Mobilnät: Konkurrens mellan TV- och 4G-antenner?

Permalänk
Medlem

Mobilnät: Konkurrens mellan TV- och 4G-antenner?

Jag tänker sätta upp en Poynting XPOL-2-antenn för att få bättre fart på min 4G-uppkoppling. Masten till TV-antennen (bilden) vore lämplig men frågan är: kommer TV-antennen att på något sätt störa 4G-antennen? Fysik är ju sällan intuitiv, så det är säkrast att fråga.

Det är många år sedan jag tittade på tablå-TV, så om det är någon fördel att montera ner TV-antennen, kan jag göra det. Annars får den vara kvar som backup för ev mobilnätsblackout.

Permalänk
Medlem

Jag hade motsatt problem. När TV gick över till digitalt så fick jag väldigt dålig mottagning trots att jag ser nackamasterna från ett fönster. Men även 4G funkar dåligt. Och en trådlös temperaturgivare har helt slutat fungera. Alla grannar har en massa prylar i gång, det verkar störa det mesta numera. Mycket elektrosmog alltså, en bra riktantenn löser antagligen dina problem. Din befintliga antenn ser ut ha bra riktverkan och bör inte störa alls.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Wamiduku:

Jag tänker sätta upp en Poynting XPOL-2-antenn för att få bättre fart på min 4G-uppkoppling. Masten till TV-antennen (bilden) vore lämplig men frågan är: kommer TV-antennen att på något sätt störa 4G-antennen? Fysik är ju sällan intuitiv, så det är säkrast att fråga.

Det är många år sedan jag tittade på tablå-TV, så om det är någon fördel att montera ner TV-antennen, kan jag göra det. Annars får den vara kvar som backup för ev mobilnätsblackout.

https://i.imgur.com/AoA9N1a.jpg

Nej den kommer inte att störa om du inte monterar antennerna "på varandra"
Det som ev kan bli bättre av att ta ner tv antennen är att du kan placera 4g antennen högre om det skulle behövas men det beror ju på om den behöver komma högre för att undvika nått hinder.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nej den kommer inte att störa om du inte monterar antennerna "på varandra"
Det som ev kan bli bättre av att ta ner tv antennen är att du kan placera 4g antennen högre om det skulle behövas men det beror ju på om den behöver komma högre för att undvika nått hinder.

Låter lovande. Det blir evt så att TV-antennen flyttas ner en bit och 4 G-antennen hamnar högst upp.

Antennkabeln är lite längre än vad som behövs. Blir det någon konstig fysikalisk bieffekt om man snurrar överskottet i en loop? Det blir ju knappast en spole som det blev när jag upptäckte att det är en dålig idé att göra så med strömförande kablar, men är det ok att loopa en antennkabel?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Wamiduku:

Låter lovande. Det blir evt så att TV-antennen flyttas ner en bit och 4 G-antennen hamnar högst upp.

Antennkabeln är lite längre än vad som behövs. Blir det någon konstig fysikalisk bieffekt om man snurrar överskottet i en loop? Det blir ju knappast en spole som det blev när jag upptäckte att det är en dålig idé att göra så med strömförande kablar, men är det ok att loopa en antennkabel?

Gör i så fall en så stor slinga som möjligt och linda inte runt nått i metall.
Men det bästa är att inte ha en för lång kabel eftersom kabeln dämpar signalen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wamiduku:

Tänk på att det är väldigt viktigt att ha så kort antennkabel som möjligt! Om du sätter upp en riktantenn på taket men har 20m antennkabel så hade det garanterat varit många gånger bättre att sätta antennen på sidan av huset och ha 2m antennkabel, förutsatt att det är möjligt förstås. Skillnaden kan vara enorm.

Gör testmätningar! Testa signalstyrkan! 3dB skillnad är en halvering av signalstyrkan. Jag kommer inte ihåg exakt, men räkna med en halvering av signalstyrkan för varje 1-3m antennkabel, beroende på kabel och din valda frekvens. Kablar med mindre förlust kostar mer.

Det är mycket bättre att ha så kort kabel som möjligt till modemet och sedan använda nätverkskabel resten av vägen.

Citat:

CLF400 har en dämpning på 0,23 dB/m vid 2.4 Ghz, och 0,13dB/m vid 900MHz.

LMR195 har en dämpning på 0,61 dB/m vid 2,4 Ghz, och 0,36 dB/m vid 900MHz

RG174 har en dämpning på 1,5db/m vid 2,4GHz, och 0,85 dB/m vid 900 Mhz.*

*Betraktar man dämpningen i RG174, så borde den vara olämplig för antenner för mobila bredband. Den används dock för att den är smidig, och att det ändå fungerar i de flesta fall beror på att man kan placera antennen där signalen ändå överträffar förlusterna.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Gör testmätningar! Testa signalstyrkan! 3dB skillnad är en halvering av signalstyrkan. Jag kommer inte ihåg exakt, men räkna med en halvering av signalstyrkan för varje 1-3m antennkabel, beroende på kabel och din valda frekvens.

När jag SSH:ar in till routern (RUT955) och kör "gsmctl -b" ("print current band") svarar den "LTE 1", så jag antar att det är 2170 MHz (https://en.wikipedia.org/wiki/LTE_frequency_bands). Kabeln som följde med antennen är 5 m. Enligt specen för kabeln (https://www.milltechmarine.com/customer_center/Technical-Spec...) tappar den 0,53 dB/m vid 2000 MHz, så då får jag ungefär en halvering.

Skrivet av nu1mlock:

Det är mycket bättre att ha så kort kabel som möjligt till modemet och sedan använda nätverkskabel resten av vägen.

Där har jag lite flyt: på vinden sitter en antennförstärkare för TV-antennen, som el redan är dragen till. Perfekt plats för routern m a o.