Tråden för 2-kanals stereo med högtalare

Permalänk
Skrivet av Sapporun:

Funderar på att byta ut mina Logitech Z623, då jag haft dem i 10 år ungefär och det är ett störande brus och dem sprakar och håller på ibland. Är väldigt nöjd med de högtalarna, mycket bas

Har kollat lite på Edifier R1700BT, är det vettiga grejjer?
Tar gärna förslag då man är ganska oinsatt i det här med ljud, funderar också på att bara köpa ett par nya Logitech, om man inte kan få samma bas utan sub.

sitter tyvärr med sånna logitech just nu till datorn. men har du aldrig lyssnat på nåt vettigt förstår jag dig.

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sapporun:

Funderar på att byta ut mina Logitech Z623, då jag haft dem i 10 år ungefär och det är ett störande brus och dem sprakar och håller på ibland. Är väldigt nöjd med de högtalarna, mycket bas

Har kollat lite på Edifier R1700BT, är det vettiga grejjer?
Tar gärna förslag då man är ganska oinsatt i det här med ljud, funderar också på att bara köpa ett par nya Logitech, om man inte kan få samma bas utan sub.

Det blir en svår övergång från z623 till annat. Den subben spelar på så in ***. Har mina z623 i villa hos mina föräldrar.. securitas kom en fredagskväll till förra lägenheten .. inte oväntat, bara jag som inte uppfattade all bas när jag satt nära högtalarna.

Gillar du ljudet, den basen, så är det väl så att ett nytt set z623 kan va att gå på ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Mycket och distad bas får du inte med Edifier för de är mer balanserade i ljudet än så
Logitech har ett eget sound som mest betår av entonig bas och om man vill kan det även bli mycket av den men de låter varken bra eller korrekt.
Jag tycker du ska leta begagnat för om du skaffar en konventionell stereo får du nått som låter bra för mindre pengar än nått nytt som låter mycket sämre, 500 kr ger dig en bra stereo (högtalare och förstärkare)

Har aldrig hört Edifier och begagnat känns lite svårt, ska till en polare imorrn som har Edifier o provlyssna iaf

Skrivet av anon8870:

Det blir en svår övergång från z623 till annat. Den subben spelar på så in ***. Har mina z623 i villa hos mina föräldrar.. securitas kom en fredagskväll till förra lägenheten .. inte oväntat, bara jag som inte uppfattade all bas när jag satt nära högtalarna.

Gillar du ljudet, den basen, så är det väl så att ett nytt set z623 kan va att gå på ändå.

Haha, ja det är en basjävel, bra eller ej

Permalänk

Svår övergång från z623? Ganska lätt skulle jag säga, saknar inte saker som spelar så mycket bass att mellanregistret försvinner bland special effekterna. Finns hundra gånger bättre saker. Ta edifier, köp till en billig sub och du är redan där. Då kan man i alla fall justera crossovern på rätt sätt.

Permalänk

2-kanal i kvalitet är kul!

Arbetar till vardags som ljudtekniker, och väntade länge med att skaffa hemma-hifi då jag försvarade tanken med att det skulle bli dyrt.
Tills jag gjorde en bytesaffär och fick hem en Edison 30 rörförstärkare. Tusan också, nu måste jag ha nåt vettigt i lådväg tänkte jag. Körde länge med Tandberg Studio Monitor, slutna 3-vägslådor på 80 liter med gjutna 12" Goodmans-element där magneten måste vara minst 10". Enda svagheten med de lådorna var att diskanterna var två till antalet för att spela i nivå med 3"-domen och denna brutala tolva. Löste det med ett par AMT-membran med horn, TPL-150H. Lät jättefint, länge och väl tills jag kom över ett par JBL XPL200. Grymt bra lådor som spelar väldigt homogent, högupplöst och samtidigt dynamiskt livligt. 4-vägslådor från JBL som inte sparade på krutet, designade och utvecklade av Greg Timbers som bland annat låg bakom flertalet av JBL's legendariska studiomonitorer. Förutom just TPL-150 så har dessa den bästa mid-hi återgivningen jag hört.
Har idag hela serien, där XPL200 drivs med Accuphase C200+P300. De kommer riktigt nära Edison-steget som är på 2x30W Klass A, med Mullard EL34 från 60-talet och Siemens/Telefunken E88CC.
Sekundära riggen på kontoret med XPL160 drivs av just det steget, med ett vackert Kenwood 700C som försteg.
Till det en Sony TC-766-2 rullbandare med yppiga 10"-spolar, och en Sony PS-X600 biotracer skivspelare.
Känner mig ganska nöjd där, vilket är skönt!
Som party-rigg sätter jag ut ett par XPL140 + 2 st 1x18" (Faital 18XL2000) på altanen sommartid, som då drivs med 4x2500W DSP-steg från belgiska Apex. Poppar på fint.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sapporun:

Har aldrig hört Edifier och begagnat känns lite svårt, ska till en polare imorrn som har Edifier o provlyssna iaf

Haha, ja det är en basjävel, bra eller ej

Skrivet av moondragon84:

Svår övergång från z623? Ganska lätt skulle jag säga, saknar inte saker som spelar så mycket bass att mellanregistret försvinner bland special effekterna. Finns hundra gånger bättre saker. Ta edifier, köp till en billig sub och du är redan där. Då kan man i alla fall justera crossovern på rätt sätt.

Ja sådant är ju att föredra. Köpa ett par välljudande högtalare och en sub till.

Edifier brukar få bra omdömen, så lyssna på dem som sagt.

Permalänk
Medlem

Var och provlyssnade på Edifier högtalarna idag och det var väl lite bättre ljud men hade nog velat ha mer bas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sapporun:

Var och provlyssnade på Edifier högtalarna idag och det var väl lite bättre ljud men hade nog velat ha mer bas

Kolla på någon av Argons aktiva högtalare om du vill ha mer bas.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sapporun:

Var och provlyssnade på Edifier högtalarna idag och det var väl lite bättre ljud men hade nog velat ha mer bas

Dui får väl skaffa nått med vettigare storlek, ska du ha bra bas behöver du upp till 8" klassen eller ha 6" mot vägg. Då brukar högtalaren spela snyggt ner till eller under 40 Hz och där nånstans så börjar man uppleva det som att man inte hela tiden saknar bas för de flesta akustiska instrument och röster kan återges relativt korrekt.
ett par aktiva monitorer med 8" basar är troligen det mest prisvärda/lämpliga om du ska ha bra nytt datorljud som ska stå på skrivbordet, kostar ca 3-4 000kr.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Kolla på någon av Argons aktiva högtalare om du vill ha mer bas.

Skrivet av mrqaffe:

Dui får väl skaffa nått med vettigare storlek, ska du ha bra bas behöver du upp till 8" klassen eller ha 6" mot vägg. Då brukar högtalaren spela snyggt ner till eller under 40 Hz och där nånstans så börjar man uppleva det som att man inte hela tiden saknar bas för de flesta akustiska instrument och röster kan återges relativt korrekt.
ett par aktiva monitorer med 8" basar är troligen det mest prisvärda/lämpliga om du ska ha bra nytt datorljud som ska stå på skrivbordet, kostar ca 3-4 000kr.

Tror jag kör på antingen Edifier R1700BT eller Audioengine A2+ till att börja med, så får man komplettera med sub efteråt om det behövs, som man blivit tipsad om här.

Tack alla som hjälpt mig!

Permalänk

Ska du ha Audioengine A2+ så behövs nog lätt en woofer för den lilla högtalaren klarar nog inte mycket tyck, vilket är gangska givet om man ser på storleken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moondragon84:

Ska du ha Audioengine A2+ så behövs nog lätt en woofer för den lilla högtalaren klarar nog inte mycket tyck, vilket är gangska givet om man ser på storleken.

Aa, ett alternativ är ju som mrqaffe skrev också att man kör på lite större bas, typ 8", då får jag nog investera i stativ/fäste men det kan vara värt det

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Dui får väl skaffa nått med vettigare storlek, ska du ha bra bas behöver du upp till 8" klassen eller ha 6" mot vägg. Då brukar högtalaren spela snyggt ner till eller under 40 Hz och där nånstans så börjar man uppleva det som att man inte hela tiden saknar bas för de flesta akustiska instrument och röster kan återges relativt korrekt.
ett par aktiva monitorer med 8" basar är troligen det mest prisvärda/lämpliga om du ska ha bra nytt datorljud som ska stå på skrivbordet, kostar ca 3-4 000kr.

Behringer har ju gjort en monitor som varit väldigt populär i hifikretsar. Minns du vilken? 2030 A B Truth nånting?

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Elfsberg:

Behringer har ju gjort en monitor som varit väldigt populär i hifikretsar. Minns du vilken? 2030 A B Truth nånting?

Alla tre i Truthserien har varit populära, pratar man i rena hifikretsar är det nog de passiva som dominerat för de låter bättre än de aktiva förutsatt att de drivs med rejäla förstärkare, många lägger dock inte ut 5-10 ggr mer på förstärkeriet än högtalaren men högtalarna är betydligt bättre än det de kostat i passiv version (kring 2000 kr)
jag använder själv 3031A och 2092A till datorn fram och ett par 2030P till bakkanal. Men jag har använt alla 5 modellerna och basen vid olika tillfällen och känner många andra som också använder dem, Trutharna är helt enkelt mycket prisvärda och bra, fantastiska högtalare för det låga priset.

Har faktisk en vän som har haft ett par 2031P uppställda korrekt i ett bra rum tillsammans med B&W 801or och med ordentlig drivning och det är inte nån jätteskillnad, 801orna är lite renare (men spelar klart djupare i basen) men håller man sig över 40Hz och under säg 105 dB ljudtryck är det faktiskt ingen jätteskillnad i kontrollerad miljö.
2092 tror jag är den mest prisvärda basmodul som någonsin gjorts, på slutet såldes den kring 15-1600 kr och den var nog för billig för att sälja, jag tror faktiskt den hade sålt mer om den kostat betydligt mera för den är ju både tung och stor, bättre byggd än mycket som kostar 10 000kr, den var nog helt enkelt för billig så att många inte trodde den kunde prestera som den gör, den funkar dessutom bra att ställa 8" modellerna på så att skaffa 5 basar och ha som stativ i en hembiosetup var riktigt häftigt occh ändå otroligt billigt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Alla tre i Truthserien har varit populära, pratar man i rena hifikretsar är det nog de passiva som dominerat för de låter bättre än de aktiva förutsatt att de drivs med rejäla förstärkare, många lägger dock inte ut 5-10 ggr mer på förstärkeriet än högtalaren men högtalarna är betydligt bättre än det de kostat i passiv version (kring 2000 kr)
jag använder själv 3031A och 2092A till datorn fram och ett par 2030P till bakkanal. Men jag har använt alla 5 modellerna och basen vid olika tillfällen och känner många andra som också använder dem, Trutharna är helt enkelt mycket prisvärda och bra, fantastiska högtalare för det låga priset.

Har faktisk en vän som har haft ett par 2031P uppställda korrekt i ett bra rum tillsammans med B&W 801or och med ordentlig drivning och det är inte nån jätteskillnad, 801orna är lite renare (men spelar klart djupare i basen) men håller man sig över 40Hz och under säg 105 dB ljudtryck är det faktiskt ingen jätteskillnad i kontrollerad miljö.
2092 tror jag är den mest prisvärda basmodul som någonsin gjorts, på slutet såldes den kring 15-1600 kr och den var nog för billig för att sälja, jag tror faktiskt den hade sålt mer om den kostat betydligt mera för den är ju både tung och stor, bättre byggd än mycket som kostar 10 000kr, den var nog helt enkelt för billig så att många inte trodde den kunde prestera som den gör, den funkar dessutom bra att ställa 8" modellerna på så att skaffa 5 basar och ha som stativ i en hembiosetup var riktigt häftigt occh ändå otroligt billigt.

Cool!
Det finns en sådan bas på blocket men han vill inte skicka den.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Elfsberg:

Cool!
Det finns en sådan bas på blocket men han vill inte skicka den.

Jag vill inte heller skicka såna
De är anständigt stora så att de står stilla när man spelar på dem och har inte jättemycket effekt för att kompensera för en liten låda utan rimligt med effekt, 360 W, 2x8 " element i en 100 liters låda som väger 33 kilo så de är dyra att skicka till skillnad från "småbasar" som brukar vara det vanliga i budgetprisklassen.
https://mediadl.musictribe.com/media/sys_master/h9e/h17/88494...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sapporun:

Tror jag kör på antingen Edifier R1700BT eller Audioengine A2+ till att börja med, så får man komplettera med sub efteråt om det behövs, som man blivit tipsad om här.

Tack alla som hjälpt mig!

Jag är spekulant på Edifier R1700BT, men de har ingen lågnivåutgång till sub? Rätta mig om jag har fel.
Jag tänkte därför Edifier R1280T och komplettera med en arkiv sub.

Kan det bli kalas av den uppsättningen?

Annat alternativ är att köpa en Aiyima A07 TPA3255, en välrekommenderad klass D förstärkare plus ett par högtalare med 8'bas. Ljudkällan är en PC med Jriver Media Studio, ALC1200 ljudchip och VST-plugins från iZotope. Därför behöver jag inte en Receiver med EQ eller extern DAC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av svampbob:

Jag är spekulant på Edifier R1700BT, men de har ingen lågnivåutgång till sub? Rätta mig om jag har fel.
Jag tänkte därför Edifier R1280T och komplettera med en arkiv sub.

Kan det bli kalas av den uppsättningen?

...

Jag fixade en System One W100B 10" sub (fan vad stor den var mot Logitech z623 ) nu i helgen och har beställt Edifier R1700BT, jag kan dock inget om ljud... Vet inte ens hur man kopplar ihop dessa men tror man kör RCA till aux på subwoofer til lden orange ingången på moderkort? sen liknande med Edifier? Kan inte hjälpa så mycket tyvärr då jag verkligen inte kan något om ljud, så jag chansar lite men tror det blir bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sapporun:

Jag fixade en System One W100B 10" sub (fan vad stor den var mot Logitech z623 ) nu i helgen och har beställt Edifier R1700BT, jag kan dock inget om ljud... Vet inte ens hur man kopplar ihop dessa men tror man kör RCA till aux på subwoofer til lden orange ingången på moderkort? sen liknande med Edifier? Kan inte hjälpa så mycket tyvärr då jag verkligen inte kan något om ljud, så jag chansar lite men tror det blir bra

Hmm, känns inte som en klockren lösning.
som nämnts verkar R1700BT inte ha någon sub-utgång och W100B verkar inte ha någon line out...
Så du får helt skaffa en splitter antar jag som föder både högtalare och sub.
Nackdelen med det är att både högtalarna och subben kommer spela de lägre frekvenserna så de kommer "överlappa" varandra i någon mån.
För att kompensera så får du nog sätta crossovern på subben ganska lågt... Annars kommer midbasen komma bli rätt överdriven och troligen inte speciellt enhetlig.
Kanske börja med crossovern runt 50-60hz nånstans? Och om subben verkar jobba för lite prova öka lite...
Men om midbasen börjar bli för överdrivet dörnig och brummig prova sänk lite!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Hmm, känns inte som en klockren lösning.
som nämnts verkar R1700BT inte ha någon sub-utgång och W100B verkar inte ha någon line out...
Så du får helt skaffa en splitter antar jag som föder både högtalare och sub.
Nackdelen med det är att både högtalarna och subben kommer spela de lägre frekvenserna så de kommer "överlappa" varandra i någon mån.
För att kompensera så får du nog sätta crossovern på subben ganska lågt... Annars kommer midbasen komma bli rätt överdriven och troligen inte speciellt enhetlig.
Kanske börja med crossovern runt 50-60hz nånstans? Och om subben verkar jobba för lite prova öka lite...
Men om midbasen börjar bli för överdrivet dörnig och brummig prova sänk lite!

Förstår inte mycket av det du skriver, tyvärr, det är som alienspråk. Jag trodde det skulle bli ganska enkelt, en kabel här och en kabel där. Förhoppningsvis löser det sig väl, även om det inte blev optimalt nu då

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av svampbob:

Jag är spekulant på Edifier R1700BT, men de har ingen lågnivåutgång till sub? Rätta mig om jag har fel.
Jag tänkte därför Edifier R1280T och komplettera med en arkiv sub.

Kan det bli kalas av den uppsättningen?

Annat alternativ är att köpa en Aiyima A07 TPA3255, en välrekommenderad klass D förstärkare plus ett par högtalare med 8'bas. Ljudkällan är en PC med Jriver Media Studio, ALC1200 ljudchip och VST-plugins från iZotope. Därför behöver jag inte en Receiver med EQ eller extern DAC.

Skrivet av Sapporun:

Jag fixade en System One W100B 10" sub (fan vad stor den var mot Logitech z623 ) nu i helgen och har beställt Edifier R1700BT, jag kan dock inget om ljud... Vet inte ens hur man kopplar ihop dessa men tror man kör RCA till aux på subwoofer til lden orange ingången på moderkort? sen liknande med Edifier? Kan inte hjälpa så mycket tyvärr då jag verkligen inte kan något om ljud, så jag chansar lite men tror det blir bra

Skrivet av Roger W:

Hmm, känns inte som en klockren lösning.
som nämnts verkar R1700BT inte ha någon sub-utgång och W100B verkar inte ha någon line out...
Så du får helt skaffa en splitter antar jag som föder både högtalare och sub.
Nackdelen med det är att både högtalarna och subben kommer spela de lägre frekvenserna så de kommer "överlappa" varandra i någon mån.
För att kompensera så får du nog sätta crossovern på subben ganska lågt... Annars kommer midbasen komma bli rätt överdriven och troligen inte speciellt enhetlig.
Kanske börja med crossovern runt 50-60hz nånstans? Och om subben verkar jobba för lite prova öka lite...
Men om midbasen börjar bli för överdrivet dörnig och brummig prova sänk lite!

Edifier R1700BT har en vanlig linjeingång så det är inga tekniska problem att sätta ett filter där som driver topp och bas, filter går att köpa som byggsatser från kinasiterna eller färdiga eller så hittar man själv på nått.
https://www.amazon.se/WOVELOT-str%C3%B6mtransformator-elektro...
Jag använder en Behringer DCX2496 Ultradrive till datorn, den är digital och kan även fungera som dac.
https://www.thomann.de/se/behringer_dcx2496_ultradrive_pro_la...
Men skulle jag köpa nått nytt idag hade det troligen blivit nått baserat på Minidsp. https://www.minidsp.com/

Edit, Länkade till Ultradriven som bara hade analoga anslutningar så jag ändrade länken så det blev rätt.
Här är produktsidan https://www.behringer.com/product.html?modelCode=P0B6H
Och här var ett enklare dsp filter.
https://www.thomann.de/se/the_t.racks_dsp_4x4_mini.htm
och ett analogt.
https://www.thomann.de/se/behringer_cx2310_v2.htm
Det finns också en hel del bilfilter som man kan använda så bara man förstår principerna för hur man ska koppla går det att börja söka filter, en del basmoduler har också filter för topparna men det är mer ovanligt numera än det tidigare var för, man gör snarare LFE moduler än basmoduler idag och då sköter man filtreringen i dekodern och de som bygger för ljudkvalitet använder i princip alltid fristående filter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sapporun:

Vet inte ens hur man kopplar ihop dessa men tror man kör RCA till aux på subwoofer til lden orange ingången på moderkort? sen liknande med Edifier? Kan inte hjälpa så mycket tyvärr då jag verkligen inte kan något om ljud, så jag chansar lite men tror det blir bra

Vad har du för moderkort? Orange kan vara center/subwoofer så du kan ju använda den för att slippa använda en splitter, men du kanske ändå får problemet jag pratade om gällande att båda högtalarna spelar samma ljud och att du därmed får en överdriven "baspuckel". Men det klan går att gräva vidare i när du väl fått hem prylarna (kanske kan gå att ställa in i ljudkortets inställningar)

Skrivet av Sapporun:

Förstår inte mycket av det du skriver, tyvärr, det är som alienspråk. Jag trodde det skulle bli ganska enkelt, en kabel här och en kabel där. Förhoppningsvis löser det sig väl, även om det inte blev optimalt nu då

Då är det nog ingen idé du läser mrQaffes inlägg här ovan

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Vad har du för moderkort? Orange kan vara center/subwoofer så du kan ju använda den för att slippa använda en splitter, men du kanske ändå får problemet jag pratade om gällande att båda högtalarna spelar samma ljud och att du därmed får en överdriven "baspuckel". Men det klan går att gräva vidare i när du väl fått hem prylarna (kanske kan gå att ställa in i ljudkortets inställningar)

Då är det nog ingen idé du läser mrQaffes inlägg här ovan

Aa, väntar in grejjerna så får man försöker pussla ihop det senare och även om man inte förstår allt som skrivs så uppskattar jag hjälpen, super schysst

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag vill inte heller skicka såna
De är anständigt stora så att de står stilla när man spelar på dem och har inte jättemycket effekt för att kompensera för en liten låda utan rimligt med effekt, 360 W, 2x8 " element i en 100 liters låda som väger 33 kilo så de är dyra att skicka till skillnad från "småbasar" som brukar vara det vanliga i budgetprisklassen.
https://mediadl.musictribe.com/media/sys_master/h9e/h17/88494...

Aha. Jag kollade inte supernoga innan utan antog att det var en singel 8" i underdimensionerad låda. Jaja, lika bra, jag har en massa omonterade Ino 10" i förrådet..

Skrivet av Sapporun:

Aa, väntar in grejjerna så får man försöker pussla ihop det senare och även om man inte förstår allt som skrivs så uppskattar jag hjälpen, super schysst

Jag tror du gör bäst i att göra en skiss av dina prylar med alla dess kontakter och sen går du till kjell.com och kompletterar.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Fyndjägare

Billigt Hifi-rack, Monoprice EU rear sin Monolith 4 Tier Audio Stand XL för 86€ fraktfritt, 887kr.
Signa upp på nyhetsbrevet och 10€ på 100€ inköp, oklart om det går att kombinera med denna.
Finns i 3 färger. Ser ut att vara 48cm bredd på insidan, 60,6cm på utsidan. Djup 47,5cm.
https://www.monoprice.eu/products/monolith-by-monoprice-4-tie...

Type 4 Tier Audio Stand XL
Weight Capacity (per shelf) (38.5 kg)
Total Weight Capacity (158.7 kg)
Construction Steel and MDF Composite Wood
Width Between Shelf Supports 20.9" (530mm)
Distance Between Shelves (2x)* 7.3" (185mm)
Distance Between Shelves (1x)* 8.9" (225mm)
Dimensions 23.9" x 18.7" x 31.5" (606 x 475 x 800 mm)
Weight 55.6 lbs. (25.2 kg)

USA länk med mer info https://www.monoprice.com/product?p_id=39165

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk

är inte så nördig som alla andra här.. har 3 anläggningar då , säkert uruselt i andras öron

1.Yamaha 640 RDS och 2 polk högtalare
2.Denon 1909 och 2 Dali Spektrum 2
3.Onkyo 8270 och 2 Heco 500 nått från 90 talet ..

lite kass på modellerna men Dali högtalarna låter bäst

Visa signatur

Ryzen 5950X, Asus X570 Gaming-F, Evga 3090 FTW Ultra, 32gb G-skill Neo 3600Mhz, Corsair RM1000i, Corsair H150 med Noctuas snordyra fläktar, Define 7, 4 olika ssd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Billigt Hifi-rack, Monoprice EU rear sin Monolith 4 Tier Audio Stand XL för 86€ fraktfritt, 887kr.
Signa upp på nyhetsbrevet och 10€ på 100€ inköp, oklart om det går att kombinera med denna.
Finns i 3 färger. Ser ut att vara 48cm bredd på insidan, 60,6cm på utsidan. Djup 47,5cm.
https://www.monoprice.eu/products/monolith-by-monoprice-4-tie...

Type 4 Tier Audio Stand XL
Weight Capacity (per shelf) (38.5 kg)
Total Weight Capacity (158.7 kg)
Construction Steel and MDF Composite Wood
Width Between Shelf Supports 20.9" (530mm)
Distance Between Shelves (2x)* 7.3" (185mm)
Distance Between Shelves (1x)* 8.9" (225mm)
Dimensions 23.9" x 18.7" x 31.5" (606 x 475 x 800 mm)
Weight 55.6 lbs. (25.2 kg)

USA länk med mer info https://www.monoprice.com/product?p_id=39165

https://cdn.shopify.com/s/files/1/0225/5821/2176/products/391661_1_2048x2048.jpg?v=1601634892

https://m.media-amazon.com/images/S/aplus-media/vc/80eaf6be-b595-491d-8ff3-1526cf5e82c3.__CR579,310,1653,1022_PT0_SX970_V1___.jpg

https://www.youtube.com/watch?v=kPxgdaQuw7s

Mkt bra rack för pengarna, har haft ett sånt själv. Det enda i en rimlig prisklass som var specad att kunna ta en tyngre förstärkare. Ser helt OK ut också i den brunbetsade kulören.

Permalänk
Medlem

Kan slänga in en uppdatering att jag kör med mina Edifier R1700BT och System One subwoofern nu, båda anslutna med RCAx2 -> Aux och sedan en Y-splitter in i gröna kontakten på moderkortet. När man körde via det orangea uttaget så fick jag det inte riktigt att fungera, man var typ tvungen att välja 5.1 i konfig osv, så detta var minst krångel och fungerar perfekt! Personligen känner jag att subwoofern var rätt val, helt klart super onödigt med en 10" sub dock, kan absolut inte köra den över 30% för då kommer grannarna att rättfärdigat platta till mig (om inte taket faller och gör det först).

Ingen ljudexpert, så det tog ett tag att hitta en rimlig volym och crossover men känns som jag hittat rätt läge nu och jag är riktigt nöjd, det låter helt klart bättre än z623

Permalänk
Medlem

Jag fick tag i ett par visningsexemplar Edifier R1280DB som såldes billigt av en sajt.
Med tanke på att de har en lågnivåutgång och ställer in sig till att ge en aktiv subwoofer jobbet att spela de frekvenserna så var de värt köpet. Men de låter inte bra, de vill tvunget spela basfrekvenser alldeles för högt och jag har jobbat med EQ och min Audio Enhancer Breakaway Audio Enhancer för att få en bra ljudbild. Okej, det gick inte att trolla.
Nu behöver jag en aktiv subwoofer som låter bra till ett rimligt pris.
Jag vill kunna höra trummor och basgitarr utan att de smälter ihop i en sörja.

Finns det en subwoofer under 2000:- som låter bra, alternativt tips på begagnad?

Permalänk
Medlem

Bra initiativ på tråd tycker jag.

Har själv suttit med ett Logitech system (Z5500) i mina unga dagar och tyckt att det var det bästa man kunde äga och det spelade på bra för priset av 3300kr.
Sedan köpte en kompis ett ganska påkostat hemmabiosystem (Dali) och en ny värld öppnade sig med detaljer som man aldrig hört, det blev roligt och spännande att lyssna på musik och musiksmaken växte och blev bredare.

Jakten på Stereo började och jag bodde då i lägenhet, åkte till elgiganten när de hade en liten HiFi hörna och där fick jag lyssna på om jag minns rätt Cantons SL 595 kopplade till yamahas Analoga 2 kanalare AS1000 med tillhörande CD-spelare, jag blev SÅLD.

Senare hittar jag en annons på forumet Min Hembio på Cantons SL 595s Storebror Canton Vento 890.2 och en Yamaha AS-2000 med en REGA Dac till väldigt vettiga pengar, sagt och gjort jag så fick de ett nytt hem hos mig och jag är väldigt nöjd med köpet.

Efter detta har det även "råkat" tillkomma en SVS SB16 Ultra Subwoofer, som inte är av denna värld. Att en bas i sluten låda kunde låta så mycket och att en så stor bas (8 tums talspole) kunde vara så exakt och smälta in i en anläggning så bra trodde jag var omöjligt men denna pjäs på 55Kg har imponerat enormt på både mig och vänner. Även denna köptes Beg. förövrigt.

Är ingen Ljudexpert på något vis men kan tycka att vid höga volymer så blir diskanten lite dominant mot mellanregistret, antar att det ligger i förstärkardelen.

Kan passa på att fråga om någon hört eller vet när Spotify HiFi lanseras, det skulle ju kommit i år?

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | Asus ROG Maximus Z690 Hero | Intel I9 12900K | DDR5 32Gb Corsair 5200Mhz | M2. WD SN850 2TB | Corsair HX1200W | Asus RTX 3090 ROG Strix OC | Corsair iCUE H150i Elite Capellix | 34" Alienware QD-OLED 3423DW