like…..

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Varför kan man inte bara sälja prylar till rea priser året runt? Det enda det handlar om är att lura människor att konsumera mer genom att tro att dom har gjort en bra deal.

När det gäller TV-apparater exempelvis handlar det ju om att årets modeller nu börjar bli "gamla" och hypen för nästa års lanseringar snart börjar. I vissa fall kan det faktum att man har haft många månader på sig att tillverka en viss vara resultera i att man kunnat trimma in tillverkningsprocessen bättre och därmed få högre yields, vilket gör produkten billigare att tillverka.

Att saker blir billigare över tid är med andra ord inget konstigt. Även i de fall när tillverknadskostnaden är oförändrad tenderar ju dock hypen att ha dött av många månader efter lanseringen av en ny produkt. Det är också så att man på detta sätt kan sälja till både de som har en högre budget och de som har en lägre budget, utan att slösa pengar på att segmentera sina modeller ytterligare (vilket medför en rad kostnader utöver själva tillverknaden). Tillverkarna vet givetvis att det finns de som kan tänka sig att betala nästan dubbelt så mycket för att ha den senaste modellen några månader längre än andra, samtidigt som den större delen av kundbasen väntar tills slutet på året när priserna sänkts till mer rimliga nivåer.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

När det gäller TV-apparater exempelvis handlar det ju om att årets modeller nu börjar bli "gamla" och hypen för nästa års lanseringar snart börjar. I vissa fall kan det faktum att man har haft många månader på sig att tillverka en viss vara resultera i att man kunnat trimma in tillverkningsprocessen bättre och därmed få högre yields, vilket gör produkten billigare att tillverka.

Att saker blir billigare över tid är med andra ord inget konstigt. Även i de fall när tillverknadskostnaden är oförändrad tenderar ju dock hypen att ha dött av många månader efter lanseringen av en ny produkt. Det är också så att man på detta sätt kan sälja till både de som har en högre budget och de som har en lägre budget, utan att slösa pengar på att segmentera sina modeller ytterligare (vilket medför en rad kostnader utöver själva tillverknaden). Tillverkarna vet givetvis att det finns de som kan tänka sig att betala nästan dubbelt så mycket för att ha den senaste modellen några månader längre än andra, samtidigt som den större delen av kundbasen väntar tills slutet på året när priserna sänkts till mer rimliga nivåer.

Tycker du inte att det har blivit överdrivet med alla reor som tex black friday, black week. I nästan alla affärer jag har handlat i frågar man om jag vill bli medlem. Jag blev nyligen medlem i både Öob och rusta. Nu får jag väldigt ofta mail med medlemserbjudanden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

När det gäller TV-apparater exempelvis handlar det ju om att årets modeller nu börjar bli "gamla" och hypen för nästa års lanseringar snart börjar. I vissa fall kan det faktum att man har haft många månader på sig att tillverka en viss vara resultera i att man kunnat trimma in tillverkningsprocessen bättre och därmed få högre yields, vilket gör produkten billigare att tillverka.

Att saker blir billigare över tid är med andra ord inget konstigt. Även i de fall när tillverknadskostnaden är oförändrad tenderar ju dock hypen att ha dött av många månader efter lanseringen av en ny produkt. Det är också så att man på detta sätt kan sälja till både de som har en högre budget och de som har en lägre budget, utan att slösa pengar på att segmentera sina modeller ytterligare (vilket medför en rad kostnader utöver själva tillverknaden). Tillverkarna vet givetvis att det finns de som kan tänka sig att betala nästan dubbelt så mycket för att ha den senaste modellen några månader längre än andra, samtidigt som den större delen av kundbasen väntar tills slutet på året när priserna sänkts till mer rimliga nivåer.

Ja, det finns ju helt uppenbara anledningar till varför de inte säljer sina varor till pissiga marginaler året om. Folk alltså. 😆

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Tycker du inte att det har blivit överdrivet med alla reor som tex black friday, black week. I nästan alla affärer jag har handlat i frågar man om jag vill bli medlem. Jag blev nyligen medlem i både Öob och rusta. Nu får jag väldigt ofta mail med medlemserbjudanden.

Marginalerna är generellt väldigt små i elektronikbranchen så återförsäljarna behöver ta de chanser de får att optimera sin vinst genom att profilera köpmönstren hos sin användarbas (för att lista ut vilka produkter de bör köpa in, vilka kampanjer som ger bra resultat, hur de bäst marknadsför sig, etc.), samarbeta med tillverkarna när dessa vill köra kampanjer och så vidare. Om en kedja regelbundet har lägre priser än sina konkurrenter med hjälp av olika kampanjer så kommer ju kunderna förr eller senare att börja handla där istället, så återförsäljarna har nog inget annat val än att hänga med och ha rea/kampanj samtidigt.

Med det sagt så stämmer det inlägget du citerade, oavsett vad jag tycker om mängden reor.

Skrivet av Songless:

Ja, det finns ju helt uppenbara anledningar till varför de inte säljer sina varor till pissiga marginaler året om. Folk alltså. 😆

De flesta förstår nog detta om de tänker efter. Kan dock förstå att man kan bli frustrerad och därmed dra iväg ett inlägg innan man funderat igenom saken riktigt.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Jag har i det närmaste helt tappat intresset för dessa numer veckolånga reakampanjer.
Synd på Black friday, som var lite en av happening att se fram mot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Så är det fortfarande. Jag har 73 marknadsföringsemail från Elgiganten i år(!).

I feel you. Har fått 5 mail bara idag från CDON gällande deras rea. 😅😄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Men frågan är ju varför de ska bättra sig när de säljer på att ha höga ordinarie priset och sänka de till en rabatt titt som tätt. Det triggar kunden att tro att de gjort en bra affär.
Det som är fel i det hela är att konsumentverket inte kan/vill agera mot alla dessa bluffreor som är så utbredd i varje butik i Sverige. Blir bara mer och mer för varje år som går. En ny standard...

Japp, gått till den gräns att jag känner mig lurad om jag köper något till ordinarie pris... Men ibland behöver man prylen och då är det bara betala

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Varför kan man inte bara sälja prylar till rea priser året runt? Det enda det handlar om är att lura människor att konsumera mer genom att tro att dom har gjort en bra deal.

Du har nog inte särskilt bra insyn inom handel. Nu var det 6 år sedan jag jobbade inom handels. Men en stor del av det som rabatteras ut, och då särskilt i matvaruhandel har negativ marginal. Det betyder att butiken förlorar pengar på att sälja det till det priset. Snittmarginalen på en livsmedelsaffär är i min erfarenhet mellan 20-30%. Men då är det kolonialvaror som driver upp marginalen, färskvaror och då särskilt kött ligger runt 15%. Blöjor och barnmat har ofta negativ marginal hos matvarubutiker. Butiken jag jobbade i för 6~ år sedan gick väl back cirka 11% på blöjor.

Det man gjorde för att genuint lura människor var att ha multi-priser. Att få folk att köpa mer än de behövde med andra ord. 10.90 styck? 3 för 30, och så vidare. Även om det var en dålig deal för kunden så sålde det otroligt mycket bättre och butiken hade fortfarande bra marginal. Många gånger drev man upp styckepriset för att få multipriset att se bra ut, medan multipriset egentligen var det ordinarie styckepriset. Folk är otroligt lättlurad och särskilt de som letar rabatter.

Jag skulle kunna tänka mig att hårdvaruhandeln har än lägre marginaler. De kan helt enkelt inte sälja varor till detta pris året runt utan att gå i konkurs.

Köp det ni behöver och skit i rabatter är mitt tips. Ska ni specifikt ha en produkt och kan finna den till bättre pris så är det ju bra. Men att slösa tid och energi på att jaga rabatter är dumt. Att köpa saker just för att det är billigt är än mer korkat.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Tycker du inte att det har blivit överdrivet med alla reor som tex black friday, black week. I nästan alla affärer jag har handlat i frågar man om jag vill bli medlem. Jag blev nyligen medlem i både Öob och rusta. Nu får jag väldigt ofta mail med medlemserbjudanden.

#unsubscribe

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

"gott om erbjudanden trots varubrist"

Haha, ja visst, allt gammalt skräp som samlar damm på varuhyllorna ska ju bort först. Det finns ju fortfarande en marknad för sånt då komponentbristen har skadskjutit tillverkningen av de nyare produkterna som folk egentligen vill ha.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB