Fjärrkontroll laddar batterierna med Wifi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Jag tror en mobil drar för mycket ström även i standby för att kunna drivas eller laddas av detta. Det är kretsar som i stort sett drar 0 watt i standby som kan tänkas dra nytta av detta, typ en fjärr som i artikeln.

Det var mest ett skämt och att göra narr av Apple för så som deras filosofi ser ut så är detta något de hade kunnat tänka sig att göra om det var möjligt att för att göra det jobbigt för kunden och för att bli av med ytterligare en kontakt.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem

Solceller på enklare miniräknare har man haft sedan slutet av 1980-talet och i princip aldrig någonsin behöver byta batterier på - man var faktiskt rätt duktiga på att konstruera strömsnåla produkter på den tiden där tex. miniräknare från HP typ hp12 C där minräknaren har haft samma medföljande 3 st SR44-celler i sig i över 20 år, om inte några tom. nått 30 år medans en modern ekvivalent byggd på en modern processor drar mer än 1000 ggr mer ström även i viloläge och med batterier med i stort sett dubbla mAh-värdet parallellt kopplat räcker på sin höjd 2 år, väldigt lite använt. De gamla drar 5-10 nA i ström i viloläge medans efterföljande drar 10-20 microampere i viloläge... - dvs. typ 2000 ggr mer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Det är bara en skämtbild, kanske är värt att tillägga. https://www.dailymail.co.uk/news/article-2768976/Emergency-se...

Haha, absolut värt att tillägga!
Läste inte det finstilta och nu känner jag mig dum, ganska solklart.

Permalänk
Medlem

På Samsung frame (2021) fjärren sitter både solceller och usb C uttag för laddning, tror inte den laddar via wifi dock, men den ser exakt ut som fjärrkontrollen i bilden till artikeln...

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Vad är det som gör att denna fjärr kräver bluetooth? Har den någon speciell funktion?

Med bluetooth så ligger ju säkerligen fjärrkontrollen på hela tiden. Det skulle ta för lång tid att återansluta varje gång vid ett knapptryck.
En vanlig IR fjärrkontroll "stänger" ju av sig efter varje knapptryck. Den enbart skickar en signal utan att göra någon handskakning eller annat onödigt. Det är en dum enhet men en smart och effektiv lösning

Bt på fjärr är ju gött då du slipper peka den mot en IR mottagare samt att du får lite mer funktioner. Nvidia Shield har ju t ex konfigurbar backlight, mikrofon för google home, högtalare för att hitta den osv. Men jag har inte bytt batterier på den på snart 2 år så den verkar strömsnål som attan ändå. Fattar knappt hur den kan hålla så länge. Den har ju även IR sändare så man kan styra andra enheter men tror inte det går med shielden själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Bt på fjärr är ju gött då du slipper peka den mot en IR mottagare samt att du får lite mer funktioner. Nvidia Shield har ju t ex konfigurbar backlight, mikrofon för google home, högtalare för att hitta den osv. Men jag har inte bytt batterier på den på snart 2 år så den verkar strömsnål som attan ändå. Fattar knappt hur den kan hålla så länge. Den har ju även IR sändare så man kan styra andra enheter men tror inte det går med shielden själv.

Ah, ok. Då förstår jag. Låter som att de faktiskt har optimerat den. Alltså inget onödigt förutom BT är aktivt hela tiden. Förmodar att en knapp måste klickas för att aktivera röst eller att den måste lyftas för att ljuset ska tändas?

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Ah, ok. Då förstår jag. Låter som att de faktiskt har optimerat den. Alltså inget onödigt förutom BT är aktivt hela tiden. Förmodar att en knapp måste klickas för att aktivera röst eller att den måste lyftas för att ljuset ska tändas?

En knapp krävs för micken men kanske går att säga Ok Google också, jag vet inte aldrig använt det, avinstallerade voice assistant. Det stämmer att den lyser upp när den plockas upp, gissar att det sitter ett gyroskåp eller något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Nu har jag inte orkat läst igenom hela tråden.

Men hur mycket energi finns att hämta ut??

Ponera att en Wlan-antenn fångar upp ca -70 dBm på sin antennkontakt (om du är nära routern kanske nivån är -40 dBm och mycket mer vill du inte ha då det börja ge Intermodulation i mottagarkretsens ingångssteg och sämre mottagningskvalitet och därmed lägre datahastighet)

-70 dBm - hur mycket är detta jo det motsvarar 0.0000001 mW.

Om man lägger grunkan intill routerns antenner och plockar upp -40 dBm så motsvarar det 0.0001 mW

Det värde som redovisas i tex. Wlans app visar bara effekten vid en data-burst och inte genomsnitts effekt och tutar man inte över data och filmer kontinuerligt över Wlan så är den genomsnittliga effekten 100 - 1000 ggr lägre då det bara pulsa då och då.

dvs 0.000000001 mW om tomgången är 99% av tiden och 1% last när man mäter -70 dBm med någon app för använda Wlan

och motsvarande 0.000001 mW när man mäter -40 dBm i samma app.

För att få ihop 1 mWh med -40 dBm signal.nivå och 1% sändande tid så behöver man ladda i 1000000 timmar (114.2 år) för att få ihop 1 mWh, vilket på en knappcell motsvarar 0.714 mA vid 1.4 Volt polspänning under en timme.

En typisk SR44 silveroxid-knappcell har 155 mAh vilket det gör att 217 gånger 1 miljon timmar (217 * 114.1 år) vilket gör att man behöver stå vid sin router motsvarande 24781.6 år för att ladda energi motsvarande en SR44 knappcell. Detta förutsätter också att all insamlad energi till 100% går in i batteriet.

Jag kan nästan lova att självurladdningen i sagda SR44-cell är flera 1000-tal gånger större

Vilken spänning har man vid 50 Ohm (typisk impedans på antenningång i Wlan)

Då får man kombinera effektlagen P=U*I med Ohms lag U=I*R och efter lite ommöblering resulterar U = SQRT(P * R) vilket innebär roten ur produkten av effekten (i Watt) gånger resistansen (Ohm) och får ut spänningen i Volt

U = SQRT(P * R)

P = 0.0001 mWatt = 0.0000001 Watt
R = 50 Ohm

U = SQRT(0.0000001 Watt * 50 Ohm) = 0.0022 volt = 2.2 mV

Skulle vilja se den boost-omvandlaren som kan både självförsörja sig själv och transformera upp spänning på 2.2 mV till typisk 3.7 Volt med > 90% verkningsgrad för att ladda en LiPol-batteri... och dessutom med 1% aktivitetstid i genomsnitt...

Tack för att du tog dig tid att räkna på detta, så slipper jag själv bemöda mig. Men storleksordningen verkar vara rätt, det är frågan om minst tiotusentals år för att ladda upp ett batteri.

Det är alltid lika tråkigt att se Sweclockers okritiskt rapportera vidare sådan här fake news. Inte första gången heller, jag minns t.ex. artikeln om Nano Diamond Battery tidigare i år. Om jag får spekulera fritt så har möjligtvis Samsung tänkt att man ska placera ut en sändare för RF-energi som sänder en fokuserad radiovåg i riktning mot fjärrkontrollen. Sedan kallar Samsung denna RF-sändare för "router", varefter någon reporter antagit att det var en Wifi-router som avsågs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Vad är det som gör att denna fjärr kräver bluetooth? Har den någon speciell funktion?

Med bluetooth så ligger ju säkerligen fjärrkontrollen på hela tiden. Det skulle ta för lång tid att återansluta varje gång vid ett knapptryck.
En vanlig IR fjärrkontroll "stänger" ju av sig efter varje knapptryck. Den enbart skickar en signal utan att göra någon handskakning eller annat onödigt. Det är en dum enhet men en smart och effektiv lösning

Kräver och kräver. Bluetooth är det det bästa som hänt tv fjärrkontroller sen de uppfanns. Den blir oberoende av i vilket läge och hur du vinkar den. Finns väl ingen tv idag som skeppas med IR fjärr…?

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av mr_sQuinty:

Försämrar en sådan enhet täckningen i sin närhet då den suger åt sej radiovågor i.s.f. att bara "studsa" dom vidare ?

Det är möjligt, men inte troligt. Får du BER-fel på TV'n när du sitter och äter framför TV'n med bestick i metall?

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Vem är det som kör med uppladdningsbara batterier i en fjärr?
Ni som gör det får inte ni byta batterier väldigt ofta då dom brukar typ ladda ur sig själv i en fjärrkontroll?

Har en LG oled och kör med uppladdningsbara batterier i fjärrkontrollen. De håller ca ett halvår av dagligt användande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eott:

Kräver och kräver. Bluetooth är det det bästa som hänt tv fjärrkontroller sen de uppfanns. Den blir oberoende av i vilket läge och hur du vinkar den. Finns väl ingen tv idag som skeppas med IR fjärr…?

Ungefär som min gamla tjocktv från 90talet då. Så länge fjärrkontrollen fanns i samma rum eller ett närliggande rum så funkade den.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Har en LG oled och kör med uppladdningsbara batterier i fjärrkontrollen. De håller ca ett halvår av dagligt användande.

Det är dåligt då ett vanligt batteri kan hålla flera år i en fjärrkontroll.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Det är dåligt då ett vanligt batteri kan hålla flera år i en fjärrkontroll.

Laddbara har en högre grad av självurladdning.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Det är dåligt då ett vanligt batteri kan hålla flera år i en fjärrkontroll.

Första gången använde jag vanliga batterier. De höll väl ett år ungefär. Misstänker att deras "Magic remote" drar lite mer än en klassisk it-fjärrkontroll. Oavsett tycker jag inte en gång i halvåret är störigt ofta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Första gången använde jag vanliga batterier. De höll väl ett år ungefär. Misstänker att deras "Magic remote" drar lite mer än en klassisk it-fjärrkontroll. Oavsett tycker jag inte en gång i halvåret är störigt ofta.

Det är skillnad på olika typar av 1.5V batterier

Lagde tv förr och då märkte man skillnad på olika batterier

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Jag har inte bytt batterier i min fjärrkontroll en enda gång sedan jag köpte min TV för 9 år sedan (long-life AA som följde med).

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mikgus:

Ungefär som min gamla tjocktv från 90talet då. Så länge fjärrkontrollen fanns i samma rum eller ett närliggande rum så funkade den.

Jo det fanns ju bättre och sämre lösningar för IR. Både med varierande effekt på själva dioden i fjärren och hur mottagaren och/eller sändaren var placerad. Det känns som om de blev sämre på slutet, krävde allt mer riktat fokus liksom. När det gäller effekten kunde man ju enkelt kolla "genom" en digitalkamera för att se hur kraftigt den blinkade, men en mottagare som sitter i ett djupt hål i teven bakom plasten är ju svår att se och svår att avhjälpa. Men BT (eller RF) avhjälper ju alla de här problemen enkelt och vad det verkar utan att påverka energikonsumtionen negativt.